Köpa Katt, vilken ras m.m?

Ja, eftersom man använde mycket Perser för att få typen och färgerna på Britten så slår anlagen igenom ibland och det ploppar ur en och annan långhårig. Brittisk Långhår heter dom i IDP, Brittannica i holland och så tror jag det finns ett tredje namn också.

Exotic är kort och gott en korthårig Perser, det finns inget gemensamt med Britten där.
 
Vi har kommit såhär långt i kattdjungeln:

En perser är rasen. Som americansk coccer. Chinchilla är alltså en färg. Silvershaded är också en färg..?

Det står massor om Chinchilla Perser som är Silvershaded. Det blir ju rätt mycket färg på en stackars kissekatt då tänker vi :) Det måste ju alltså vara en Silvershaded (färgen) Perser (rasen) som vi vill ha om vi vill ha en vit perser!?

Sen har vi kollat lite och det verkar ju som om mängden hår och längden på pälsen varierar ifrån katt till katt. Är det så det är?

Fortsätt bomba med info om perser. Pris, tips, uppfödare (gärna i västra sverige), bilder, ALLT!

Tack såhär långt, det har hjälpt massor! (hade ni inte sagt det ni gjort hade vi fattat noll..)
 
En liten fråga till. Vilka, om några, katter har blå ögon livet ut? Vi kollade på en chinchilla perser på blocket och denna hade ju det men den kanske var en puppie!?
 
Shell och shaded är egentligen samma färg, men med olika mycket svart tipping på hårstråna. En shaded är därför mörkare än en shell.

Om du jämför en shaded/shell med en vanlig vit, så ser du att en shaded/shell alltid har en svart överdel på nosspegeln och svart eyeliner runt ögonen. En vit har helrosa nosspegel och är rosa runt ögonen.

Britten är ju min ras, så jag tar den som exempel:

caesar.jpg

CH S*Lingonskogens Ceasar, en vanlig vit Britthane

ch_silvermoon.jpg

CH S* Litho's Silver Moon, svartsilvershaded hane

Skillnaden på shaded och shell är så hårfin så den vågar jag inte ge mig in på. Många av katterna reggas om efter ett tag, då färgen utvecklats mer och den först trodda färgen visade sig vara fel.
 
Det kan ju stämma. Grönt blir lätt blått i kameran.. Synd. Får väl skaffa linser till katten :D

Så att man kan inte se ifall det är en shaded eller en shell när de är små? Det är ju en shaded som vi vill ha. Alltså den med mörkare toning runt mun, nos och ögon.

Så vi vill alltså ha en silvershaded perser? Inte en chinchilla perser? Eller var det en silvershaded chinchilla perser?

Vi vill alltså ha en katt som är en perser, en vit sådan med blå (gröna då) ögon och svart eye-liner :)

Om någon kan säga vad katten vi vill ha heter så blir letandet lite enklare :D

--Ändrat--
Finns det inte perser som i regel är feltillverkade då? Blå ögon var ju såå fint!
 
Nä, blå ögon är svårtillverkade på annat än colourpoint och i viss mån vita katter. Knas händer, men väldigt sällan.

Ni ska titta efter en uppfödare som riktar in sig på silver och golden. Inom min ras iaf, så blandar man inte detta silveranlag med vanliga färgerna, för det påverkar ögonfärgen negativt. Alla andra färger ska ju ha gula/oranga ögon.

Sen är det väl bara att försöka hitta en så mörk som möjligt. Färgen runt ögonen och på nosen är lika på alla silverkatter, vare sig dom är shell eller shaded eller silveraugoti.

Lycka till !!
 
Silverfärgade katter är de som har silvervit botten, såsom smoke, shell (skuggad), shaded (sotad), svartchinchilla (svarttippad) och svartsilvertabby

Någon som orkar försöka förklara? :D

Vi är dumma hundmänniskor som inte förstår någonting :confused: :confused:
 
Chinchilla perser är en annan, vanligare, benämning på perserkatter med färgerna silver shell eller shaded. Det är alltså samma sak, bara det att chinchilla brukar innefatta både shell och shaded.

Här är två bilder på en shell och en shaded, så kan du se skillanden:

Svartsilvershell:
shellsilver.jpg


Svartsilvershaded:
shadedsilver.jpg


Shaded kan dock bli något mörkare än katten på denna bild. Som du ser så har bägge katterna den svarta "eye-linern" och svart kant runt nosspegel, så där skiljer de sig inte från varandra. Det som skiljer är enbart graden av tippning på hårstråna. (Tippning=Endast pigment på toppen av hårstrået. Det är det som ger den "silvriga" nyansen på pälsen). En shaded har mer färg på hårstråna än en shell, som bara har färg ytterst på spetsen. Men gränsen är ganska flytande, så ibland kan det vara svårt att skilja dem åt.

Katter som har blå ögon hela livet är maskade katter. Tex siames, birma, ragdoll. Perser kan också vara maskade, och brukar då kallas colorpoint perser.
En maskad katt har bara färg på de kalla delarna av kroppen: nos, öron, ben o tassar, svans.
Som denna (min ragdollpojke Chivas, han är blåmaskad):
chivas15.jpg


Vill du ha en perser med denna färg så är det nog inte svårt att hitta, det finns många som föder upp colorpoint perser.
 
Då står det nog mellan en silvershell och en colorpoint perser isåfall.. Bara colorpointen inte är för mörk. Borde ju finnas sådana som är så gott som heltvita också. Tycker jag allt i alla fall :D

Man får leta lite helt enkelt men nu vet vi iaf vad vi letar efter :D

Bara två frågor kvar då (just nu iaf :smirk: )

Några rekomenderade uppfödare av colorpoint/shell persers?
Pris?

Tack än en gång för alla svar! Ni är underbara :)
 
Ok, då börjar vi. ;)

Silver är ett anlag som bleker "svagt" pigment i kattens päls till vitt.
"Svagt" pigment innebär på en solid katt (dvs enfärgad) pigmentet i botten på hårstrået. En solid katt med silver får alltså vit botten. Denna färg kallas smoke, eftersom pälsen får ett "rökigt" utseende.
Här är en svartsmoke:
svartsmoke.jpg


Mönstrade katter (dvs randiga, tex tabby, tigré) har i sin päls hårstrån som är "tickade". Det betyder att hårstråna är randiga i flera band. På en svartmönstrad katt så är färgerna på banden svart, beige, svart, beige etc. Silver gör att de beiga banden blir vita.
Här är en svartsilvertabby:
svartsilvertabby.jpg


Jämför med en svartmönstrad katt utan silver:
bruntigre.jpg


När det gäller shell och shaded så är det lite mer komplicerat. För det första så är de egentligen mönstrade, som katterna ovan. Därav den mörka "eye-linern" och tegelröda nosspegeln med svart kant.
Men, de har ett anlag som gör att ränderna "suddas ut", och de beiga band som jag pratade om tidigare blir mycket bredare än normalt, och de svarta banden blir begränsade till endast toppen av hårstrået. Detta kallas tippning.
Och, som jag sa tidigare, så bleker ju silver de beiga banden till vitt, därav den vita pälsen.

En tippad katt utan silver blir golden. De behåller alltså den beiga nyansen på de breda banden. Här är en golden:
goldenshell.jpg


Så! Hoppas du blev klokare?
 
Någon helvit colorpoint lär du inte hitta. :smirk: De fär alltid lika mycket färg, mer eller mindre. Men däremot kan de ju ha olika färg på själva maskningen. Min katt är blåmaskad. Men det finns ju massor av andra maskfärger. De ljusaste jag kan komma på är crememaskad (också en ragdoll på denna bild):
creme_cp.jpg


Eller en lilamaskad (återigen en ragdoll):
lila_cp.jpg
 
Den lilamaskade ser ju ut att ha blå ögon som vi vill åt. Finns denna maskningen på en perser? (kan man säga så?)

Tack för svaren! Helt underbart hur snälla ni är som verkligen hjälper oss :)
 
Mitt tips måste ändå bli att ni ska gå till en utställning och titta. Då kan ni får bättre begrepp om hur de olika raserna och färgerna är. Sedan finns det goda möjligheter att hitta uppfödare där. Gå dit, köp ett program så ni kan se vad de olika katterna är av fär ras och färg, och fråga massor.

Nästa utställning i närheten är i Svenljunga (heter det så?? Utanför Borås iaf) den 19-20 juni. Då är alla raser där båda dagarna, annars är det olika raser varje dag. Under hösten brukar det vara två-tre utställningar i eller nära Göteborg.
 
Jätte fin Ragdoll Pojke du hade!

Här är en bild på min... Minus heter han... Inte renrasig, men iaf.
{ae94bd08-6098-451e-8b24-ff7ba2cc1ce4}.jpg

Har är korsning Ragdoll och vanlig bodkatt... Jag har två likadana...

Så söt !
 
Fortfranade ingen som har tips på uppfödare kring göteborgs trakten? Vi har kikat på Internet men hittar inget, och eftersom både jag och flickan jobbar alla helger så kommer vi inte kunna gå på någon utställning heller! :(
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 597
Senast: Caoimhe
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 260
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 198
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 769
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp