Bukefalos 28 år!

Köpa häst - ung eller "gammal"?

Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Håller med, det tar så lång tid att utbilda hästen (särskilt när man lär sig själv under tiden) att det skule kännas surt att göra det jobbet åt någon annan och sedan skiljas från hästen och börja om. Då tar det kanske ytterligare ett år eller två innan man kommer till lite roligare bitar! :p
Det skulle isåfall vara en foderhäst som kan mer än vad man själv gör, blir lite av en läromästare.

Hoppas du hittar någon som känns rätt! :)
Personkemin som är viktigast upplever jag det som.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Men det är ju det som är poängen med foderhäst, att man ska ha en som lär en :D Unghäst på foder skulle jag med se som uteslutet, om man nu inte ser något nöje i att lära sig utbilda och sedan lämna bort mitt i allt, vilket jag verkligen inte gör och förstår att du inte gör heller.


Det är svårt att hitta en läromästare inom AR på foder. Det kan ta lång tid innan ryttaren är utbildad nog för lite svårare saker, och då kan bara grunderna ta lång tid att lära hästen. Så att den skulle vara riden ett par år inom AR är ingen garanti för att den kan mer än t ex halvdana skolor i skritt, travövergångar och väldigt basics saker.
Just ryttaren tror jag är det viktigaste - jag skulle nog kunna hålla på ÅR om jag tränade helt själv utan tränare för att få till en bra kvalitet i grunderna (att grunderna sitter så bra att man kan klättra vidare) medans en av mina tränare nog skulle kunna utbilda en häst till piaff på två månader om den inte har för stora mentala eller fysiska hinder. Tror inte så många ryttare i den kalibern lånar ut hästar på foder! ;)
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag var mer inne på läromästare a la välriden häst på marken, inte precis enbart AR-riden men det kanske var enbart det TS var ute efter? Man kan ju lära sig väldigt mycket av en väldiren dressyrhäst och är den bra grundriden ska det väl inte vara några större problem att plocka fram "AR-känslan" eller?

Säger jag som är totalt novis på AR :eek: Men en sucker för korrekt ridning.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Alltså, det kan skilja ganska rejält i vad man ser som "viktiga grunder". Om man tar en läromästare inom dressyr kan man få en bättre grund i att hästen redan kan galoppfattningar, har lärt sig att lyssna på sitsen, m.m. men man kan ha lika många downsides som man måste lära om. Inte riktigt som att ta en travhäst direkt från travet och börja skola om till ridhäst, men förmodligen ofta lika jobbkrävande som att börja från scratch med en unghäst... Beroende på hur den är riden såklart, även dressyrhästar rids ju olika.

Skänklarna betyder plötsligt inte framåt utan sätt under dig mer med det här bakbenet, tyglarna får inte användas att balansera sig i och absolut inget stöd, många måste få en helt ny uppfattning om vad avslappning/avspänning innebär, för en avspänd dressyrhäst har oftast ändå inte lärt sig länga sin yttersida av ryggen rejält som man vill att de ska göra i böjning (man rider ju inte så mycket böjt egentligen i dressyrridningen om man börjar jämföra med en del AR-tränare, inom dressyr vill man ofta att hästen ska vara "rak" trots att den går på böjt spår... i jämförelse som sagt), man måste ofta lära in betydelsen av handen på ett eller flera sätt.

Det var lite så jag filosoferade när jag skulle köpa häst - jag KOMMER få lära om den från scratch för att få den som jag vill ha den oavsett vilken häst jag köper. Så hellre en rätt "grön" ridhäst men som ändå är riden en del eftersom jag inte vill ta mig an en unghäst, som är rätt oförstörd, än en häst som kommit upp lite i klasserna i dressyren. Priset går upp, men ofta inte de kvalitéer jag är ute efter, även om man kan bli överraskad ibland!
Nu lyckades jag välja en häst som hade mycket lydnadsmässigt och mentalt att träna på och som kanske var lite väl felinlärd, men principen vad man letade efter hade nog fungerat om det inte var för det! ;)
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Fast jag tycker inte det skiljer så himla mycket på alla de punkterna som du drar upp. En väl riden dressyrhäst ska kunna böja sig korrekt (länga yttersidan) och tar minsann inte skänkeln enbart som framåt mm.

Jag fick uppfattningen att TS mer ville lära sig rida lite svårare rörelser och få in känslan i sin egen kropp men jag kanske fattade helt fel ;)

Men visst, skulle hon ha en häst som enbart går på "AR-hjälper" från början och vill lära sig DET, då är det ju ingen dressyrhäst hon vill ha.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Helst skulle jag ju vilja ha en AR riden häst om jag tar någon på foder. Dock bra ridning är alltid bra ridning så hittar man någon "vanlig" dressyrhäst som motsvarar min ridning så klart jag tagit den! Dock finns det inte så många av dem (jag har inte letat, men med tanke på de jag sätt under de senaste åren ;)) och ännu mindre som skall lånas ut på foder...

Idag är jag fortfarande inne på att köpa en riktigt din unghäst om något år :D
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag tror egentligen du skulle satsat på en unghäst som du kan lära dig tillsamamns med, för hästen som kan mer kommer bara göra de svårare övningarna rätt om du kan dem rätt.

Så det allra bästa är att hitta en häst som verkligen kommer bli ni två som ni lär er tillsammans på:)

Måste också bara fråga om det är en Lippizzaner som är den äldre hästen?;)
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag tror egentligen du skulle satsat på en unghäst som du kan lära dig tillsamamns med, för hästen som kan mer kommer bara göra de svårare övningarna rätt om du kan dem rätt.

Fast det är ju så jag lär mig ;) Jag märker ju med en gång när jag gör rätt, för då gör hästen rätt :idea:

Men just nu är jag väl mest inne på unghäst - igen :cool:
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Guldläget om man har möjlighet tycker jag är att ha en äldre välskolad häst och en ung förmåga.

Om man har ambitioner i ridningen så kan det lätt bli så, om man har en unghäst, att man forcerar den lite för att man är så sugen på att få RIDA. Med en äldre välskolad häst så finns inte den risken på samma sätt, för man har ju ändå en häst att RIDA.
Om man inte är så himla ambitiös (= "prestera" och komma framåt är viktigt) i ridningen är detta förstås inget problem, vet inte vilken kategori du tillhör.

Personligen skulle jag nog helt och hållet gå på individen och hur jag känner för den, oavsett ålder. Jag är svag för väldigt gamla hästar, dvs 20+ men ser fler problem med att köpa en sådan då man ju oftast inte bara har en hel del fördelar av att de är gamla och varit med i gemet länge, man får ju även nackdelarna (kroppen mer sliten, hanteringen kan ha varit si och så, foder kan ha varit si och så, hästen behöver nödvändigtvis inte ha varit VÄL utbildad hela vägen, kan ha dåliga erfarenheter av vissa övningar osv).

Jag gillar unghästar av den anledningen att man får vara med och forma på alla sätt och vis, och på så vis kan försäkra sej om att unghästen får bra rörelse från början (stora hagar, jämnåriga lek-kompisar, grundlig uppbyggande av fysiken från 1 års ålder osv), bra foder och får den grund i hanteringen som jag vill ha på mina hästar, utan att blanda in någon annans misstag och "personliga val".
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jo, två hästar hade jag med velat ha! Men har verkligen inte råd att först köpa, och seda hålla två hästar :(

Att jag skulle gå för fort fram med en unghäst för att jag vill "komma vidare" är nog ingen risk :D Jag är alldeles för mycket "detalj nisse" för det :D
Fungerar inte grunderna perfekt så går jag inte vidare. Och när grunderna fungerar perfekt vill jag besfästa dem. Och sen lite till. Och sen kanske vi kan fundera på att komma vidare till lite roliga saker :p
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag är kär! :love:

Hittat en pre hingst, 5 år gammal, grundutbildad. Skimmel och helt underbar :love:

Har mailat och bett om video så får vi se sedan.... *håller tummarna*
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

ett problem bara... han kostar 15 000 euro.....
ca 144 000 svenska kr.
Det är dyyyyyyrt!
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

tror du man kan hoppas på att kunna pruta ner den 50-100 000? :angel:
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Fast jag tycker inte det skiljer så himla mycket på alla de punkterna som du drar upp. En väl riden dressyrhäst ska kunna böja sig korrekt (länga yttersidan) och tar minsann inte skänkeln enbart som framåt mm.

Vore intressant att höra om du tyckte det skiljde så lite (i hjälpgivningen tänker jag på ffa) efter några lektioner för duktig AR-tränare! :rofl:
Målen med utbildningarna är ju i princip desamma, men tillvägagångssätten rätt annorlunda - lite beroende på individer såklart, men det finns ju en anledning till att det inte heter samma sak. Precis som att westernridning heter just westernridning trots att även de har krav på att hästarna ska kunna böja sig, slappna av i överlinjen, vinkla bäckenet osv. Skulle man skaffa en dressyrhäst som gått MSV eller högre till western tror jag också det *kan* bli svårare att lära om till western än med en hyfsat grön häst, men även det där är såklart individuellt.

Jag fick uppfattningen att TS mer ville lära sig rida lite svårare rörelser och få in känslan i sin egen kropp men jag kanske fattade helt fel ;)

Fast om de svårare övningarna rids annorlunda, får man verkligen in rätt känsla då? :p Inte för att de borde göra det egentligen, men beroende på tillvägagångssätt får man givetvis olika resultat.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

egentligen är AR ridning och vanlig dressyrridning samma sak.
Det är bara vissa av BB eleverna som förvandlat det hela till nån fasansfull avart till dressyr.....
Jag har ridit för alla möjliga tränare, för "riktiga" spanska beridare, den där portugisiska världsmästaren i ....vad sjutton hette det nu...där man tar sig runt en massa grejor i full kareta, ett par BB elever, några vanliga dressyrtränare, westerntränare,centrerade tränare, islandstränare som inspireras av BB m. m.m.....

Egentligen är grunden samma sak, hästen ska kunna samma saker även om målen är olika. Sen är det tränarens egen tränare samt den tävlingsgren som hästen ska föras i som format om det till egna varianter.
Bra ridning är bra ridning, hästen ska kunna samma saker.
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Absolut, bra ridning är bra ridning. Men som man har lättare eller svårare att greppa, mindre eller större intresse för, som passar ekipaget mer eller mindre bra. Just för att man har olika metoder. Och det kan såklart variera inom en och samma ridstil också, men vet man hur man själv kommer vilja rida - ja då är det ju lättare att ta över en häst som är riden på ett liknande sätt än att lära om en så stor grund som hjälpgivningen från grunden för att kunna göra "sin grej".

"Dressyr" är ett samlingsord. Men har man kommit så långt som till MSV eller högre, ja då kan man utgå ifrån att den följer mallen för tävlingsdressyr ridmässigt, oavsett hjälpgivning.
Om man utgår från samlingsordet så ja, då är det samma sak. Men jag tycker inte man kan utesluta de olika dressyrmetoder som finns som avviker från "standarddressyren" man vill ha inom tävling och som lärs ut på ridskolor. Även om man tror på att det finns många vägar som bär till rom så skulle jag inte slå ihop alla olika metoder till en för det. Då skulle man lika gärna kunna slå ihop det med Reining, islandsridning osv och bara kalla allt "dressyr". Skulle visserligen inte ha något emot det, men det blir nog knasigt i huvudet innan man vant sig! ;)

Ursäkta TS att det börjar bli OT! :o
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 683
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
906
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 278
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Färsk/frystorkat foder
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp