Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Som mamma har jag full förståelse för din oro. Mer än en gång har jag suttit på akuten med döttrar som trillat av. Vi hade en "tokig" ponny som jag idag ångrar att jag inte satte ner foten och sa stopp. Med facit i hand förstörde den mer än vad den gav.

Men samtidigt förstår jag dottern som älskar denna häst och verkligen vill försöka ge den en ärlig chans.

Det bästa du kan göra är nog att stötta henne och hitta de bästa tränarna = en som förstår både dig och dottern och inte bara ser möjligheten att få fram ett ekipage för de höga klasserna.

En kompis till mig "fick" också tag på en "galen" häst. En galoppör från banan som inte klarade stressen som löphäst. Hon släppte den på ett långt bete. I början höll den på att dö, sprang som en idiot omkring och kunde inte äta eller umgås med de andra hästarna. Men efterhand så blev det häst av den och på hösten gick den i flocken och betade med en rund och fin mage. När hon sedan började arbeta med den började hon som med en oinriden 3-åring. Det blev en trevlig häst som hon tävlade fälttävlan med.

Jag tänker också på Ampére som står hos Brink. Han kom ju dit som en fullkomligt mentalt söndertrasad stackare.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu har jag bara läst första inlägget,men ni har haft hästen en månad(?) och hon har bettet sig så här hela tiden(?) endå så har ni haft med hästen på en hoppträning(?)... Jag skulle låta hästen få landa i lugn och ro,lägg ridningen åt sidan helt,bara umgås,ta promenader,släpp loss henne på ridbanan/ridhuset och låt henne få bralla ur sig ordentligt! Börja om helt från början. Kanske kontakta en NH-tränare,eller läs lite böcker om ämnet? Kolla över foderstaten ordentligt så hon ligger bra balanserad där. Undrar även om veterinären gjort en vaginal undersökning/ul? Vet att jag läste om en häst för några år sen som var "tokig",visade sig att hon hade massa cystor i livmodern.

Om hästen har betett sig sådär mesta delen av livet så har hon antagligen fått flytta runt en del,hon har ingen trygg grund att stå på,så låt henne få vila från ridningen,kör promenader/NH-träning eller annat som kan göras från marken,sen låt henne få gå på bete i sommar och bara vara häst,sen börjar ni jobba med ridningen efter betet.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hade jag varit er hade jag låtit hästen vara. Hantera vardagligt, bara ut och in i hagen. Lång utevistelse, sen ut på bete och bara få vara häst. Börja lite smått med den i höst, förhoppningsvis är den helt annorlunda. I mina öron låter det som en hårt tagen unghäst som hamnat i en ond cirkel.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ut med hästen på lösdrift i flock, alternativt ett lugnt ställe med kompisar och lång, daglig utevistelse.
Framåt sommaren/hösten börjar ni om som man skulle göra med en oriden unghäst.

Skulle tro att den är väldigt stressad..
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ut med hästen på lösdrift i flock, alternativt ett lugnt ställe med kompisar och lång, daglig utevistelse.
Framåt sommaren/hösten börjar ni om som man skulle göra med en oriden unghäst.

Skulle tro att den är väldigt stressad..

Jag håller med. Gissningsvis har hästen åkt runt en del, blivit värre och värre och aldrig fått landa.

Jag tycker det låter som att din dotter har rätt inställning till hästen och kommer säkert göra framsteg, men låt hästen ta det lugnt ett tag.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

*KL*

Jag köpte en sådan här häst i december 2012. Inte riktigt lika illa, kanske? Det kan man aldrig veta utan att ha sett men hon hoppar fantastiskt (9-10 på treårstest och hur bra hopphuvud som helst, hon fixar ALLT än så länge!) men såldes ändå billigt till mig från ett av Sveriges större hoppstall för att de helt enkelt inte tyckte att hon var värd jobbet, eller kanske kunde de inte se att det skulle gå att få ordning på? När en häst med kapacitet släpps iväg billigt av duktiga ryttare får man ju inse att det är av en anledning och jag var beredd på att det här kanske inte skulle gå att ordna.

Första tre månaderna fanns det ridturer som gick i galopp och passage, mer i luften än på marken och utan ett enda rent skrittsteg. Jag har undrat många gånger vart hästen har ont men hon är genomgången flera gånger utan resultat, och när hon väl släpper till känns hon så fantastiskt mjuk och rund! I slutet på oktober ägnade jag 1 timmes dressyrlektion åt att få henne att gå en halv långsida i öppna i skritt, med bara halvdant resultat. En månad senare, alltså ett år efter köpet, började det äntligen lossna och jag har nu haft ridpass då jag kunnat rida skolor i alla gångarter samt jobba med övergångar på en stadig häst. Men bara vissa pass. Ibland. När hon är på humör.

Så det tar tid. Lycka till!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;)

Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes hemmatränare och kollade på hästar i Tyskland och Holland. Tanken var att hitta en trevlig juniorhäst och detta lyckades vi med efter att ha testat ett 30-tal olika hästar.

På något vänster fick säljaren upp dottern på en något yngre och oerfarnare förmåga efter att vi bestämt oss för den mer rutinerade hästen i fråga. Han sa att "den här får ni i ett paketpris" och berättade att det var en riktig problemhäst. Dottern, som tidigare lyckats väldigt bra med en handfull problemponnyer, ville självklart upp på hästen.

Vi fick se film på den och jo, den hoppade onekligen hus. Min dotter satt upp och det var inte svårt att förstå varför de i princip ville ge bort hästen. Betslad med det skarpaste bett jag någonsin skådat och mer i luften än på marken. Skrittade inte ett steg under provridningen och säljaren fick kasta upp min dotter i farten.

Jag var helt bestämd med att vi inte skulle ha hästen, men på något vänster fick den följa med hem ändå. Tränaren trodde att den skulle gå att fixa och den var ju i princip gratis...

Nu en månad senare har de inte gjort några större framsteg. "Odjuret" är knappt hanterbar och än mindre ridbar. Har aldrig varit med om en värre häst, och då har dottern ändå haft en del verkliga problemponnyer (som hon lyckats rida till). Hon hoppar ut ur hagen, står aldrig still i boxen, bits, går inte att leda i grimma och är precis skogstokig i ridningen. Ändå älskar dottern henne.

Hon är grundligt undersökt på två olika veterinärkliniker och vi har haft ute både massör, equiterapeut och tandläkare. Inga fel. Sadeln sitter perfekt och hon är testad med en uppsjö bett (och bettlöst). Dottern är mycket noggrann i jobbet från marken med alla sina hästar och den här hästen är inget undantag. Mot henne har hon börjat mjukna något från marken (gör inga utfall längre), men över lag är det ingen förändring.

Vi har haft med henne på hoppträning för en av Sveriges främsta tränare och hen var mållös. Både inför beteendet och kapaciteten, för hoppa - det kan hon! Tränaren beskrev henne som en häst med "mästerskapskapacitet på seniornivå".

Vi har fått kontakt med en tidigare ägare som haft hästen hos en tysk toppryttare och hon ska ha varit likadan där. Jag får ont i magen bara jag tänker på hästen och undrar vad det kan vara för fel, för inte föds väl en häst sån här? Dottern älskar henne som sagt, hon är fast besluten att ge henne tiden som krävs för att "fixa" henne. Hon har även den andra hästen vi köpte samt två ponnyer, men hade hon fått välja en skulle hon alltid välja "odjuret" enligt henne själv. Hon har ridit sedan innan hon kunde gå och tävlar på hög nivå. Jag skulle beskriva henne som en väldigt orädd och mjuk ryttare som passar bättre på hästar som inte kräver så "stark" ridning.

Vad ska jag göra!? :crazy: Det värker av oro i mammahjärtat när jag hjälper henne upp på hästen, men samtidigt ser jag hur mycket hon ömmar för och tror på hästen.

Hästen är ett sto på år och e. Cornet Obolensky-Landlord-Heartbreaker. Tävlad tom 130. Ca 165 cm.
Om TRÄNAREN trodde att den går att fixa varför fixar inte tränaren till den själv?

Vad är definitionen på en tysk toppryttare? Det kryllar av ryttare i Tyskland och det kryllar även av tävlingar med stora klasser så vilken "medioker loser" som helst kan ju framståå som en toppryttare av högsta dignititet när de i själva verket inte ens är i närheten.

Om hästen verkligen är en mästerskapshäst på seniornivå är sannolikheten att den skulle sålts billigt lika med noll eftersom den uppenbarligen har ett handikapp som gör att den inte kommer särskilt långt.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tack för all input!

Har rådgjort mycket med båda dotterns tränare, andra kunniga personer och ryttare inom olika skrån men blir inte klokare. Tänkte därför att Buke kunde vara en ytterligare kanal att söka hjälp inom.

Vad jag har förstått har hästen flyttat runt väldigt mycket. Inte mer än några månader i varje stall, så det är ju inte konstigt om hon är stressad, stackarn. Har försökt att få kontakt med uppfödaren för att se om han minns henne och har något att säga om hur hon var som föl. Vill inte tro att en häst föds så här, men samtidigt har hon en väldigt skarp stam (ena tränaren sa att "det inte är konstigt att de blir lite knäppa med den där stammen").

Pengar och tid finns, dottern går förvisso första året på gymnasiet men hon är otroligt ambitiös och har egentligen alltid varit fast besluten att nå sitt mål om att bli en professionell ryttare. Hon lägger 100% av sin fritid på hästarna, de är hennes enda intresse.

Att skicka iväg hästen till en mer kunnig och rutinerad person är någonting vi överväger, dottern är inte lika glad över det ("hon ska inte behöva flytta igen") men jag ser det som en bra idé. Eamon Hickey har vi blivit tipsade om flera gånger men Satu Liukkonen var ny, vart håller hon hus?

Allra helst hade jag önskat att vi aldrig fått med oss hästen hem, men när hon väl är här och dottern har fäst sig så vid henne är det svårt att släppa henne. Min dotter har själv en ganska jobbig uppväxt med väldigt många flyttar och skolbyten då hennes pappa flyttat både inrikes och utrikes med sitt jobb. Hon har aldrig haft så många vänner (utöver de i stallet) och har på vissa ställen varit utfryst i skolan. Jag tror att hon ser sig själv i den här hästen, och det är väl därför hon är fast besluten att ge den all tid den behöver.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Om TRÄNAREN trodde att den går att fixa varför fixar inte tränaren till den själv?

Vad är definitionen på en tysk toppryttare? Det kryllar av ryttare i Tyskland och det kryllar även av tävlingar med stora klasser så vilken "medioker loser" som helst kan ju framståå som en toppryttare av högsta dignititet när de i själva verket inte ens är i närheten.

Om hästen verkligen är en mästerskapshäst på seniornivå är sannolikheten att den skulle sålts billigt lika med noll eftersom den uppenbarligen har ett handikapp som gör att den inte kommer särskilt långt.

Han har inte tiden, men har lovat att ge min dotter allt det stöd som behövs. Han beskrev henne även som en häst som man inte sätter upp vem som helst på, att det inte spelar någon roll hur duktig man är utan att man måste kunna vara ytterst mild och "åka häst".

Hästen har stått i ett av Tysklands främsta hoppstall och ridits av två olika tävlingsryttare varav en på absolut högsta nivå, den andra är främst en unghästutbildare. Så nej, det är inga "mediokra losers".
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Och jag förstår att en månad låter som jättelite tid (det är det också!), det handlar mest om att jag tycker att det är jobbigt att vara rädd för att dottern ska ha ihjäl sig själv på grund av den här hästen. De flesta tips jag/vi fått är att ge den så mycket tid vi kan, så det är väl det det lutar åt.

Hade det inte varit för att hon hatade andra hästar hade det absolut varit ett alternativ att släppa henne på lösdrift fram till sommaren (vi gjorde det med en av problemponnyerna och den kom tillbaka som en helt ny individ). Tyvärr verkar hon rädd(?) för andra hästar men visar det genom att gå till attack. I ridningen är hon extremt mötesskygg och sparkar åt dem som kommer bakifrån.

Mina två huvudspår just nu är att antingen skicka iväg henne på utbildning alternativt låta dottern börja om från början. Behandla henne som en två-, treåring. Hon har ju även den andra storhästen vi köpte (samt två ponnyer), så hästar att tävla och träna med har hon redan = ingen brådska alls med denna.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

I ditt fall hade jag skickat den till Eamon, han kan ta reda på om hästen går att få vettig öht. Utifrån det hade jag antingen låtit honom göra jobbet helt/delvis eller som övriga tipsat bara låtit hästen vara tills den blev häst igen.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nu är ju jag uppfödare av en "damp"häst (enligt oss själva) men inte i närheten av att vara elak dock. Men visst vi har undrat vilken/vilka bokstavskombinationer hon skulle haft om hon vart människa.
Så visst föds det hästar som inte är "som alla andra".

Vår häst var en "duracell kanin" av mått... John Hickey tävlade vår ett tag inför försäljning, han har berättat att vid ett tillfälle så skulle de försöka "trötta ut henne", dvs de tömkörde först tills hon va "fin", sen red en henne en timme, INTE TRÖTT, då satt John upp en timme, INTE TRÖTT, de satte upp en stalltjej som red ut i skogen en timme, sen gav DE upp (inte hästen) ...
Som unghäst fanns bara en sak i hästen under ryttare = FRAMÅT, inte okontrollerat men det gick verkligen inte att stå still, höll du i henne så hon inte fick gå framåt, då gick det bakåt eller uppåt. Oavsett var du var, eller vad som fanns omkring.
Mer än 2 varv i samma tempo osv så tröttnade hon och började med luftburna aktiviteter. Hoppa var hennes grej... Hon älskade att hoppa, men att hoppa fram va inte alltid möjligt då hon va väl het på gröten ibland.
Många som undra om det var en ung hingst John satt på ;)

Såldes sen efter mkt om och men iaf till Finland till just en ponnyryttare, de passade som handen i handsken, vet en tävling vi såg på video, de vann en 120 (A:0a) med 2 sek till 2an. Det var en "styr du så hoppar jag" häst.
Som sagt hon va ju dock HELT normal på backen, med fel hantering på en sån häst kan jag lätt tänka mej att det kan slå runt (i huvvet) ...

Vi fick höra nåt halvår efter att vi sålt hästen att "det va så synd om hästen som alltid gick 2 klasser alla dagar när hon tävlade" ... Inget vi ansåg konstigt, var det ett 3dagars meeting var det först till sista dagen som hästen började bli "ridbar" när du red fram. DÅ började hon lugna ner sej när man skulle hoppa fram mm... Det var en häst du med fördel tävlade alla dagar i veckan ;) Och då va hon som lugnast (på tävling) för där hände ju nåt mest hela tiden.

Så mitt råd är... Om det ni gör funkar, (även om det inte går så snabbt som du vill ;) ) så gör ni ju iaf rätt...
Många säger att ni ska låta hästen vila. Ursäkta men en sån häst vilar man inte bort nåt "humör" på. Det är enbart trägen och deras egna vilja att ändra sej (sånt som kommer med ålder och erfarenhet) som hjälper.

Nu är det ju bara henne och hennes mamma (som vi köpte billigt för att ingen vågade rida henne) som vi kan relatera till... Och innan jag får påhopp, så var detta den enda avkomman som har den här "åkomman". Alla andra avkommor är betydligt mer "normala" i sina beteenden ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Många säger att ni ska låta hästen vila. Ursäkta men en sån häst vilar man inte bort nåt "humör" på. Det är enbart trägen och deras egna vilja att ändra sej (sånt som kommer med ålder och erfarenhet) som hjälper.

När det handlar om en häst som är tagen för hårt och är stressad så är vila nödvändigt. Hästen måste få landa och börja om.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Mina två huvudspår just nu är att antingen skicka iväg henne på utbildning alternativt låta dottern börja om från början. Behandla henne som en två-, treåring. Hon har ju även den andra storhästen vi köpte (samt två ponnyer), så hästar att tävla och träna med har hon redan = ingen brådska alls med denna.

Låter klokt att backa tillbaka och börja behandla henne som en 2-3-åring. Hoppas även att ni kan få hjälp. Lycka till! :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Om TRÄNAREN trodde att den går att fixa varför fixar inte tränaren till den själv?

Vad är definitionen på en tysk toppryttare? Det kryllar av ryttare i Tyskland och det kryllar även av tävlingar med stora klasser så vilken "medioker loser" som helst kan ju framståå som en toppryttare av högsta dignititet när de i själva verket inte ens är i närheten.

Om hästen verkligen är en mästerskapshäst på seniornivå är sannolikheten att den skulle sålts billigt lika med noll eftersom den uppenbarligen har ett handikapp som gör att den inte kommer särskilt långt.

Oj det var stora växlar här ser jag....
ts har väl aldrig skrivit att hästen ÄR en mästerskapshäst på seniornivå som jag tolkat det i sammanhanget, utan har uttalat sig från kapaciteten den visat i sina glimtar där den fungerar (dvs i fokuserat arbete).

konstig kommentar. det finns gott om hästar med extrema potentialer som kunnigt folk kan se, utan att de för den skull är där redan.

din kommentar om medioker looser får tala för sig självt i sammanhanget. otroligt ogenomtänkt inlägg ö.h.t .

TS: hoppas det löser sig för er och att ni hittar en bra lösning . ffa förstår jag din oro att din dotter skall komma till skada i sammanhanget eller resan på vägen. Fullt motiverad oro dessutom. Men du låter sund och klok och dessutom väl insatt i sig.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Och jag förstår att en månad låter som jättelite tid (det är det också!), det handlar mest om att jag tycker att det är jobbigt att vara rädd för att dottern ska ha ihjäl sig själv på grund av den här hästen. De flesta tips jag/vi fått är att ge den så mycket tid vi kan, så det är väl det det lutar åt.

Hade det inte varit för att hon hatade andra hästar hade det absolut varit ett alternativ att släppa henne på lösdrift fram till sommaren (vi gjorde det med en av problemponnyerna och den kom tillbaka som en helt ny individ). Tyvärr verkar hon rädd(?) för andra hästar men visar det genom att gå till attack. I ridningen är hon extremt mötesskygg och sparkar åt dem som kommer bakifrån.

Mina två huvudspår just nu är att antingen skicka iväg henne på utbildning alternativt låta dottern börja om från början. Behandla henne som en två-, treåring. Hon har ju även den andra storhästen vi köpte (samt två ponnyer), så hästar att tävla och träna med har hon redan = ingen brådska alls med denna.

Då kanske det bästa ändå är att släppa henne på vila i en STOR flock, så hon får lära sig vem hon själv är samtidigt som hon lär sig hur man behandlar andra varelser.

Jag hade en häst på foder som inte gått med andra hästar på många år. När ägaren köpte hästen visste hon inte om det, utan släppte honom i flock direkt. Han fick stryk, men sen var det lugnt. Han insåg väl att man inte kan bete sig hur som helst.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Är inte hästen en häst enligt sig själv, får man börja lära den vara häst. Och det kan inte människor lära den, bara andra hästar.
Finns möjlighet så lämna den till ett större stuteri, där hon kan gå med andra ston några månader, och lära sig bete sig som en häst.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vi har ett stort travstall i närheten och min man är bekant med ägaren. Rider förbi där ibland och de har stora hagar åt avelsstona och unghästarna. Kanske vore något att höra sig för där?

Hur blir en häst så här arg/rädd för andra hästar?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

så arg/rädd blir hästar som aldrig gått med andra hästar på många år, och aldrig gått ute under naturligare förhållanden med andra hästar.

det är inte ovanligt. importer och inkl tyskland. kombinerar du det med dessutom en "udda" individ temperamentsmässigt i sig som det ev kan röra sig om, så blir det inte så ovanligt.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det var innebörden i mitt inlägg, i alla fall så var det det tänkta budskapet.


Viktigt tror jag är att TS häst får komma in i en flock med tydliga ledarhästar, att TS häst blir ledare vore lite jobbigt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 146
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 368
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 071
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp