Vad ska jag börja med?

Lydia

Trådstartare
Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;)
Jag kommer dels använda honom till att dra ut lite "timmer" från skogen och då blir det nog bara sax och svängel med draglinor i början, men lunningbåge eller annat så småningom.

Men sen vill jag ju kunna köra honom med vagn också. Funderar på en lite grövre rockard med svängel, och högt säte.
I framtiden vill jag kunna köra med "hela familjen" (jag, min man och våra två barn), men jag vet inte hur lång tid i framtiden det ligger med en unghäst?
Jag har en loksele.
Jag kommer säkert använda hästen till att hjälpa till att sladda ridbanan ibland också men då behövs kanske bara draglinor?

Hästen är en Nordsvensk Brukshäst som jag köpte i juni förra året.
Valack född 2008, inriden i höstas/ i vinter, är iväg 2 månader på inkörning nu ("bruks" med slamrande redskap mm).

Jag får börja "smått" och utöka med tiden, det kostar ju en del med all utrustning :)
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Fråga personen som kör in så kommer du säkert få bra råd och tips om vilket som passar bäst, även vad din häst klarar av nu till en början och så :)

Jag sladdar med dragindor, skaklar samt svängel, men det är mest för inkörningsövningen i sig ;)

Roligt att få börja köra snart för din del! Hoppas inkörningen går bra!
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Självklart kommer jag fråga han som kör in min häst också, men nu sitter jag här hästlös och funderar ;) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag börja med?

En sådan enkel liten sak som lunningsbågen är nog guds bästa uppfinning vill jag påstå ;)
Den är så himla smidig, fastnar ingenstans och följer hästen över allt. Tycker själv det är lite jobbigt med linor och svängel, lätt att det hakar upp sig i stubbar och dyligt.. Men då får man ju desto mer träning på att styra hästen, haha :D
Beror ju lite på hur/vad/hur mycket man kör ut och hur terrängen ser ut och vad man själv gillar bäst.

Om du vill ha linor och svängel, så antingen en liten sax eller en kättingsnara. Snaran passar alla tjocklekar och man kan fästa det mesta i den. Kan vara lite meckigare att få loss tycker jag.

Så mitt tips att börja med, alltså vad JAG tycker bäst om att köra med; En hög rockard och en lunningsbåge.

Ta´t försiktigt ute i skogen också! :)
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Jag har inte supermkt plats för förvaring (står i inackorderingsstall), och inte mängder med pengar såhär i början, men jag vill ju inte köpa fel saker för det :) Linor och svängel tror jag att jag får börja med, lunningbåge verkar bra så det blir det säkert sen också.
Jag satsar nog hellre på sax än kedja :)

Jag var iväg en helg i höstas på skogsdagar och såg en del erfarna köra ut "timmer" mm från skogen, det var lärorikt. Jag kommer vara med vid slutet av inkörningen av min häst för att lära mig själv också, men det är 20 mil bort så det blir väl inte allt för många vändor dit..

När jag ska ha vagn så kommer jag nog köra allra mest på grusvägar (lite dåligt skötta= en del hål och rätt ojämna/spåriga etc på sina håll), någon "traktorväg" och någon gång på asfalt.
Det vore ju skönt om man inte skumpar sönder på vagnen :o:D
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Får förresten se om det blir lunningsbåge eller lunningsskaklar :)
 
Sv: Vad ska jag börja med?

När jag ska ha vagn så kommer jag nog köra allra mest på grusvägar (lite dåligt skötta= en del hål och rätt ojämna/spåriga etc på sina håll), någon "traktorväg" och någon gång på asfalt.
Det vore ju skönt om man inte skumpar sönder på vagnen :o:D

Jag köpte en fjädrad hög rockard med stora hjul lufthjul för att jag inbillar mig att det ger lite bättre körkomfort när man kör på lite sämre vägar. Och jag har provkört den på en mycket tjälskadad grusväg och en traktorväg i skogen med lite rötter och stenar. Den verkar gå stabilt i alla fall. Skumpigt blir det ändå när vägen är dålig (man försökter ju undvika det värsta), men det blir i alla fall "mjukt" skumpigt och inte så att löständerna ramlar ur...

När jag samlat ihop lite pengar igen (nästa års semesterkassa..?) tänkte jag låta bysmeden få bygga mig en lunningsbåge, loksele har jag ju redan. Fälttävlanshästar kan också dra timmer ur skogen. Hoppas jag... :D

(men jag behöver ju kanske inte köra såna här...)
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Har med lufthjul på min (bilhjul) och fjädring och den är jättebra att åka i på de flesta underlag.
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Nu har jag loksele, och har köpt en vettig rockard (med högt säte). På söndag ska jag titta på en trilla och se om den är i ok skick. Uppehållsremmar är beställt, draglinor till rockarden också.
Återstår domänsax, armélinor, svängel till skogskörning.. och tömmar men det ska jag antagligen köpa via han som kör in hästen (konsthampatömmar).
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Skickade dina linor i dag, jag tror jag har kopplat ihop dig rätt och att det var mig du köpte dem av? :p
 
Sv: Vad ska jag börja med?

Det stämmer nog alldeles utmärkt ;) Jag har initialerna TJ :p
 

Liknande trådar

Körning Hur tungt kan en häst dra med bara en vanlig bröstsele? Funderar på att använda min lilla arab till att dra lättare redskap (som t.ex...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: Lavinia
·
Körning Nu är det så att jag ska hämta hem en äldre herre, svenskt varmblod 152 i manke, nästa vecka. Han rids regelbundet men kunde haft lite...
Svar
2
· Visningar
938
Senast: Ichigo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 139
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 800
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp