Bukefalos 28 år!

Köpa häst - ung eller "gammal"?

Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

stopp stopp stopp! jag tycker självklart att du ska ta en äldre, så du lär dig ordentligt. Efter den hästen länge o kan allt (nästan) som den kan kanske du kan köpa en unghäst. Om du ska ha en unghäst måste du lära både dig själv o hästen allt, o det är inte lätt att rida o tar lång tid o mycket ridning innan man kan lära upp en häst. Köper du den som är äldre lär du dig mycket mer grunder o blir mer säker på allting, än om du ska hålla på o lära en unghäst.. Du kommer utveckla din ridning fruktansvärt mycket mer på en rutinerad häst, än på en ung. visst, du lär dig kanske, förhoppningsvis, att rida unghäst, men när den kan allt du kan då? Då måste du verkligen lära dig själv o hästen samtidigt, vilket inte funkar då du måste kunna rida rörelserna o.s.v ordentligt innan du kan lära ut dom!

Köp den äldre, helt klart enligt mig! Hoppas det blir bra (:
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

jag tycker nog som många andra--> var öppen för alla förslag o åk o kolla på hästarna du hittar! änn efter vilken HÄST som skulle passa dig bäst:)

Lycka till med hästköperiet
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Hej! Jag skulle helt klart köpt en yngre häst och lagt pengarna som "blir över" på utbildning av mig själv och hästen. Man lär sig så otroligt mycket på den unga hästen och du slipper hästar som är felridna, går på bogarna, stressiga osv. Det tas hit alldeles för mycket dåliga pre/lusitano!! Och man betalar ändå villigt 100 - 150 000 för dem!
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag tror att du tänker för mycket!!! ;)

Om läromästaren är prisvärd så är det bäst, tycker jag! Jag tror att du kommer att rida honom med ett stort brett leende redan från första början!

Det är så mycket som är så vanskligt med att köpa unghäst som dessutom är importerad! När du dillade om att kolla på video så bestämde jag mej för att risken för ett dåligt köp, med krångel och utan återvändo, är alldeles för stor! Det är inte alltid en import är en solskenshistoria! En svensk säljare är lättare att kommunicera och deala med om något skulle gå snett, även om det också kan vara svårt nog. Det händer att det inte går att spåra ursprunglig säljare till en importerad häst, eller att man helt enkelt får hem fel häst, och att det inte går att reda ut.

Läromästaren kommer att hjälpa dej själv att utvecklas fortare än unghästen, och denna kunskap har du med dej sedan till alla andra hästar du möter! Det är tusen gånger lättare för dej att plocka fram det bästa hos nästa unghäst om du redan vet sedan innan hur det ska kännas när det känns rätt! Chansen att importera en unghingst från Spanien kommer alltid igen senare, men det är nu, när du är i nuvarande utvecklingsfas själv, som du har som störst nytta av allt en gammal färdigutbildad häst skulle kunna ge dej! Alla andra säger ju alltid att det är bättre att lära sej av en häst som redan kan än att lära sej själv och sin häst samtidigt!

Anledningen till att det är så vanligt inom AR att man utbildar en grön häst fast man själv är grön är dels för att det är så få färdiga hästar på marknaden att tillgå än så länge, dels att utbildningsstegen inom AR är så väl genomtänkt att det ändå fungerar godtagbart.

Nejdu, ta vara på den skjutsen du kan få av den gamla hästen just nu, så ska du se att du tjänar så mycket mer på detta valet i längden!

Jag tror inte han sjunker så mycket i pris så länge han är frisk! Och du tänker ju ändå inte sälja honom! Däremot kommer du att behöva lägga ut en förmögenhet på lektioner med unghästen!

Lycka till, och - egentligen är du en lyckans ost vilket du än väljer!!! Inte alla har möjligheten att välja den häst man helst vill ha, många tvingas bara ta den billigaste de kan hitta. :) Le!
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag kommer vänta ytterliggare en månad innan jag ens kommer ta mig till banken för att fråga om lån, det har jag satt "tidigast datum" , just för att jag skall kunna tänka igenom och ta det lugnt och vara säker på vad jag vill mer än en dag i sträck ;)

:p

Du lånar väl inte för att köpa häst??? :eek: Nu blir jag orolig för dej! Är du bra på matte? Du vet väl att även om räntan är bara några få procentenheter så har du betalat hästen två gånger innan du betalat klart lånet! Dessutom har du under loppet av 10 år betalat hela hästen en gång till i försäkring (beloppet brukar vara ca 10% av hästen värde). Då förstår jag om du inte vill att hästen ska sjunka i värde! :crazy:

Därtill att det alltid finns risk för att värdet man investerat i en häst går upp i rök (t ex att försäkringen inte täcker vissa typer av incidenter, eller av hög ålder) och att det kostar flera tusen varje månad bara att hysa häst och dessutom hålla den igång!

Jag skummade igenom alla inläggen och du verkar vara bra på att inse att du är velig, men ändå oförmögen att sluta vela!!! Jag hoppas verkligen att du har det väldigt väl ställt ekonomiskt!

Min tumregel är att om jag inte kan spara så kan jag heller inte betala av på ett lån. Sens moralen är att spara först och köp sedan!

Jag hoppas att du inte tar detta som att jag klankar ner på dej på något sätt, utan detta är menat som goda råd och jag vill absolut bara ditt bästa!!!!:love: Det är bättre att jag är lite krass mot dej nu, än att KF är det om några år... tänk dej för lite till!!! Jag tycker det ligger något i Psychogirrl om Camargue och billiga hästar. Satsa på något riktigt billigt!!! Jag har råkat fastna i islandsträsket, eftersom jag har lösdrift måste alla vara någorlunda lika i behov. MEN hade jag börjat på ny kula idag hade jag hellre satsat på att köpa 2-3 ostartade varmblod/kallblodstravare. De blir fantastiskt fina AR-hästar men för en struntsumma! Så har du pengarna kvar till att ösa över dina hästars väl och ve istället!:)
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag hoppas verkligen att du förstår att jag bara vill dej väl och bara delar med mej av mina egna visdomar!!!:love:

Vad du än väljer - LYCKA TILL!!!
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Ja han är ju inte så pjåkig Occitane fördendelen, trots att han bara är en Camarguehäst ;)

occitane.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Jag åkte till Spanien o skulle titta på min drömhäst. 6 år hisp-arab-vallack och ganska välriden för sin ålder. Jag kom dit, provred, men kände att detta är ju INTE min häst. Han var redan någon annans, vi kunde inte komunicera med varandra när jag satt på. Jag hittade istället min lilla älskling, PRE-hingst 3,5år, han kan inget:crazy:, men vi komunicerade superbra från ryggen. Kändes som att denna lilla orm ÄR ju min :love:
Snip.snipp innan avresa till sverige.:devil: = Inga problem med stallplats.

Idag står han här hemma och aklimatiserar sig. Är en vild liten illbatting, men han lär väl sig för eller senare. Jag är glad att jag valde den yngre för han är inte "förstörd" på något sätt. Visst ganska stökig och lite hingstfasoner kvar i honom. Samtidigt känns det som att allt han lär sig lär vi oss tillsammans. Han blir verkligen MIN häst, vi formar varandra efter varandra. Det är iaf min dröm.

Tycker det låter onödigt att köpa en så dyr unghäst i Spanien, när det finns lika fina (men kanske inte med lika fantastisk stam från alla supervälkända uppfödare) mycket billigare i Spanien. Det gäller bara att ha lite tur och bra kontakter. Om du inte ska använda hästen i avel så är det ju eg bara individen som är viktig, papper kan man ju faktiskt då spola ner :p.

Du verkar ju ändå kunna en del, och orkar du ta dig tiden att lära upp din egen så tror jag att det i slutänden kommer kännas miljoners roligare och bättre. ;)

Lycka till!
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Du verkar ju ändå kunna en del, och orkar du ta dig tiden att lära upp din egen så tror jag att det i slutänden kommer kännas miljoners roligare och bättre. ;)

Fast man kan väl i princip lära upp vilken häst som helst till "sin egen"? Upplever att man ofta får lära om som sagt oavsett vilken häst man skaffar om man har lite *host* udda ridstil.. :angel:
Hoppas iaf fortfarande att kunna skola om kallblodet trots sina 16 år! ;)

Btw, lycka till med kusen! Förväntar mig fler bilder på underverket! :love:
 
Sv: Köpa häst - ung eller "gammal"?

Fast man kan väl i princip lära upp vilken häst som helst till "sin egen"? Upplever att man ofta får lära om som sagt oavsett vilken häst man skaffar om man har lite *host* udda ridstil.. :angel:
Hoppas iaf fortfarande att kunna skola om kallblodet trots sina 16 år! ;)


Det är klart att man kan det, jisses :)! Annars hade det ju varit urtråkigt! Men vad jag tror att jag menade var att jag känner att med en ung häst som inte är så hanterad tidigare vet jag att allt som görs är mitt fel/min förtjänst. Det ligger någon slags tjusning i detta för mig. Jag har haft så hiiiimla många lånehästar tidigare och det har varit superkul och lärorikt, men jag har även känt så tydligt att det inte är just min häst. Jag ville att min första egna bannemej bara skulle vara MIN och ingen annans.:devil:

Jag tror absolut inte att det är fel att köpa en lite äldre, och visst kan den utvecklas till att bli "min" - bara att jag inte föredrar det själv. Sitter kanske ett "Jag kan sjävl" alldeles för hårt kvar sen trotsåldern. ;)

Btw, lycka till med kusen! Förväntar mig fler bilder på underverket! :love:
hehe... jag gör ett knapplån då... :angel: Här försöker han ta sig in till matförrådet. hehe.
inbtrott-till-mat.jpg
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 532
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 292
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp