köpa häst långt bort

Finns hästen 40 min bort = 80 mils körning, då är det långt. sover du inte över hinner du möjligen titta på 1-2 hästar.

Jag har tittat på betydligt fler än så på samma dag. Åker tidigt och kommer hem sent. Vi åkte till Skåne, köpte en bil och tittade sen på tre hästar och åkte hem.
Har åkt till Falsterbo över dagen ett antal gånger, har 44 mil dit enkel.
Så nej, jag tycker inte det är särskilt långt.
 
Så nej, jag tycker inte det är särskilt långt.

Fast det där är ju väldigt individuellt. Jag hade inte mäktat med att fnatta runt den sträckan på så kort tid. Då kommer jag inte att vara motiverad att titta ordentligt utan att känna mig stressad.

Alla är vi olika.
 
Fast det där är ju väldigt individuellt. Jag hade inte mäktat med att fnatta runt den sträckan på så kort tid. Då kommer jag inte att vara motiverad att titta ordentligt utan att känna mig stressad.

Alla är vi olika.

Och hur man ens hinner titta ordentligt?
Jag har aldrig stannat mindre än 2 timmar när det gäller en häst jag är allvarligt intresserad av. Ofta tar bara ridningen 1 timme +, ägaren ska visa hästen och man ska själv hinna testa och gärna rida ut en sväng.
 
Och hur man ens hinner titta ordentligt?
Jag har aldrig stannat mindre än 2 timmar när det gäller en häst jag är allvarligt intresserad av. Ofta tar bara ridningen 1 timme +, ägaren ska visa hästen och man ska själv hinna testa och gärna rida ut en sväng.
Ungefär så. Jag vill känna att jag har gott om tid, särskilt om jag fastnar för hästen.
 
Och hur man ens hinner titta ordentligt?
Jag har aldrig stannat mindre än 2 timmar när det gäller en häst jag är allvarligt intresserad av. Ofta tar bara ridningen 1 timme +, ägaren ska visa hästen och man ska själv hinna testa och gärna rida ut en sväng.

Alla är vi som sagt olika och för mig har det fungerat alldeles utmärkt.
Jag känner direkt om det är en häst för mig och är det inte det är det väldigt snabbt överstökat.
 
Alla är vi som sagt olika och för mig har det fungerat alldeles utmärkt.
Jag känner direkt om det är en häst för mig och är det inte det är det väldigt snabbt överstökat.

Jag är likadan, vet exakt vad jag vill ha för häst. Och jag tycker inte heller att 40 mil är speciellt långt. Åker man hyfsat tidigt på morgonen så hinner man ju kolla på flera hästar längs vägen (om man vill). Skitsamma om man får åka 30 mil eller 150 mil, huvudsaken är väl att man får tag på rätt häst.

Och angående om hästen som TS skriver om är lämplig för henne och barnen, det ska väl vi andra blankt skita i, det är ju upp till TS att avgöra.
 
Alla är vi som sagt olika och för mig har det fungerat alldeles utmärkt.
Jag känner direkt om det är en häst för mig och är det inte det är det väldigt snabbt överstökat.
Jag utgår inte från att hästarna inte är något för mig när jag lägger upp tidsplaner, utan räknar med att jag vill provrida. Känner jag att hästen inte är något för mig går det givetvis snabbare, då kan jag titta på många per dag, men som sagt det utgår jag inte från och planerar inte för att kika in en kvart och dissa hästen direkt även om det givetvis kan hända.
 
Jag är likadan, vet exakt vad jag vill ha för häst. Och jag tycker inte heller att 40 mil är speciellt långt. Åker man hyfsat tidigt på morgonen så hinner man ju kolla på flera hästar längs vägen (om man vill). Skitsamma om man får åka 30 mil eller 150 mil, huvudsaken är väl att man får tag på rätt häst.

Och angående om hästen som TS skriver om är lämplig för henne och barnen, det ska väl vi andra blankt skita i, det är ju upp till TS att avgöra.
150 mil på en dag och titta på flera hästar?
 
Jag utgår inte från att hästarna inte är något för mig när jag lägger upp tidsplaner, utan räknar med att jag vill provrida. Känner jag att hästen inte är något för mig går det givetvis snabbare, då kan jag titta på många per dag, men som sagt det utgår jag inte från och planerar inte för att kika in en kvart och dissa hästen direkt även om det givetvis kan hända.

Det gör inte jag heller men även om de är något för mig så vet jag det snabbt
Min gula stod 30 mil bort, åkte på morgonen och var hemma vid två. Var där någon timme, visste direkt att det var min häs.
Behöver inte flera timmar för att veta det.
 
Det har jag inte sagt. Men det går, det är bara att ta flyget isf.
Jag har inte opponerat mig mot att åka långt utan att åka långt och inte ens planera in tid att titta på hästarna ;), frågan kom upp när TS till synes siktat in sig på en unghäst långt bort som hon inte ens sett och det var den som gäller.

Det har sina sidor att ta flyget, kan man inte ordna transport från det så blir det taxi eller hyrbil och notan går upp ordentligt. Det finns orter som inte har flygförbindelser på hyfsat avstånd.
 
Det visade sig tom vara 70 mil bort... tänkte lite galet på vart det låg..

Jo om det hade funnits fler hästar att kolla på hade jag gjort det. Men så är inte fallet ;)

Men det löser sig!

Tack för alla råd o tips.
 
Jag är likadan, vet exakt vad jag vill ha för häst. Och jag tycker inte heller att 40 mil är speciellt långt. Åker man hyfsat tidigt på morgonen så hinner man ju kolla på flera hästar längs vägen (om man vill). Skitsamma om man får åka 30 mil eller 150 mil, huvudsaken är väl att man får tag på rätt häst.

Och angående om hästen som TS skriver om är lämplig för henne och barnen, det ska väl vi andra blankt skita i, det är ju upp till TS att avgöra.

Som sagt hade tänkt fel så det är 70 mil enkel resa, vilket är lite långt bort. O hade det funnits fler hästar att kolla på hade jag gjort det.

Tack! :) Känner oxå att det är min ensak om hästen är något för oss eller inte.
Jag kommer inte slänga upp barnen på hästen 1 v efter att ha hämtat den o tro att det går galant. O visar det sig vara en ponny som inte är lämplig för dom så får vi hitta en annan till barnen isf. :)
 
Som sagt hade tänkt fel så det är 70 mil enkel resa, vilket är lite långt bort. O hade det funnits fler hästar att kolla på hade jag gjort det.

Tack! :) Känner oxå att det är min ensak om hästen är något för oss eller inte.
Jag kommer inte slänga upp barnen på hästen 1 v efter att ha hämtat den o tro att det går galant. O visar det sig vara en ponny som inte är lämplig för dom så får vi hitta en annan till barnen isf. :)
Du måste söka något alldeles speciellt om det på 70 mil inte finns en enda häst till värd att titta på.
 
Det beror ju på var man bor. Om man bor i Kiruna kan det vara 100 mil enkel väg till närmsta lämpliga häst. :p

Helt rätt! Jag bor i norra Sverige o denna är längre upp i norr. Självklart finns det fler hästar att kolla på, men då antingen i 60.000 kr uppåt klassen eller hästar som inte alls är av intresse (för stora, travare Eller ännu yngre hästar).

Bor man i norra Sverige så finns det inte så många till salu. Finns 3 ponnyer i hela mitt län ute på nätet till försäljning).
 
Det beror ju på var man bor. Om man bor i Kiruna kan det vara 100 mil enkel väg till närmsta lämpliga häst. :p
Jag tänkte i och för sig inte på norra Norrland och bor man mycket olägligt till kan det bli långt. Det finns dock över 300 hästar till salu på hastnet i Norrland så att hitta någon hyfsat lämplig att titta på inom hundra mil torde inte vara problem. Däremot är urvalet klart mindre och drömhästen är svår att hitta även om det finns massor av hästar.

Från Kiruna kommer man nästan till uppsala så på det avståndet har man hyfsat urval.
 
Helt rätt! Jag bor i norra Sverige o denna är längre upp i norr. Självklart finns det fler hästar att kolla på, men då antingen i 60.000 kr uppåt klassen eller hästar som inte alls är av intresse (för stora, travare Eller ännu yngre hästar).

Bor man i norra Sverige så finns det inte så många till salu. Finns 3 ponnyer i hela mitt län ute på nätet till försäljning).
Var tittar du? inget län har färre än 12 ponnyer till salu på hastnet? och det är inte den enda salusiten.
 
Från Kiruna kommer man nästan till uppsala så på det avståndet har man hyfsat urval.
Jag skulle då inte nöja mig med "hyfsat urval" om jag letade efter Hästen. :)
Iofs beror det ju mycket på vad för slags häst man söker, en skogsmullehäst är inte svårt att hitta i Norrland men vill man tävla MSV så får man nog ta en längre resa och åka runt i södra Sverige 1-2 veckor.
 
Var tittar du? inget län har färre än 12 ponnyer till salu på hastnet? och det är inte den enda salusiten.

Självklart finns det hästar till salu men jag är inte villig att betala 50' uppåt!

Jag har gått igenom alla sidor med köp o sälj mm.
Jag skulle då inte nöja mig med "hyfsat urval" om jag letade efter Hästen. :)
Iofs beror det ju mycket på vad för slags häst man söker, en skogsmullehäst är inte svårt att hitta i Norrland men vill man tävla MSV så får man nog ta en längre resa och åka runt i södra Sverige 1-2 veckor.

Det finns otroligt många msv ponnier till salu i norrland har jag märkt. ;) Fler än skogsmulle hästarna tycket jag.... :)


Men tack för era åsikter! Vi får se hur det blir. :)
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
977
Senast: ii-ssa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 380
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 347
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp