Bukefalos 28 år!

Njae inte nödvändigtvis. Har du ett par extra händer är jag helt övertygad om att det är hanterbart. Annars hade folk inte haft det runt sina tomter. Sen vet jag inte riktigt hur du är som person. Om du är en sån som hakar upp dig på små detaljer som att något är lite snett eller ojämt spänt kanske det besparar dig frustration om du väljer ett annat. Gör en sökning på youtube, det finns garanterat videos på hur man gör och kan avgöra utifrån det.
Det har inte slagit dig att folk anlitar fackfolk för att få ett sådant staket?
Det är både dyrt o meckigt
 
Det har inte slagit dig att folk anlitar fackfolk för att få ett sådant staket?
Det är både dyrt o meckigt
Jo det vet jag att folk gör men med tanke på vad folk håller på med själva lär det ju finnas en hel del som faktiskt sätter staket själva också. Tror du inte?
 
Njae inte nödvändigtvis. Har du ett par extra händer är jag helt övertygad om att det är hanterbart. Annars hade folk inte haft det runt sina tomter. Sen vet jag inte riktigt hur du är som person. Om du är en sån som hakar upp dig på små detaljer som att något är lite snett eller ojämt spänt kanske det besparar dig frustration om du väljer ett annat. Gör en sökning på youtube, det finns garanterat videos på hur man gör och kan avgöra utifrån det.
Ja jag irriterar mig väldigt mycket på sånt, men inte lika mycket när jag vet att det blir så för fler. Annars lägger jag det på mig. Det @dobbis tips om låter smidigt Så detbska jag kika mer på. Så kan mina föräldrar rensa sly och saker jag inte vill ha i trädgården.

Tydligen är det mesta av det jag såg som bara grått och taggigt ut också är väldigt mycket rosor. Så både en skog som tagit över och resterna av en trädgård och säljaren visadesockså alla äppelträd och plommonträd och ett körsbärsträd med lite frukt så det lär väl fåglarna ta.Jag har inte haft äppelträd och plommonträd sen jag var 19 och bodde i en by med familjen men då var det mina föräldrar som fixade allt med det. Nu ska jag göra det detsamma och jag hoppas jag lär mig så jag kan själv.
 
Jo, men inte folk med så liten erfarenhet som ts (förlåt ts) Tom jag undviker dom
Tar inte illa upp, är både okunnig men också dåligt självförtroende. Jag fixar mer än jag tror men har hela livet blivit sedd med tummen mitt i handen. Och jag vill kunna allt direkt, mina föräldrar säger nu att jag inte måste kunna allt direkt. Det är så sjukt mycket att fixa med. Utomhus är staket det enda jag verkligen måste göra tills dess att det är dags att ta hand äpplen och plommon.

Jag ska ju inte bara flytta in utan också riktigt flytta utan saker från ett gammalt par som bodde där i 50 år. Men kommer på riktigt behöva göra mig av med runt 1000 böcker av vad man kan se. Jag ska ju skänka bort nästan alla mina böcker på vinden och i källaren för att slippa bära och behöva ha i förråden och så följer 1000 böcker med på köpet.

Vet inte om jag är dum som sa att jag gick med på att tömma och städa ellervett geni för det jag vill spara hamnar nog i inköpspris nästan 100 000 både ute och inne

Dom på secondhand kommer absolut hämta mina fina möbler men tar dom ta med 1000 böcker utöver det? Måste se om det finns någon firma som kan hämta skräp också, finns det?
 
Tar inte illa upp, är både okunnig men också dåligt självförtroende. Jag fixar mer än jag tror men har hela livet blivit sedd med tummen mitt i handen. Och jag vill kunna allt direkt, mina föräldrar säger nu att jag inte måste kunna allt direkt. Det är så sjukt mycket att fixa med. Utomhus är staket det enda jag verkligen måste göra tills dess att det är dags att ta hand äpplen och plommon.

Jag ska ju inte bara flytta in utan också riktigt flytta utan saker från ett gammalt par som bodde där i 50 år. Men kommer på riktigt behöva göra mig av med runt 1000 böcker av vad man kan se. Jag ska ju skänka bort nästan alla mina böcker på vinden och i källaren för att slippa bära och behöva ha i förråden och så följer 1000 böcker med på köpet.

Vet inte om jag är dum som sa att jag gick med på att tömma och städa ellervett geni för det jag vill spara hamnar nog i inköpspris nästan 100 000 både ute och inne

Dom på secondhand kommer absolut hämta mina fina möbler men tar dom ta med 1000 böcker utöver det? Måste se om det finns någon firma som kan hämta skräp också, finns det?

Erikshjälpen hämtar även böcker!
 
Ang eldning i kamin. Det är en brandrisk och inte ovanlig brandorsak. Det finns generella regler att aldrig elda mer än 2-3 kg i timmen och inte mer än 3-4 timmar. Så länge du eldar ska den också stå kall. En kamin kan värma upp rummet den står i, men aldrig en hel bostad.
 
Ang eldning i kamin. Det är en brandrisk och inte ovanlig brandorsak. Det finns generella regler att aldrig elda mer än 2-3 kg i timmen och inte mer än 3-4 timmar. Så länge du eldar ska den också stå kall. En kamin kan värma upp rummet den står i, men aldrig en hel bostad.
Vi värmer fler rum med kaminen. En del av värmen går säkert upp till övervåningen också. Takfläkt får lite snurr på värmen om den står stilla 👌
 
Tanken är inte att en kamin ska värma fler då man ofta går över maxgränsen i antal kg ved.
Skulle tro att effekten beror lite på vad det är för kamin då med. Vi håller oss inom gränsen i tid, temperatur och kilon. Sen är det täljsten här så när den väl slocknat är den varm i flera timmar. Det bidrar säkert.
 
Och en sak jag inte tänkt påk mina år i lägenhet är ju var köper man grus till vintern? Man ser liksom aldrig en säck med grus och salt i mataffären

I många kommuner så läggs grus ut på bestämda platser under vintern, det är då gratis att hämta. Kräver dock bil och finns ofta en begränsning om antal hinkar man får ta. Det finns säckar med sandningsgrus hos bland annat Byggmax, skulle tro att de flesta andra byggvaruhus också har. Salt har jag faktiskt sett på några mataffärer och även Dollarstore vintertid, så det upplever jag som mer lättillgängligt. :)

Grustag är också ett alternativ om du har ett i närheten, men i alla fall där jag bor så kan man bara köpa loss stora mängder, och med stora menar jag att en lastbil kommer och dumpar ett helt lass på tomten. Jag har endast använt mig av det när infarten behövde fräschas upp med ett nytt lager singel, annars tar jag sand på gratisplatserna eller köper ett par säckar för husbehov.
 
TS ta reda på vilket märke och modell på kamin det är så kan du få tag på manual från tillverkaren. Där finns tydliga instruktioner :) min sotare rekommenderar sotning varje år om man eldar mer än 1 kubik ved per år. Brandsäkerhet vill man inte kompromissa med. Säljarna borde kunna uppge när den sotades sist.
 
@Lillefrun Vi kan hämta halk-grus (om det var det du menade) gratis hos kommunen. Det finns speciella platser och man får ha med hink och spade själv :)
Annars är det grustag.
Det låter bra, det är sånt grus jag menar. Då får jag googla lite för att se hur det är här där jag bor. Eller vänta, bor inte du nära mig eller har jag blandat ihop det?
 
I många kommuner så läggs grus ut på bestämda platser under vintern, det är då gratis att hämta. Kräver dock bil och finns ofta en begränsning om antal hinkar man får ta. Det finns säckar med sandningsgrus hos bland annat Byggmax, skulle tro att de flesta andra byggvaruhus också har. Salt har jag faktiskt sett på några mataffärer och även Dollarstore vintertid, så det upplever jag som mer lättillgängligt. :)

Grustag är också ett alternativ om du har ett i närheten, men i alla fall där jag bor så kan man bara köpa loss stora mängder, och med stora menar jag att en lastbil kommer och dumpar ett helt lass på tomten. Jag har endast använt mig av det när infarten behövde fräschas upp med ett nytt lager singel, annars tar jag sand på gratisplatserna eller köper ett par säckar för husbehov.
Tack för svar, nej någon lastbil behöver jag inte. Föreningen håller koll på vägen men sen ligger mitt hus en liten bit in i skogen som man inte kan åka bil till (Jag har alltid drömt om att ha känslan att bara vara jag och bo i skogen och nu blir det så på riktigt) men det är bara den biten på stigen och runt vid entrén som jag behöver grus och salt.
 
Funderar på att lägga ut kläder jag inte vill ha på Vinted eller andra ställen om jag orkar. Inte allt men har massor som jag knappt använt. Men det blir ytterligare ett moment som jag inte vet om jag orkar med. Och möblerna som är kvar tror jag går att sälja på blocket för det mesta är i fint skick men inte min stil.
 
Funderar på att lägga ut kläder jag inte vill ha på Vinted eller andra ställen om jag orkar. Inte allt men har massor som jag knappt använt. Men det blir ytterligare ett moment som jag inte vet om jag orkar med. Och möblerna som är kvar tror jag går att sälja på blocket för det mesta är i fint skick men inte min stil.
Om du har någon vän kanske denne kan hjälpa dig att lägga ut på Vinted och posta mot en del av försäljningen? Min syster hjälpte nyss sin vän att sälja ca 300 schleich hästar, hon fick ta 20% av pengarna själv :)

Och grattis till huset!

Som en start kan du kanske hägna in en mindre del med kompostgaller i väntan på att kunna göra staket på resten av tomten? Så det inte blir för mycket jobb på en gång :)
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 588
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp