köttfärssås utan tomat?

Jag är säker på att det är allergi/överkänslighet JA. (vad som gör mig säker är inget jag behöver redovisa här) Och trots att jag är en cool mamma så gamblar jag inte med mitt barns hälsa.
Tål man inte färska tomater så är det ett väldigt litet steg till att inte tåla tillagade tomater heller.

Jag är en sån som inte tål färska tomater, däremot tillagade.
Det är samma med äpplen, plommon osv, har de hettats upp kan jag äta dem utan problem.
 
Cornfärs, lök, grönsaks buljong, salt och peppar, grädde och ev paprika blir en god pasta sås som är ganska lik köttfärssås. Går nog att göra med kött också.
 
Har själv korsallergi/överkänslighet mot björkpollen och gräspollen, dvs de flesta rotfrukter, citrusfrukter, stenfrukter, exotiska frukter, nötter, mandel m,m är jag känslig mot. Men ordentligt tillagat så går en del i alla fall att äta, så som äpple, plommon och potatis. Medans morot, citron och nötter alltid ger reaktion.

Tomat kan jag äta tillagat, men i princip så är allt som är syrligt = klåda och småsår i gommen.
 
Intressant läsning, att ni är flera som kan äta tomat om det är tillagat, men inte färskt. Har ni haft det så länge?
 
@JosefineLi - det test som gjordes var blodprov, som förvisso inte visade något, men hur KAN du sitta och säga att det är psykiskt? Min allergi syntes inte heller i det fjuttiga blodprov som togs, men nog 17 är jag allergisk!
Äter jag NÅGOT som innehåller spår av tomat (om så bara i en kryddblandning eller buljong) så är det kört.
Jag blir inte "dödsjuk" av det, men det ger sig sällan med de mediciner jag tar vid behov (inte ens i dubbel dos) så ambulans får komma till undsättning ibland (oftast efter kontakt med 1177) och då får jag större doser av andra läkemedel sedan ger det sig efter ett tag (men övervak på akuten slipper jag inte) vissa restauranger har svårt att förstå det där, och allt för ofta har de lagt tomat på tallriken, sedan finns det de som bluffat när jag sagt att de får göra om helt, att det inte räcker med att bara plocka bort den.
Allergin kom förmodligen p.g.a att jag har röd färg i några av mina tatueringar :crazy: men psykiskt är det då inte, så jag skulle vilja säga att det var ett tämligen magstarkt uttalande.

@ameo - jag kom på en till sak ni bör se upp med!
Betakaroten/E160a!
Jag får utslag runt munnen b.la. så även om det inte ger samma symptom som tomat eller är på långa vägar lika illa så är de där förbänkade utslagen irriterande! :mad:
160a/betakaroten finns i MASSOR av livsmedel, t.ex. majonnäs, vaniljkräm (vaniljmunkar och wienerbröd. ..:cry:) godis (i princip alla röda/rosa) glass, såser, färdigmat, halv/helfabrikat o.s.v.
(Så egentligen mest i "skräp" men det kan vara värt att påpeka)

Jag säger inte att din allergi är psykisk, jag frågade om inte TS dotters allergi kunde vara det. Varför tar du så illa upp om du uppenbart har en allergi mot tomat? Jag berättade ju själv om min egen erfarenhet av allergisk reaktion, där en stor del kom av det psykiska, dvs att min familj förstorade upp svullnaden och nästan blev hysteriska, vilket drog med mig.

Det är ju inte helt ovanligt att smarta barn säger att "äckliga" saker så som fisk kliar i munnen om de lär sig att de dels får uppmärksamhet och dels slipper mat som de säger så om.
 
Jag är säker på att det är allergi/överkänslighet JA. (vad som gör mig säker är inget jag behöver redovisa här) Och trots att jag är en cool mamma så gamblar jag inte med mitt barns hälsa.
Tål man inte färska tomater så är det ett väldigt litet steg till att inte tåla tillagade tomater heller.

Du gör så klart som du vill, men tänkte bara se hur du tänkte kring det. Jag har en kompis som är allergisk mot "det mesta" som pollen, fisk, skaldjur, massor av frukt och vissa grönsaker som färska tomater. Tomatkross i köttfärssås har hon däremot aldrig reagerat på. Samma med typ tillagade äpplen i äppelpaj, det går bra. Antar att tillagning tar bort en hel del allergiframkallande ämnen. Tomat och citrus är ju två väldigt vanliga grejer att reagera lite smått på, många barn får ex. utslag i ansiktet av dem, (även vanligt med ananas och kiwi bla), men det betyder inte att det är farligt och att det totalt måste uteslutas. Allvarlig tomatallergi är som jag förstått det, extremt ovanligt.
 
Du gör så klart som du vill, men tänkte bara se hur du tänkte kring det. Jag har en kompis som är allergisk mot "det mesta" som pollen, fisk, skaldjur, massor av frukt och vissa grönsaker som färska tomater. Tomatkross i köttfärssås har hon däremot aldrig reagerat på. Samma med typ tillagade äpplen i äppelpaj, det går bra. Antar att tillagning tar bort en hel del allergiframkallande ämnen. Tomat och citrus är ju två väldigt vanliga grejer att reagera lite smått på, många barn får ex. utslag i ansiktet av dem, (även vanligt med ananas och kiwi bla), men det betyder inte att det är farligt och att det totalt måste uteslutas. Allvarlig tomatallergi är som jag förstått det, extremt ovanligt.
Bara för att det inte är farligt att äta vissa saker betyder inte att det är obehagligt.
i mitt fall rivs gummen I sönder av blåsorna som bildas, slamsor av slemhinnan hänger ner och det varar. Inte farligt men extremt obehagligt och inget jag vill utsätta mig för. Min överkänslighet började som kli i gummen, sen småsår, sen svullen tunga sen så förstod mina föräldrar att det var allvar och inte att jag var kräsen.
Jag älskade citrus frukter och kiwi, så fortsatte äta trots kli och blåsor, men det blev ju bara värre. Så kli i munnen eller svullna smaklövar ska tas på allvar även om det inte är "farligt".
 
Jag säger inte att din allergi är psykisk, jag frågade om inte TS dotters allergi kunde vara det. Varför tar du så illa upp om du uppenbart har en allergi mot tomat? Jag berättade ju själv om min egen erfarenhet av allergisk reaktion, där en stor del kom av det psykiska, dvs att min familj förstorade upp svullnaden och nästan blev hysteriska, vilket drog med mig.

Det är ju inte helt ovanligt att smarta barn säger att "äckliga" saker så som fisk kliar i munnen om de lär sig att de dels får uppmärksamhet och dels slipper mat som de säger så om.
Fast jag har svårt att tro att barn tänker så...säger de att det kliar i halsen eller liknande så är det vuxna som kopplar det till allergi. Barnet säger vad det känner, föräldern sätter ord (diagnos) på det och agerar därefter.
Att det skulle vara ett skäl för dem att slippa äta något har jag som sagt svårt att tro, det vanligaste är väl att de vägrar tills de slipper, även om konsekvensen skulle bli att barnet får klara sig utan mat just då eller liknande.
Annars lär ju föräldern, som faktiskt känner sitt barn, märka att det är något fel...så nej jag tycker inte att det är rätt att ifrågasätta om det skulle vara psykiskt. Faktiskt.
 
Intressant läsning, att ni är flera som kan äta tomat om det är tillagat, men inte färskt. Har ni haft det så länge?

Tror att det är vanligare än man tänker sig. Det där som är så skarpt och ger reaktioner för många (och nu kommer jag inte överhuvudtaget på vad det är...:banghead:) försvinner vid upphettning. Har tvärtom bara träffat en enda person (vad jag vet såklart) som är allergisk mot tillagade tomater. Min pappa kan till exempel inte äta råa tomater, morötter, rå paprika osv (och färgen spelar ingen roll, går inte med gula tomater eller grön paprika heller) medan det inte är något problem när det är tillagat.
 
Tror att det är vanligare än man tänker sig. Det där som är så skarpt och ger reaktioner för många (och nu kommer jag inte överhuvudtaget på vad det är...:banghead:) försvinner vid upphettning. Har tvärtom bara träffat en enda person (vad jag vet såklart) som är allergisk mot tillagade tomater. Min pappa kan till exempel inte äta råa tomater, morötter, rå paprika osv (och färgen spelar ingen roll, går inte med gula tomater eller grön paprika heller) medan det inte är något problem när det är tillagat.
Barnet har en kusin som inte kan äta röda grönsaker överhuvudtaget, varken råa eller tillagade...
 
Bara för att det inte är farligt att äta vissa saker betyder inte att det är obehagligt.
i mitt fall rivs gummen I sönder av blåsorna som bildas, slamsor av slemhinnan hänger ner och det varar. Inte farligt men extremt obehagligt och inget jag vill utsätta mig för. Min överkänslighet började som kli i gummen, sen småsår, sen svullen tunga sen så förstod mina föräldrar att det var allvar och inte att jag var kräsen.
Jag älskade citrus frukter och kiwi, så fortsatte äta trots kli och blåsor, men det blev ju bara värre. Så kli i munnen eller svullna smaklövar ska tas på allvar även om det inte är "farligt".

Klart att det är dumt att fortsätta äta något man mår dåligt av. Men att utesluta all tomat exempelvis utan att barnet reagerar på tillagad tomat kanske inte behövs. Självklart är det ameo som tar det beslutet, och vi vet ju inte exakt hur starkt hennes barn reagerat på tomaterna. Men allergi är intressant och kanske inte så svart eller vitt som vissa tror. Vissa personer är otroligt allergiska och det ska ju tas på allvar, men det är rätt många som reagerar på mjölk, ägg, gluten och vissa frukter/grönsaker utan att det behöver uteslutas helt. Men det är ju upp till var och en att besluta vad som är värt det och vilka risker man vill ta.
 
'Orginal' bolognese från 1891 (enligt Wiki!) hade ingen tomat alls, och en del anser fortfarande att tomat i en Ragu Bolognaise inte är rätt :) Klassiskt recept här ta bort den (lilla) mängden tomat, lägg till lite fond istället, gärna vilt eller oxe för smak och färg. Jag brukar också ha i lite soja, återigen för färg, salta inte, och finhackad morot. Kräver dock en, hmm, helt annan arbetsinsats och tålamod än mammas köttfärssås, men resultatet kan nog bli betydligt godare (tilläggas ska att jag använder matlagningsgrädde/creme fraiche inte vanlig mjölk). Creme fraiche blir syrligare och med lite mer sting, grädde kan bli lite väl mesigt. Har man i creme fraiche kan man hälla i liiiite farinsocker för att balansera upp smakerna (morötterna gör också att det blir lite sötare). Mycket jobb, men man kan alltid koka en riktigt stor sats mycket länge och sedan frysa in i lagom portioner.
 
Google var visst inte min vän idag, vart hittade du det? :)

Det nämndes i artikeln jag länkade till:

"The first documented recipe for ragu alla bolognese, according to Wikipedia, was in an 1891 recipe book by the cook Pellegrino Artusi, who spent much time near Bologna in the north of Italy. It used lean veal fillet, pancetta, butter, onion and carrot, all finely minced and browned, then covered with broth, simmered slowly and finished with ''half a glass of cream''. There were no tomatoes and no spaghetti."
 
Aha. Det var uppenbarligen för avancerat för att jag skulle förstå...
Är det möjligt att du skulle kunna översätta? :o
 
Det första kända receptet av ragu alla Bologonaise var i en kokbok 1891 av Pellegrino Artusi som vistades långa tider nära Bologna i norra Italien. Receptet använde mager kalvfile, pancetta, smör, lök och morötter, finhackade och sedan småputtrande länge. Avslutades med ett halvt glas grädde. Inga tomater eller spaghetti.

Lite fritt översatt :)
 
Jag är allergisk mot skalet på tomat.
kan alltså äta krossad tomat om den är skinnfri och även ketchup.
Men eftersom all reaktion som innebär kli i hals svullna läppar mm kan innebära allvarliga konsekvenser så chansar jag inte.
Har dubbla adrenalinsprutor hemma då j a g bor avigt till och får man en sån reaktion handlar det om minuter.
Skulle inte chansa utan hellre utesluta för mycket. blodprov visar som sagt inte korsallergier, det betyder inte att man inte är allergisk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 184
Senast: mackan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 756
Senast: Mirre
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 022
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp