Bukefalos 28 år!

Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tog ett morgonpass med en rätt seg och varm Gizmo. Han har äntligen accepterat bett och har fått fram näsan och tar stöd. Tyvärr ser jag nu att hagbytet till bättre gräs har gjort honom tjock! I våras var han så tunn att man kände alla revben och knotor. Antar att kastrationen påverkat ämnesomsättningen också. Nu blir det till att träna mer och betesbegränsa.

Musse blev förresten såld och allt verkar gå toppen i nya hemmet :)
 
Härligt att det går bra @Mli :)

Jag har gjort fyra dagar på SM. Började med att vara skrivare under dressyren och det var väldigt spännande att få följa domarens bedömning av ekipagen, men tyvärr var jag så fokuserad på att hinna med att skriva så jag hann inte se så mycket egentligen. På lördagen fick jag tyvärr heller inte se så mycket roligt eftersom jag stod i starten på hindersträckan. Idag däremot var jag inte funktionär utan kunde njuta av att följa tävlingarna från läktaren. Det är jag väldigt glad för eftersom jag kunde följa Karin Söderqvist vinna SM-guld med sin nordis :banana: Kunde också följa en bekant med sitt par som kunde klättra ett par placeringar idag vilket var kul :) Nu är jag mycket sugen på att träna mer och komma igen nästa säsong :bump:

Utsikten under dressyren
2016-09-08%2010.45.12.jpg

Lukas med sitt segertäcke
2016-09-11%2015.42.34.jpg
 
Äntligen fick Lukas vara med på SM, och det fixade han ju med bravur! Så himla kul!

En kusk får bara starta ett ekipage på SM, och eftersom Karin Söderqvist har en ponny som är lika bra (svensk mästare flera gånger tror jag) måste hon välja vilken häst hon vill tävla (det är alltså en häst och en ponny, de går inte i samma klass). I år tror jag att hon skulle fått starta båda hästarna i dressyr och maraton, och sedan välja vem hon ville starta precision med. Nu blev ponnyn skadad och nordsvenska Lukas fick gå SM.
 
Äntligen fick Lukas vara med på SM, och det fixade han ju med bravur! Så himla kul!

En kusk får bara starta ett ekipage på SM, och eftersom Karin Söderqvist har en ponny som är lika bra (svensk mästare flera gånger tror jag) måste hon välja vilken häst hon vill tävla (det är alltså en häst och en ponny, de går inte i samma klass). I år tror jag att hon skulle fått starta båda hästarna i dressyr och maraton, och sedan välja vem hon ville starta precision med. Nu blev ponnyn skadad och nordsvenska Lukas fick gå SM.

Aha, tack för info :up: Jag tror att det var en kusk som körde två ponnyer (enbet) under helgen, men då har hon inte startat bägge ponnyer i precisionen? (Vet inte eftersom jag inte såg ponnyernas precision igår)
 
Aha, tack för info :up: Jag tror att det var en kusk som körde två ponnyer (enbet) under helgen, men då har hon inte startat bägge ponnyer i precisionen? (Vet inte eftersom jag inte såg ponnyernas precision igår)

Jag tittade i resultaten nu, och hon verkar ju ha resultat i precisionen med, de kanske har fått korrigera något i reglerna? Det jag läste/hörde var i våras.
 
Jag tittade i resultaten nu, och hon verkar ju ha resultat i precisionen med, de kanske har fått korrigera något i reglerna? Det jag läste/hörde var i våras.

Det är möjligt att det är ändrat. Den delen av TR har jag ingen koll på, eftersom det liksom inte varit aktuellt och troligen inte blir det heller inom överskådlig framtid :D

För övrigt körde jag igår första gången på efter helgens volonärande. Började med en runda ute och gick i på ridbanan för att checka av läget och han var sååå fin :love: Idag gick vi ut på stubbåkern som vi fått lov att rida och köra på och det var jättehärligt. Nu känns det som att en del saker börjar falla på plats. Jag har bättre koll på halvhalter och och styr på yttersidan, så nu är det snart dags för ny träning och nya tips.

Bild från idag på stubben :heart
14370332_1281275938563714_704340724491837603_n.jpg
 
Köpte idag lite redskap så vi kan fortsätta inkörningen! Fick med mig järnskaklar och träskaklar som sitter ihop. Hade gärna haft lösa skaklar men detta är bättre än inget. :) Samt en kälke och en liten, jättesöt flaksläde och en järnsvängel. Enligt pappa är arbetskälken en värmlandskälke. I vinter kommer vi flytta och ha hästen hos mina föräldrar där det finns massor med redskap, men det känns skönt att kunna fortsätta inkörningen här nu. Vi har också en rockard här, tung variant i järn med bilaxel och bildäck. :)
 
Idag blev det premiärtur med nya maratonvagnen! Har väntat in nya lokselen (eller iaf lokorna) så han kan få bästa starten med tyngre tvåaxlad vagn. Lättrullad och bara 165kg, men ändå. Han drog den med lätthet, och han trivs såå mycket bättre med lokor än ergonomisk brösta när det är tyngre och med lägre fäste för svängel. Till nästa gång blir det att flytta bakselen och sätta dit linhållare. Han är min stjärna! Kul är att vagnen är förberedd för par, det gillas :)

14480592_10154496267802380_3075461234584889785_o.jpg


14435287_10154496270127380_2018670352680257222_o.jpg
 
Idag blev det premiärtur med nya maratonvagnen! Har väntat in nya lokselen (eller iaf lokorna) så han kan få bästa starten med tyngre tvåaxlad vagn. Lättrullad och bara 165kg, men ändå. Han drog den med lätthet, och han trivs såå mycket bättre med lokor än ergonomisk brösta när det är tyngre och med lägre fäste för svängel. Till nästa gång blir det att flytta bakselen och sätta dit linhållare. Han är min stjärna! Kul är att vagnen är förberedd för par, det gillas :)

14480592_10154496267802380_3075461234584889785_o.jpg


14435287_10154496270127380_2018670352680257222_o.jpg

Vad fin vagn! Jag blir lite avis :o Men ni är så fina!

Jag och L var ute på vår vanliga 8 km tur idag. Jag testade att sätta in stången igen, men med skydd på kedjan. Det var lite för att testa hur det funkade och om det skulle kunna vara något att ha i dressyren. Det funkade helt okej, men jag måste överlägga med mig själv om det är något vi ska fortsätta med. För övrigt hade vi trevligt på vår tur också :)
 
Vi har varit ute och kört idag igen :) Började med en tur ute och gick sedan in en kortis i paddocken. Tog stången idag igen och det verkar funka ganska bra faktiskt, men vi får se hur det funkar i framtiden. Har också förberett vagnen för hösten med reflexer och lampor, så nu kan mörkret komma :up:
14432952_1292245287466779_3157027786708498212_n.jpg

14485115_1292245250800116_4952962129158656304_n.jpg
 
Vi har varit ute och kört idag igen :) Började med en tur ute och gick sedan in en kortis i paddocken. Tog stången idag igen och det verkar funka ganska bra faktiskt, men vi får se hur det funkar i framtiden. Har också förberett vagnen för hösten med reflexer och lampor, så nu kan mörkret komma :up:
14432952_1292245287466779_3157027786708498212_n.jpg

14485115_1292245250800116_4952962129158656304_n.jpg

Vad jag förstår, någon får gärna rätta mig om jag har fel, så ska man inte ha en "långsamtgående fordon"-skylt på hästvagn. Man ska endast följa trafikreglerna för fordon.
 
Transportstyrelsen:

"Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget."

Så här har jag fått det berättat för mig men jag vet faktiskt inte om det ändrats; LGF-skylt ska sitta på fordon som annars tros åka i samma hastighet som resten av trafiken (vissa släp och epatraktorer som exempel).
En häst med vagn är som de flesta kan tolka ett redan långsamt fordon.

Skylten ska alltså bara vara till fordon som man inte ser är långsamma.
 
Transportstyrelsen:

"Om du kör med vagn eller släde under mörker, ska du ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna ska sitta på vänstra sidan av ekipaget."

Så här har jag fått det berättat för mig men jag vet faktiskt inte om det ändrats; LGF-skylt ska sitta på fordon som annars tros åka i samma hastighet som resten av trafiken (vissa släp och epatraktorer som exempel).
En häst med vagn är som de flesta kan tolka ett redan långsamt fordon.

Skylten ska alltså bara vara till fordon som man inte ser är långsamma.

Ah, så står det ju :idea:
https://www.transportstyrelsen.se/s...c-d0e7-4ab2-b223-df2828aab4b9_sv&_t_hit.pos=1
Men, det står inget om att man inte skulle få ha en skylt för långsamtgående fordon och jag gillar att den är stor. Med andra ord syns man på längre håll och skulle det vara mörkt är det dessutom inte säkert att det på håll syns att det är en häst med vagn man har framför sig. Jag vill nog fortsätta ha min skylt ändå.
 
Ah, så står det ju :idea:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg==&_t_q=häst&_t_tags=language:sv&_t_ip=193.182.52.35&_t_hit.id=TS_Externwebb_Models_Pages_StandardPage/_fa2eadcc-d0e7-4ab2-b223-df2828aab4b9_sv&_t_hit.pos=1
Men, det står inget om att man inte skulle få ha en skylt för långsamtgående fordon och jag gillar att den är stor. Med andra ord syns man på längre håll och skulle det vara mörkt är det dessutom inte säkert att det på håll syns att det är en häst med vagn man har framför sig. Jag vill nog fortsätta ha min skylt ändå.
Kan ju vara bra med lgf skylt om man kör när det är mörkt :). Då ser man ju som bilist inte vad det är innan man är ända framme.
 
Ja, gör det. Jag tror nog inte polisen kommer och bötfäller för det i första taget även om det skulle vara olagligt.

Men inte står det en massa om vad man INTE får ha i lagen, bara vad man måste göra och ha. Annars skulle väl lagen bli väldigt lång tänker jag. Som amerikanska beskrivningar där det bar avstår vad man inte får göra med saken, eftersom de verkar stämma varandra annars. :grin:

"Det stod inte att man inte skulle använda cykeln i näsan"
 
Ja, gör det. Jag tror nog inte polisen kommer och bötfäller för det i första taget även om det skulle vara olagligt.

Men inte står det en massa om vad man INTE får ha i lagen, bara vad man måste göra och ha. Annars skulle väl lagen bli väldigt lång tänker jag. Som amerikanska beskrivningar där det bar avstår vad man inte får göra med saken, eftersom de verkar stämma varandra annars. :grin:

"Det stod inte att man inte skulle använda cykeln i näsan"

Det är ju sant :p Det står inte allt man inte får göra :D
 
Hoppar in här. LGF-skyltsfrågan kommit upp på lite olika håll och jag varenda gång tänkt att man borde kolla med transportstyrelsen. Jag har nämligen också trott att det är som @Efwa säger...

Så när jag läste denna tråden igår fick jag äntligen ändan ur och mailade en fråga till dem. Fick detta svaret:
"Krav på LGF-skylt gäller endast motordrivna fordon, det är således inget krav på vagn som dras av häst.
Det är givetvis inget hinder att använda LGF på dessa vagnar.
Se nedan länk för den informationen som Transportstyrelsen har om hästekipage.

https://www.transportstyrelsen.se/s...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/ "

Så det är bara att köra på med LGF-skylt om man vill.
 
Vi hade världens bästa dag idag. :love: först hovslagaren som verkade och damen var så duktig så. Sen tömkörde vi med stora selen med bågdäckel. Fick den att passa lite hjälpligt men det hade inte funka att dra med. Däckelgjorden är fortsatt för lång. Men hon var så duktig. :love: En sån där fantastisk dag där det var soligt och vindstilla i det sista ljuset, krispigt och småkyligt, luktade höst och hästen gick helt perfekt.

Är inte så duktig på selar men halva selen är för stor och halva för liten. Den sitter så tight runt halsen att jag inte får emellan handen utan att att ta hjälp och hålla ut lokan, draglädret känns precis lagom, däckelgjorden är jättelång och svanskappan passar. :p Finns möjlighet att göra ett hål till i nedre lokremmen (?) men det känns ju lite lustigt att behöva göra nya hål i den när andra delar är alldeles för stora. Hennes hals är verkligen inte enorm men det kan inte vara meningen att det ska sitta SÅ tight?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 006
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 752
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp