köttfärssås utan tomat?

Jo, risken är väl att paprika är nästa grej hon börjar reagera mot. Men jag tror ändå att hon får äta paprika tills hon börjar känna av det.
För mina barn gick det bra med gul, vit och grön paprika. Den gula är lika söt som den röda så den brukar barn gilla
 
Du kan ju göra finsk "brunsåsköttfärssås" Det är jag uppvuxen med.

Ta köttfärs och stek den som vanligt. Krydda med valfria kryddor. På med soya och gör sen en redning. På med mjöl och vatten. Köttfärssåsen ska se ut som köttfärs i brunsås ungefär. Sen har man ketchup till om man vill ha tomatsmak, vilket de andra kan ha då. Champinjoner och lök går bra att ha i om man vill
 
Ett tips för färgen är att använda Collorit soya, dvs sockerkulör, vatten och salt (10%). Ger ingen större smak eller sälta men sätter fin färg.

Min pappa brukade bara bryna färsen i smör och tillsätta svamp och lök och krydda på med valfritt, oftast salt och peppar och soja/collorit, ev. redde han av med mjöl med? Minns ej. Men älskade både hans variant av köttfärs-"sås" och mammas mer klassiska med tomat.

---

Hehe, såg att @purity_666 visst var före :D
 
Ett alternativ är att späda Pesto i grädde/gräddsubstutut att ha med köttfärsen.
 
Tycker det brukar funka bra med morötter istället för tomater. Jag river bara ner dem i köttfärssåsen.
 
Har en i min familj som inte kan äta tomater och jag har faktiskt just nu en sådan gryta som kokar på spisen.
Jag brukar då göra som de flesta innan mig föreslagit: bryner köttfärs (eller quorn) och rivna morötter, häller på oatley Imat (havregrädde), tillsätter valfri buljong, soya, lökpulver, timjan, oregano, lagerblad. Vill man göra det ännu godare så lägger man i champinjoner och så lite rödvin.

/ kayoba
 
Jag gör ibland en sojafärssås med creme fraiche och matlagningsgrädde istället för tomater. Hur köttfärs smakar har jag dock ingen aning om.
 
För färgen skulle jag nog hellre ha i en skvätt balsamvinäger eller worcestershiresås. De gör mer nytta för smaken.
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?


Jag gör ibland en variant med trattkantareller, matlagningsgrädde, timjan (massor) soya, lök och vitlök och vad man nu önskar. Jag föredrar lammfärs. Den är riktigt god, både till pasta och ris.
 
fras lok, vitlok och farska champinjoner i lite olja eller smor ... tillsatt kottfarsen och se till att den far lite farg. Jag har ofta i grovt rivna morotter och/eller zuccini, och/eller finhackad paprika eller vad jag rakar ha i kylen. Tillsatt lite buljong av lamplig smak och lat det puttra ihop.
 
Det finns en chillisås helt utan tomat som går att använda. Själv använder jag den tillsammans med ajvar mild som ersättare för tomat.
 
Tack för alla tips!
Jag är givetvis medveten om att köttfärssås utan tomater inte kommer varken smaka eller se ut som det hon ätit hittills. Och jag är inte heller ute efter att göra något som är typ likadant, utan det jag mest fiskar efter är något som hon kan äta när de andra äter den vanliga tomatsmakande köttfärssåsen - på samma sätt som jag äter quornfärssås nu.
Var VÄLDIGT försiktiga med detta i.o.m att ni inte vet exakt vad hon reagerar på (är en allergiutredning aktuell? Vad får hon för symptom?) Men precis som @astronaut säger så kan jag inte använda NÅGON form av tomat.
Detta är egentligen ganska nytt för oss, vi ska prova lite till först innan vi tar kontakt med läkare för allergiutredning. För det finns en komplikation där - det är taget allergitest (blodprov) och det visar absolut ingen allergi alls, trots att hon reagerar på pollen. Så jag misstänker att vi ändå kommer få prova oss fram lite. Men det lär väl behövas någon form av läkarintyg för att få specialmat i skolan, antar jag.
Symptomen hon får är att det börjar sticka i tungan och vid ett tillfälle tyckte hon att det blev lite tungt att andas. Än så länge har hon egentligen bara reagerat på färska tomater, ketchup och köttfärssås har gått bra. Men vi vill inte chansa längre, utan det får bli tomatfritt från och med nu. (och apelsin + äpple är också uteslutet)
 
Tack för alla tips!
Jag är givetvis medveten om att köttfärssås utan tomater inte kommer varken smaka eller se ut som det hon ätit hittills. Och jag är inte heller ute efter att göra något som är typ likadant, utan det jag mest fiskar efter är något som hon kan äta när de andra äter den vanliga tomatsmakande köttfärssåsen - på samma sätt som jag äter quornfärssås nu.

Detta är egentligen ganska nytt för oss, vi ska prova lite till först innan vi tar kontakt med läkare för allergiutredning. För det finns en komplikation där - det är taget allergitest (blodprov) och det visar absolut ingen allergi alls, trots att hon reagerar på pollen. Så jag misstänker att vi ändå kommer få prova oss fram lite. Men det lär väl behövas någon form av läkarintyg för att få specialmat i skolan, antar jag.
Symptomen hon får är att det börjar sticka i tungan och vid ett tillfälle tyckte hon att det blev lite tungt att andas. Än så länge har hon egentligen bara reagerat på färska tomater, ketchup och köttfärssås har gått bra. Men vi vill inte chansa längre, utan det får bli tomatfritt från och med nu. (och apelsin + äpple är också uteslutet)

Jag har aldrig behövt visa upp läkarintyg ang mina barns laktosintolerans även om jag kunnat få det om jag behövt. Bara fyllt i lappen och kryssat i korrekt svar om barnet är utrett eller ej.För skolan kräver inte intyg för de som äter vegetariskt eller veganskt heller, eller glutenfritt vad jag vet om, men detta är ett ganska nytt skolkök så de lagar all mat själva, vilket underlättar..
 
Tack för alla tips!
Jag är givetvis medveten om att köttfärssås utan tomater inte kommer varken smaka eller se ut som det hon ätit hittills. Och jag är inte heller ute efter att göra något som är typ likadant, utan det jag mest fiskar efter är något som hon kan äta när de andra äter den vanliga tomatsmakande köttfärssåsen - på samma sätt som jag äter quornfärssås nu.

Detta är egentligen ganska nytt för oss, vi ska prova lite till först innan vi tar kontakt med läkare för allergiutredning. För det finns en komplikation där - det är taget allergitest (blodprov) och det visar absolut ingen allergi alls, trots att hon reagerar på pollen. Så jag misstänker att vi ändå kommer få prova oss fram lite. Men det lär väl behövas någon form av läkarintyg för att få specialmat i skolan, antar jag.
Symptomen hon får är att det börjar sticka i tungan och vid ett tillfälle tyckte hon att det blev lite tungt att andas. Än så länge har hon egentligen bara reagerat på färska tomater, ketchup och köttfärssås har gått bra. Men vi vill inte chansa längre, utan det får bli tomatfritt från och med nu. (och apelsin + äpple är också uteslutet)
Korsallergi är vanligt
Jag kan kanske äta tomat eller så går det åt helsike
Kan hon inte äta apelsin så undvik citrusfrukter
ena dagen kan jag äta sånt men inte nästa så jag undviker helt
När det gäller laktos och gluten behövs oftast inte intyg i skolan men när det gäller andra allergier så vill skolan gärna ha intyg.
 
Tack för alla tips!
Jag är givetvis medveten om att köttfärssås utan tomater inte kommer varken smaka eller se ut som det hon ätit hittills. Och jag är inte heller ute efter att göra något som är typ likadant, utan det jag mest fiskar efter är något som hon kan äta när de andra äter den vanliga tomatsmakande köttfärssåsen - på samma sätt som jag äter quornfärssås nu.

Detta är egentligen ganska nytt för oss, vi ska prova lite till först innan vi tar kontakt med läkare för allergiutredning. För det finns en komplikation där - det är taget allergitest (blodprov) och det visar absolut ingen allergi alls, trots att hon reagerar på pollen. Så jag misstänker att vi ändå kommer få prova oss fram lite. Men det lär väl behövas någon form av läkarintyg för att få specialmat i skolan, antar jag.
Symptomen hon får är att det börjar sticka i tungan och vid ett tillfälle tyckte hon att det blev lite tungt att andas. Än så länge har hon egentligen bara reagerat på färska tomater, ketchup och köttfärssås har gått bra. Men vi vill inte chansa längre, utan det får bli tomatfritt från och med nu. (och apelsin + äpple är också uteslutet)

Nu menar jag absolut inte att klampa in i ditt föräldraskap, men är du säker på att hon verkligen är allergisk fastän inga läkarundersökningar visar det?

Jag själv har haft lite problem med "allergi" eller vad jag ska kalla det, jag har svullnat upp lite och blivit rödflammig på hals och bröst när jag ätit histaminrika livsmedel. En gång fick jag åka in akut då jag svullnat upp och började hyperventilera, men undersökningarna visade på att det satt sig psykiskt då jag stressat upp mig pga svullnaden och andras reaktioner.

Mycket av grejerna kan noga sätta sig på psyket, och jag har en extremt harig mamma som helst vill skicka mig med ambulans så fort jag visar minsta symptom på något. Jag förstår inte riktigt varför ni vill utesluta tomat helt när hon aldrig har reagerat på tomatkross/ketchup och allergitesten inte visar något alls? Räcker det inte fint med att utesluta färska tomater som hon tyckt kliar lite i munnen?
 
Eftersom ett av våra barn vägrar äta tomatsås så kör vi köttfärssås med creme fraiche istället. Stek köttfärsen, rör ner creme fraiche och så kryddar vi med salt, peppar och vitlökssalt. Har i soya och ibland tomatpuré för färgens skull men det kan du ju hoppa över :)

Alla 3 ungarna här älskar den vilket är ett mirakel eftersom det enda de kan enas om är gott är typ pannkaka ;) De föredrar den numera till och med framför vanlig köttfärssås!
 
@JosefineLi - det test som gjordes var blodprov, som förvisso inte visade något, men hur KAN du sitta och säga att det är psykiskt? Min allergi syntes inte heller i det fjuttiga blodprov som togs, men nog 17 är jag allergisk!
Äter jag NÅGOT som innehåller spår av tomat (om så bara i en kryddblandning eller buljong) så är det kört.
Jag blir inte "dödsjuk" av det, men det ger sig sällan med de mediciner jag tar vid behov (inte ens i dubbel dos) så ambulans får komma till undsättning ibland (oftast efter kontakt med 1177) och då får jag större doser av andra läkemedel sedan ger det sig efter ett tag (men övervak på akuten slipper jag inte) vissa restauranger har svårt att förstå det där, och allt för ofta har de lagt tomat på tallriken, sedan finns det de som bluffat när jag sagt att de får göra om helt, att det inte räcker med att bara plocka bort den.
Allergin kom förmodligen p.g.a att jag har röd färg i några av mina tatueringar :crazy: men psykiskt är det då inte, så jag skulle vilja säga att det var ett tämligen magstarkt uttalande.

@ameo - jag kom på en till sak ni bör se upp med!
Betakaroten/E160a!
Jag får utslag runt munnen b.la. så även om det inte ger samma symptom som tomat eller är på långa vägar lika illa så är de där förbänkade utslagen irriterande! :mad:
160a/betakaroten finns i MASSOR av livsmedel, t.ex. majonnäs, vaniljkräm (vaniljmunkar och wienerbröd. ..:cry:) godis (i princip alla röda/rosa) glass, såser, färdigmat, halv/helfabrikat o.s.v.
(Så egentligen mest i "skräp" men det kan vara värt att påpeka)
 
Nu menar jag absolut inte att klampa in i ditt föräldraskap, men är du säker på att hon verkligen är allergisk fastän inga läkarundersökningar visar det?

Jag själv har haft lite problem med "allergi" eller vad jag ska kalla det, jag har svullnat upp lite och blivit rödflammig på hals och bröst när jag ätit histaminrika livsmedel. En gång fick jag åka in akut då jag svullnat upp och började hyperventilera, men undersökningarna visade på att det satt sig psykiskt då jag stressat upp mig pga svullnaden och andras reaktioner.

Mycket av grejerna kan noga sätta sig på psyket, och jag har en extremt harig mamma som helst vill skicka mig med ambulans så fort jag visar minsta symptom på något. Jag förstår inte riktigt varför ni vill utesluta tomat helt när hon aldrig har reagerat på tomatkross/ketchup och allergitesten inte visar något alls? Räcker det inte fint med att utesluta färska tomater som hon tyckt kliar lite i munnen?
Jag är säker på att det är allergi/överkänslighet JA. (vad som gör mig säker är inget jag behöver redovisa här) Och trots att jag är en cool mamma så gamblar jag inte med mitt barns hälsa.
Tål man inte färska tomater så är det ett väldigt litet steg till att inte tåla tillagade tomater heller.
 
@ameo - jag kom på en till sak ni bör se upp med!
Betakaroten/E160a!
Jag får utslag runt munnen b.la. så även om det inte ger samma symptom som tomat eller är på långa vägar lika illa så är de där förbänkade utslagen irriterande! :mad:
160a/betakaroten finns i MASSOR av livsmedel, t.ex. majonnäs, vaniljkräm (vaniljmunkar och wienerbröd. ..:cry:) godis (i princip alla röda/rosa) glass, såser, färdigmat, halv/helfabrikat o.s.v.
(Så egentligen mest i "skräp" men det kan vara värt att påpeka)
tack för tips, jag lägger det i minneskorgen så länge, till den dag då hon reagerar på något vi inte riktigt vet vad det är - då kan vi ju läsa innehållsförteckningar...
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 184
Senast: mackan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 756
Senast: Mirre
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 022
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp