Köpa icke avvant föl, hur lösa det juridiska

Problemet för TS är väl snarast att fölet ska vara kvar så lång tid hos uppfödaren. På ett par månader så hinner ju inte så mycket hända om ekonomin är okej idag. Men på nästan ett år så kan ju MASSOR hända, även om ekonomin är okej idag. Fast KFMs kvarnar mal långsamt.

Jag är som sagt inte orolig att säljaren ska konkursa, men det är naturligt att fundera (åtminstone för miljöskadade mig) just pga den långa tiden. Om/när fölis flyttar till ligistkollo kan ju den besittningssövergång som krävs ske även om han är på kollo därnere. Är han hos tredje man kan jag få saktfärdigt skydd. Men precis som du säger är det här tidsaspekten som väcker funderingarna. Lagen är ju grymt opraktisk för någon av oss. Håller jag betalningen får säljaren vänta länge på pengarna, fullbetalar jag tar jag en risk. Som i det här fallet är rätt teoretisk men frågan är relevant att fundera på ur ett allmänt perspektiv. Just för att så mycket kan hända på nästan ett års tid.
 
Har du verkligen 1 rättsfall som beskriver om den köpta fölungen som är ID märkt och med ett köpekontrakt som fullbetalning erlagt som kronofogden anser tillhör konkursboet ?
Och du menar att det då inte räcker att man bevisar att man köpt och betalat för hästen, utan man måste i just det fallet bevisa en besittningsförändring.
Att hästen har blivit flyttad däremellan , tips lasta in fölungen kör en sväng och se till att filma det hela , så har du löst besittningsförändringen ..
Låter mer som en internet skröna .

Jag har en LAG som talar om att det är det. Och det finns ungefär hur många rättsfall som helst som stödjer den.
Det går heller inte att skapa en besittningsövergång på det vis du föreslår, då den enligt Högsta Domstolen inte är giltig.
Så det är verkligen inte en internetskröna, det är gällande svensk rätt - som få vanliga privatpersoner är medveten om. Det är ett besvär även vid andra former av köp, men lagen är extra dåligt anpassad vid köp av djur.
 
Det är tydligen så att även riksdagen ser problem med gällande regelverk, men det lär ta tid innan det blir någon ändring.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...rektiv/Koparens-ratt-till-varor-i-for_H1B128/

Om konsiumentlagen gäller är det alltså inget problem, men om köplagen gäller så finns tydligen en möjlighet att "låta registrera köpet enligt lagen (1845:50 s. 1) om handel med lösören, som köparen låter i säljarens vård kvarbliva (lösöreköpslagen). Genom att köpet registreras hos Kronofogdemyndigheten får köparen skydd mot säljarens borgenärer trots att varorna lämnas kvar hos säljaren."

Det låter onekligen enklare att köpa enligt konsumetköplagen eller vänta med betalningen tills man hämtar fölungen (/hästen/transporten/sadeln/...).!

Registreringen är det alternativ som finns ja, för att fullbetala och låta varan vara kvar. Det registreras ett ytterst begränsat antal lösöresköp enligt den lagen per år, och det är nog inte bara för att inte så många vet den finns (företag vet oftast). Det är en hel del pyssel med att få köpet registrerat. Och en viss kostnad, som ju dock får ställas mot fördelen såklart.

ALLT är enklare när det är enligt Konsumentlöplagen ;P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 362
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp