Könsmogen kanin..

Apollo

Trådstartare
Vår hona är nu könsmogen tror vi och bitsk som en furie. :devil:
Vi pratade med en djuraffär och dom sa att hon, typ "vaktar sina ungar som hon inte har" Frågan är: kommer hon alltid att vara så här eller är det bara ibland vid brunster eller så. Blir de lugnare om de får en kull ungar eller kommer beteendet att fortsätta iallafall. Det är ju inte kul att behöva använda handskar för att ta upp henne ur buren.
 
tror inte hon vaktar alls,
hon är nog grinig,( som när vi tjejer har mens)
knäpp till henne eller fya henne när hon biter.
 
många griniga honor blir bättre i humöret EFTER att ha fått en kull ungar... ;)
 
Låt henne vara arg, visa tålamod och att du tycker om henne i alla fall! En vänlig klapp är bättre än att "knäppa till" henne. Ge henne lite godis innan du tar upp henne så hon blir lite sysselsatt och inte bara spanar efter lämpliga fingrar att bita i!
 
Jo det är ju inte varje gång hon är så här bara ibland så man får flörta lite med henne först. ;)
 
kul e d ju oxå med ninungar.. :love:
se till att d finns någon efterfrågan på ungar bara så att du inte blir stående där sen med 6 ungar utan hem... :crazy:
 
Det så klart, jag är ju gammal marsvinuppfödare så det är jag medveten om. Uppfödaren till kaninen har lovat att hjälpa till med parning och födsel då jag ej är van vid kaninfödslar. Det skiljer sig säkert mot marsvinsdräktigheter. Honan vi har är fin, med bra stamtavla, men tyvärr har hon bara en halv svans då hennes mor tvättade henne lite för intensivt.
 
kaninhonor är argsinta vid brunsten, det är ett instinktivt beteende och alltså INGET SOM DE SKA STRAFFAS FÖR.
om man inte kan acceptera en revirhävdande hona ska man överväga detta FÖRE köpet.

vad får hon för mat? fodra inte med sådant som stimulerar brunsten, bl.a. foder rikt på E-vitamin. vetegroddsolja och havre är ex.


att betäcka är ingen lösning, vissa honor är 'argare' än andra - alla är inviduella.

hur gammal är kaninen? ofta har de en trotsig tonårsperiod i samband med könsmognaden, det är mycket hormoner - och det får man ha förståelse för :D :crazy:
de flesta honor lugnar dock ner sig efter ett tag, om de får en stabil och trygg miljö.
precis som människor påverkas menstruationen av stress och liknande, samma sak är det med kaninhonors brunstcykel.
 
Tack för ditt svar, det känns skönt att veta att de blir såna vid brunst. Hon är ca 5 månader. Jag kan acceptera att hon blir sån här vid just brunster och de nu i kombination med "tonårstrots". Vad jag blev rädd för är att vi fått en "elak" kanin. Det är också bra att du säger att en parning kanske inte hjälper, för det är det sista jag vill ta till, vill inte föda upp en massa ungar i "onödan".
Hon får ingen sån mat, men finns det mat som istället är bra vid brunst, vet ju att det finns till knäppa ston.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 426
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp