köttfärssås utan tomat?

Puttar upp den här tråden i hopp om fler recept att prova. Några är testade, med olika resultat.
(jag när även en liten förhoppning om att någon ska kasta ur sig ett recept som kan vara lönt att prova på den övriga familjen, varav några är rejält kräsna...)

Sedan tråden startades har vi hunnit inse att varken banan eller päron funkar heller. Päron gick först om de var skalade, men efter några gånger var det kört. Däremot har det visat sig att hon tål äppelmos :up:, men inte färska äpplen.
Vi försöker hitta någon form av jos som hon kan dricka, men nästan allt innehåller antingen äpple eller apelsin. Men vi har hittat ananasjos som funkar - fast det är ju rätt intressant att hon kan dricka Del Montes ananasjos och äta ananasringar, men vi köpte en annan ananasjos som hade lite fruktkött och när hon fick i sig fruktköttet reagerade hon direkt... Nån som har tips om andra sorters jos som skulle kunna funka?
Tomat har vi fortsatt att låta bli och även köket i skolan har accepterat det.

Jag har en vän som är histaminöverkänslig, ganska nydiagnosticerad. Och hon har stränga order om ambulans till sjukan varje gång hon reagerar på något, vilket fortfarande kan bli nån gång i veckan. Hon blir jättesjuk! Och med det i minnet är jag definitivt inte beredd på att gambla mer än nödvändigt med mitt barn. När det gäller sånt som jag tror och hoppas ska funka så får hon prova, men inte när det är troligt att hon kommer reagera.

Finnerödja har juicetetror med blåbär, lingon, tranbär eller granatäpple som är goda, tål hon det månne? Jokk har liknande som är lite billigare, men de smakar mindre bär och mer saft, så inte lika goda.
 
puttar upp min gamla tråd för att se om det finns några nya alternativa recept, vi har provat lite men fastnat på "tacokryddad köttfärs med creme fraiche". Jag hoppas fortfarande lyckas hitta något som jag kan få övriga (kräsna) familjemedlemmar att äta...

det är alltså tomater som dottern inte tål, det verkar dock funka med gula körsbärstomater nån gång ibland. Äpple, päron och "vissa bananer" reagerar hon också på.

Vet inte om jag skrivit det redan, men har du provat rödvinsvarianten? Bryn färsen hårt, lägg i hackad lök och vitlök och örtkryddor, ev lite rökt paprika också. Slå på en liten tetra rödvin och en skvätt köttfond. Häll i lite röda linser. Låt puttra så länge du orkar, men minst 30 min.
 
Brämhult har juicer utan de allergenerna i. De har en med enbart morotsjuice, sen de som heter Hallondryck som enbart är krossade hallon och druvjuice, Hallon&Blåbär, Jordgubb&Lime, samt de som heter lemonad och hallonad.
 
Gillades köttfärsen jag tipsade om? För isf kanske denna kyckling passar;

Bryn lök och vitlök I panna ihop med lite paprikapulver/chili I olja.
Strimla en morot och lägg i.
Strimla eller ha hela kycklingdelar (bröst, klubbor, vingar, lår, vad de nu råkar gilla) I pannan.
När kycklingen fått fin färg slå på grädde så det täcker allt.

Under tiden det kokar ihop, koka riset, slå på ugnen.
Jag kan ställa mig och skopa ur en del av grädden och reda den innan jag slår tillbaka den I pannan för att fä en krämigare sås.

När ugnen är klar och riset har ca 5 min kvar, ställ in en plåt med någon god skivad salami och låt dem bli till chips.

Servera kycklingen med ris och salamichipsen smulade över kycklingen.
 
Samt att hälsokosten har en tranbärsdricka som är 100% tranbär. Den är mycket god och går att göra många olika måltidsdrycker och drinkar. Finns sötad och osötad, har bara köpt den osötade. Blandar man med pressad citron/lime och lite honung blir det en ypperlig läskande sommardrink!

Frusna bär I mixern som man sedan gör en smoothie av brukar också gå hem. Rabarber/svartavinbär/sultron är mycket gott.

Även om du tar rabarber och later dra I vatten, blir gott. Dra isär rabarbern så de blir fina spiraler blir det extra vackert på bordet.
 
korta svaret är nej... *suck*
med fyra barn som har väldigt olika tycke och smak är matrepertoaren redan ganska smal, det blev ju inte direkt enklare när det hela komplicerades med lite allergi...
Jag har inga barn. Men jag och en god vän jobbade i somras en vecka på ridläger (där vi arbetade som ledare när vi var unga) och lagade mat till 25 barn. Barnen var sådär 8-15 år och vi hade ibland fyra olika portioner att göra p g a allergi/överkänslighet och att vissa av barnen inte åt kött. Jag tror att jag vågar säga att resultatet blev riktigt bra när vi väl kommit igång.

Det som gick hem framför andra var:

- Allt där barnen själva fick plocka ihop sin tallrik. Vi hade t ex en tacokväll. Vi märkte allt tydligt så de som var allergiska mot något såg vad de inte skulle ta. Vegetarianerna gjorde jag en bönröra åt istället för köttfärs. Likadant gjorde vi med en pastasallad som plötsligt blev väldigt populär. Vi lade allt i olika skålar så fick barnen ta själva vad de ville ha.

- Pizza. Vi gjorde tre varianter varav två var vegetariska och en utan tomatsås. Det var mycket tunt utbakade pizzor så vi klippte dem med sax. Barnen åt verkligen som hästar! Min väninna gjorde vitkålssallad till och den gick också ner.

- En återupplivad 80-talsrätt med kassler i ugn med sås bestående av grädde och chilisås (det går bra med sweet chili som väl är tomatfri?) och ananas:eek:! Vi var själva lite skeptiska, men barnen åt som sjutton. Sen smakade vi själva och konstaterade att det var helt ok. Vi gjorde även en variant med purjolök så fick de välja, men de flesta föredrog ananas.

- En riktig hit var fish and chips. Det vill säga - fiskpinnar tillagade på plåt serverad med ugnspommes frites, sallad, hemgjord remouladesås och någon annan sås.

- Hamburgare, naturligtvis. Med bröd och stort salladsbord där de själva fick plocka ihop tillbehören.

- Fläskpannkaka i långpanna (vanlig pannkaka för de som inte åt kött). Alla ville ha jordgubbssylt till!

Det vi kom fram till var att i största möjligaste mån separera saker istället för att blanda ihop dem. Då blev alla nöjda. Det är förvånande hur mycket gurka och majs som kan gå åt... Utöver det ovan var det vanlig husmanskost som korv stroganoff, macaronipudding, köttbullar mm.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 185
Senast: mackan
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 762
Senast: Mirre
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 022
Senast: Lilahnee
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp