Köpa Katt, vilken ras m.m?

I

Icka

Hej på er alla!
Nu är det så att jag är sugen på att skaffa en liten kissemiss inom en snar framtid. Men har aldrig haft katt förut, bara hundar å marsvin å så. Hade ju tänkt att flytta hemifrån snart och då känns en katt aktuellt. Har lite frågor nu som jag hoppas få svar på!
Hur är det egentligen att ha en innekatt? Mår dom dåligt av det? Bör man gå ut med katten i koppel isof? Hur lär man den att den ska kissa i sin låda å inte i tex soffan?! :confused: Hade tänkt att skaffa en Perser men undrar om ni har några andra bra tips på liknande katter?
Hur gör man för att katten och hunden ska komma överens? De ska alltså inte bo ihop men hade vart trevligt om man kunnde hälsa på mammsen å pappsen med katten utan att hunden käkar upp den lille!

Hoppas ni har lite tips på mina 700 frågor! :)
 
Har kikat lite på internet nu och hittat något som heter "Chinchilla perser". Någon som vet något om dom?
 
Är du sugen på chinchillaperser så hör av dig till en sådan uppfödare. På Svenska Katters Sida kan man söka på uppfödare i rätt del av landet och så. Persern är en ganska lugn och sansad ras (genrellt sett) och brukar trivas alldeles utmärkt inne. Klösbräda, leksaker och helst kattkompis ger ett bra och tryggt liv för en innekatt. Rumsren är den när den kommer, det är det mammakatt som lär den. Låter man den bara stanna hos mamman tillräckligt länge (minst 12 v) och håller lådan ren och fräsch brukar det sällan vara problem.

Hundra och katter brukar komma bra överens. Presenterar man dem när katten är liten så tar den det naturligt, men är det en hund med mycket jaktinstink får man se upp, och det bästa är att inte lämna dem ensamma tillsammans.

Perser är en mycket vanlig ras, och brukar inte vara så svår att få tag på. Tänk på att katten måste ha en stamtavla som du ska få, annars är risken stor att uppfödaren luras. (De flesta är seriösa, men rötägg finns tyvärr överallt, och eftersom långhårskatter är populära finns det folk som ser det som ett lätt sätt att tjäna pengar).

Lycka till! Det är bara att fråga på om det är mer du undrar över. :)
 
ooh va fräckt! Så dom är rumsrena när man får dom?! :confused: Va behändigt! :D Nu ska jag kila in på sidan å leta upp en liten bäbis!
Tack så mycket för svaret!
 
Vad som däremot inte dom flesta perserupfödare talar om är att du måste tvätta och torka persern i ansiktet efter den ätit.
Och tvätta och torka den i rumpan efter att den varit på lådan.

Kamma och borsta den ca 15-30 minuter var dag.

Alltså, den måste skötas som ett spädbarn.

Fördelen är att det är rätt gott om perserkattungar att välja mellan.

Lycka till
 
okej! Det var ju ganska viktigt att veta! Är pälsen jobbig att kamma igenom? Och hur mycket fäller dom? Finns det något annat hårigt alternativ till perser? Är det stor skillnad mellan "vanlig" perser å Chinchilla perser?
 
Ett alternativ till persern kan ju vara en långhårig huskatt. Om du inte har stort intresse för utställning och avel dvs. Huskatter går ju också att ställa ut.

På katthemmen finns många katter, lång och korthåriga, och där kan du få besöka katten ett par gånger för att pröva vilken du tycker bäst om. Du får tips, råd och vägledning och om det mot förmodan inte skulle funka så brukar du kunna lämna tillbaka katten. Ditt val av katthemskatt gör att en annan, hemlös, katt kan få komma in i värmen. Och nej :smirk: de flesta katthemskatter är inte vildbasar utan helt vanliga katter som blivit utslänga. På många katthem finns också enstaka raskatter, om du är mer intresserad av det.

En långhårig katt kräver mycket mer skötsel än vad korthåriga gör. De ska som sagt kammas VARJE DAG vilket kan vara ganska tröttande. Har dock för mig att tex. norsk skogkatt och Maine Coon är mer lättskötta än persern, men jag är inte så haj på raskatter. :)
 
Det problemet har jag aldrig sett på perser. Lite matrester nån gång ibland, men ytterst sällan så att de inte kan tvätta sig själva. Borstning varje dag behövs inte om katten har bra pälskvalitet och badas en gång i månaden. Men givetvis är det mer jobb än att ha korthårskatt...
 
Jobbet med pälsen kan jag nog allt klara av, får piska pojken till att hjälpa till! :D Men vill ju inte bli allergisk mot den lille och hellst inte ha hår ÖVERALLT (har det med hunden hemma nu och det är ju inte jätte skojj) och därför undrar jag om den fäller väldigt mycket även om man borstar varje dag?
Finns det något katthem i närheten av Göteborg?
 
Ja, det gör det, och de har väldigt fina långhårshonor inne (hade förra veckan iaf). Jag skickar ett PM.
 
Ok, jag svar här, och hoppas det är ok. Jag var och hälsade på en kort sväng hos Gbg Djurskyddsförening (i Mölndal) och de hade en mycket välskött anläggning, med bra ordning på katterna, karantän i annat hus oav. Numret dit är 031-888880. Jag tror inte de har någon hemsida, men stället är helt klart värt ett besök om man vill skaffa en husis. Jag hade gärna plocka med mig två av honkatterna hem :love:
 
hittade en hemsida nu också:
http://www.djurskydd.com/
Pojken ringde och dom hade tydligen mycket att göra så dom inte kunnde svara! Men får allt ta å kila dit nån dag! Tack för tipset!
 
Vad hos persern är det du tilltalas av? Är det utseendet, temperamentet, eller något annat? Eftersom du frågar efter någon annan ras som kunde vara alternativ...
Om man gillar det lugna temperamentet, men vill slippa den jobbiga pälsvården, samt kanske inte är så jätteförtjust i de platta ansiktena, så är ragdoll ett alternativ.
De är semilånghåriga, och deras päls tovar sig inte alls lika lätt som hos perser (perser är den ras som i särklass kräver mest pälsvård, och detta beror på att de har så mycket underull som kan bilda stora tovor om man inte håller efter).

Ragdollen är också en lugn och godmodig ras, mycket snäll och tolerant. Men kanske lite mer "med" och nyfiken än en perser.

Ett annat alternativ är ju exotic, som är en korthårig perser. De finns i alla de varianter som perser finns i, fast de är korthåriga. Där slipper man ju pälsvården, men får ändå samma typ av katt som en perser.
 
Det jag tilltalas hos persern är att dom verkar så slöa! :D Det passar ju ganska bra att ha i en lägenhet. Sen har jag alltid älskat deras utseende, och vill gärna ha en vit för jag tycker dom ser så fruktansvärt diviga och vackra ut. Pojken och jag har nu kikat enhel del och såg en jätte fin katt som var en Brittisk korthårs katt.
Detta är rena djungeln för mig som alltid varit hundmänniska, så fortsätt gärna skicka inlägg! :)
 
Britten är också en soffpotatis om man nu tycker om sådana. Inte mycket till pälsvård heller, men i jämförelse med min tycker jag de fäller mycket. Det är också en ras som är relativt lätt att få tag på, även om man skulle ha speciella önskemål på färg.
 
Chinchilla är en färg, eller snarare ett smeknamn på en färg. Rasen heter alltså inte Chinchilla Perser utan det är en perser med chinchillafärg, eller Svartsilver shell som den heter egentligen.

Jag förstår inte varför nästan alla böcker ska envisas med att påstå att det är en ras.

Vill du ha en Britt, så finns chinchillafärgen på den rasen också. Kollar du på Brittringens hemsida, så finns det en långhårig Britt med den färgen till salu. Iofs får du inte ställa ut den inom SVERAK, men på Independent är den välkommen och ska du inte ställa alls är den ju perfekt. Men det är väldigt speciell päls på Britten och precis som Sassy skriver, så fäller den en hel del.
 
Finns det långhåriga britter :eek:? Långhårig brittisk korthårskatt :confused:?

Ibland blir jag så trött på kattavel ;)... Eller är det helt enkelt olycksfall där perserpälsen slår igenom?

Vad är det förresten för skillnad på en britt och en exotic? Fast det kanske jag har frågat förut :crazy:

mandalaki
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 595
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 766
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp