Bukefalos 28 år!

Könet sitter i hjärnan

Fiorano

Trådstartare
Jag startade en sån här tråd för flera år sen och det blev en intressant tråd, med mycket heta diskussioner. Det är ju ett forskningsområde som inte är helt okontroversiellt. Att jag tar upp det igen är pga kvällens avsnitt av Vetenskapens Värld på ämnet. Är väldigt intresserad av hur bukefolket ser på avsnittet!
 
Att könet sitter i hjärnan tror jag gärna på. Såg några program för några år sedan om småbarn (2-5 år) som var uppfostrade "könsneutralt", men så fort de kom in i ett rum på forskningsinstitutet med leksaker gick pojkarna till bilar och övriga tekniska prylar medans tjejerna genast sökte upp dockor och hushålls redskap...

Så mycket var den könsneutralauppfostrn värd...

Låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor i den åldern, tidsnog lär de uppmärksamma samhällets nya krav på könsneutralitet mm och lär sig agera efter det.
 
Senast ändrad:
Det är jätteintressant! Jag har läst några fragment här och några där. Sett något på tv som jag minns osv.

Jag har en egen bild över hur jag tror att det är.

Komplext såklart. Och olika "typer" som överlappar varandra både hit och dit.

Jag tror vi föds med olika egenskaper. Men dessa egenskaper behöver inte vara könsbundna på något sätt.
 
Såg några program för några år sedan om småbarn (2-5 år) som var uppfostrade "könsneutralt", men så fort de kom in i ett rum på forskningsinstitutet med leksaker gick pojkarna till bilar och övriga tekniska prylar medans tjejerna genast sökte upp dockor och hushålls redskap...

Men hur lyckades de att uppfostra barnen könsneutralt? Var de inlåsta med robotar som vårdare dygnet runt?
 
Att könet sitter i hjärnan tror jag gärna på. Såg några program för några år sedan om småbarn (2-5 år) som var uppfostrade "könsneutralt", men så fort de kom in i ett rum på forskningsinstitutet med leksaker gick pojkarna till bilar och övriga tekniska prylar medans tjejerna genast sökte upp dockor och hushålls redskap...

Så mycket var den könsneutralauppfostrn värd...

Låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor i den åldern, tidsnog lär de uppmärksamma samhällets nya krav på könsneutralitet mm och lär sig agera efter det.

Men vad är det med bilarna som gör att pojkarna dras till dem då? Bilar har ju funnits en så kort tid i historien.
 
Att könet sitter i hjärnan tror jag gärna på. Såg några program för några år sedan om småbarn (2-5 år) som var uppfostrade "könsneutralt", men så fort de kom in i ett rum på forskningsinstitutet med leksaker gick pojkarna till bilar och övriga tekniska prylar medans tjejerna genast sökte upp dockor och hushålls redskap...

Så mycket var den könsneutralauppfostrn värd...

Låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor i den åldern, tidsnog lär de uppmärksamma samhällets nya krav på könsneutralitet mm och lär sig agera efter det.

Det där är så jobbigt för oss som haft en docka i ena handen och en skruvmejsel i andra. För oss som jobbar med barn samtidigt som vi är jätteduktiga på teknisk.

Vi som inte passar in i de tänkta facken.

Det ena utesluter inte det andra nämligen. Vi kan ha alla egenskaper. Samtidigt.
 
Att könet sitter i hjärnan tror jag gärna på. Såg några program för några år sedan om småbarn (2-5 år) som var uppfostrade "könsneutralt", men så fort de kom in i ett rum på forskningsinstitutet med leksaker gick pojkarna till bilar och övriga tekniska prylar medans tjejerna genast sökte upp dockor och hushålls redskap...

Så mycket var den könsneutralauppfostrn värd...

Låt pojkar vara pojkar och flickor vara flickor i den åldern, tidsnog lär de uppmärksamma samhällets nya krav på könsneutralitet mm och lär sig agera efter det.

Det jag är rädd för med det synsättet är om det begränsar människor? Vad händer om man i te passar in i det son är typiskt för det kön man har?
 
Det är jätteintressant! Jag har läst några fragment här och några där. Sett något på tv som jag minns osv.

Jag har en egen bild över hur jag tror att det är.

Komplext såklart. Och olika "typer" som överlappar varandra både hit och dit.

Jag tror vi föds med olika egenskaper. Men dessa egenskaper behöver inte vara könsbundna på något sätt.

Jag tror att vi tänker på samma sätt, jag tror inte heller att egenskaperna är könsbundna men att vissa egenskaper är vanligare hos ett visst kön. Om det sen är ren slump, hormonstyrt, nedärvt eller vad som styr är jag inte helt klar på... Jag kan ju se att min son är rätt lik min pappa i sitt sätt att vara trots att de aldrig har träffats. (Min pappa dog 8 år innan min son föddes)
 
Men hur lyckades de att uppfostra barnen könsneutralt? Var de inlåsta med robotar som vårdare dygnet runt?

Jag kommer inte riktigt ihåg, men det rörde sig om att man inte köpte "könsbestämda" leksaker och kläder till barnen bla samt att barnen fick göra alla sysslor i hemmet som "traditionellt" delas upp som pojk/flick göra. Bör väl även tilläggas att även dagis och skola var med i det här projektet för att det inte skulla "fela".

Men vad är det med bilarna som gör att pojkarna dras till dem då? Bilar har ju funnits en så kort tid i historien.

De gav inget svar på det den gången. Och någon gissning törs jag inte ge mig på, även om jag kan ha lite mistankar.
 
Senast ändrad:
Sitter i hjärnan kanske jag inte rakt av håller med om men hur det än är är vi påverkade av olika mängder hormoner om vi är man eller kvinna och det är svårt att ignorera. Jag är i mycket bättre synk med min kropp efter jag slutade med p-piller (efter en lååång tids användning) och nog sjutton märker jag skillnad på vilken del av månaden jag är i.

Jag är inte biolog (alls! :wtf:) men utan att förringa de som är transsexuella eller tvekönade så tror jag att vi inte ska underskatta skillnaderna mellan man och kvinna som beror på att vi är olika kön. Att sedan både män och kvinnor väljer att jobba med/utöva något som kanske inte följer könsnormen helt är inget jag blir speciellt förvånad över, det finns alltid en variation.

Jag är tex inte alls en människa som dragits till något omvårdande yrke på något vis :yuck:. Men lik förbannat blir jag väldigt beskyddande och omhändertagande om någon i min närhet mår dåligt oavsett vad. Jag kan känna något liknande om jag är i närheten av bebisar och då ska vi komma ihåg att jag har noll intresse av dem och vill/kan inte ha några. Ändå så kickar beskyddarinstinkten in rejält. Jag ser det som att mina hormoner som kvinna säger åt mig att det är någon som behöver skyddas så se till att göra det!

Jag säger inte att jag är jätteteknisk men visst har jag en del kunskaper/intressen som traditionellt anses manliga men det är inte en motsättning enligt mig. Vi har dels det vår biologi säger åt oss och sedan det vår uppväxt gjort oss intresserade av.
 
Jag startade en sån här tråd för flera år sen och det blev en intressant tråd, med mycket heta diskussioner. Det är ju ett forskningsområde som inte är helt okontroversiellt. Att jag tar upp det igen är pga kvällens avsnitt av Vetenskapens Värld på ämnet. Är väldigt intresserad av hur bukefolket ser på avsnittet!
Min pappa uppfostrades som flicka när han var riktigt liten: långt hår, klänning, dockor osv. När han var tre eller fyra gjorde han revolt genom att trycka en slemmig padda han hittat mot kinden på en moster som ville gulla med honom och som då utbrast - Ohh, du rälige, rälige påg! Det var slutet på hans flickuppfostran, efter det fick han vara med männen och hästarna som han ville.
 
Sitter i hjärnan kanske jag inte rakt av håller med om men hur det än är är vi påverkade av olika mängder hormoner om vi är man eller kvinna och det är svårt att ignorera. Jag är i mycket bättre synk med min kropp efter jag slutade med p-piller (efter en lååång tids användning) och nog sjutton märker jag skillnad på vilken del av månaden jag är i.

Jag är inte biolog (alls! :wtf:) men utan att förringa de som är transsexuella eller tvekönade så tror jag att vi inte ska underskatta skillnaderna mellan man och kvinna som beror på att vi är olika kön. Att sedan både män och kvinnor väljer att jobba med/utöva något som kanske inte följer könsnormen helt är inget jag blir speciellt förvånad över, det finns alltid en variation.

Jag är tex inte alls en människa som dragits till något omvårdande yrke på något vis :yuck:. Men lik förbannat blir jag väldigt beskyddande och omhändertagande om någon i min närhet mår dåligt oavsett vad. Jag kan känna något liknande om jag är i närheten av bebisar och då ska vi komma ihåg att jag har noll intresse av dem och vill/kan inte ha några. Ändå så kickar beskyddarinstinkten in rejält. Jag ser det som att mina hormoner som kvinna säger åt mig att det är någon som behöver skyddas så se till att göra det!

Jag säger inte att jag är jätteteknisk men visst har jag en del kunskaper/intressen som traditionellt anses manliga men det är inte en motsättning enligt mig. Vi har dels det vår biologi säger åt oss och sedan det vår uppväxt gjort oss intresserade av.

Haha.. och jag har inte någon beskyddarinstinkt...och bebisar i närheten tycker jag mest är jobbigt..:rofl:
 
Tycker inte att det experimentet med barnen säger så mycket. Anledningen till att barnen valde vissa leksaker kan fortfarande ha berott på hur de formats av omgivningen. Barn påverkas av så mycket mer än föräldrarna, t.ex. andra barn och vuxna, tv och böcker.

Själv tror jag att det kan finnas saker i hjärnan som skiljer man/kvinna åt, men att variationen är så liten att det blir ointressant att göra generaliseringar. Variationen mellan individer inom samma kön är så mycket större, och det är sjukt trist att snäva normer och förväntningar ska begränsa människor.
 
Jag tror att vi tänker på samma sätt, jag tror inte heller att egenskaperna är könsbundna men att vissa egenskaper är vanligare hos ett visst kön. Om det sen är ren slump, hormonstyrt, nedärvt eller vad som styr är jag inte helt klar på... Jag kan ju se att min son är rätt lik min pappa i sitt sätt att vara trots att de aldrig har träffats. (Min pappa dog 8 år innan min son föddes)

Ja det tror jag också.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 643
Senast: Nixehen
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 115
Senast: DeCloe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 472
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 907
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp