Könsreglerade klädregler

Kollar lite på friidrotts vm. Där var det en svensk längdhoppare som hade en tävlingsunderdel som täckte mindre än ett par vanliga trosor O_o Undra hur många män som skulle tävla så lättklädda?
Hon har ju alltid haft miniminismå , ser inte alltför trevligt ut i sandgropen :devil:
 
Fast, med tanke på att det finns alternativ, så räknar jag med att en elitidrottare på den nivån faktiskt har valt de kläder som känns bäst för just henne och att hon ska kunna prestera så bra som möjligt. Trivs hon bäst i den typen av byxa så ska hon väl få göra det?
Kan jag inte tänka mig att prestationen sitter där.
 
Ja, att det ska kallas man bun för att det är på en man! Att man måste köna en knut :confused:

Samma med väskor. Det finns väskor och så finns det man bags.
åh, påminn mig inte om "man bag"-avsnittet av Vänner. Eller "manny"-avsnittet. Påminn mig inte om den serien överhuvudtaget :banghead: jag minns ju klart redan för mycket.

På tal om fickor, jag snubblade över detta på Twitter för bara nån dag sen.
Lite väl lång överförklaring av nåt som kanske hade kunnat gå in i en-två tweets, och jag har inte faktakollat det, men det kanske ändå kan vara av intresse?
 
Ja, att det ska kallas man bun för att det är på en man! Att man måste köna en knut :confused:

Samma med väskor. Det finns väskor och så finns det man bags.
Ja, jag hade en stor upplevelse häromåret när jag läste på om bagagereglerna när jag skulle flyga nånstans. "Mindre herrhandväska" ingick explicit i det en får ha med som handbagage.
 
Såklart har du rätt, men det där går ju som tur är åt rätt håll, om än väldigt sakta. Jag tänker framför allt på kiltarna som en del hantverkare börjat ha på somrarna. Det måste ju kallas kilt och inte kjol, men det är ju ändå ett litet steg i rätt riktning :)

Här är en av Blåkläders arbetskiltar tex:

f34c7d5a-886f-450d-96af-17b3e8ecf85a.jpg
Och för att ens kunna sälja in den här (mans)(arbetar)kilten måste såklart allt annat i bilden uttrycka så mycket övertydlig maskulinitet som möjligt.
 
Jag tror att just längd- och trestegshoppare får sand överallt, oavsett plagg, och med ett nättare plagg är det lättare att borsta bort störig sand.

Inte vet jag exakt varför vissa klädesplagg föredras men just i "korta-shorts"-fallet tänker jag att det till viss del handlar om att män inte vill riskera att snopp o/e pung trillar ut från shortsen.
Stefan Holm hade för övrigt ofta korta shorts om än i en luftigare modell än Sagnia.
Det hade jag fakatiskt inte tänkt på, det där med att hålla vissa kroppsdelar inne......

Men jag misstänker, fortfarande, att det har väldigt mycket med "annat" att göra också - luftiga shorts och långa linnen ser man sällan på kvinnliga friidrottare.
 
Nej, det där ingår ju i paketet "kön, genus och kläder". Det är rätt ok för kvinnor att bära manskläder, men uteslutet för män att bära damkläder. Till och med när det gäller arbetsbyxor på samma jobb.

Den käre särbon köper damarbetsbyxor från Engelsons. Hans vältränade akterkastell passar inte i arbetsbyxor för män. Det senaste paret är illröda :D
 
Jag stör mig också på könade kläder.. Även om jag är precis lika fast i träsket som de flesta andra..

Har dock aldrig haft några jeans utan fickor.. I så fall har det varit sådana "jeggins". Men nog är fickorna mindre än på min sambos byxor! Han har alltid sin telefon i en framficka, jag brukar ha i en bakficka eftersom den är större. Hans fickor fram går ju liksom ner en bit på låren på insidan, det gör inte mina..
 
Ja, jag hade en stor upplevelse häromåret när jag läste på om bagagereglerna när jag skulle flyga nånstans. "Mindre herrhandväska" ingick explicit i det en får ha med som handbagage.
Jag kan bara hoppas att de måste skriva så tydligt så att ingen säger ''jamen det är inte en handväska, det är en HERRhandväska och det skriver ni inte att man inte får ha''.
 
Det hade jag fakatiskt inte tänkt på, det där med att hålla vissa kroppsdelar inne......

Men jag misstänker, fortfarande, att det har väldigt mycket med "annat" att göra också - luftiga shorts och långa linnen ser man sällan på kvinnliga friidrottare.

Luftiga shorts kan jag förstå att man inte vill använda med tanke på luftmotstånd alternativt risken att få islag tidigare i gropen alternativt gå i ribban. Att killar använder det kan ha att göra med att de inte vill att snopp o/e ska synas för tydligt. Dock ser man ett antal i tight hel dress, t.ex. Duplantis eller tidigare Kronberg.
Långa linnen beror på vad du menar. Se t.ex. Meraf Bahta som springer med långt och ibland lite lösare modell av linne:
7be361fb-8161-467a-a53c-cc3df82cf7da
 
Karlar i arbetskilt har jag stött på nu och då, men aldrig någon tjej.

Arbetsbyxor för tjejer har kommit men det intressanta är att de finns anpassade till olika kroppsbyggnader - och kosta, ska vi säga väl tilltaget. Tänkt att jag skulle titta på dessa då jag misstänker att de även passar oss karlar bättre än "de etablerade" märkena vars passform och möjlighet att arbeta i blir sämre och sämre.
Var ju någon här på forumet som är tillverkare av sådana, måste bli av att titta på dessa, jobbarkläderna går man ju i så många timmar så det är klart de ska få vara funktionella även om det kostar en slant.

Skillnaden med att visa trosor kontra visa kalsonger är väl att "ingen ser" alla karlar som har halva kalsongerna uppdragna över linningen i bak, värst var den som dessutom vek ner dem utanför arbetsbyxorna dessutom. Så fort tjejer gör något sådant så ska det reageras på.
 
:eek:
Säger jag som bara har byxor (både jeans och andra) med normala sido och bakfickor, förutom träningstightsen då ;)
Samma här. Enda "byxorna" jag har utan fickor är ett bra 3-kvartsbyxor jag ärvde av syrran, har bara bakfickor, så himla opraktiskt. Vet inte om jag kommer behålla dom, troligen åker de tills second hand.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Just fickorna vid ljumsken är så korkade! Möjligtvis "elefantfickor" där men de andra skulle väck. Däremot benfickor i en drös.
 
Det här med idrottskläder hade jag en lång fundering på härom kvällen!

Om man utgår från att idrottarna väljer de kläder som ger dem bäst förmåga att hoppa/kasta/springa optimalt. Varför väljer alltid de kvinnliga idrottarna mer avklätt? Varför är trosor och topp optimalt för Angelica Bengtsson medan knäbyxor och linne (om än tighta) är det för Armand Duplantis? De gör ju samma sak?
 
Det här med idrottskläder hade jag en lång fundering på härom kvällen!

Om man utgår från att idrottarna väljer de kläder som ger dem bäst förmåga att hoppa/kasta/springa optimalt. Varför väljer alltid de kvinnliga idrottarna mer avklätt? Varför är trosor och topp optimalt för Angelica Bengtsson medan knäbyxor och linne (om än tighta) är det för Armand Duplantis? De gör ju samma sak?
Det handlar nog mer om spons än funktion, mer naket = mer pengar tyvärr. :banghead:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 503
Senast: A_NN_A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 120
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp