Köpa häst med röntgenförändring

Född 2007,
gått dressyr sen hon va 4.
nu rids hon 3-4 gånger i veckan.
Jag vill ha henne till dressyr och skulle helst vilja se att hon kan gå upp till LA
Röntgenförändringen sitter i ett av frambenen.
Veterinären säger att hon med stor sannolikhet kommer klara av att gå dressyr om hon rids rätt
Försäkring har hon så om hon skulle bli utdömd senare får vi tillbaka pengar.
Inget pris utan byte mot min C ponny på 23 år som ska gå som barnponny där

Jag hade lätt chansat med de förutsättningarna!
 
Det kan ju hända att man behöver ta bort en häst som man köper som är helt frisk.
Självklart. Men om man är det minsta lik mig så ska man absolut inte köpa en häst som beskrivs som den i tråden, dvs att den troligtvis kommer att klara av dressyr om den rids rätt. Jag hade letat fel varenda dag, och så fort det hade varit det minsta på tok med hästen så hade jag trott det värsta.
 
TS : utifrån det du redovisat mer detaljerat efter trådens gång hade jag inte kännt så mycket restriktioner alls.

De flesta hästar har röntgenfynd som
Aldrig påverkar dem , enda skillnaden är att ägarna inte vet om dem då de inte haft anledning att röntga igenom hela hästen , dvs den har varit frisk .

Jag tycker vid köp av häst med kända fynd, att självklart är det otroligt essentiellt att fundera och noga utvärdera med veterinär om röntgenfynd finns , vad dessa fynd kan innebära ! Med andra ord väldigt klokt av dig att ta det i beaktning .

Men som sagt, utifrån din mer detaljerade redogörelse efter trådens gång tycker jag det låter ok om du känner att det är rätt och att du kan ta vetskapen om fynden så att säga :)

F.ö så precis som några andra kommenterat så annars upptäcks ju vanligtvis ngt röntgenfynd pga något annat man drar en plåt på . Utan att det påverkar .

Jag har aldrig i de fall något sådant fynd upptäckts på hästen som inte bedöms relaterat av veterinärer, oroat mig alls i vardagen över det med en frisk och fräsch häst .

Däremot kan det vara en fördel om man tex sekundärt konstaterat en förändring någonstans på röntgen, och behåller samma veterinär /klinik , att om ngt annat sen skulle hända hästen skademässigt att man har i bakhuvudet tidigare fynd .

Och när man som tex skulle råka ut för en skada som yttre trauma, att man då om plåtar tas i samma område , passar på att jämföra tidigare plåtar.
I min erf gör alltid veterinärerna det om de har tidigare journaler och plåtar på hästarna .
 
Såg fel ;) Men 10 eller 13 har ingen betydelse i frågan ! Har den inga problem vid 10 så har den det säkert inte vid 13 heller och dessutom finns det flera hästar utan röntgenfynd som blir halta.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 318
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 365
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp