Bukefalos 28 år!

Åh, desto mer jag får att tänka på känns det omöjligt att flytta.

Du gör vad känns bäst för dig, vad andra tycker och tänker är 🤷‍♀️
Ta till dig de tips du tycker verkar vettiga (om några) och lyft ev funderingar med personer du känner och tycker är vettiga.

Om man alltid går efter domedagsscenario så skulle ingen nånsin göra något där det finns minsta lilla risk att något går snett.
 
Jag skulle vara extremt misstänksam mot en mäklare som påstod sig ha 12 anmälda till visning och ändå ville pressa mig till affär innan. Jag skulle räkna med att säljaren isåfall skulle begära att jag betalade en bra hacka över utgångspris. Jag har svårt att tro att banken skulle neka alla 12 lån pga att tomten är arrenderad. Det räcker ju med två som faktiskt får låna (eller har cash) för att det ska bli en budgivning.
 
Hur gör man rent praktiskt.

Om vi säger rent hypotetiskt imorgon kväll att det känns jätte bra, vi kollar igenom noga, tar upp den besiktning som gjorts och säger att jag vill besikta igen för under den som gjordes i februari kunde dom inte besikta tak pga all snö och taket är ju jätte viktigt. Mäklaren säger säkert att säljarna vill ha ett snabbt och smidigt köp innan helgen eller senast lördag och jag måste ju tänka också. Vad rent praktiskt gör jag då? Vilka moment och i vilken ordning?
 
Hur gör man rent praktiskt.

Om vi säger rent hypotetiskt imorgon kväll att det känns jätte bra, vi kollar igenom noga, tar upp den besiktning som gjorts och säger att jag vill besikta igen för under den som gjordes i februari kunde dom inte besikta tak pga all snö och taket är ju jätte viktigt. Mäklaren säger säkert att säljarna vill ha ett snabbt och smidigt köp innan helgen eller senast lördag och jag måste ju tänka också. Vad rent praktiskt gör jag då? Vilka moment och i vilken ordning?
Varför vill mäklare och säljare skynda på det hela när det är 12 anmälda till visning? Jag tycker det låter så konstigt. Brukar väl vara köparen som vill snabba på det för att ingen annan ska börja buda.
 
Åh, desto mer jag får att tänka på känns det omöjligt att flytta.


Så den här mäklaren som säljer till mig bör jag inte använda som mäklare för att sälja min lägenhet?
Det är mkt möjligt att det är den bästa mäklaren för dig. Men jag skulle träffa i alla fall 2 ytterligare mäklare och be dom säga sin bild av din lägenhet. Det är alltid bra att träffa mer än en mäklare: för magkänslan, för att veta vad dom tror lgh kan gå för samt för bedömning av mäklararvodet.
 
Hur gör man rent praktiskt.

Om vi säger rent hypotetiskt imorgon kväll att det känns jätte bra, vi kollar igenom noga, tar upp den besiktning som gjorts och säger att jag vill besikta igen för under den som gjordes i februari kunde dom inte besikta tak pga all snö och taket är ju jätte viktigt. Mäklaren säger säkert att säljarna vill ha ett snabbt och smidigt köp innan helgen eller senast lördag och jag måste ju tänka också. Vad rent praktiskt gör jag då? Vilka moment och i vilken ordning?
Om allt skulle kännas bra på visningen och säljaren accepterar ett bud du är ok med att lägga så kan man som sagt lägga in en klausul om att besiktning ska ske efter att man skriver på avtalet, dvs tillträdet är beroende på att köparens besiktningsman får göra en besiktning och att utfallet är ok/bra. Som jag skrev tidigare så är det då mkt viktigt att klausul tydligt anger under vilka förhållanden du kan kliva av köpet, dvs vilka fel krävs? Räcker det med mindre fel eller krävas större fel och vad är då mindre/större fel.
Vidare vill du ju även ha klausul om försäljning av din lägenhet. Den klausul bör då ha med att du kan kliva av köpet (frånträda avtalet) om din lägenhet inte säljs för x kr. Klausul bör även ha en tidsgräns (för bägge parter), dvs att om lägenhet inte är såld för minst det angivna priset inom x månader har bägge parter rätt att frånträda avtalet.
 
Hur gör man rent praktiskt.

Om vi säger rent hypotetiskt imorgon kväll att det känns jätte bra, vi kollar igenom noga, tar upp den besiktning som gjorts och säger att jag vill besikta igen för under den som gjordes i februari kunde dom inte besikta tak pga all snö och taket är ju jätte viktigt. Mäklaren säger säkert att säljarna vill ha ett snabbt och smidigt köp innan helgen eller senast lördag och jag måste ju tänka också. Vad rent praktiskt gör jag då? Vilka moment och i vilken ordning?
Klart de vill ha ett snabbt avslut, men det betyder ju inte att det får det. Du kommer ju ändå att ha som villkor att du får din lägenhet såld så då borde det inte vara något problem att du ska kunna få besiktiga huset heller. Stå på dig, klart du ska få göra en egen besiktning.
 
Om allt skulle kännas bra på visningen och säljaren accepterar ett bud du är ok med att lägga så kan man som sagt lägga in en klausul om att besiktning ska ske efter att man skriver på avtalet, dvs tillträdet är beroende på att köparens besiktningsman får göra en besiktning och att utfallet är ok/bra. Som jag skrev tidigare så är det då mkt viktigt att klausul tydligt anger under vilka förhållanden du kan kliva av köpet, dvs vilka fel krävs? Räcker det med mindre fel eller krävas större fel och vad är då mindre/större fel.
Vidare vill du ju även ha klausul om försäljning av din lägenhet. Den klausul bör då ha med att du kan kliva av köpet (frånträda avtalet) om din lägenhet inte säljs för x kr. Klausul bör även ha en tidsgräns (för bägge parter), dvs att om lägenhet inte är såld för minst det angivna priset inom x månader har bägge parter rätt att frånträda avtalet.
Att en säljare skulle gå med på ett sådant upplägg om det finns 12 andra spekulanter låter osannolikt, men det blir om inte annat ett sätt att syna utsagan om 12 spekulanter till.
 
Om allt skulle kännas bra på visningen och säljaren accepterar ett bud du är ok med att lägga så kan man som sagt lägga in en klausul om att besiktning ska ske efter att man skriver på avtalet, dvs tillträdet är beroende på att köparens besiktningsman får göra en besiktning och att utfallet är ok/bra. Som jag skrev tidigare så är det då mkt viktigt att klausul tydligt anger under vilka förhållanden du kan kliva av köpet, dvs vilka fel krävs? Räcker det med mindre fel eller krävas större fel och vad är då mindre/större fel.
Vidare vill du ju även ha klausul om försäljning av din lägenhet. Den klausul bör då ha med att du kan kliva av köpet (frånträda avtalet) om din lägenhet inte säljs för x kr. Klausul bör även ha en tidsgräns (för bägge parter), dvs att om lägenhet inte är såld för minst det angivna priset inom x månader har bägge parter rätt att frånträda avtalet.
Tilläg, då huset står på arrende så skulle jag kräva att en kopia av arrendeavtalet ligger som bilaga till köpeavtalet gällande huset samt då en klausul att säljaren intygar att det avtalet är arrendeavtalet. Då blir arrendeavtalet en del av köpeavtalet och som köpare har du viss garanti för arrendevillkoren - garanti mot säljaren gällande vilka arrendevillkoren är. Denna garanti gäller såklart inte mot ägaren av marken.
 
Det kan vara 12 som anmält sig till visning, 10 som dyker upp, 5 som är intresserade och vill göra en egen besiktning. :idea:
Ja upplägget är som gjort för att ta dit de andra 12 och ser vad det ger.
Det blir ju allt annat än en snabb affär om den ska villkoras både på besiktning och försäljning.
 
Det kan vara 12 som anmält sig till visning, 10 som dyker upp, 5 som är intresserade och vill göra en egen besiktning. :idea:
Ja, eller som när jag var på visning sist. Hör mäklaren höra att det var ”12 stycken på förra visningen” till en spekulant. Grejen är den att jag var på den visningen också, och ja där var 12 personer - men endast 4 sällskap 🙄 Unga köpare som hade med sig sina föräldrar 😅
 
Klart mäklaren vill ha snabbt avslut. De brukar ta en viss procent till egen ficka.

Hade backat o gjort klart allt. Slippa all stress o ta det därifrån.
 
Jag har tänkt så mycket och är så nervös. Lägger tilll den ”viktigaste” delen, magkänslan. Känns magkänslan rätt är det värt att ta det vidare med alla besiktningar och kontakta en till mäklare redan imorgon och räkna på renoveringar osv. Känns magkänslan inte rätt är det inte värt att gå vidare.
 
Jag har tänkt så mycket och är så nervös. Lägger tilll den ”viktigaste” delen, magkänslan. Känns magkänslan rätt är det värt att ta det vidare med alla besiktningar och kontakta en till mäklare redan imorgon och räkna på renoveringar osv. Känns magkänslan inte rätt är det inte värt att gå vidare.
Rätt inställning! Magkänslan är skitviktig!

Använd magkänslan vad gäller mäklare till din lya också. Det är så viktigt att man kommer väl överens med mäklaren som ska sälja ens bostad (och såklart att hen har bra koll på området). Undrar om man inte kan se på Booli vilka som sålt i området och ungefär vad budgivningen har visat 🤔 jag har för mig det. Sist vi sålde bostad hade vi 3 mäklare på besök har jag för mig. Den ena såg alla saker vi "borde" göra för att få bättre bud trots att vi sagt att det inte är aktuellt. Den andra kändes bara skum och den tredje var lyhörd och såg att vi inte skulle palla med att renovera kåken innan försäljning så han la fram saker man kan göra om man vill för att ge ett bättre första intryck men var tydlig med att det behövs egentligen inte. Han sålde vår bostad till långt över marknadsvärde också 🤷 magkänsla är bra skit!
 
Visning i eftermiddag, det blev ändringar så det blir tyvärr i eftermiddag så pappa kan inte följa med. Vill ändå att båda mina föräldrar är med vet inte om det går att lösa på lördag istället.

Har funderat lite och jag tror att jag verkligen vill kolla med en till mäklare för min lägenhet för den här mäklaren som säljer tittade in i rummen så kort tid. Även om jag inte har särskilt höga tankar om andra mäklare.

Jag frågade flera gånger om han ville titta mer men då sa han att han går mycket på magkänsla och där känns inte magkänslan lika vettig. Men sen sa han att han skulle räkna på värdet och lägga in allt i kalkyler så antagligen är han väldigt van vid att titta eller så slarvar han. Har några mäklare till jag ska kontakta. Har haft kontakt med andra under åren för jag har letat hus länge och har upplevt att alla är klara så snabbt. Dom kollar så ytligt.

Eller som den gången då dom i prospektet valde att inte visa att det gula huset såg ut precis som Skrotnisses hus balanserande på toppen av ett berg med en trappa med 72 trappsteg. Tänk en mörk kväll, fullt med snö och is och bära upp matkassar. Det var jobbigt även på sommaren med den rejäla lutningen. Det låg kvar på hemmet flera månader för ingen ville ha det.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 216
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 543
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp