Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tack för all input!

Har rådgjort mycket med båda dotterns tränare, andra kunniga personer och ryttare inom olika skrån men blir inte klokare. Tänkte därför att Buke kunde vara en ytterligare kanal att söka hjälp inom.

Vad jag har förstått har hästen flyttat runt väldigt mycket. Inte mer än några månader i varje stall, så det är ju inte konstigt om hon är stressad, stackarn. Har försökt att få kontakt med uppfödaren för att se om han minns henne och har något att säga om hur hon var som föl. Vill inte tro att en häst föds så här, men samtidigt har hon en väldigt skarp stam (ena tränaren sa att "det inte är konstigt att de blir lite knäppa med den där stammen").

Pengar och tid finns, dottern går förvisso första året på gymnasiet men hon är otroligt ambitiös och har egentligen alltid varit fast besluten att nå sitt mål om att bli en professionell ryttare. Hon lägger 100% av sin fritid på hästarna, de är hennes enda intresse.

Att skicka iväg hästen till en mer kunnig och rutinerad person är någonting vi överväger, dottern är inte lika glad över det ("hon ska inte behöva flytta igen") men jag ser det som en bra idé. Eamon Hickey har vi blivit tipsade om flera gånger men Satu Liukkonen var ny, vart håller hon hus?

Allra helst hade jag önskat att vi aldrig fått med oss hästen hem, men när hon väl är här och dottern har fäst sig så vid henne är det svårt att släppa henne. Min dotter har själv en ganska jobbig uppväxt med väldigt många flyttar och skolbyten då hennes pappa flyttat både inrikes och utrikes med sitt jobb. Hon har aldrig haft så många vänner (utöver de i stallet) och har på vissa ställen varit utfryst i skolan. Jag tror att hon ser sig själv i den här hästen, och det är väl därför hon är fast besluten att ge den all tid den behöver.

Satu Liukkonen bor i Gualöv nära Bromölla i nordöstra Skåne. Men jag tror knappt att hon tar sig an en sådan häst nuförtiden. Hon är väldigt duktig men vad jag vet är det inte många toppryttare som vill riskera sin hälsa på en så pass besvärlig häst. Att de kan rida dagligen är ju deras levebröd och händer en olycka så är kanske den dagliga inkomsten borta.

A
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tänkte precis skriva det, in med henne i en flock märrar som kan lära henne uppföra sig. Det låter som hon är så pass "skadad" att hon behöver lära om hur man är en häst först och främst.

En flock är bästa sättet att lära sig bete sig mot andra, både hästar och människor.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Min häst är rädd för andra hästar och visar det genom att jaga bort dem när han känner sig obekväm. Han är uppvuxen på stuteri i både blandflock och med 1-2 åringar både som 1 och 2-åring hela somrarna och har aldrig gått själv någon längre tid. Vissa är helt enkelt osäkra individer. Har hittills bara sett honom klia på det äldre stoet han gick ihop med från 2.5 till 8.5 års ålder. Men kanske kommer det om han går en längre tid ihop med nuvarande eller annan häst som inte är rädd men snäll.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Min häst är rädd för andra hästar och visar det genom att jaga bort dem när han känner sig obekväm. Han är uppvuxen på stuteri i både blandflock och med 1-2 åringar både som 1 och 2-åring hela somrarna och har aldrig gått själv någon längre tid. Vissa är helt enkelt osäkra individer. Har hittills bara sett honom klia på det äldre stoet han gick ihop med från 2.5 till 8.5 års ålder. Men kanske kommer det om han går en längre tid ihop med nuvarande eller annan häst som inte är rädd men snäll.

det är nog inte det som illustreras här.
din häst är helt normal och beter sig normalt har inget att göra med att den inte kan gå med andra individer? hur menar du att din häst skulle vara likadan som ts häst? fattar inte haha :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Nä så extrem är han verkligen inte :D

Uppfattade kanske fel men ville bara berätta att även normala hästar kan vara rädda mer eller mindre "alltid" med vissa individer. Även en häst som gissningsvis kan hästspråk bra och är helt van vid att gå med hästar så är just min inte trygg med många alls.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vi har ett stort travstall i närheten och min man är bekant med ägaren. Rider förbi där ibland och de har stora hagar åt avelsstona och unghästarna. Kanske vore något att höra sig för där?

Hur blir en häst så här arg/rädd för andra hästar?

Det tycker jag låter perfekt.

Jag tycker mig tro att tex flaskuppfödda hästar får sånt beteende. Hur som, är det en häst som ni gillar och tror på så är det här nog bästa lösningen.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag är också lite nyfiken på om det gjordes någon gynekologisk undersökning på någon av klinikerna?

Det kunde kanske också vara värt att prova en lugnande örtblandning under en tid. Själv hade jag nog som flera andra föreslagit valt Eamon-lösningen. ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ja, på sista stället gjordes en gynundersökning; inga fel. Hon är verkligen undersökt på alla sätt jag kan komma på, och en friskare häst tycks inte gå att hitta.

I går flög hon på hovslagaren trots att hon var drogad :( Han hade aldrig varit med om liknande...
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Arma häst, hon måste verkligen vara superstressad. :( Hoppas tiden läker alla sår!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Låter som hon är flaskuppfödd, tycker jag.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tror också på en tid i flock för henne, gärna lösdrift där hon får vara ifred från människor och "hitta sig själv som häst".
Vi har en häst i stallet (inte min) som har mycket osäkerheter och rädslor kring andra hästar, tyvärr blir det lätt att man isolerar en sådan häst och därmed förvärrar läget. Den här hästen har gjort stora framsteg då den går i en liten grupp med vänliga men bestämda individer, det verkar också som att det blivit extra bra att ofta rida ut ihop med en av dessa, de liksom "bondar" ute på tur.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Alltså det låter ju farligt att ha hästen i stallet? Eamon en tid (så hon inte har ihjäl folk) och sedan flockliv låter som ett krav för att ens kunna börja om. Hästen mår uppenbarligen superdåligt även om den är fysiskt frisk.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ja, på sista stället gjordes en gynundersökning; inga fel. Hon är verkligen undersökt på alla sätt jag kan komma på, och en friskare häst tycks inte gå att hitta.

I går flög hon på hovslagaren trots att hon var drogad :( Han hade aldrig varit med om liknande...

Men slå ihjäl fanskapet!! Varför fjanta omkring och spela rysk roulette med en uppenbarligen allmänfarlig häst. :crazy:
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Låter som hon är flaskuppfödd, tycker jag.

Har den känslan också. Vi hade ett föl som blev av med sin mamma när jag var barn, den blev nappad. Också en mycket speciell häst, dock inte i närheten av denna. Jobbar på att få tag på uppfödaren!

Rent generellt tror jag att det är många olika saker som spelar in. Kanske det du skriver (om det nu är så), men även stammen (dubbelt Heartbreaker i tredje led, Cornet Obolensky, Landgraf...) och det faktum att hon flyttat runt otroligt mycket.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hur mycket problem jag än ser i hästen är avlivning inte ett alternativ, inte förrän vi har svart på vitt att det här är ett hopplöst fall och att det enda humana är att låta henne slippa sitt lidande. Dottern ser ju redan små framsteg hos henne och faktum är att jag också märker att hon börjar ty sig något mot min dotter. Inte mycket, men hon låter henne hålla på med henne utan att sparkas och hugga.

Vi har fått okej från ägaren till travstallet att låta henne gå med avelsstona, så det lutar väl åt det i nuläget... Är en flock om ~tio hästar varav några riktigt starka ledarindivider, så där lär hon få lära sig ett och annat. Dottern är inte helt nöjd men innerst inne förstår nog även hon att det här fallet kräver lite mer än med tidigare problemhästar.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hur kan man få för sig att skriva så om någon annans häst? Trots omständigheterna.
För att de ber om råd och för att de köpt en häst som enligt samtliga beskrivningar ägaren gett i den här tråden så här långt visar på att hästen är direkt allmänfarlig!!!

Nästa steg på "goda råd fronten" kommer snart garanterat komma i form av någon hästkramare som tycker att man ska avla på den här dåren för det KAN ju lugna ner den och den har ju så bra stam.

Hästar är underbara djur men hur tror du det kommer kännas för trådskaparen den dagen den här hästen skadar någon illa alternativt har ihjäl någon vilket det på samtliga beskrivningar låter som något som kommer att ske en dag inom en ganska så snar framtid. Vill man - läs kan man - verkligen leva med det på sitt samvete..
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Det är inte vad TS vill höra, och tydligen inte heller ett alternativ, men min åsikt är samma som Rustinas. En så farlig häst har inget existensberättigande.

Det händer flera dödliga hästolyckor varje år, där människor dör av skador som orsakats av hästar. Att då vara ansvarig för att hålla en häst man vet är farlig känns verkligen som en lek med andras liv.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1215439
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 368
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp