Köpa hund - hur stor hund kan man ha till liten bil? Och fler funderingar från nybörjare

Vill ju inte köpa en hund som jag inte kan ha lagligt i bilen!
Angående laglighet så kör de flesta runt olagligt med sina hundar. Iaf de som har större hundar. Personligen har jag inget problem med det så länge hundarna ligger bekvämt - kan tycka att måtten för lagliga burar nästan är för stora. Vill inte att hunden ska kunna flyga runt om det händer något.
Med det sagt så kan jag inte uttala mig om dit bagage eller storlek på hund :)
 
Jag avsåg bilden med en burkonstruktion som den MIM har, kanske svarade på fel bild?
Du svarade på en artfex bur?
ArtFex_Transport_49413df19cd17.jpg
 
Om du vill ha större storlek på hund för att den ska orka med att springa bredvid cykeln så kan jag garantera att 6,5 km är absolut inga problem för de allra flesta mindre hundar.

Har själv en löwchen på 4,4 kg och hon har inga problem att följa med varken häst eller cykel i upp till 2 mil. Längre har vi inte testat, men hon hade garanterat orkat längre.

Så tycker du det blir smidigare med liten hund, skaffa liten hund ;)

Det där är väldigt användbar information för en nybörjare! :D Jag har liksom inte riktigt koll på vad en hund orkar eller inte. Självklart att de ska ha aktivitet, promenader, stimulans etc. men just antal km som en hund av storlek x orkar jag ingen känsla för! Har inget emot en hund på neråt 5 kg, men hittills har alla hundar som uppfyller önskemålen (vänlig, glad, bra med människor och hundar) varit labrador, spaniel, vallhund typer och för stora/svåra hundar tex amstaff, schäfer osv. Eller chihuahua-korsningar. Så alla som verkat intressanta har varit 40-50 cm mankhöjd. Känns som man har färre alternativ när man köper vuxen, så försöker vara beredd på mellanstor hund.
 
Jag menade mest storleken på bur. Det finns ju krocksäkra enkelburar också. Kanske dumt att jag inte googlade fram det. Visa bifogad fil 14143

Jag är rätt säker på att en mellanstor hund får bra med plats i bagageutrymmet med lastgaller/nät bara. Men det skulle nog kännas bättre om jag hade en bur av den här typen... Kanske för att det är företaget jag jobbar på som certifierat :p Men det verkar ju som att jag måste måttbeställa en bur, hemsidorna har inte tillräckligt mycket information för att jag ska känna mig säker på att en viss modell passar.
 
Det där är väldigt användbar information för en nybörjare! :D Jag har liksom inte riktigt koll på vad en hund orkar eller inte. Självklart att de ska ha aktivitet, promenader, stimulans etc. men just antal km som en hund av storlek x orkar jag ingen känsla för! Har inget emot en hund på neråt 5 kg, men hittills har alla hundar som uppfyller önskemålen (vänlig, glad, bra med människor och hundar) varit labrador, spaniel, vallhund typer och för stora/svåra hundar tex amstaff, schäfer osv. Eller chihuahua-korsningar. Så alla som verkat intressanta har varit 40-50 cm mankhöjd. Känns som man har färre alternativ när man köper vuxen, så försöker vara beredd på mellanstor hund.

Men pudel, löwchen, havanais, papillon osv är ju hundar som är små och funkar med andra djur och människor. De är ju avlade just för att vara enkla och smidiga sällskapshundar :)

Jag skulle säga att en liten hund, generellt, orkar lika mycket som en stor. Bara i lite lägre tempo. Man ska inte underskatta små hundar :D
 
Det där är väldigt användbar information för en nybörjare! :D Jag har liksom inte riktigt koll på vad en hund orkar eller inte. Självklart att de ska ha aktivitet, promenader, stimulans etc. men just antal km som en hund av storlek x orkar jag ingen känsla för! Har inget emot en hund på neråt 5 kg, men hittills har alla hundar som uppfyller önskemålen (vänlig, glad, bra med människor och hundar) varit labrador, spaniel, vallhund typer och för stora/svåra hundar tex amstaff, schäfer osv. Eller chihuahua-korsningar. Så alla som verkat intressanta har varit 40-50 cm mankhöjd. Känns som man har färre alternativ när man köper vuxen, så försöker vara beredd på mellanstor hund.
Jag har bla 28cm och 5kg dv.pinscher,hon cyklar utan problem 1 mil eller mer,mina franska bulldoggar är med på 8-10km rundor,eller som idag har några kg otränad mops varit med på en snabbrunda i skogen på ca 15km offroad.
 
Men pudel, löwchen, havanais, papillon osv är ju hundar som är små och funkar med andra djur och människor. De är ju avlade just för att vara enkla och smidiga sällskapshundar :)

Jag skulle säga att en liten hund, generellt, orkar lika mycket som en stor. Bara i lite lägre tempo. Man ska inte underskatta små hundar :D

Hehe ja det vore ju väldigt praktiskt med en 10 kg hund istället för 20 kg :cautious: Men åh, jag har ju liksom ingen ras är jag ute efter så det är väldigt svårt att bestämma sig. Vet ju bara vilka raser jag inte är intresserad av (pudel, bulldog, mops, chihuahua) pga utseende. Annars kan typ vad som helst funka tror jag :grin: Bara den är trevlig och vi tycker den är fin, typ. Sambon vill gärna ha en långhårig (tex sheltie tycker han är super fina).
 
Jag har bla 28cm och 5kg dv.pinscher,hon cyklar utan problem 1 mil eller mer,mina franska bulldoggar är med på 8-10km rundor,eller som idag har några kg otränad mops varit med på en snabbrunda i skogen på ca 15km offroad.

Alltså jag tycker pincher är ganska fina hundar, och det finns en hel del dvärgpinchers för omplacering. Men min sambo avfärdade rasen direkt :meh: Hur är de i psyke osv? Jag har aldrig träffat en!
 
Det där är väldigt användbar information för en nybörjare! :D Jag har liksom inte riktigt koll på vad en hund orkar eller inte. Självklart att de ska ha aktivitet, promenader, stimulans etc. men just antal km som en hund av storlek x orkar jag ingen känsla för! Har inget emot en hund på neråt 5 kg, men hittills har alla hundar som uppfyller önskemålen (vänlig, glad, bra med människor och hundar) varit labrador, spaniel, vallhund typer och för stora/svåra hundar tex amstaff, schäfer osv. Eller chihuahua-korsningar. Så alla som verkat intressanta har varit 40-50 cm mankhöjd. Känns som man har färre alternativ när man köper vuxen, så försöker vara beredd på mellanstor hund.

Cyklade rätt ofta med min Papillon/ Chinese Crested/ Toy Pudel blandning, var ca 33 i manken och vägde strax under 5, han hade inga problem med att springa bredvid cykeln upp till 1 mil iallafall, längre testade jag aldrig, nu var det en rätt snabb och smidig skrutt som sprang ifrån större hundar :D

Även min Russkiy Toy (24 cm i manken, 2,5 kg) har sprungit vid cykeln, de gick inte särskilt fort och vi for inte särskilt långt men han skulle orka rätt mycket om han inte var så sjukt lat och tycker matte kan bära :angel:
 
Alltså jag tycker pincher är ganska fina hundar, och det finns en hel del dvärgpinchers för omplacering. Men min sambo avfärdade rasen direkt :meh: Hur är de i psyke osv? Jag har aldrig träffat en!
Tanken är att dom ska vara som dobbisar i mini variant,men av vad jag sett senaste åren så finns det en hel del skithundar mentalt sett och kan var ganska gaffliga. @Blueberry har 3st och dom är alla olika.
Min är riktigt bra,oskällig,lydig,älskar alla,snabb i tanke o handling,jag är mycket nöjd,hon är snart 5 år o jag köpte henne som bebis i Ungern.
Här är min,ligisten på toppen är en 7mån Bostonterrier
 
Hehe ja det vore ju väldigt praktiskt med en 10 kg hund istället för 20 kg :cautious: Men åh, jag har ju liksom ingen ras är jag ute efter så det är väldigt svårt att bestämma sig. Vet ju bara vilka raser jag inte är intresserad av (pudel, bulldog, mops, chihuahua) pga utseende. Annars kan typ vad som helst funka tror jag :grin: Bara den är trevlig och vi tycker den är fin, typ. Sambon vill gärna ha en långhårig (tex sheltie tycker han är super fina).
Det finns ju hur mycket hundar som helst av mindre storlek som hänger med på cykelturer. Både en o två mil.
 
Hehe ja det vore ju väldigt praktiskt med en 10 kg hund istället för 20 kg :cautious: Men åh, jag har ju liksom ingen ras är jag ute efter så det är väldigt svårt att bestämma sig. Vet ju bara vilka raser jag inte är intresserad av (pudel, bulldog, mops, chihuahua) pga utseende. Annars kan typ vad som helst funka tror jag :grin: Bara den är trevlig och vi tycker den är fin, typ. Sambon vill gärna ha en långhårig (tex sheltie tycker han är super fina).

Sheltie låter också passande. Var noga med mentaliteten bara. Många är nervösa och har en del rädslor. Annars är det ju pigga hundar som nog även kräver lite mental aktivering.
 
Alltså jag tycker pincher är ganska fina hundar, och det finns en hel del dvärgpinchers för omplacering. Men min sambo avfärdade rasen direkt :meh: Hur är de i psyke osv? Jag har aldrig träffat en!
Bor du i närheten av skaraborg så är ni välkomna o träffa Gissa som hon heter.
 
Hehe ja det vore ju väldigt praktiskt med en 10 kg hund istället för 20 kg :cautious: Men åh, jag har ju liksom ingen ras är jag ute efter så det är väldigt svårt att bestämma sig. Vet ju bara vilka raser jag inte är intresserad av (pudel, bulldog, mops, chihuahua) pga utseende. Annars kan typ vad som helst funka tror jag :grin: Bara den är trevlig och vi tycker den är fin, typ. Sambon vill gärna ha en långhårig (tex sheltie tycker han är super fina).

Om han gillar shelties kan ni ju titta lite på mindre spetsar också? Eskimå, japansk spets och mittelspitz är jättefina hundar tycker jag! Eller finsk lapphund kanske om ni vill upp ett snäpp i storlek? :)
Det enda som kan bli lite besvärligt är kanske cyklingen mitt i sommaren när det är varmt ute, men det gäller ju många raser, även de som inte är så välpälsade.
 
Vad är det för fel på Shelties? Går ju att få inte pyttesmå och väldigt roliga och läraktiga.
 
Om buren mosas är det stor risk att hunden spetsas till döds.

knapp
Om man inte har bur kan man få en elefant i nacken eller så kan jycken flyga ut genom trasiga sidofönster.

Allsafe krocktestade hundsele förhindrar att man får en elefant i nacken, men hunden lär bli hundfärs vid en olycka om den inte väger ca 20 kg o bilen inte kör in i en betongvägg, alternativt frontalkrock.

Det sk krocksäkra burarna som MIM menas väl först och främst att de är säkra för folket i bilen? MIM trycks ju tex lätt ihop istället för att tränga in i kupėn som solida burar kan göra.
Mao krocksäkerheten är för människorna före hunden.
 
Det sk krocksäkra burarna som MIM menas väl först och främst att de är säkra för folket i bilen? MIM trycks ju tex lätt ihop istället för att tränga in i kupėn som solida burar kan göra.
Mao krocksäkerheten är för människorna före hunden.
Nej nej, meningen är att buren trycks ihop till hälften för att ta upp smällen. Hunden ska alltså fortfarande få plats. En fast bur skrynklas ju ihop och skjuts in i ryggstödet. Ni har totalt missuppfattat.
 
Det sk krocksäkra burarna som MIM menas väl först och främst att de är säkra för folket i bilen? MIM trycks ju tex lätt ihop istället för att tränga in i kupėn som solida burar kan göra.
Mao krocksäkerheten är för människorna före hunden.
Har du sett krocktesterna?
Deformationszonen på min är 7 cm, det betyder att passagerare i baksätet inte riskerar att bryta ryggraden om det smäller.
 
Det där är väldigt användbar information för en nybörjare! :D Jag har liksom inte riktigt koll på vad en hund orkar eller inte. Självklart att de ska ha aktivitet, promenader, stimulans etc. men just antal km som en hund av storlek x orkar jag ingen känsla för! Har inget emot en hund på neråt 5 kg, men hittills har alla hundar som uppfyller önskemålen (vänlig, glad, bra med människor och hundar) varit labrador, spaniel, vallhund typer och för stora/svåra hundar tex amstaff, schäfer osv. Eller chihuahua-korsningar. Så alla som verkat intressanta har varit 40-50 cm mankhöjd. Känns som man har färre alternativ när man köper vuxen, så försöker vara beredd på mellanstor hund.
Vad tänker ni er för typ av hundliv? Kanske någon här på buke vet någon lämplig omplacering som passar er :) Mååånga bra hundar omplaceras utan att någonsin komma ut på annons, utan de går till "någon som känner någon som känner någon", så att skapa kontakter bland folk som har stor chans att få höra om lämpliga hundar kan vara en mycket god idé.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp