köpt en häst som inte beter sig ”normalt”

Dahina

Trådstartare
Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.
 
Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.

Vad hade hon för ryttare och miljö innan?
Passar utrustningen?
Hur gammal är hon, utbildning?
Dags att kolla tänder?
Foder?
 
Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.
Tycker det låter lite som överskottsenergi, det kan lätt få hästar beteendeförändrade. Speciellt i samband med ny ryttare också.

Kan satsa mer ett tag på tömkörningen om det fungerar bra. Förmodligen testar hästen en hel del och det är bara att rida igenom sådant, var konsekvent med allt. Dock kan det vara en bra ide att inte ta alla strider som tex att rida in i ridhus och paddock osv.

Jag tycker faktiskt inte det är särskilt ovanligt att hästar blir sådana vid nya ryttare och vid flyttar, lösningen är inte att sälja utan att försöka ta sig igenom det. Man lär sig mycket på köpet.

Kanske tömkör hästen innan ridningen? Se till att lite av energin är borta. Det brukade fungera fint på min häst när han var pigg på vintern, då fick jag tömköra en stund innan för att spänningar skulle släppa och han inte skulle vara så explosiv.
 
Senast ändrad:
Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.
Har du någon som kan hjälpa dig att rida ett tag så hon får en möjlighet att göra sig av med eventuell överskottsenergi? Eller, har gamla ägaren möjlighet att komma och hjälpa dig?
 
Vad hade hon för ryttare och miljö innan?
Passar utrustningen?
Hur gammal är hon, utbildning?
Dags att kolla tänder?
Foder?

Utrustningen passar, har provat olika typer av bett osv och sadeln är kollad och den passar. Hon är 17 år och har tävlat msv c innan men kan piaff, passage osv. Tänderna är kollade för 3 veckor sedan. Hon får bara mineraler och vitaminer och typ 2 dl müsli till det. Sen får hon magnesiumtillskott men det gör inget skillnad. Hon stod i ett lugnt stall med 3 hästar till i innan och nu står hon i ett jättelugnt stall med 10 hästar med fasta rutiner varje dag.
 
Tycker det låter lite som överskottsenergi, det kan lätt få hästar beteendeförändrade. Speciellt i samband med ny ryttare också.

Kan satsa mer ett tag på tömkörningen om det fungerar bra. Förmodligen testar hästen en hel del och det är bara att rida igenom sådant, var konsekvent med allt. Dock kan det vara en bra ide att inte ta alla strider som tex att rida in i ridhus och paddock osv.

Jag tycker faktiskt inte det är särskilt ovanligt att hästar blir sådana vid nya ryttare och vid flyttar, lösningen är inte att sälja utan att försöka ta sig igenom det. Man lär sig mycket på köpet.

Kanske tömkör hästen innan ridningen? Se till att lite av energin är borta. Det brukade fungera fint på min häst när han var pigg på vintern, då fick jag tömköra en stund innan för att spänningar skulle släppa och han inte skulle vara så explosiv.

Har provat att longera henne innan ridning men tycker nästan att hon blir värre då. Får prova med tömkörning innan! :)
 
Har du någon som kan hjälpa dig att rida ett tag så hon får en möjlighet att göra sig av med eventuell överskottsenergi? Eller, har gamla ägaren möjlighet att komma och hjälpa dig?

Har också tänkt på det men vet inte vem som skulle kunna göra det. Hon är 170 cm hög och det är inte jätteroligt när hon ställer sig på bakbenen.... funderat på att fråga min tränare om hon kan rida henne några gånger. Förra ägaren har ingen möjlighet att hjälpa till.
 
Har provat att longera henne innan ridning men tycker nästan att hon blir värre då. Får prova med tömkörning innan! :)
Tömkörning kräver mer av hästen än vad longering gör då hon "måste" lyssna mer på dig och tömmarna, vid longering kan de lättare stressa upp sig och bara rusa utan att lyssna. Med töm har du mycket lättare att jobba henne mer med huvudet.

Jag hade absolut bett tränaren rida igenom henne några gånger, det blir även lättare att instruera då hon känt vad som kan vara lite svårt att komma åt nu när hon är uppe i varv.
 
Har också tänkt på det men vet inte vem som skulle kunna göra det. Hon är 170 cm hög och det är inte jätteroligt när hon ställer sig på bakbenen.... funderat på att fråga min tränare om hon kan rida henne några gånger. Förra ägaren har ingen möjlighet att hjälpa till.
Be någon erfaren, t ex tränare, rida henne regelbundet så att hon blir regelbundet tillriden tills du kan rida till henne mer själv. Inget fel att ta lite hjälp när ni är nya med varandra.
 
Har också tänkt på det men vet inte vem som skulle kunna göra det. Hon är 170 cm hög och det är inte jätteroligt när hon ställer sig på bakbenen.... funderat på att fråga min tränare om hon kan rida henne några gånger. Förra ägaren har ingen möjlighet att hjälpa till.
Jag säger inte att det inte finns överskottsenergi men en annan tanke är att hon blir stressad av att du rider eftersom ni inte känner varandra.

Min häst var stressad och såldes som het och galen. När stressen släppte (efter ett år och stallbyte) blev han snarast slö.

Med det i åtanke skulle jag ta ner kraven. Skritta mycket och gör bara enkla saker som ni klarar av.
Jag skulle även galoppera på fyrkanten med lös tygel i lätt sits. Jag har aldrig träffat en inriden häst som inte tröttnar efter ett par varv. Då kan du be henne bryta av med rösten och sedan vartefter börja använda tygeln så länge hon inte hänger sig i den. Tala om för henne att hon kan slappna av under dig. Men du måste självklart bedöma om detta är något du klarar av.
 
Bara för att muntra upp dig lite (?) så kan det ta betydligt mer än 2 månader för en häst att "landa" på ett nytt ställe. Jag tog hem en varmblodsvalack (fd travare) i februari 2018 och även om han då vilade i stort sett hela första året är det först nu jag upplever att han tycker det är kul när vi är ute och gör något.
 
Min Fröken har precis sammabeteende när hon är stressad. Går över folk, backar ner i diken, lyssnar inte på ryttaren/personen som går på marken. Hon blir helt enkelt så stressad att hon blockerar allt.

Inte roligt.

Det blir värre av för lite motion, för liten hage, inget att göra i hagen, väder (kyla, vind), om jag är stressad, för kort ättid mm. Min häst funkar INTE om hon får gå i grusruta, då får jag rida uppemot ett par timmar om dagen för att få henne kontaktbar.

Tömkör, se över stallrutinerna (kanske behöver hon bo i en annan box? Hagkompis? Hage? Matsituationen? Jobba med saker från marken som är jobbiga för huvudet. Och rid när hon blivit lite trött. Se till att hon inte får vilodagar där hon kan bygga på stress igen.

När hon slappnat av kommer du få tillbaka den underbara hästen igen.

MIn häst uppvisar numer bara detta beteende på uteritt själv (vilket jag försöker undvika, för att stegra och backa ner i diken är mindre kul) samt ibland på tävling, men med erfarenhet har det blivit bättre.
 
Din häst beter sig precis normalt. Hennes värld har ställts på ända och hon har inget att förhålla sig till och tar då sin överlevnad i egna händer. Ge henne den trygghet hon behöver! Ge henne någon att lita på.
 
Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som en läromästare. På provridningen kändes det jättebra och det kändes verkligen som att jag klickade med henne. Vi köpte henne (eftersom allt kändes så himla bra och vi klickade verkligen, kändes det som). Första veckorna var hon stressad vilket jag förstod att hon skulle vara efter en flytt. Jag lät henne bara få lite tid att landa i hopp om att det stressiga och nerviga beteendet skulle försvinna, men tyvärr har det inte gjort det. På provridningen var hon hur snäll som helst och lyssnade jättebra. Har gett henne massor av tid nu och även försökt hitta orsaker till varför hon beter sig som hon gör men jag kan inte förstå. Vid hanteringen så går hon bara rakt över mig och är väldigt nonchalant (även om det har blivit lite bättre) och i ridningen är hon stressad och sjukt stark och pigg. I galoppen får jag knappt stopp på henne (får styra in i väggen eller in på en liten volt så att hon måste bryta av) och i traven är hon så stark och lyssnar inte alls på förhållningar eller när jag försöker sakta av. Även när man ska trava efter galoppen så tar hon bettet och bara travar iväg. Har ridit ut några gånger också och hon backar ner i diken, försöker stegra sig och kan inte skritta för att hon blir så spänd och stressad. Hon är väldigt lätt i fram också och har ställt sig på bakbenen ett antal gånger när jag ber henne om nånting som hon inte vill lyssna på, tex gå in i ridhuset eller paddocken. Har tränat för tränare men det blir inte bättre. När jag tömkör är hon jättefin och inte alls lika stark och pigg, då får man nästan driva på henne i stället. Har tyvärr tappat motivationen till ridningen när hon håller på såhär, och går i tankarna om att sälja henne. Det är dock inte jätteroligt att försöka sälja en häst som beter sig som hon gör. Känns bara inte som att det blir bättre oavsett hur jag rider henne eller vad jag gör med henne.
Hon låter stressad och som att hon har överskottsenergi och att hon inte riktigt litar på dig som ledare. Aktivera henne ännu mer på något sätt som fungerar, ta hjälp av en tränare och lägg ned mycket tid nu i början så kommer det troligen bli bättre. Var också bestämd när hon t.ex går över dig - aldrig ok att en häst gör så och det vet hon sannolikt om!
 
Jag instämmer med andra kloka i denna tråd. Ge henne möjlighet att lära känna dig och du henne. Att arbeta från marken är guld värt.

Alla hästar som jag ägnat tid åt och engagemang från marken hart blivit trevliga att rida.

Träna på halt, skritt, halt, trav etc och ha henne att följa dig. Beröm och uppmuntra.

Sitt upp och gör likadant, beröm och sitt av och gör något mer från marken.

Ställ ut koner, rid henne, eller spring slalom med henne efter dig.

Lägg bommar på marken i konstiga former, gör en "spilta", rid in/led in och gör halt, rygga ut.

Lägg bommar längs med långsidan med mellanrum och gör skänkelvikningar uppsuttet eller tömkörning mellan dem etc etc etc...

Kontakt, kontakt och mer kontakt!

Och när du gjort detta och om det då ändå inte skulle kännas bra mellan er, så är hon iaf i form att säljas till någon annan.

Två månader är inte alls lång tid. Min häst har jag haft i 10 månader nu, och det är först nu hon börjar busa lite med mig och vi är helt avslappnande med varandra.

Det tar tid att lära känna hästen och de känsligare individerna behöver mer tid än andra.
 
Bara för att muntra upp dig lite (?) så kan det ta betydligt mer än 2 månader för en häst att "landa" på ett nytt ställe. Jag tog hem en varmblodsvalack (fd travare) i februari 2018 och även om han då vilade i stort sett hela första året är det först nu jag upplever att han tycker det är kul när vi är ute och gör något.
Jag håller helt med, två månader är väldigt kort tid för en häst att landa i en ny miljö, nya hästar, ny ägare med ny ridning. jag brukar tänka att 4-6 månader är tiden för en ny häst att lära sig alla nya rutiner och bli trygg i dom, och upp till ett år för att helat landa och fungera i allt man utsätter dom för. jag tycker rådet om mycket tömkörning ett tag låter jättebra eftersom hästen fungerar fint där. Lycka till
 
Hur mycket och på vilket sätt går hästen i hage under dagarna? Ensam i "ruta" kan ju stressa upp vilken häst som helst, särskilt i kombination med att allt annat i hästens liv har ändrats... Det finns såklart massor man kan göra i ridningen/träningen/hanteringen för att få hästen mer kontaktbar och uppmärksam på dig (och du har fått en hel del bra sådana tips här i tråden), men en stressad häst lär sig inte, så stressen måste minska först. Ett sätt kan vara att få gå i en större hage med kompisar, om hon inte redan gör det.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 308
Senast: Badger
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 668
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp