Köpa hund - hur stor hund kan man ha till liten bil? Och fler funderingar från nybörjare

Nej nej, meningen är att buren trycks ihop till hälften för att ta upp smällen. Hunden ska alltså fortfarande få plats. En fast bur skrynklas ju ihop och skjuts in i ryggstödet. Ni har totalt missuppfattat.

På vilket sätt har jag missuppfattat? Ser inte att jag skrivit att den blir platt som en pannkaka typ. Att den trycks i hop öht är för folket i baksätets skull. Inte för hundens.
 
Har du sett krocktesterna?
Deformationszonen på min är 7 cm, det betyder att passagerare i baksätet inte riskerar att bryta ryggraden om det smäller.

Vilket jag skriver innan. Krocksäkerhetsstämpeln är i första hand för mönniskornas skull. Inte för hundens eller att den skulle bli spetsad. Om man ska se till hundens säkerhet så finns det rubustare burar än MIM, men på bekostnad av de i baksätets.

Många blandar ihop detta med krocksäker bur med säker för hund och folk.
Och ja, jag har sett testerna och har en MIM.
 
Vilket jag skriver innan. Krocksäkerhetsstämpeln är i första hand för mönniskornas skull. Inte för hundens eller att den skulle bli spetsad. Om man ska se till hundens säkerhet så finns det rubustare burar än MIM, men på bekostnad av de i baksätets.

Många blandar ihop detta med krocksäker bur med säker för hund och folk.
Och ja, jag har sett testerna och har en MIM.
Mig veterligen postade jag innan ditt förra inlägg.
 
Vad tänker ni er för typ av hundliv? Kanske någon här på buke vet någon lämplig omplacering som passar er :) Mååånga bra hundar omplaceras utan att någonsin komma ut på annons, utan de går till "någon som känner någon som känner någon", så att skapa kontakter bland folk som har stor chans att få höra om lämpliga hundar kan vara en mycket god idé.

Ja sällskapshund är det ju vi letar efter. Men en något aktiv sådan. Är inte intresserad av jakt men skulle vilja prova lydnadskurser, agility kanske och liknande :) Ta med hunden på joggingrundor, åka till en skog på helgen och promenera runt länge. Cykla med mig till jobbet och besök hos kompisar. Men måste också kunna vara lite själv, någon timme hemma och i hundgård på våra jobb. Förhoppningsvis med annan hund i granngården jämt men det kan vi ju inte garantera. I princip så blir det väl kortare (typ 30 min) promenader morgon, lunch och kväll. På em minst 1h och någon vardag i veckan ordentligare med lek i rastgård, kurs, joggingrunda... Och på helgen längre äventyr såklart :) Just nu har jag INGENTING att göra hemma, sitter och har tråkigt varje dag... Om sambon är borta jobbar jag eller streck-kollar på tv kväll och helg :o

Jag känner typ bara jaktfolk. Förmodligen därför jag är så inne på spaniel och labrador :D Hänger på blocket och fb-grupper, har fått ett par napp men hittills bara en som är intressant på riktigt (jaktspaniel).
 
En jaktspaniel är ju en hund med mycket energi och som kräver att få jobba. Ingen ren sällskapshund helt enkelt. Det är en arbetande hund i grunden. Men köper ni en vuxen hund så vet man ju dess personlighet och hur mycket den kräver i form av jobb så det kan ju bli bra ändå.
 
Staffordshire bullterrier? Lite hund men känns som en stor. Värmetålig(älskande). Jag har sprungit milen med min mitt i sommaren utan problem. Behöver dock täcke på vintern.
Passar till de flesta hundsporter.
 
Skulle inte rekommendera att köpa en jakthund om man inte ska jaga, verken labbe, spaniel eller något annat.

Kan slå ett slag för schipperke som en liten aktiv hund med mycket fart. Bra vakt i den också.
 
Ja sällskapshund är det ju vi letar efter. Men en något aktiv sådan. Är inte intresserad av jakt men skulle vilja prova lydnadskurser, agility kanske och liknande :) Ta med hunden på joggingrundor, åka till en skog på helgen och promenera runt länge. Cykla med mig till jobbet och besök hos kompisar. Men måste också kunna vara lite själv, någon timme hemma och i hundgård på våra jobb. Förhoppningsvis med annan hund i granngården jämt men det kan vi ju inte garantera. I princip så blir det väl kortare (typ 30 min) promenader morgon, lunch och kväll. På em minst 1h och någon vardag i veckan ordentligare med lek i rastgård, kurs, joggingrunda... Och på helgen längre äventyr såklart :) Just nu har jag INGENTING att göra hemma, sitter och har tråkigt varje dag... Om sambon är borta jobbar jag eller streck-kollar på tv kväll och helg :o

Jag känner typ bara jaktfolk. Förmodligen därför jag är så inne på spaniel och labrador :D Hänger på blocket och fb-grupper, har fått ett par napp men hittills bara en som är intressant på riktigt (jaktspaniel).
Om du ska ha en sällskapshund så är jaktraserna fel raser. Din lista finns det massor av raser som passar in på. Vad är det för raser mer ni valt bort? Kollade du in min länk om Kromfohrländer?
 
På vilket sätt har jag missuppfattat? Ser inte att jag skrivit att den blir platt som en pannkaka typ. Att den trycks i hop öht är för folket i baksätets skull. Inte för hundens.
Om det bara hade varit för folk skull så skulle väl buren har tryckts ihop helt och de kraftiga stagen i sidan kunnat vara klenare.
Självklart är den byggd så hunden ska ha en chans också. Annars kunde man ju skita i utrymningsluckan?
Citat från MIM;
"Buren måste vara robust nog att tåla krockvåld utan att öppna sig eller deformeras på ett sätt som gör den farlig för hund eller person i fordonet."
Kriterierna handlar också om hundens säkerhet;
1525007199783.png
 
Om du ska ha en sällskapshund så är jaktraserna fel raser. Din lista finns det massor av raser som passar in på. Vad är det för raser mer ni valt bort? Kollade du in min länk om Kromfohrländer?

Ja kollade på rasen, låter ju trevlig men har inte sett någon annons med Kromfohrländer. Vi ska ju såklart inte ha en jakthund, de som varit intressanta är spaniel/labrador som säljes som familjehund pga de inte kan jaga rätt och uppfyller våra krav på temperament. Som sagt, har inte hittat någon intressant hund av mindre modell som jag tycker är lämplig som första hund.

Är Staffordshire bullterrier är inte samma som amstaff, väl? Jag har fått intrycket av att de kan vara knepiga hundar om de inte sköts rätt så varit lite tveksam.

De som går helt bort är chihuahua, pudel, bulldog och mops för vi tycker helt enkelt inte de är fina alls. Lite fåfäng får man väl vara ;) Jag tycker dvärgschnauzer är fina, men min sambo har lagt veto... Behöver bearbeta honom lite när det kommer till utseende på hunden :angel: Tycker han säger nej till lite väl många raser
 
Haha ja vi har ju seriöst diskuterat att välja en liten hund, för det praktiska. Några dagar ställde jag om tankarna till småhund, men sen så, nää, det känns inte rätt :D

Tack för alla svar. Jag gick ut och mätte och testade i bilen, och nej baksätena fälls inte ner så det blir platt. Ryggarna lutar lite uppåt bakifrån. Vi behöver dem inte egentligen, så vi kan ju skruva ut dem, men vet inte hur golvet är under.

Tog lite bilder men de är för stora för att lägga in direkt, så behöver fixa dem lite. Men måtten i bagageutrymmet är 50 cm djup, 50 cm höjd och 100 cm bredd. Och jag hittade inga liksom spänne-fästen, för man måste ju spänna fast buren i golv och/eller väggar i bagageluckan? :cautious: Eller köra på galler och grind, men de måste man ju spänna fast också antar jag.
Elmotorn sitter där så det går inte att göra något tyvärr, har en likadan bil. Jag har ju en italienare och hon sitter bältad, har ofta hand om en stor whippetpojke och han åker också bältad, är nog tyvärr enda alternativet i en yaris
 
Om det bara hade varit för folk skull så skulle väl buren har tryckts ihop helt och de kraftiga stagen i sidan kunnat vara klenare.
Självklart är den byggd så hunden ska ha en chans också. Annars kunde man ju skita i utrymningsluckan?

Jo, naturligtvis men även svetsade burar är byggda för att hunden ska klara sig och gå att få ut med utrymningslucka. Skillnaden är att en svetsad bur inte kommer att ge vika för en smäll bakifrån och demolerar baksätet.
 
Om det bara hade varit för folk skull så skulle väl buren har tryckts ihop helt och de kraftiga stagen i sidan kunnat vara klenare.
Självklart är den byggd så hunden ska ha en chans också. Annars kunde man ju skita i utrymningsluckan?
Citat från MIM;
"Buren måste vara robust nog att tåla krockvåld utan att öppna sig eller deformeras på ett sätt som gör den farlig för hund eller person i fordonet."
Kriterierna handlar också om hundens säkerhet;
Visa bifogad fil 14153

Vi har XXL till hundar under 30kg dvs väl inom MIMs egen rekommendation och den plats som blir vid full kompression kommer de inte att överleva på för den är för liten.

Många fler burar än MIM har utrymingslucka och det är ffa för att vid en krock bakifrån, även en mycket liten sådan, så brukar bagageluckan på bilen inte gå att öppna.
 
Är Staffordshire bullterrier är inte samma som amstaff, väl? Jag har fått intrycket av att de kan vara knepiga hundar om de inte sköts rätt så varit lite tveksam.

Nej amstaff och staffe (Staffordshire bullterrier) är två olika raser.
Staffen är en mycket äldre ras än amstaffen och inte lika krävande som en amstaff.
Köper man från seriös kennel så är det okomplicerade hundar med en positiv syn på livet. Älskar människor.
De är ganska klumpiga dock och kan vara lite bulldozer ibland i sin glädje i att tex hälsa på folk.
Skäller sällan...
Kan berätta mer om ni skulle vilja titta närmare på rasen.
Jag var också skeptisk innan vi skaffade vår.
 
Tog lite bilder men de är för stora för att lägga in direkt, så behöver fixa dem lite. Men måtten i bagageutrymmet är 50 cm djup, 50 cm höjd och 100 cm bredd. Och jag hittade inga liksom spänne-fästen, för man måste ju spänna fast buren i golv och/eller väggar i bagageluckan? :cautious: Eller köra på galler och grind, men de måste man ju spänna fast också antar jag.

Enligt jbv:
"Minsta mått
Om du använder en bur eller liknande för transporten i personbilen ska varje hund ha minst följande utrymme:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning."
Er framtida hund kan alltså vara 91 cm lång från nos till sittbensknöl, 20 cm bred och (utifrån 65 cm som jag såg att du skrev sen) 65 cm hög över hjässan när den står upp. Om ni har bur eller grindar (vilket såklart är att föredra) måste ni tänka på att de tar upp lite plats också = lite mindre utrymme till hunden.

Jag har jättedåligt ögonmått och uppskattning av storlek, men rent spontant känner jag att det nog främst är längden och höjden som begränsar er. Nu är mina hundar goldens, så de är ju större än ni tänkt er, men någon annan kanske har hundar i rätt storlek och kan mäta dem? Då vet ni ungefär hur stor hund ni kan ha, tänker jag :)
 
De som går helt bort är chihuahua, pudel, bulldog och mops för vi tycker helt enkelt inte de är fina alls. Lite fåfäng får man väl vara ;) Jag tycker dvärgschnauzer är fina, men min sambo har lagt veto... Behöver bearbeta honom lite när det kommer till utseende på hunden :angel: Tycker han säger nej till lite väl många raser

Lite fåfäng får man vara, så länge man inte köper en hund med fel egenskaper pga att den är fin. Det är som att bädda för ett deprimerande hundägare där varken hund eller hundägare trivs, men tyvärr inte(!) ovanligt eftersom folk ofta tänker att hundar blir vad man gör dem till, oavsett deras medfödda egenskaper. En glad hund är en rolig hund att ha, och om den då råkar ha fel färg eller lite fula öron, vad sjutton spelar det för roll? :)
 
Lite fåfäng får man vara, så länge man inte köper en hund med fel egenskaper pga att den är fin. Det är som att bädda för ett deprimerande hundägare där varken hund eller hundägare trivs, men tyvärr inte(!) ovanligt eftersom folk ofta tänker att hundar blir vad man gör dem till, oavsett deras medfödda egenskaper. En glad hund är en rolig hund att ha, och om den då råkar ha fel färg eller lite fula öron, vad sjutton spelar det för roll? :)
Sedan ungefär 30 sekunder efter att man tagit hem dem är man förälskad och då är de fina alldeles oavsett...

PS @Aningsfull har staffar. Det hon berättar om dem tog rasen upp på min kortlista
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp