Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jag bara älskar min nya maratonvagn, som att sitta i en riktigt stabil fåtölj. Idag tog vi, jag, mina barn + en hund, en skogsrunda med lite offroad på ojämna stubbåkrar och några lite tuffare backar. Då märktes det att den faktiskt väger 100kg mer än min rockard + extra 40 kg för det extra barnet, och han fick på slutet upp pulsen och säkert lite mjölksyra. Men när det är plan mark så kan man bokstavligen rulla runt den med ett lillfinger. Just ja, och vi tog premiärgaloppen för vagn! Jag har en perfekt backe för det, och lade bara till kommandot "Galopp!!" + galoppsmackning och han tog den direkt. Inga konstigheter, men alltid skönt att ha det avklarat.
Nu har han jobbat tufft i tre dagar i sträck så han får en lugn ridpromenad idag.
Vi har startat upp träningar hos mig på onsdagar och är idag fyra kuskar som tränar för Jenny från Göranssons arbetshästar. Så otroligt nyttigt, och kul!
 
Jag kör faktiskt det mesta på asfalt och grus. Gör ingen skillnad på underlagen egentligen. Jag galopperar inte på asfalt eftersom det är lite halt tycker jag men det är den enda begränsningen.

Vänja in hästarna bara.
 
Samma som tidigare svarat, vänjer in och travar sen en hel del på asfalt. Inte mer än arbetstrav och aldrig galopp, men det är för att det känns lite halt med helskodd ponny.
 

Jag bara älskar min nya maratonvagn, som att sitta i en riktigt stabil fåtölj. Idag tog vi, jag, mina barn + en hund, en skogsrunda med lite offroad på ojämna stubbåkrar och några lite tuffare backar. Då märktes det att den faktiskt väger 100kg mer än min rockard + extra 40 kg för det extra barnet, och han fick på slutet upp pulsen och säkert lite mjölksyra. Men när det är plan mark så kan man bokstavligen rulla runt den med ett lillfinger. Just ja, och vi tog premiärgaloppen för vagn! Jag har en perfekt backe för det, och lade bara till kommandot "Galopp!!" + galoppsmackning och han tog den direkt. Inga konstigheter, men alltid skönt att ha det avklarat.
Nu har han jobbat tufft i tre dagar i sträck så han får en lugn ridpromenad idag.
Vi har startat upp träningar hos mig på onsdagar och är idag fyra kuskar som tränar för Jenny från Göranssons arbetshästar. Så otroligt nyttigt, och kul!
Vilka körvägar! :love:
 
Nu är jag hemma efter träning. Vi har tränat i två dagar och fått nygamla saker att jobba på. Igår jobbade vi mycket på böjda spår och större volter för att hitta en jämn och lika bjudning till båda tömmarna och jag fick jobba med min teknik och timing med halvhalter/förhållningar och pisk för att få den reaktion jag vill ha. Idag jobbade vi vidare på samma tema men mer med rakriktning på rakt spår och att ställa om och förbereda för byte av ställning. Vi avslutade med att känna på tempoväxlingar i trav. Igår hade jag lite bättre känsla i handen och körningen och idag kändes L lite trött och matt. Men idag har jag fått med mig mer saker, tankar och övningar att jobba med hemma själv. Det har varit jätteroligt att träna hela helgen och jag är peppad på att fortsätta träna över vintern :banana:
 
Idag har jag äntligen kört igen!
Tappade motivationen rejält här i sommar, med J på vila efter fången och en M som inte gått att köra annat än i hans (snabba)tempo rakt fram. Försök med en halt och han stod rakt upp alt. kastade sig hysteriskt framåt... Inte så motiverande att köra då...
Men idag spände jag J för vagnen och tog M på släp efter och tog en kort skrittrunda! Och det är som om jag körde J igår, han är fantastisk den pållen! Så förhoppningsvis infinner sig lite glädje igen.
Tänkte skritta igång J och låta M vila från körningen och bara gå som släphäst, ev passa in lokselen och dra lite stock istället.
 
IMG_5880_zpswcmkrcsd.jpg


Jag har fått hem ett renoveringsobjekt :) saknar dock en däckel och ett par remmar behöver bytas men träet och stoppningen är fräsch! Så tänkte putsa, smörja och måla så den ser lite representabel ut.

Anledningen till att en loksele dök upp hos mig är för att jag nu är med i en inkörningskurs med min lilla haflinger som fyller två i vår :)
 
Jaha, kom till stallet idag glad i hågen och går ut och ska hämta djuret. Tror ni inte att han glatt kommer promenerandes med tre skor istället för fyra :banghead: Ingen större fara egentligen eftersom han inte är så känslig i fötterna, men det blir lite knöligt :meh:
 
IMG_5880_zpswcmkrcsd.jpg


Jag har fått hem ett renoveringsobjekt :) saknar dock en däckel och ett par remmar behöver bytas men träet och stoppningen är fräsch! Så tänkte putsa, smörja och måla så den ser lite representabel ut.

Anledningen till att en loksele dök upp hos mig är för att jag nu är med i en inkörningskurs med min lilla haflinger som fyller två i vår :)
Ska också renovera en loksele lite :), gjordarna sitter liite för tight och söljorna är rostiga. Drag remmarna måste nog också bytas ut så småningom om man inte köper en ny beg sele.
 
IMG_5880_zpswcmkrcsd.jpg


Jag har fått hem ett renoveringsobjekt :) saknar dock en däckel och ett par remmar behöver bytas men träet och stoppningen är fräsch! Så tänkte putsa, smörja och måla så den ser lite representabel ut.

Anledningen till att en loksele dök upp hos mig är för att jag nu är med i en inkörningskurs med min lilla haflinger som fyller två i vår :)

Åh, den där kan ju bli tokfin den! :love:

Jag har också renoverat en loksele, det är jätteroligt arbete. Min sele var nog ursprungligen en parsele. Den saknade selsmide och draglädret var otroligt underdimensionerat. Så jag köpte en loksele på loppis som var skrot och plockade selsmide från den. Sydde sedan nya nylonförstärkta & ställbara dragläder samt ringläder. Under arbetets gång, belamrade hela köksbordet (det blev hämtmat den kvällen :p):

10341995_10152853810014428_4259216384562397100_n.jpg

Färdig:

10414514_10152854386974428_1708258590494333827_n.jpg



Lycka till med din renovering, den kommer att bli skitfin :)
 
Åh, den där kan ju bli tokfin den! :love:

Jag har också renoverat en loksele, det är jätteroligt arbete. Min sele var nog ursprungligen en parsele. Den saknade selsmide och draglädret var otroligt underdimensionerat. Så jag köpte en loksele på loppis som var skrot och plockade selsmide från den. Sydde sedan nya nylonförstärkta & ställbara dragläder samt ringläder. Under arbetets gång, belamrade hela köksbordet (det blev hämtmat den kvällen :p):

10341995_10152853810014428_4259216384562397100_n.jpg

Färdig:

10414514_10152854386974428_1708258590494333827_n.jpg



Lycka till med din renovering, den kommer att bli skitfin :)
Fin din blev!
Vad roligt att du tror det :love: är ju lite jobb men tror det är värt det, blir att leta delar till däckeln först och främst :) en del remmar kan jag göra själv, tillverkar lite utrustning vanligen så :up:
 
Åh, den där kan ju bli tokfin den! :love:

Jag har också renoverat en loksele, det är jätteroligt arbete. Min sele var nog ursprungligen en parsele. Den saknade selsmide och draglädret var otroligt underdimensionerat. Så jag köpte en loksele på loppis som var skrot och plockade selsmide från den. Sydde sedan nya nylonförstärkta & ställbara dragläder samt ringläder. Under arbetets gång, belamrade hela köksbordet (det blev hämtmat den kvällen :p):

10341995_10152853810014428_4259216384562397100_n.jpg

Färdig:

10414514_10152854386974428_1708258590494333827_n.jpg



Lycka till med din renovering, den kommer att bli skitfin :)
Haken på draglädret, dvs ssom fästefäster i dragningen, var det det du tog från en annan? Hade behövt byta ut på denna selen också, lagom sönderrostade..
 
Haken på draglädret, dvs ssom fästefäster i dragningen, var det det du tog från en annan? Hade behövt byta ut på denna selen också, lagom sönderrostade..

Rosten behöver inte gått så långt in som man tror alla gånger. Nu tittar jag bara på bilden du lagt in men kolla med någon som kan blästra och gör en bedömning efter det. Det kan ligga fina grejer under rost som är bubblig t.o.m.
 
Rosten behöver inte gått så långt in som man tror alla gånger. Nu tittar jag bara på bilden du lagt in men kolla med någon som kan blästra och gör en bedömning efter det. Det kan ligga fina grejer under rost som är bubblig t.o.m.
Är inte den selen som är på den bilden jag la in, utan en mindre. Den på bilden fick underkänt :o. Eller ja det är däckeln på bilden men inget annat :p.
Det är ganska så slut i metallen på den selen som fick godkänt, flagnar i kanterna dvs ;). Men får se vad jag får lov att göra med selen( inte min utan grannens, men ska sno den och renovera lite :angel:, behövs ett par dm till på gjordarna ;))., pappa har en blästrings maskin så där kan man ju göra i ordning smidet. Lättare att se hur pass dåligt det är också. Men hade varit bra om det fanns som man kunde köpa nya..
 
spammar som vanligt hela forumet med alla frågor ^_^. men om man ska leta upp ett eget renoveringsobjekt, dvs loksele. hur lång loka kan man gissa sig till att en 140cm hög fjording bör har? inte superduper grov häst utan ska vara av den sportiga modellen i ideal hull :angel:.
tycker att de jag hittat varit superstora, dvs runt 80cm. resten kan man ju sy om men själva träet är ju det viktiga..
 
spammar som vanligt hela forumet med alla frågor ^_^. men om man ska leta upp ett eget renoveringsobjekt, dvs loksele. hur lång loka kan man gissa sig till att en 140cm hög fjording bör har? inte superduper grov häst utan ska vara av den sportiga modellen i ideal hull :angel:.
tycker att de jag hittat varit superstora, dvs runt 80cm. resten kan man ju sy om men själva träet är ju det viktiga..

Jag kan mäta mina om du vill? Från spets till spets?

Den används till 138 - 145 cm fjording av rätt hull på alla. ;)
 
Jag kan mäta mina om du vill? Från spets till spets?

Den används till 138 - 145 cm fjording av rätt hull på alla. ;)
Hittade på ädelsonns att deras loksele var typ 80cm=full och 70cm=cob. Så förhoppningsvis kan man leta reda på en loka som är 70 cm och i alla fall prova.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 980
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 723
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp