Köpa icke avvant föl, hur lösa det juridiska

har köpt 2st föl av olika uppfödare och båda gångerna la jag handpenning vid "bokning" och betalade resterande vid hämtning av dem någon månad senare :)
 
I alla fall teoretiskt borde det gå att skydda sig genom att flytta både sto och föl, så att säga ta stoet på foder någon vecka.

Men med tanke på skaderisk och smittor är det förmodligen inte helt enkelt.
 
När jag bokade ett föl så var tanken att vi skulle betala handpenning och sedan slutföra köpet vid leverans. Säljaren står för risken medan fölet är kvar, det tyckte vi båda var rimligt. (nu blev fölet tyvärr sjukt och dog innan vi ens hunnit skriva papper och betala handpenning..)
 
Haken är ju att fölet inte är avvant. Så det kommer inte ske någon tradition/besittningsövergång. Alltså inget sakrättsligt skydd för mig som köpare.

Är det ett köp av näringsidkare är du skyddad enl. KKöpL annars är det väl att ta kreditupplysning och sen bedöma risken.
 
Stämmer verkligen det? Ett av de exempel jag hört talas om gällde en kund som köpt guldvaror, har för mig det var ett halsband som skulle ändras på något sätt. Juveleraren kursade och kunden fick varken pengar eller halsband.

Jag har svårt att tänka mej att en föl-köpare skulle vara bättre skyddad.
 
Stämmer verkligen det? Ett av de exempel jag hört talas om gällde en kund som köpt guldvaror, har för mig det var ett halsband som skulle ändras på något sätt. Juveleraren kursade och kunden fick varken pengar eller halsband.

Jag har svårt att tänka mej att en föl-köpare skulle vara bättre skyddad.
Tidigare var det inte så men lagen har ändrats. Om det är en specifik vara, vilket ju ett föl såklart är är man skyddad.

KKöpL
49 § Köp enligt denna lag gäller mot säljarens borgenärer i och med avtalet. När köp inte avser en bestämd vara, blir köpet dock inte gällande mot borgenärerna förrän åtgärd har vidtagits genom avskiljande eller märkning av varan, anteckning om varan i en bokföringshandling eller på något annat sätt så att det framgår att varan är avsedd för köparen. Lag (2002:587).
 
Det viktiga i KKöpL är att varan är bestämd och individualiserad - utprövar helt enkelt. Alltså inte bara tex en kamera av modell si, utan DEN kameran av modell si. Där det kan trassla till sig. Så det kan varit det som hände med halsbandet. Om man hunnit börja ändra det skulle det däremot kunna vara individualiserat. Eller om det märkts mer en lapp med kundens namn eller liknande.

Här är fö problemet för de som köper en ny bil och sen konkursar bolaget. Nya bilar som inte hunnit registrerats har inga regplåtar och oftast står det inte chassinummer eller liknande för viss bil utan att man betalt för en silverfärgad Volvo x-modell av årsmodell 2014 med den och den motorn och utrustningen. Men den är inte utpekbar och stackars köparen står där..

Vad gäller föl är det ju alltid väldigt definierat så just där inga problem. I mitt fall är det inte via näringsidkare dock.
 
När vi köpt ny bil har vi inte betalat den förrän vid hämtning så jag förstår inte hur det problemet uppstår ?
Visst skrivit kontrakt på ny bil men inga pengar förrän bilen blivit hämtad och då registrerad på mig ..
 
När vi köpt ny bil har vi inte betalat den förrän vid hämtning så jag förstår inte hur det problemet uppstår ?
Visst skrivit kontrakt på ny bil men inga pengar förrän bilen blivit hämtad och då registrerad på mig ..

Det gäller bara de som betalt innan vilket skrevs längre upp i tråden. Hur man nu kan tänka sig att betala de summor det handlar om med en ny bil utan att ens fått en nyckel till bilen, men...
 
Det gäller bara de som betalt innan vilket skrevs längre upp i tråden. Hur man nu kan tänka sig att betala de summor det handlar om med en ny bil utan att ens fått en nyckel till bilen, men...
Bilen finns ju inte vid betalningen isådana fall men du har ju fölungen och den är ju chippade nu och märkt det tillsammans med ett köpekontrakt så är ju du bevisad ägare till fölungen .
Vill man gardera sig till både händer och fötter och fundera på alla möjliga och omöjliga situationer ska man nog inte köpa en fölunge eller annan vara som inte kan föras över till ägaren direkt vid betalning .
Och inte ens då är man säkrad om säljaren är eller är påväg till kronofogden .
Så kommer ägarskapet utredas och styrkas att man är ägare .
 
Bilen finns ju inte vid betalningen isådana fall men du har ju fölungen och den är ju chippade nu och märkt det tillsammans med ett köpekontrakt så är ju du bevisad ägare till fölungen .
Vill man gardera sig till både händer och fötter och fundera på alla möjliga och omöjliga situationer ska man nog inte köpa en fölunge eller annan vara som inte kan föras över till ägaren direkt vid betalning .
Och inte ens då är man säkrad om säljaren är eller är påväg till kronofogden .
Så kommer ägarskapet utredas och styrkas att man är ägare .

Har du läst tråden?

Där har du svar på varför jag funderar alls över frågan. Och även att jag har noll skydd om säljaren går i konkurs. Ingen utredning i världen hjälper mig då. Däremot har jag i en konkurs en oprioriterad fordran på säljaren i sådana fall. Och antagligen slutför gärna konkursförvaltaren köpet eftersom det ger medel in. Men jag kan inte kräva det.

Så en konkurs eller utmätning i mitt fall så har jag ingen som helst rätt till mitt föl. (Dock oroar jag mig inte som sagt, men nyfiken på hur andra gjort)
 
Har du läst tråden?

Där har du svar på varför jag funderar alls över frågan. Och även att jag har noll skydd om säljaren går i konkurs. Ingen utredning i världen hjälper mig då. Däremot har jag i en konkurs en oprioriterad fordran på säljaren i sådana fall. Och antagligen slutför gärna konkursförvaltaren köpet eftersom det ger medel in. Men jag kan inte kräva det.

Så en konkurs eller utmätning i mitt fall så har jag ingen som helst rätt till mitt föl. (Dock oroar jag mig inte som sagt, men nyfiken på hur andra gjort)
Har du verkligen 1 rättsfall som beskriver om den köpta fölungen som är ID märkt och med ett köpekontrakt som fullbetalning erlagt som kronofogden anser tillhör konkursboet ?
Och du menar att det då inte räcker att man bevisar att man köpt och betalat för hästen, utan man måste i just det fallet bevisa en besittningsförändring.
Att hästen har blivit flyttad däremellan , tips lasta in fölungen kör en sväng och se till att filma det hela , så har du löst besittningsförändringen ..
Låter mer som en internet skröna .
 
Efter att ha läst inlägg #26 tror jag snarare att antingen är Alexandra näringsidkare, så KKLinte är tillämplig, eller lika dåligt uppdaterad om lagändringen som jag var. (Tack AndersB! :bow: )

Jag tror inte ens att fölet måste vara märkt, det borde räcka att stoets namn och fölets födelseår framgår för att "varan" ska vara bestämd, med undantag av tvillingar som man väl får speca extra vilken av dem det gäller.
 
Det är tydligen så att även riksdagen ser problem med gällande regelverk, men det lär ta tid innan det blir någon ändring.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...rektiv/Koparens-ratt-till-varor-i-for_H1B128/

Om konsiumentlagen gäller är det alltså inget problem, men om köplagen gäller så finns tydligen en möjlighet att "låta registrera köpet enligt lagen (1845:50 s. 1) om handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva (lösöreköpslagen). Genom att köpet registreras hos Kronofogdemyndigheten får köparen skydd mot säljarens borgenärer trots att varorna lämnas kvar hos säljaren."

Det låter onekligen enklare att köpa enligt konsumetköplagen eller vänta med betalningen tills man hämtar fölungen (/hästen/transporten/sadeln/...).!
 
Jag vet inte hur många hästsäljare som är i risk för konkurs, men jag tror inte att problemet är jättestort. Det är väl klokt att göra en upplysning på den man köper av kanske...
 
Jag betalade handpenning.

(Vilket jag även gjorde på både X och P, de hämtades ju ett par månader efter att jag lagt handpenning).
 
Jag vet inte hur många hästsäljare som är i risk för konkurs, men jag tror inte att problemet är jättestort. Det är väl klokt att göra en upplysning på den man köper av kanske...

Problemet för TS är väl snarast att fölet ska vara kvar så lång tid hos uppfödaren. På ett par månader så hinner ju inte så mycket hända om ekonomin är okej idag. Men på nästan ett år så kan ju MASSOR hända, även om ekonomin är okej idag. Fast KFMs kvarnar mal långsamt.
 
Ja visst är det så. Jag säljer ju en del föl som stannar tills de är 2,5. Vill till att köparna litar på en då...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 350
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp