Bukefalos 28 år!

Köpt för svår häst till dottern?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

hästar som bits och sparkar och utgör en "oskälig" risk för elever bör inte bo på ridskola. dvs de behöver inte avlivas, men skulle antagligen må gott av att pensioneras från ridskolelivet. VIssa individer passar bättre än andra i ridskolestall.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jepp helt enig men det är inte den första agressiva ridskolehäst jag träffar på och förmodligen inte den sista. Alla hästar kan väl bli aggressiva om de inte mår bra och så även TS häst men att rekommendera
Ursprungligen postat av rustina
Men slå ihjäl fanskapet!! Varför fjanta omkring och spela rysk roulette med en uppenbarligen allmänfarlig häst
i TS fall tycker jag är väl häftigt eftersom hästen bara varit här en månad och det är i så fall väldigt många hästar som skulle få vandra vidare till Trapalanda om varje gång en häst visar aggressivitet ska de slås ihjäl.

Ridskolehästen är född 2006 och är alltså bara åtta år. Sto hög i rang och högt i blod och förmodligen inte lämplig för ridskoleverksamhet, men det underlättar ju inte att hon har gått med en sadel som åker fram och klämmer :crazy: Och enligt uppgift var hästen inte aggressiv när hon kom till ridskolan. Så miljön spelar stor roll och varför då rekommendera att hästar ska avlivas för att de visar aggressivitet innan de ens hunnit landa?
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Tja det finns ingen personal förutom ridläraren som har lektion innan och jag har hyfsad hästvana, dock så kan förmodligen en mindre van hästmänniska bli skrämd för livet, men det är inte vem som helst som får denna häst men ändå :crazy: och det finns ju flera hästar som är aggressiva, mindre aggressiva men fortfarande aggressiva :(
Det låter hemskt! Stackars hästar!
Jag skulle inte vilja rida på Ehn ridskola där flera av hästarna.verka vantrivs så.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Låter på din beskrivning som att din häst är väldigt stressad.

Förra våren köpte jag ett riktigt projekt. En väldigt stressad häst som ofta blev så blockad i huvudet av stress/panik så han varken kunde förmedla sig eller ta emot intryck.
Från att inte ens kunna se en sadel utan att stressa upp sig så mycket att han blev blockerad så kan jag nu äntligen iallafall hoppa upp på honom.

Det tar TID att få så stressade individer att bli lugnare. En massa jävla tid helt enkelt, och ett stort tålamod.

Men hur man kommer dit är så olika beroende på häst. Jag släppte min på bete och sen lösdrift, och sen har jag börjat om från början med enkla uppgifter. Han blir lugnare och tryggare för varje vecka som går, han börjar förstå vad jag kräver av honom i de små övningarna och blockeringarna kommer mer och mer sällan nu. Små steg framåt, det tar lång tid att lära om ett beteende som är befäst.

Det verkar ändå som att ni är på rätt spår eftersom hästen blivit bättre, så länge som det går åt rätt håll gör ni ju något rätt. Det har jag iallafall intalat mig själv nu under det senaste året :)
Men det kan vara väldigt frustrerande över att det tar sån tid.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Till de som tycker att farliga hästar ska avlivas, så blev jag igår sparkad av en ridskolehäst borde den avlivas? Hästen är synnerligen aggressiv i boxen och vill inte bli fångad och vänder rumpan till och måttar på fullt allvar, eller hugger efter en.

Nej inte avlivas, men däremot borde den hästen få flytta ifrån ridskolan.
Stackars häst :(
Och stackars elever som måste hantera den, väldigt oansvarigt av ridskolan måste jag säga!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Ja :( men jag har i alla fall nu förmodligen sett till att hon får en ny sadel. Första gången jag red henne sa jag direkt till ridläraren att jag inte gillade sadeln och ridläraren nämnde då att ridläraren trodde att sadeln klämde lite. Eftersom jag är lite utrustningsfreak ;) upptäckte jag ganska snart att det fanns en hoppsadel som bara används ibland och frågade resolut ridläraren kan jag få prova den? Och det gick mycket bättre men övriga lektioner gick hon i alla fall med sin ordinarie sadel :confused: Igår red jag för en annan ridlärare som blev glatt överraskad av att hästen efter en mycket knackig början verkligen slappnade av och arbetade korrekt och då nämnde jag återigen att jag hade en annan sadel. Denna ridlärare sa också att hästens sadel nog klämmer :eek: ja men så var snäll och låt henne ha denna hoppsadel då :mad: Ridläraren nämnde också att hon inte musklar sig fram nähä det är väl inte så konstigt :meh:

Vi får väl se om de nu verkligen byter sadel och om det blir bättre

Jag har även bytt bett då hon i början kastade mycket med huvudet nu är hon mycket stadigare och lugnare. Så nu har jag gjort det jag kan för att förbättra hästens situation.

Och övriga ridskolehästar är inte alls lika aggressiva som denna men ja det är en hel del tjuriga miner från en del av hästarna :(

Förlåt TS för lite trådkap men jag behövde skriva av mig lite om detta :)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Om hon har den kapacitet du beskriver borde det väl gå att sälja henne till någon erfaren tävlingsryttare?

Hon har redan stått hos flera erfarna tävlingsryttare och det har inte funkat. Har pratat med ett par av dem och i båda fallen har tiden inte funnits samt att de haft hästar med bättre huvud än henne att satsa på. Vår dam har nog dessutom svårt att funka i större stall då hon blir stressad av spring och stök (vi har förvisso en del hästar hemma, men i dotterns stall står bara hon och fyra till).
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Jag tycker det låter klokt att ge hästen vila och tid, en månad är inte speciellt lång tid. Dock så är kanske inte en ny flytt och en stor flock det bästa alternativet? Om ni har fyra hästar har ni då eget stall? Kan hon inte få vara hemma då och bara få vara i fred ett tag? Hur har ni det med hagar, det är både ljusare och varmare nu=längre tid i hagen. Och ni ger henne minimalt med kraftfoder och mycket grovfoder?

Till de som tycker att farliga hästar ska avlivas, så blev jag igår sparkad av en ridskolehäst borde den avlivas? Hästen är synnerligen aggressiv i boxen och vill inte bli fångad och vänder rumpan till och måttar på fullt allvar, eller hugger efter en. Jag hade bundit upp henne i boxen, kort, för att rykta henne och skulle gå runt bakom för att ta andra sidan när hon skickar iväg en väl riktad spark helt klart med inställningen att träffa mig. Hästen är uppenbarligen farlig ska den avlivas då? Och det finns fler hästar på ridskolan som hugger efter folk vid borstning och sadling, vilket ju är farligt, har man riktigt otur kan man bli av med ett finger ska de också avlivas då?

Dock så träffade hon inte så hårt och jag vet att hästen är tjurig i boxen men alltså det är en farlig situation att göra i ordning hästen helt klart.

Nu är det ingen jätteflytt i sig, ett par kilometer som jag hade kunnat gå med vilken annan häst som helst, men den här ställer vi nog på lastbilen (hon åker inte transport). Vi själva har tyvärr inga jättehagar och dessutom inga andra hästar hon kan gå med. Nu kanske hon aldrig kommer att funka med andra hästar, men det känns som att det kan vara värt ett försök i alla fall.

P.S. Inga problem med trådkap, bara bra att saker som dessa tas upp! :) D.S.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

I dag när jag stod i sadelkammaren på morgonen hörde jag plötsligt hovklapper i stallgången, och vem tror ni att det var om inte det här lilla stoet? Hon har inte hoppat ut ur hagen sedan hon fick börja gå i hingsthagen men i dag var det tydligen dags igen. Ledde ut henne igen och hon studsade en del när vi väl kom ut men i stallet var hon över förväntan snäll.

Hann inte mer än stänga grindarna (el på insidan, trästaket ytterst) innan hon var ute igen. Staketet ligger på 180 och hon hade inte mycket till sats... Hon skulle bara ut. Travade snällt in i stallet igen och in i sin box. Den här gången fick hon stanna för hon vill ju uppenbarligen inte vara ute, och jag kan ju dessutom inte kedja fast henne.

Vad gör man?
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Låta boxdörren stå öppen?

Dörrarna är alltid öppna dagtid, men det känns inte tryggt att ha en häst som hoppar ut ur hagen?

Börjar fundera på om hon är både understimulerad och stressad, för i hagen finns verkligen ingen anledning till stress då den ligger väldigt avsides, inget spring och stoj och inga passerande bilar. Närmsta hästarna går en bit bort (vi har haft den närmre också men då har hon antingen stått tryckt i ett hörn i andra ändan hagen, antingen gjort utfall mot dem från sin sida staketet). Nu verkar hon förhållandevis lugn i hagen, men tar ändå av sig täcken, benskydd, grimma + att hon hoppar ut.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hur gammal är hästen? Du har säkert skrivit det, men jag hittar inte..
Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att låta henne gå med travstona en tid, så hon bara får vara lite häst och förhoppningsvis sätter någon av de andra stona henne på plats.
Ridmässigt vet jag inte, börja från scratch kanske.. ganska kravlöst så hon mentalt hänger med kroppens kapacitet. Många hästar kan hoppa jättehögt, men att hoppa en bana under ryttare är en annan sak.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Dörrarna är alltid öppna dagtid, men det känns inte tryggt att ha en häst som hoppar ut ur hagen?

Börjar fundera på om hon är både understimulerad och stressad, för i hagen finns verkligen ingen anledning till stress då den ligger väldigt avsides, inget spring och stoj och inga passerande bilar. Närmsta hästarna går en bit bort (vi har haft den närmre också men då har hon antingen stått tryckt i ett hörn i andra ändan hagen, antingen gjort utfall mot dem från sin sida staketet). Nu verkar hon förhållandevis lugn i hagen, men tar ändå av sig täcken, benskydd, grimma + att hon hoppar ut.

He he, vilken härlig häst! ;)
Hade nog satsat på lite distansträning, alternativt styrketräning såsom klättring etc. så hon blir lite trött och inte orkar hitta på dumheter. Hon verkar vara riktigt intelligent och det är ju dessa hästar som enligt min erfarenhet är de mest bråkiga men som med rätt träning i vissa fall kan bli riktigt bra tävlingshästar. Lite som ett understimulerat barn. Se till att hon får använda huvudet mycket. Långa tyglar, rakt ut i skogen, låt henne tänka på var hon sätter fötterna, varva med styrketräning, börja sedan så smått med små dressyrövningar ute i skogen. T.ex. skänkelvikning på en skogsväg. Så fort hon tröttnar, hitta på något annat. Rid serpentiner över en bäck, i början hoppar hon säkert som den lilla gummiboll hon är men det orkar hon nog inte efter ett tag. Rid ut bland stock och sten där hon hela tiden måste tänka på vad hon gör. Så fort hon inte behöver använda huvudet så faller hon ur och blir besvärlig.
Detta ställer höga krav på ryttaren, man måste ha fantasi och känsla för hur mycket hästen klarar men med sunt förnuft kommer man också långt. Är hon het ute i början så testa med ett jaktkandar och ha en mjuk hand så att inte bettet är besvärande men finns till hands om det skulle behövas. Betsla inte upp med en massa tjafs i munnen då det bara ökar risken för munskador samt att man sabbar förtroendet hos hästen. Har ni en sjö i närheten skulle jag öva vatten, det är nytt och spännande för många hästar. Kliv i, backa i, hoppa i...
Bara det "händer-något-hela-tiden"!
När hästen är lugn, svarar på ryttaren ute i skog och mark, kan man försiktigt försöka ta sig tillbaka till banan. Kanske hon till och med då ser fram emot att få ett lugnt pass i paddocken.
Viktigt att hästen får vila efter ett styrkepass i skogen, håll inte på för mycket eller för länge då det mer sliter än gör nytta. Viktigt att man är lyhörd på sin häst här och att man slutar när hon är lugn, varm och go. Även om det är frestande att då sätta igång med det man helst av allt vill. :)

Jag tror ni kan ha en oslipad diamant i stallet, gäller bara att hitta en väg in till hennes stenhårda mentalitet och hjärta. ;)
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Närmsta hästarna går en bit bort (vi har haft den närmre också men då har hon antingen stått tryckt i ett hörn i andra ändan hagen...

Jag vet inte vad man bör göra men tänkte bara kommentera att ovan låter som en osäker häst (jag tror du skrivit det också) och är det så är det inte "sätta på plats" som behövs.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vilket projekt ni har framför er!O_o Som mamma förstår jag att det måste vara en plåga att stå och "vänta på olyckan":nailbiting:. Helt ärligt så hade jag inte klarat av det men du och din familj är nog de som bäst kan bedömma den saken.

Du har fått många olika råd och tankar i tråden och rent spontant tycker jag att det låter som en bra grej med lite flockliv osv. Men, håller nog också med Mackan. Det är inte riskfritt för de andra hästarna i flocken heller att släppa in en sån här individ. En av mina bekanta köpte en gång en häst från Holland som var lite speciell. Kan väl räknas som en light-variant av er kanske. Den hästen var inte van med att gå ute eller att gå med andra hästar. När den då släpptes ihop med ett annat ranghögt sto så slog det helt slint. Hästen jagade stoet som en galning (stor och bra hage) och det var inte det lättaste att få det hela avstyrt. Jag tror inte att det handlade om rang eller nåt sånt utan hästen var helt livrädd och i panik inför sin nya "kompis" och skulle med all makt kämpa för sitt liv:crazy:. Nåja, i det fallet så lärde sig de båda hästarna att gå i samma hage med tiden efter att ha varit åtskillda en tid men just vid hopsläppet kunde det verkligen ha gått hur som helst, helt ofattbart att ingen skadades..

Summan av det hela då. Knepig sits ni sitter i, skulle behövas en kristallkula så man kunde säga vad som vore det bästa. Om ni väljer att släppa ihop med avelsstona så är iaf mitt råd att verkligen se till att den andra hästägaren vet vad han/hon ger sig in på ifall om det blir skador på de andra hästarna (jag vet ju inte, det kan ju hända att ni redan pratat noggrant och att han/hon är väl upplyst). Lycka till i alla fall! Hoppas att allt löser sig till det bästa!
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Hur gammal är hästen? Du har säkert skrivit det, men jag hittar inte..
Jag tycker det låter som en väldigt bra idé att låta henne gå med travstona en tid, så hon bara får vara lite häst och förhoppningsvis sätter någon av de andra stona henne på plats.
Ridmässigt vet jag inte, börja från scratch kanske.. ganska kravlöst så hon mentalt hänger med kroppens kapacitet. Många hästar kan hoppa jättehögt, men att hoppa en bana under ryttare är en annan sak.

Hon är åtta.

Då hon egentligen har problem i allt gällande hantering och ridning är planen att, som du säger, börja från scratch. I nuläget måste vi till exempel kasta upp dottern i farten på henne och det är så klart inte hållbart. Vet WC-hästar som är likadana, så visst finns det många fall där hästen aldrig blir helt perfekt, men planen är i alla fall att få henne att coola ner så mycket det går.

Hoppningen är ju egentligen det hon gör bäst, även om det ser helt okontrollerbart ut. Dottern beskrev det som att "det är bara att hålla i sig och tänka på nästa hinder, resten sköter hon" men det är lite det det är också, att lägger man sig i för mycket blir hon förbannad. Ett riktigt rödhårigt fuxsto, även om hon är skimmel med svart man och svans...

Har som sagt haft att göra med en del problemhästar tidigare, men ingen som henne. Det har varit genuint stressade hästar som bara flyr, understimulerade halvgalningar och riktiga bitchar som har åsikter om allt. Hon är en kombination av dessa tre.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

Vilket projekt ni har framför er!O_o Som mamma förstår jag att det måste vara en plåga att stå och "vänta på olyckan":nailbiting:. Helt ärligt så hade jag inte klarat av det men du och din familj är nog de som bäst kan bedömma den saken.

Du har fått många olika råd och tankar i tråden och rent spontant tycker jag att det låter som en bra grej med lite flockliv osv. Men, håller nog också med Mackan. Det är inte riskfritt för de andra hästarna i flocken heller att släppa in en sån här individ. En av mina bekanta köpte en gång en häst från Holland som var lite speciell. Kan väl räknas som en light-variant av er kanske. Den hästen var inte van med att gå ute eller att gå med andra hästar. När den då släpptes ihop med ett annat ranghögt sto så slog det helt slint. Hästen jagade stoet som en galning (stor och bra hage) och det var inte det lättaste att få det hela avstyrt. Jag tror inte att det handlade om rang eller nåt sånt utan hästen var helt livrädd och i panik inför sin nya "kompis" och skulle med all makt kämpa för sitt liv:crazy:. Nåja, i det fallet så lärde sig de båda hästarna att gå i samma hage med tiden efter att ha varit åtskillda en tid men just vid hopsläppet kunde det verkligen ha gått hur som helst, helt ofattbart att ingen skadades..

Summan av det hela då. Knepig sits ni sitter i, skulle behövas en kristallkula så man kunde säga vad som vore det bästa. Om ni väljer att släppa ihop med avelsstona så är iaf mitt råd att verkligen se till att den andra hästägaren vet vad han/hon ger sig in på ifall om det blir skador på de andra hästarna (jag vet ju inte, det kan ju hända att ni redan pratat noggrant och att han/hon är väl upplyst). Lycka till i alla fall! Hoppas att allt löser sig till det bästa!

Det är otroligt jobbigt, framför allt när man själv varit med om en del olyckor i sina yngre dagar. Dottern själv är helt skonad på den fronten, åker nästan aldrig av och har en stukad fot som värsta åkomma.

Travhästägaren är fullt medveten om vad det är han släpper in till sina ston, och han var lugn med det. Hovis var ju även här nyligen och plockade av skorna både fram och bak. Är mest jag som är lite hispig, både för vår häst men även för travarna. Enligt honom var det ett par rejält starka ledare i den hagen, men samtidigt är vår häst en bit större än dem och samtidigt mycket vältränad och atletisk (hur hon nu kan vara det med tanke på att hon aldrig jobbar...). Vet inte hur det är med hästar men kombinationen dräktiga gamlingar(?) och atletiskt monster känns inte som någon höjdare. Men, men, vi får se... Känner jag vår dam rätt hoppar hon väl ut och tar sig hem om det blir för jobbigt.
 
Sv: Köpt för svår häst till dottern?

En bra ledare är lugn och trygg och vet sin egen ställning, det är inte alls säkert att det måste bli en fysisk konfrontation. Gamla erfarna ston har lika mycket tryck i blicken som en ung altetisk flicksnärta har i benen ;)

Håller tummarna att det går bra i helgen så att hon kan få gå och vara häst ett tag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 237
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 449
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp