köpa häst långt bort

Helt rätt! Jag bor i norra Sverige o denna är längre upp i norr. Självklart finns det fler hästar att kolla på, men då antingen i 60.000 kr uppåt klassen eller hästar som inte alls är av intresse (för stora, travare Eller ännu yngre hästar).

Bor man i norra Sverige så finns det inte så många till salu. Finns 3 ponnyer i hela mitt län ute på nätet till försäljning).

Var tittar du? inget län har färre än 12 ponnyer till salu på hastnet? och det är inte den enda salusiten.

Självklart finns det hästar till salu men jag är inte villig att betala 50' uppåt!

Jag har gått igenom alla sidor med köp o sälj mm.


Det finns otroligt många msv ponnier till salu i norrland har jag märkt. ;) Fler än skogsmulle hästarna tycket jag.
Någonstans får jag intrycket att du vill att det ska vara besvärligt. Visst urvalet nära dig är säkert inte lysande men det tog mig 2 minuter att kolla upp att det finns långt mer än 3 ponnyer (din utsago om saluponnyer i dit län) till salu i ditt län oavsett vilket norlandslän och nej alla var inte dyra tävling tävlingsponnyer och det bara på en salusite jag kollat och under 2 minuter, inte något långdraget letande över dagar och veckor.

Nu verkar du ha blivit förtjust i en ponny som du inte ens träffat, och den kan säkert både bli kanonbra eller katastrof för dina barn. spelar det ingen roll om ponnyn passar barnen så köp efter dit hjärta, men ska barnen ha en bra chans på en lämplig häst för dem så är en beprövad snäll äldre mer lämplig.
 
@Vår_Vinter Vart i Norrland är det? Det finns faktiskt folk här uppe som kanske kan kolla upp den åt dig.

Jag bor olägligt till och när jag letade ponnyprojekt och hittade några i södra Sverige hörde jag mig helt enkelt för med folk som bodde i närheten om de kunde göra en förhandstitt innan jag gjorde mig omaket att boka flyg och hela kånkarongen. Även i de fallen ungponnyer som eg inte ska visa så mkt mer än att de är vettiga i skallen, bra exteriört och trevliga. Även om man har olika tycke och smak så kan de flesta med nån sorts erfarenhet bedöma om hästen stämmer med säljarens bild och köparens krav. Tex om den är snäll och trevlig, nervöst lagd, halt eller ens av rätt kön ;)
 
Det här med att det är en unghäst förstår jag inte riktigt varför folk hakar så på. Just nu håller jag på att få bukt med en 20 åring som är allmänt vild, trots utbildning, det har ju faktiskt inte alltid med åldern att göra hur hästen är. Det är ju mentaliteten man får försöka bedöma, hus stadig grunden är så att säga. En utbildad äldre häst ger ju verkligen ingen garanti för att det ska passa ett barn.

Är man med på hur man bör utbilda, vad som krävs osv för att ge hästen en stadig utbildning så ser jag inga som helst problem med att skaffa en yngre häst.
 
Det här med att det är en unghäst förstår jag inte riktigt varför folk hakar så på. Just nu håller jag på att få bukt med en 20 åring som är allmänt vild, trots utbildning, det har ju faktiskt inte alltid med åldern att göra hur hästen är. Det är ju mentaliteten man får försöka bedöma, hus stadig grunden är så att säga. En utbildad äldre häst ger ju verkligen ingen garanti för att det ska passa ett barn.

Är man med på hur man bör utbilda, vad som krävs osv för att ge hästen en stadig utbildning så ser jag inga som helst problem med att skaffa en yngre häst.

Du kan aldrig få några garantier, men med en äldre häst kan du testa hur det fungerar men med en unghäst är det alltid grisen i säcken. En stadig utbildning för en ungas pågår under några år. Under den tiden passerar hästen många stadier inklusive slyngel- och trotsålder.
 
Håller på och kollar efter en ponny. Har hittat en ponny men den står 40 mil bort (enkel). Så man vill juh gärna inte åka dit flera gånger.

Hur har ni gjort med vet. bes? Vill juh gärna veta att den går igenom innan. Har ni haft med transport? Tips tas gärna emot.

Det är en ung b ponny på 3år som är påbörjad inriden. Tanken är att ta hjälp med resten av inridningen och sen ska barnen få rida och jag har även tänkt köra in den så jag kan köra. :)

Jag köpte min ponny när han var 1,5 år gammal, jag importerade honom från Tyskland. Han fick genomgå en besiktning innan transporten från Tyskland bokades, sedan genomgick han en svensk besiktning för att kunna försäkra honom. Jag var inte ens ner dit för att se honom live, litade på uppfödaren att de uppgifter jag fick stämde.

När du ändå har möjligheten att åka och titta på ponnyn (40 mil är en fis för oss norrlänningar) tycker jag att du ska göra åtminstone två besök. Ett där du ser om den verkligen verkar rätt och där du tar dig ordentligt med tid att umgås med den så att du kan göra en adekvat bedömning om den verkligen är det du hoppats på. Det andra besöket gör du vid veterinärbesiktningen, självklart ska du närvara på den för att kunna ställa eventuella frågor till veterinären om det uppkommer något. Det är ju bara att ta med transport, hem måste du ju åka i alla fall.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
985
Senast: ii-ssa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 407
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 208
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp