Könsreglerade klädregler

Lite OT, men jag hittade världens snyggaste original 60-talsklänning i A-modell på secondhand häromdagen, med rejäla fickor i vardera sida. Alltså en finklänning, för fest, med fickor!!!
:love:

Pinup girl clothing har också fickor på många kjolar o klänningar som har lite vidd. Har själv en klänning från dem med fickor. Underbart som bara fan!
 
Som det här med byxor. Jag kan säga att jag i stort sett aldrig sett en man med ölmage haft byxor som gått upp över magen.
Fast jo, det har vi ju. Tex:
(kan googla fram fler om du vill)

Edward Blom
DSC_0179.JPG


Göran Persson
STATSMINISTER+G%C3%B6ran+Persson,+(s).
 
Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man köpt typ) med sin make. Båda är överviktiga och visade plus size-mode.
Jag tänkte lite extra på att tjejens jeans gick upp över magen, medan mannen hade sina jeans under magen. De har samma typ av mage, dvs kvinnan har också rejäl mage och häng. Hon hade alltså utan problem också kunnat ha byxorna under magen. De ena av hennes jeans hade inte heller fickor, det hade mannens.

Så då började jag fundera på vilka klädregler som är bestämda efter kön. Nu tänker jag inte främst på det uppenbara som i använde av kjol/klänning osv, utan de lite mindre.

Som det här med byxor. Jag kan säga att jag i stort sett aldrig sett en man med ölmage haft byxor som gått upp över magen. Jag har tvärtom heller aldrig sett en överviktig kvinna med byxorna gömda under magen. Enda gången jag sett kvinnor med byxor under magen har de varit gravida.

Sen det här med fickor. Det är ju inte helt ovanligt att dambyxor, även jeans, inte har fickor. De allra flesta byxor för män har fickor. Varför är det så? Jag vill också ha fickor! Såg en video på Buzzfeed om ämnet, där visade det sig också att i många fall där kvinnornas jeans hade fickor så var de mycket mindre än männens. Visst kvinnor kanske har mindre händer men en Iphone tar ju lika mycket plats oavsett.

Fast kvinnor har väl lite mer varianter på byxor. Jag har nog aldrig sett en kille i leggings och stickad tröja t.ex. Små shorts som visar halva skinkorna är inte heller något jag sett på män.

Män som visar mage är ju inte vanligt heller. Inte ens lite mage, medan kvinnor kan ha korta toppar och visa hela magen. Å andra sidan kan ju män gå med helt bar överdel.

Varför tror ni det är såhär? Varför drar kvinnorna upp byxorna medan männen inte gör det?
Håller med @Karfitsa , mäns midjor sitter längre ner än kvinnors.
 
Kollar lite på friidrotts vm. Där var det en svensk längdhoppare som hade en tävlingsunderdel som täckte mindre än ett par vanliga trosor O_o Undra hur många män som skulle tävla så lättklädda?
Finns sponsorer som presenterar kläder som dom vill utövarna ska ha. Take it or live it principen. Sexistiskt som sjutton.
 
Fast, med tanke på att det finns alternativ, så räknar jag med att en elitidrottare på den nivån faktiskt har valt de kläder som känns bäst för just henne och att hon ska kunna prestera så bra som möjligt. Trivs hon bäst i den typen av byxa så ska hon väl få göra det?

Finns sponsorer som presenterar kläder som dom vill utövarna ska ha. Take it or live it principen. Sexistiskt som sjutton.
En sport jag vet haft max mått på damunderdelarna är betchvollyboll, för att det ska sexigt när damerna spelar och det ska komma mer publik
 
Kollar lite på friidrotts vm. Där var det en svensk längdhoppare som hade en tävlingsunderdel som täckte mindre än ett par vanliga trosor O_o Undra hur många män som skulle tävla så lättklädda?
Jag såg henne också igår och tycker det såg ut som om de var designade så, dvs inte vanliga korta shorts av den typen kvinnliga friidrottare använder, och som de måste gå och dra i hela tiden för att de inte ska åka upp mellan skinkorna. Dessa såg ut att vara designade så från början. Det såg helt galet ut och KAN bara inte vara bekvämt eller ändamålsenligt. Hur mycket sand får hon inte upp i baken?

Jag är hemsk på att kommentera hemma på just detta när vi tittar på friidrott. Kvinnornas små, minimala utstyrslar vs männens pösiga, längre, mer täckande. Samtidigt som jag tänker, att friidrottskvinnorna ju ser extremt starka och vältränade ut och egentligen skulle kunna visa upp sin styrka och sina muskler. Men ändå är det svårt att tänka så, när jag hela tiden misstänker att det är fråga om nåt annat.
 
Fast, med tanke på att det finns alternativ, så räknar jag med att en elitidrottare på den nivån faktiskt har valt de kläder som känns bäst för just henne och att hon ska kunna prestera så bra som möjligt. Trivs hon bäst i den typen av byxa så ska hon väl få göra det?
Hur kommer det sig då, att man ALDRIG ser friidrottande män med liknande små byxor? Alltid kvinnorna som visar rumpan och magen, gärna väldigt lågt skurna shorts som de hela tiden måste gå och dra i eftersom de åker upp mellan skinkorna när de springer.
 
Våra arbetsbyxor finns i två modeller dam och unisex. Dam modellen har så fruktansvärt lågt skuren midja att det knappt går att böja sig ner utan att visa trosorna hur ska man kunna arbeta i sådana :confused:
Vilket gör att de flesta tjejer väljer unisex modellen i stället
Killarna väljer aldrig dam modellen utav princip ;) även om de kanske skulle passa bättre
 
Våra arbetsbyxor finns i två modeller dam och unisex. Dam modellen har så fruktansvärt lågt skuren midja att det knappt går att böja sig ner utan att visa trosorna hur ska man kunna arbeta i sådana :confused:
Vilket gör att de flesta tjejer väljer unisex modellen i stället
Killarna väljer aldrig dam modellen utav princip ;) även om de kanske skulle passa bättre
Nej, det där ingår ju i paketet "kön, genus och kläder". Det är rätt ok för kvinnor att bära manskläder, men uteslutet för män att bära damkläder. Till och med när det gäller arbetsbyxor på samma jobb.
 
Nej, det där ingår ju i paketet "kön, genus och kläder". Det är rätt ok för kvinnor att bära manskläder, men uteslutet för män att bära damkläder. Till och med när det gäller arbetsbyxor på samma jobb.

Såklart har du rätt, men det där går ju som tur är åt rätt håll, om än väldigt sakta. Jag tänker framför allt på kiltarna som en del hantverkare börjat ha på somrarna. Det måste ju kallas kilt och inte kjol, men det är ju ändå ett litet steg i rätt riktning :)

Här är en av Blåkläders arbetskiltar tex:

f34c7d5a-886f-450d-96af-17b3e8ecf85a.jpg
 
Såklart har du rätt, men det där går ju som tur är åt rätt håll, om än väldigt sakta. Jag tänker framför allt på kiltarna som en del hantverkare börjat ha på somrarna. Det måste ju kallas kilt och inte kjol, men det är ju ändå ett litet steg i rätt riktning :)

Här är en av Blåkläders arbetskiltar tex:

f34c7d5a-886f-450d-96af-17b3e8ecf85a.jpg
Jodå, jag känner till dem. Men man kan ju också se dem som helt i linje med trådens tema, herrkjolar till skillnad från damkjolar, liksom. Och så heter de ju kilt, inte kjol.
 
Jodå, jag känner till dem. Men man kan ju också se dem som helt i linje med trådens tema, herrkjolar till skillnad från damkjolar, liksom. Och så heter de ju kilt, inte kjol.

Precis! Uppdelningen mellan dam- och herrkjolar blir jättetydlig.

Det är samma sak med frisyrer, det här helt okej för män att ha långt hår i hästsvans, men inom vissa gränser, Det skulle vara klart normöverskridande för en man att ha hög hästsvans och lugg till exempel.
 
Jag såg henne också igår och tycker det såg ut som om de var designade så, dvs inte vanliga korta shorts av den typen kvinnliga friidrottare använder, och som de måste gå och dra i hela tiden för att de inte ska åka upp mellan skinkorna. Dessa såg ut att vara designade så från början. Det såg helt galet ut och KAN bara inte vara bekvämt eller ändamålsenligt. Hur mycket sand får hon inte upp i baken?

Jag är hemsk på att kommentera hemma på just detta när vi tittar på friidrott. Kvinnornas små, minimala utstyrslar vs männens pösiga, längre, mer täckande. Samtidigt som jag tänker, att friidrottskvinnorna ju ser extremt starka och vältränade ut och egentligen skulle kunna visa upp sin styrka och sina muskler. Men ändå är det svårt att tänka så, när jag hela tiden misstänker att det är fråga om nåt annat.

Jag tror att just längd- och trestegshoppare får sand överallt, oavsett plagg, och med ett nättare plagg är det lättare att borsta bort störig sand.

Inte vet jag exakt varför vissa klädesplagg föredras men just i "korta-shorts"-fallet tänker jag att det till viss del handlar om att män inte vill riskera att snopp o/e pung trillar ut från shortsen.
Stefan Holm hade för övrigt ofta korta shorts om än i en luftigare modell än Sagnia.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 263
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 952
Senast: Badger
·
Samhälle Jämställdhetsbonus är borta sen länge och pappadagar kan jag inte se att de sagt att det ska bort, däremot ska familjerna själva kunna...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
11 489
Senast: A_NN_A
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 119
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp