köttfärssås utan tomat?

Intressant läsning, att ni är flera som kan äta tomat om det är tillagat, men inte färskt. Har ni haft det så länge?

Jag får kli i munnen av färska tomater (men äter dem ändå för det är så gott) medan tillagade aldrig varit något problem. Det har varit så hela livet så vitt jag kan minnas. Är för övrigt detsamma med tex äpplen, men där kan jag komma runt en del av problemet genom att skala dem.
 
Jag gjorde en "köttfärssås" i går, med den här tråden i åtanke.

Köpte ekologisk, finmalen nötfärs (cirka 500 g). Blandade den med färskost, en förpackning creme bonjour (200 gram). Nu hade jag visserligen färskost med soltorkad tomat, men det går ju att välja en annan. En klick färskost med vitlök och örter också, för det fanns lite kvar i en äldre förpackning. Så typ 250 gram färskost totalt, skulle jag tro. :) Och så hade jag i några tärningar feta-/vit-/salladsost (sån i kryddor och olja) som jag bankande/hackade ner och såg till att det kom med lagom mycket av oljan ;) Och så svartpeppar, vitpeppar och örtsalt. Blandade köttfärssmeten ordentligt, svettade upp en hackad gul lök i en rejäl klick med smör i stekpannan och hällde sedan ner köttfärsblandningen.
Ingen mesig värme, ju mer fräst och smuligt det blir desto bättre. :)

Sedan kokade jag fullkornspasta, som jag blandade med en variant av "carbonarabas" när den hade kokat färdigt; Lite parmesan (och lite riven prästost), två äggulor och ett helt ägg och lagom mycket grädde. Och så hade jag i fryst, hackad persilja och nymalen svartpeppar. Blanda blanda blanda så att pastan blir krämig.
Sedan blandade jag i köttfärsen och kokt broccoli.

Det blev JÄTTEGOTT!
Min ej särskilt matexperimenterande make rynkade inte det minsta på näsan, utan åt duktigt och gillade det utan att ens fråga vad det var för konstigt jag hade kokat ihop den här gången ;)

Och det är skitsvårt att ta kort på mat med mobilen, men här kommer en bild:

unnamed_547842c29606ee291ead9d43.jpg
 
Jag får kli i munnen av färska tomater (men äter dem ändå för det är så gott) medan tillagade aldrig varit något problem. Det har varit så hela livet så vitt jag kan minnas. Är för övrigt detsamma med tex äpplen, men där kan jag komma runt en del av problemet genom att skala dem.

Just ja, det där med tillagade frukter och grönsaker; har en svåger som nästan inte kan äta några råa frukter eller grönsaker alls, men tillagat funkar nästan allt.
 
Puttar upp den här tråden i hopp om fler recept att prova. Några är testade, med olika resultat.
(jag när även en liten förhoppning om att någon ska kasta ur sig ett recept som kan vara lönt att prova på den övriga familjen, varav några är rejält kräsna...)

Sedan tråden startades har vi hunnit inse att varken banan eller päron funkar heller. Päron gick först om de var skalade, men efter några gånger var det kört. Däremot har det visat sig att hon tål äppelmos :up:, men inte färska äpplen.
Vi försöker hitta någon form av jos som hon kan dricka, men nästan allt innehåller antingen äpple eller apelsin. Men vi har hittat ananasjos som funkar - fast det är ju rätt intressant att hon kan dricka Del Montes ananasjos och äta ananasringar, men vi köpte en annan ananasjos som hade lite fruktkött och när hon fick i sig fruktköttet reagerade hon direkt... Nån som har tips om andra sorters jos som skulle kunna funka?
Tomat har vi fortsatt att låta bli och även köket i skolan har accepterat det.

Jag har en vän som är histaminöverkänslig, ganska nydiagnosticerad. Och hon har stränga order om ambulans till sjukan varje gång hon reagerar på något, vilket fortfarande kan bli nån gång i veckan. Hon blir jättesjuk! Och med det i minnet är jag definitivt inte beredd på att gambla mer än nödvändigt med mitt barn. När det gäller sånt som jag tror och hoppas ska funka så får hon prova, men inte när det är troligt att hon kommer reagera.
 
@ameo

Kan en googling på "nomato" hjälpa tro? Jag ramlade över en sådan färdigprodukt av en slump men har sett att det finns en uppsjö av recept som man kan göra på egen hand :)

I övrigt har jag tyvärr inga tips.
 
Puttar upp den här tråden i hopp om fler recept att prova. Några är testade, med olika resultat.
(jag när även en liten förhoppning om att någon ska kasta ur sig ett recept som kan vara lönt att prova på den övriga familjen, varav några är rejält kräsna...)

Sedan tråden startades har vi hunnit inse att varken banan eller päron funkar heller. Päron gick först om de var skalade, men efter några gånger var det kört. Däremot har det visat sig att hon tål äppelmos :up:, men inte färska äpplen.
Vi försöker hitta någon form av jos som hon kan dricka, men nästan allt innehåller antingen äpple eller apelsin. Men vi har hittat ananasjos som funkar - fast det är ju rätt intressant att hon kan dricka Del Montes ananasjos och äta ananasringar, men vi köpte en annan ananasjos som hade lite fruktkött och när hon fick i sig fruktköttet reagerade hon direkt... Nån som har tips om andra sorters jos som skulle kunna funka?
Tomat har vi fortsatt att låta bli och även köket i skolan har accepterat det.

Jag har en vän som är histaminöverkänslig, ganska nydiagnosticerad. Och hon har stränga order om ambulans till sjukan varje gång hon reagerar på något, vilket fortfarande kan bli nån gång i veckan. Hon blir jättesjuk! Och med det i minnet är jag definitivt inte beredd på att gambla mer än nödvändigt med mitt barn. När det gäller sånt som jag tror och hoppas ska funka så får hon prova, men inte när det är troligt att hon kommer reagera.

Vad för typ av recept? Jag som inte är ett fan av tomat har det nästan aldrig i maten.
 
Nu var det länge sedan jag läste tråden men är det alla tomater eller bara röda? Har för mig att vissa klarat av samma frukt med annan färg. Tänker såklart på gula tomater som ett test.
 
Köttfärssås som är dundergod:
Stek lök och vitlök i smör så de svettas.
Stek med köttfärsen i samma panna.
Dra i creme fraise, oregano, peppar.
Soya kommer sedan när resten har gottat ihop sig.
Soyan ger saltet, men du kan blanda i lite fisksås eller buljong om du vill har mer smak.
 
Ett av mina barn har börjat reagera mot vissa frukter och grönsaker (apelsin, äpple o tomat, hittills...), så vi försöker nu utesluta dessa ur hennes kost.
Resten av familjen älskar "mammas köttfärssås" men den innehåller ju en massa tomat (krossade + puré) så den bör väl helst undvikas nu då. Men då uppstår ju genast ett receptproblem...
Så, är det någon här som har nåt enkelt och gott recept på hur man gör köttfärssås utan tomat?
Tacokryddning (i en sån där påse) är ju ett snabbt sätt. Vet dock inte om det passar till pasta :)
 
De äldre generationerna i min släkt har aldrig använt tomat i köttfärssås, utan snarare gjort den som en sorts "brunsås", lök och köttfärs stekes med salt och peppar, på med soja och vatten och puttra. Reder av med en vanlig mjölredning vid behov. Låter jättetråkigt men det blir väldigt gott och mustigt. (Jag hade haft i fond också för övrigt.)
 
Jag har en vän som är histaminöverkänslig, ganska nydiagnosticerad. Och hon har stränga order om ambulans till sjukan varje gång hon reagerar på något, vilket fortfarande kan bli nån gång i veckan. Hon blir jättesjuk! Och med det i minnet är jag definitivt inte beredd på att gambla mer än nödvändigt med mitt barn. När det gäller sånt som jag tror och hoppas ska funka så får hon prova, men inte när det är troligt att hon kommer reagera.
Hoppas verkligen inte barnet har fått det här. :( En nära släkting har haft ordentlig histaminintolerans i ett par år och det är ju minst sagt knepigt att laga mat till henne. Men det går!
Det är högsta kvalitet på råvaror som gäller, som huvudregel ingen behandlad mat som konserver etc. Färska kryddor går bra, ev en gnutta salt och peppar. Absolut ingen soya etc.
Det började när jag var barn med jordgubbar och skaldjur... Hon fick ju inte diagnos förrän 35 år senare och hade hon vetat hade det inte blivit så illa som det blev. Nu äter hon antihistaminer året runt och har lagt om kosten och mår jättebra.
Jag brukar använda mig av recept på den här sidan när hon kommer. Och de har funkat fint och är gott. Skriver av förklarliga själ inte ut alla recept här, men det kan hända att du kommer ha lite glädje av dem och framför allt, hitta lite inspiration. :)
http://www.connorskitchen.se/category/recept/
 
Vi försöker hitta någon form av jos som hon kan dricka, men nästan allt innehåller antingen äpple eller apelsin..

Med reservation för att jag inte har kollat vad mer hon inte tål och att jag bara kollade upp innehållsförteckningarna lite snabbt på internet, så har God Morgon tre juicer som inte innehåller äpple eller apelsin. Bifido mild blueberry (jag har dock svårt att tro att man kommer från känslan av blåbärssoppa, men jag har inte provat den), Lemonade (citron och druva, kan bli lite sur, den är verkligen lemonad) och Sicily Red orange, om hon kan äta blodapelsin (en personlig favorit).
 
Vi försöker hitta någon form av jos som hon kan dricka, men nästan allt innehåller antingen äpple eller apelsin. Men vi har hittat ananasjos som funkar - fast det är ju rätt intressant att hon kan dricka Del Montes ananasjos och äta ananasringar, men vi köpte en annan ananasjos som hade lite fruktkött och när hon fick i sig fruktköttet reagerade hon direkt... Nån som har tips om andra sorters jos som skulle kunna funka?

Det kanske kan vara en idé att köpa en egen juicepress och göra egen på det hon tål? Finns ju ganska avancerade såna idag där man bara behöver skala och så tas fruktköttet upp i egen behållare. Då blir det ju heller inga tillsatser eller dylikt.
 
puttar upp min gamla tråd för att se om det finns några nya alternativa recept, vi har provat lite men fastnat på "tacokryddad köttfärs med creme fraiche". Jag hoppas fortfarande lyckas hitta något som jag kan få övriga (kräsna) familjemedlemmar att äta...

det är alltså tomater som dottern inte tål, det verkar dock funka med gula körsbärstomater nån gång ibland. Äpple, päron och "vissa bananer" reagerar hon också på.
 
@ameo Går det att dra upp några riktlinjer för vad som går hem hos övriga? Några absoluta no no ingredienser (utöver dotterns allergi då)?
 
@ameo Går det att dra upp några riktlinjer för vad som går hem hos övriga? Några absoluta no no ingredienser (utöver dotterns allergi då)?
korta svaret är nej... *suck*
med fyra barn som har väldigt olika tycke och smak är matrepertoaren redan ganska smal, det blev ju inte direkt enklare när det hela komplicerades med lite allergi...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 184
Senast: mackan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 757
Senast: Mirre
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 022
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp