Köpa gård...

Sv: Köpa gård...

Jag får väl trösta mig med att jag tror att du är ganska ensam (säkert < 10% av befolkningen) som blir upprörd när två grannar hjälper varandra med lite småsaker utan att blanda in skattemyndigheten.

Jag begriper inte när ett företags snöröjning med traktor blev småsaker?

Och så vill jag peka på detta:
Värdet av en gentjänst blir skattepliktigt när det finns ett krav på att ett utfört arbete ska ersättas genom en gentjänst.

Och:
Avsikten med skattelagstiftningen är inte att beskatta den privata sfären. Givetvis beskattas inte barn som får ersättning för att hjälpa till hemma och inte heller beskattas den som utför en tjänst åt en vän utan något krav på motprestation.

http://www.skatteverket.se/privat/s...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html
 
Sv: Köpa gård...

Jag begriper inte när ett företags snöröjning med traktor blev småsaker?

Om jag har en granne med traktor och snöplog och han hjälper mig med snöplogning (i utbyte mot en gentjänst) tycker jag inte det är på samma nivå som ifall jag hade kollat i telefonkatalogen och ringt upp ett snöröjningsföretag och beställt en snöplogning.

Det är som om jag pratar om små hastighetsöverträdelser medan du pratar om bankrån.
 
Sv: Köpa gård...

Varför är det olika bara för att det är grannen eller en vän?
Det blir ju lika svart ändå.

Skattelagarna skall inte fungera olika för människor med många vänner än för de utan vänner.
Vilket är vad du påstår.
Lagarna skall vara lika för alla.
Även vänner emellan.

Och din liknelse haltar.
Skillanden är som att köra för fort på egen väg eller allmän väg.
Det är fortfarande lika mycket för fort.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 875
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 342
F
Juridik & Ekonomi Jag har mycket liten erfarenhet av att ta lån men nu har sambon och jag stött på så pass mycket patrull i senaste låntagarsvängen att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 175
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 801
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp