Bukefalos 28 år!

Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Hehe, trodde jag skulle bli mer eller mindre lynchad för min tanke om att tejpa :p Har faktiskt letat fram en rulle svart eltape, tänker att det blir lite mer diskret än silvertape.
Usch vad sugen jag är på att ut och köra nu! Imorgon ska det bli åka av, tro mig!
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Eller så kan man göra som jag gjorde på min förra sele, en sån där med fast brösta, där det inte fanns några hällor för bakselen. Jag tog en såndär stopp som man har på martingalen och satte som stopp :D

För övrigt är jag väldigt stolt över min kille som jag idag tog ut utanför ridbanan med vagn för första gången. Vi promenerade ner till den större vägen och tillbaka hem igen och mötte busen nere vid vägen utan att bry oss! Annars brukar han kunna tycka att de större fordonen som bussar och lastbilar är lite obehagliga. Fina killen :love:
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Verkar vara mer accepterat med den typen av lösningar i körvärlden än i engelskridning-världen. Skönt det :D Fram med tejpen och testa! Ska försöka ta lite bilder med så ni får se hur det sitter. Jag misstänker mer och mer att den är för liten..
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Eltejp ingår i varje kusks basutrustning. Eltejp, håltång och kniv kommer man långt med ;)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Imorgon är det lördag och dags för ett nytt körpass. Idag har jag tömkört, som tur var för hjälp vad pigg han var! Tjöt och travade iväg när jag släppte ut honom på volten! Så idag blev det mycket lydnad, övergångar mellan skritt och trav, och halter. Han jobbade på riktigt bra, men blev riktigt trött på slutet. Han är lite svår att få upp hullet på, så han har inte så mycket fett att sätta muskler på. Idag står han på 7 kg ensilage om dagen, men han har inte lagt på ett smack på en månad så nu lägger jag till lite krafft grov med, och hoppas att han fettar till sig lite :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Min tjockbulle står på 7 kg om dagen :angel:

Här är en bild på hur bakselen sitter efter lite modifieringar:
DSC_0261_zps2b273c23.jpg

DSC_0262_zpsb1d7aa33.jpg


Taget med mobilkamera, så lite svårt att se kanske. All päls gör det inte lättare. Ska prova framför vagn imorgon och se hur det sitter.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Vissa är mer lättfödda än andra! Dagens körpass gick jättebra, förutom att Menthol blev lite ömfotad när det var fruset. På måndag blir det till att ringa hovsagaren :)
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja, min har dessutom ämnesomsättningsstörningar.. Han lägger på sig bara han drömmer om mat (vilket han gör ofta!).
Usch vad sugen jag är på att köra nu! :D Imorgon blir det åka av!
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Det där ser väl helt ok ut det :)
Kanske, kanske är den yttepytte för långt fram, men det ser ut som att hela däckeln skall bak lite också så då hamnar nog allt perfekt sen.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Idag har jag varit ute och åkt pulka med Menthol, superkul!Man får ju passa på att göra något roligt av snön :D Någon mer som tolkar med sin körhäst?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jodå, vi åker pulka vi :)

Jag har byggt om vår gamla skidpulka, så nu har vi den till shettisarna istället. Skaklar, draglinor & svängel har den så det är ungefär som att åka släde.
Tokroligt är det! :D
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Sitter och funderar igen. Har fått ordning på min baksele, med lite gamla snokremmar och annat smått och gott :D
Nu klurar jag på bett.
Har alltid kört med ett vanligt tvådelat eggbett, men tycker inte att det fungerar bra om jag vill göra något annat än bara följa vägen. Reagerade väldigt starkt idag när jag skulle dressyra lite på åkern, fick inte alls den responsen jag ville ha.
Problemet är att jag inte alls vet vad jag ska ha för bett. I ridningen rider jag på enhandsfattning och rak, tredelad ledad ganska tunn stång, men det går inte överföra till körningen (hjälpgivningen ser ju helt annorlunda ut i western jämfört med vagn).
Tips på vad för bett som kan vara värt att testa?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Grodbett, kolla på selar.se :)

En mild stång med väldigt kort skänkel och munvänlig design.
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Ja, det kanske kan vara något. Värt att testa. Har ju inga problem med att han sticker eller är stark i körningen, han bara ogillar det bettet jag har nu.
Ska införskaffa ett sånt och testa! Vad är skillnaden på det och vanligt postkandar? Bara åt vilket håll tungfriheten ligger?
 
Sv: Körfolkets snacktråd!

Min häst är inte heller särskilt stark (kan bli på tränsbett, om man har högt tempo, men aldrig så man tappar kontroll, har heller aldrig stuckit eller försökt sticka), men han är superpetig med bett. Grodbettet tycker han jättemycket om :) Skummar lagom fint i munnen och vågar bjuda till bettet. Har ett med helt fasta skänklar med böjd mundel/mullen mouth.

Kan inte peka på någon gigantisk skillnad men skillnad är det enligt hästen. Det har också smalare samt mer böjd mundel/större tungfrihet än postkandaret jag hade. Mundelen är också helt slät till skillnad på posten som är räfflad på ena sidan.
 
Senast ändrad:
Sv: Körfolkets snacktråd!

Definitivt värt att kika på :d Vet ju att han trivs mycket bättre på stång än snaffle i ridningen, skulle inte bli förvånad om det är samma i körningen.
Tack för tips! :laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 022
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 758
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp