Bukefalos 28 år!

Låter som en ful mäklare mot säljaren. Har man 12 st inbokade förstår jag inte vrf mäklaren är desperat att skriva snabbt med dig. Nåt lurt?

Igen ett eget exempel 😁
Den mäklare som min gård köptes via avbokade övriga som skulle kika veckan efter, eftersom jag vid min visning sa att jag ville köpa och kunde betala omgående.

Säljaren tog det säkra kortet, för jag hade gått vidare och köpt något annat och det fanns ingen garanti för att senare spekulanter skulle ha köpt.

Inget lurt fanns eller finns med gården. Köparen fick begärt pris och var fullt nöjd med kvick affär.
 
Igen ett eget exempel 😁
Den mäklare som min gård köptes via avbokade övriga som skulle kika veckan efter, eftersom jag vid min visning sa att jag ville köpa och kunde betala omgående.

Säljaren tog det säkra kortet, för jag hade gått vidare och köpt något annat och det fanns ingen garanti för att senare spekulanter skulle ha köpt.

Inget lurt fanns eller finns med gården. Köparen fick begärt pris och var fullt nöjd med kvick affär.
Ja men självklart kan det vara så. Men här är frågan om säljaren vet att det finns 12 st till som dessutom ev är mer redo att genomföra köpet.
 
Igen ett eget exempel 😁
Den mäklare som min gård köptes via avbokade övriga som skulle kika veckan efter, eftersom jag vid min visning sa att jag ville köpa och kunde betala omgående.

Säljaren tog det säkra kortet, för jag hade gått vidare och köpt något annat och det fanns ingen garanti för att senare spekulanter skulle ha köpt.

Inget lurt fanns eller finns med gården. Köparen fick begärt pris och var fullt nöjd med kvick affär.
Sen kan man ju som köpare inte veta om alla dessa andra spekulanter finns el om det bara är ett sätt för att stressa köparen.
 
Ja men självklart kan det vara så. Men här är frågan om säljaren vet att det finns 12 st till som dessutom ev är mer redo att genomföra köpet.
När jag sålde senast, så kom det ett bud på lägenheten osedd, jag och mitt ex valde att tacka nej och vänta till visningen, och det var utan att vi hade någon koll på hur många som tänkte komma på visning. Och på samma sätt har jag som anmäld till visning fått samtal från mäklaren innan visning om att "det är en som lagt ett bud nu innan visning, intresserad av att komma med bud?"
 
Jag håller med dig i en del av det du säger. För den som är hyfsat riskaversiv så tror jag dock inte att skräckexempel är en bra väg att gå. Åtminstone inte som en generell rekommendation.
Jag tycker att det är fel att se arga snickaren som bara skräckexempel.
Utan om man ser det som en möjlighet att se vilka problem som kan uppkomma i ett hus om man gör litet fel i början så kan man förhoppningsvis känna igen det sedan när man letar hus.
Dessutom så tycker jag att det är hoppfullt att det även när det har gått helt åt skogen faktiskt är läsbart på något sätt ändå.

Jag har personligen haft en hel del nytta av programserien när det gäller mina egna hus.
 
Pratat med mäklaren, positiv till min lägenhet, föreningen, gården, området som är bland dom lugnaste i stan och när han fick veta att jag ska få nytt golv också sken han upp.

Jo så här är det. Stugan ligger på ett arrende som tillhör en förening som drivs av alla oss som bor där. Mäklaren sa till exempel att ja, även det huset jag ska titta på får det plogat in till sig. Hur skulle dom annars kunnat bo där i 70 år året runt tänker jag?

Angående köp så ska jag på visning på torsdag och dom andra på söndag. I och med att det är ett arrende är bankerna inte lika glada i att låna ut till kunder. Därav ringde mäklaren mig för jag kan när min lägenhet är såld köpa kontant så att säga. Han började genast gå igenom i huvudet sa han vilka kunder han har som vill bo här. Så länge min vattenskada fixas blir den ju såld, bara priset som skiljer sig för det är ett av stans populäraste föreningar. Vi har otroligt låga hyror trots hög standard.

Det han sagt hittills är att om jag vill skriva på innan visningen och vi kan komma överens med säljarna så är det mitt. Tillträde närsomhelst eftersom det står tomt nu.

Sen vet jag ju aldrig. Det kanske kommer någon och lägger 300 000 kr mer än mig och då är ju situationen en annan.

Viktigt att kolla upp är hur lång tid arrendet är på så att ditt hus inte blir värdelöst. Det du ska komma ihåg är att du endast köper huset och inte marken det står på. Vill markägaren i samband med att ett arrende förhandlas om dela av tomten till flera tomter så har du inget att säga till om. Då står riskerar du stå med förlorat kapital.

Med det sagt så tror jag att jag hittade huset. PM:ar dig om en sak.
 
Pratat med mäklaren, positiv till min lägenhet, föreningen, gården, området som är bland dom lugnaste i stan och när han fick veta att jag ska få nytt golv också sken han upp.

Jo så här är det. Stugan ligger på ett arrende som tillhör en förening som drivs av alla oss som bor där. Mäklaren sa till exempel att ja, även det huset jag ska titta på får det plogat in till sig. Hur skulle dom annars kunnat bo där i 70 år året runt tänker jag?

Angående köp så ska jag på visning på torsdag och dom andra på söndag. I och med att det är ett arrende är bankerna inte lika glada i att låna ut till kunder. Därav ringde mäklaren mig för jag kan när min lägenhet är såld köpa kontant så att säga. Han började genast gå igenom i huvudet sa han vilka kunder han har som vill bo här. Så länge min vattenskada fixas blir den ju såld, bara priset som skiljer sig för det är ett av stans populäraste föreningar. Vi har otroligt låga hyror trots hög standard.

Det han sagt hittills är att om jag vill skriva på innan visningen och vi kan komma överens med säljarna så är det mitt. Tillträde närsomhelst eftersom det står tomt nu.

Sen vet jag ju aldrig. Det kanske kommer någon och lägger 300 000 kr mer än mig och då är ju situationen en annan.
Är det så att mäklaren ska få i uppdrag att förmedla din lägenhet när du köpt? Så att mäklaren genom dig för ett nytt uppdrag att ta hem en säker provision för?

Annars låter det lite konstigt att mäklaren inte skulle jobba för att släppa in de andra 12, om de finns.
12 spekulanter i detta marknadsläge är väldigt många.
 
Oj vad många svar. Sjävklart är han intresserad av att han får mig som kund med att förmedla min bostadsrätt. Han försökte vara neutral men han tyckte lägenheten var i fint skick, alla mäklare jag haft här genom åren är super glada att få en lägenhet i en av stadens äldsta förening med väldigt bra ekonomi och därmed bland dom billigaste hyrorna i stan. Vi har en enorm,innergård, 10 minuter in till city, min lägenhet ska ju få helt nytt parkettgolv. byggdes om från en fyra till två tvåor 2017 så relativt renoverad och nybyggd. Så ja, klart han ser vinstintresse i det, annars vore det konstigt
 
Men jag läste senaste besiktningen av huset och den gjordes i februari så dom kunde inte titta på tak och vissa andra saker pga för mycket snö. Och det finns ett par saker att åtgärda som kommer spela in i min budgivning. Tänker inte lägga mer än att jag har råd att renovera här och nu och sen löpande. Trots min situation har jag i och med lägenheten och lite annat relativt bra ekonomi med fonder. Dock avsedda att tas från först om fyra år men är det kris så är det.

Och ställa om min konsumtion. Jag måste bli mer återhållsam och prioritera huset.
 
Oj vad många svar. Sjävklart är han intresserad av att han får mig som kund med att förmedla min bostadsrätt. Han försökte vara neutral men han tyckte lägenheten var i fint skick, alla mäklare jag haft här genom åren är super glada att få en lägenhet i en av stadens äldsta förening med väldigt bra ekonomi och därmed bland dom billigaste hyrorna i stan. Vi har en enorm,innergård, 10 minuter in till city, min lägenhet ska ju få helt nytt parkettgolv. byggdes om från en fyra till två tvåor 2017 så relativt renoverad och nybyggd. Så ja, klart han ser vinstintresse i det, annars vore det konstigt
Jag tror frågan var om mäklaren som du tänker anlita är samma mäklare som säljer huset du tittar på.

Iom att huset du funderar på att köpa ligger på ofrigrund/arrende så är det jätteviktigt att du får kolla på arrendeavtalet så att du kan förstå dess villkor. Tex när löper arrendet ut, vad är avgiften för arrendet, vad ingår i den avgiften osv.
Sen, uppgifter från mäklare om att tex skottning sker ända fram till huset skulle jag vilja ha skriftligt samt papper/avtal på hur det är reglerat. Även om mäklare ska vara noggranna med vad de säger så är dem tyvärr inte alltid det.
 
Jag tror frågan var om mäklaren som du tänker anlita är samma mäklare som säljer huset du tittar på.

Iom att huset du funderar på att köpa ligger på ofrigrund/arrende så är det jätteviktigt att du får kolla på arrendeavtalet så att du kan förstå dess villkor. Tex när löper arrendet ut, vad är avgiften för arrendet, vad ingår i den avgiften osv.
Sen, uppgifter från mäklare om att tex skottning sker ända fram till huset skulle jag vilja ha skriftligt samt papper/avtal på hur det är reglerat. Även om mäklare ska vara noggranna med vad de säger så är dem tyvärr inte alltid det.
Ja det är samma mäklare, jag tänkte att det är smidigast så för han har folk på kö till området vilket iof alla mäklare har men då kan vi tajma flytt in och ut.

Ja hur länge arrendeavtalet räcker och kostnader ska jag fråga mer om. Vet en del pga att min farbror bor där men saker som påverkas är eventuella utbyggnader och jag har ingen tanke på att göra det, 70 kvm för en person och två hundar räcker gott och väl.
 
Oj vad många svar. Sjävklart är han intresserad av att han får mig som kund med att förmedla min bostadsrätt. Han försökte vara neutral men han tyckte lägenheten var i fint skick, alla mäklare jag haft här genom åren är super glada att få en lägenhet i en av stadens äldsta förening med väldigt bra ekonomi och därmed bland dom billigaste hyrorna i stan. Vi har en enorm,innergård, 10 minuter in till city, min lägenhet ska ju få helt nytt parkettgolv. byggdes om från en fyra till två tvåor 2017 så relativt renoverad och nybyggd. Så ja, klart han ser vinstintresse i det, annars vore det konstigt
En mäklare som har stor chans att få förmedla en köpares objekt när denne blir säljare är såklart inte neutral, inte ens om han låtsas. Han har ett stort eget intresse i detta och det kan riskera saklighet mot både säljaren och dig som spekulant. Så är mäklarbranschen i Sverige utformad men det innebär att man måste vara på sin vakt både som spekulant och som säljare. Mäklare har störst fokus på sin egen plånbok. Ha det i åtanke hur trevlig och lovordande han är.

Jag hade av princip valt en annan mäklare som säljare. Han är knappast den ende mäklaren som kan förmedla din lägenhet om den är attraktiv.
 
Ja det är samma mäklare, jag tänkte att det är smidigast så för han har folk på kö till området vilket iof alla mäklare har men då kan vi tajma flytt in och ut.
Det är säljare och köpare som ska komma överens om in och utflytt, vet inte varför du tror att mäklaren har någon större möjlighet att påverka det för att han förmedlar både köp och sälj till just dig.
 
Åh, desto mer jag får att tänka på känns det omöjligt att flytta.


Så den här mäklaren som säljer till mig bör jag inte använda som mäklare för att sälja min lägenhet?
 
Åh, desto mer jag får att tänka på känns det omöjligt att flytta.


Så den här mäklaren som säljer till mig bör jag inte använda som mäklare för att sälja min lägenhet?
Klart du kan använda mäklaren, men jag ser ingen uppenbar fördel med att använda just den mäklaren för att sälja ditt. Det bästa är alltid att träffa 2-3 mäklare för värdering för då kan man också förhandla provision.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 222
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 563
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp