Kolik ikväll..

maria_b

Trådstartare
Några av er kanske har läst om min fölunge (numera åring) som hela tiden drabbas av otur och är skadad och sjuk om vart annat. Opererad för senkontraktur med komplikationer i läkningen är senaste händelsen som varit efter en lång rad med andra skador och sjukdomar. JAg nämnde också att lillan har haft en del problem med magen som yttrat sig i magknip under hela vintern, hon har huggit och sparkat mot magen emellan åt och sen har det varit bra, utan några andra symtom överhuvudtaget.

För ca 10 dagar sedan så fick hon dock andra symtom, i form av föjd temp, bukanadades med vidgade näsborrar och blev väldigt hängig, samt kollade mot magen. Då gav jag parafin o sen gick med henne i 40 min o sen var hon helt normal igen utan några mer symtom alls.

Avmaskade och slutade att ge lugnande för två veckor sedan och sedan dess så har jag inte heller sett något huggande eller sparkande mot magen så jag trodde att jag hittat problemet i något av det.

Sen nu på em/kväll så blev tösen dålig igen. HAde ätit det mesta av maten och var pigg o glad när jag kom ner till stallet, men sen så började hon plötsligt bukandas med vidgade näsborrar och lade sig ner, blanka ögon och allmänt hängig. Ville inte ens smaka på lussern som hon älskar. Tempen började stiga och sen blev hon riktigt dålig. Vit/grå slemhinnor och så fort hon fick vara i boxen så lade hon sig på rygg med benen uppåt och var nästan okontaktbar. Inget tarmljud ifrån magen. När vi fick upp henne för o ta ut o motionera så lade hon sig även på marken ute. Veterinären som var påväg gjorde oss förberedda på resa till Strömsholm för en ev buköppning. När hon kom så sa hon att svarar hon inte på det kramplösande med en gång så måste vi åka. Men, i min stora glädje, så blev lillan "helt" bra direkt! Det gjorde verkligen susen, hon blev pigg o glad o brallade lite när vi tog ut henne för motion, det kom gaser och hon har ännu inte lagt sig nått än. Magen låter som vanligt! Vet sa att kramplösande håller i ca 5-6 timmar så vi måste hålla ögonen på henne så hon inte blir dålig igen. Och om det var riktigt allvarligt så kunde symtomen komma tillbaka redan efter ett par timmar från första injektionen vilket det inte har gjort, peppar peppar.

Jag hoppas det håller i sig nu och hon inte blir sämre igen. En buköppning kan ju kosta en bit över 100.000 om man har otur o med tanke på hennes sjukdomshistoria så finns inte så mkt pengar kvar på försäkringen.:cry:

Det som bekymrar mig är dock VAD som är orsaken till hennes magproblem och om tidigare magknip har något samband med dessa kolikanfall eller inte. Det känns ju som att risken är stor att det kan komma tillbaka om man inte vet orsaken och kan försöka förebygga...

Ville väl mest skriva av mig, men ni med erfarenheter från denna typ av kolik får gärna dela med er!

Mvh Maria (med en 9 månaders "fölis" som varit frisk ca en månad av sitt liv:crazy:)
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik ikväll..

Stackars dej. Hoppas att allt ordnar sej. Och att du hittar anledningen till hennes kolik "anfall".

Det är inte bara det att det är dyrt med en buk öppning. Har okså hört att det är lång rehabelitering efter det.
 
Sv: Kolik ikväll..

Hon äter:

Hö (fri tillgång, hon äter ca 10-11 kg)
luccernpellets 1liter om dagen
mineralpellets
loppfrön (mag-tarmrens)
parafinolja (har fått det dagligen i maten sen ett par veckor tillbaka)
Har fått b-vitamin i två dagar

Hade gett henne ca två dl havre i två dagar nu innan kolikanfallet, men det har hon ju ätit när hon var liten o gick med mamma innan hon blev konvalecent. Magproblemet har ju hållt på längre.

Gav även morötter förut som jag slutade med i hopp om att det kunde vara det som gav knip (kanske gasbildning) men det har hon ju inte heller fått på kansek tre veckor.

Hon fick även lugnande (Vetranquil) i ca 2månader förut men det har hon inte fått på ett par veckor heller. Dock så har hon slutat att hugga och sparka mot magen sedan vi slutade med det, men vi avmaskade i samma veva så jag vet inte vilket av det som var felet då eller om det bara var ren slump. Dock så visade träckprovet bara måttligt med spolmaskägg och lindrigt med blodmaskägg, vilket enligt veterinär inte är mkt på en åring.

Hon har ju för ca en månad sen gått på pencillin och metacam men då så borde ju inte magproblemen ha fortsatt efter detta om det inte gett någon rubbning i "systemet"? Hon fick i samma veva andapsin (magsårsmedicin).

Hon går ju bara i en liten hage ensam och får därmed inte mkt motion och det gör ju inte saken bättre. JAg har dock börjat släppa henne i ridhuset nu så hon får springa lite för hon är tillräckligt bra efter senoperationen nu. Men jag vågar inte släppa ihop henne emd de andra hästarna i stör hage då de hagarna är lersörja pga den dåliga vintern, och läkning av senan i kombination med sugproppseffekt av leran känns som för stor risk.

Någon som har erfarenhet av artroskopi(heter det väl när man går ner med slang i halsen?) och om man kan se mkt genom det? Och vad det kan kosta ungefär? Jag kanske ska avvakta först o se om hon får mer kolik så det inte bara var en tillfällighet nu, eftersom hon som sagt har slutat med hugg- och sparkandet mot magen sedan vi avmaskade o slutade med lugnande.

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

En av mina hästar hade liknande koliksymptom i går.
Han har det periodvis, men nu var det ca 1½ år sedan sist.

I går var ett av de absolut kraftigaste och jag trodde också att jag skulle få åka in, han låg helt på sidan och nästan hyperventilerade och pulsen steg så jag gick bara korta sträckor med honom innan han fick vila. Men på ca 20 min var det över och vet kunde vända hem igen medans vi avvakatade.

Iom att han haft dessa anfall många gånger så har jag försökt att hitta en mönster, men det är svårt.

En ide jag haft är att han spänner sig ute, och det gör att när han kommer in i boxen inte kan kissa. Han är kissnödig och spänner sig än mer tills han får som magknip, och lägger sig ner och bukandas.

Det brukar släppa efter lågsam promenad.

Men han har även gaser så det är som sagt jättesvårt att hitta en röd tråd.
Vid ett tillfälle när vet rektaliserade så sa hon att tarmen lagt sig konstigt vid mjälten, men att det inte var som ett tarmvred.

Lite av mina erfarenheter.

Jag hoppas verkligen att du slipper mera nu och att din fina fölis kommer igen.

Håller tummarna!!
 
Sv: Kolik ikväll..

Hördes det tarmljud ifrån magen på din? Det var ju helt stillia i magen på min ända till veterinären gav kramplösande och då kom det igång direkt! Kom öven ut en del gaser när vi sprang med henne i paddocken så det var väl nån forma av gaskolik skulle jag tro, men jag vet inte... Det känns väldigt oroväckande iallafall, jag går på helspänn hela tiden och kolar till henne och såfort telefonen ringer när jag är iväg så blir jag livrädd. Idag har hon verkat normal men hon kollade mot magen en gång när jag kollade till henne i hagen. Dock hände inget mer än det. Hon har ju lagt till sig olaten att börja gnissla tänder nu i vinter. Det kom isamband med boxvilan och jag tror det beror på att hon är understimulerad. Hon gör det om hon vill ha uppmärksamhet och hon gör det när hon är hungrig (om höt råkat ta slut i boxen). Hon gör det även om hon blir irriterad, tex om jag leder henne i ridhuset men hon hellre vill bli släppt för att springa. Jag HOPPAS att hon inte gör det pga magen också. JAg längtar frammåt sommaren då hon kan komma ut på bete igen och förhoppningsvis håller sig frisk så vi kanske kan hitta nån lösdrift åt henne. Kan möjligtvis tandgnisslandet försvinna då när hon får börja leva ett normalt unghästliv igen eller är detta något hon alltid kommer bära med sig? Hon gör det alltså inte hela tiden, utan just när hon är hungrig eller uttråkad vilket kan vara då och så..
 
Sv: Kolik ikväll..

Gnissla tänder är ett symptom på magsår ffa hos unga föl. Du kanske borde åka till klinik för gastroskopi av magsäcken. Vilken otur du haft med din bebis! Bra att hoven och senan blivit bra efter operationen i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik ikväll..

JA det var gastroskopi jag syftade på tidigare när jag skrev nått annat;) Ja det lutar väl åt att göra en ordentlig utredning nu, speciellt om symtomen fortsätter. JAg har ju gett henne andapsin förut i omgångar, men är inte det en ganska lindrig medicin? Finns det något bättre att pröva?

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Den bästa medicinen vid magsår hos häst är Gastrogard ( substans Omeprazole ) som är detsamma som Losec. Gastrogard är registrerat för
häst och finns i pastasprutor. Lätt att ge men tyvärr DYRT! Förr gav man Losectabletter för människa men det blir inte billigare det om man ska ge rekommenderad dos för häst ( jag har själv räknat på detta efter konstens alla regler...) Gå in på Fass.se, Djurläkemedel så kan du läsa om Gastrogard samt se priset...

Det bästa är om du får henne undersökt före behandlingen sätts in. Gnisslar hon så mycket tänder som du skriver och dessutom har koliksymptom så är misstanken om magsår stor.
Det är vanligare än man tror på häst och då framförallt föl. Jag tror INTE hon gnisslar tänder bara som en ful ovana.

Hoppas allt går bra nu.
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag ska ringa och rådfråga med min klinikveterinär som har följt henne ett tag imorn tänkte jag. Det var ju distriktarn som kom på jourtid igår. Jag har väl också misstänkt att hon kanske även gnisslar pga magsår och att det i samband med detta även blivit en ovana hon tar till eftersom det är så tydligt när hon vill ha uppmärkasamhet eller mat. Hon slutar dock om man blir "arg" på henne. Hon är fruktansvärt understimulerad och eftersom magen har krånglat hela vintern så lär väl det vara det som gjort att gnisslandet uppkommit. Hon står alltså inte och gnisslar hela tiden men jag kanske märker av det korta stunder 2-3 ggr i veckan så jag utgår att det sker dagligen eftersom det främst händer på em/kväll och jag hälften av veckodagarna är i stallet på fm.

Jag ska nog ringa min klinikvet imorn o diskutera vad vi ska göra. Senast vi pratade så prade vi om att gå ner med slang men då hade hon ju inte fått denna kolik så nu är det väl ännu mer aktuellt. Och så tänkte jag höra mig för mer om Losec eftersom andapsinet inte verkade funka.

TAck för svar!

Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Något som jag också kan tillägga är att hon senast två veckorna surar när man ska ge henne maten, vilekt hon aldrig gjort tidigare. Hon var förut en mkt glad häst men nu så lägger hon örona bakåt när man fodrar. Kanska inte har med magen o göra men ändå ett observandum..
 
Sv: Kolik ikväll..

Dricker hon ordentligt? Lucernet suger ju åt sig MYCKET vätska... blöter du pelletsen inna hon får dem?
 
Sv: Kolik ikväll..

Min har lite tarmljud. Inte normalt, men man hör lite aktivitet.

Det är nog en möjlig hypotes att gnisslandet kommer av att hon är under stimulerad, och om följden eller orsaken är ev magsår är ju svårt att gissa, men kan vara troligt.
 
Sv: Kolik ikväll..

Inte en sak till:crazy: ni har väl verkligen haft er beskärda del av bekymmer, men det verkar vara en "tiger" ni har som kämpar vidare hela tiden:)

Hoppas det är Ok att jag slänger in en fråga angående magkatarr på häst?
NGN som vet om det finns ngt medel som man kan ge till digivande ston?
 
Sv: Kolik ikväll..

Det finns ett dietfoder som heter Pronutrin, framtaget för magsårshästar bla. Man kan ge det till föl, till dräktiga står det däremot inget om men det borde det ju gå att ringa om. Mitt sto fick upprepade kolikanfall för några år sedan, och vet. misstänkte magsår. Hon fick 2 omgångar pronutrin, men hennes koliker visade sig sen bero på bandmask.
Tillskottet kan man köpa på kliniker, hos distriktsveterinärerna, eller beställa. Kostar runt 700:-, en burk räcker ca en månad om jag inte minns fel.

Info:

http://www.ringvet.se/pronutrin.htm

http://bivet-ca.nu/se/dyreejere/produkter/fodertilskud/pronutrin
 
Senast ändrad:
Sv: Kolik ikväll..

Idag när jag var ute i hagen så hördes högt buller från hennes mage på flera meters avstånd:crazy: Släppte henne i ridhuset för att jag vielle att hon skulle motionera men hon var inte jätteintresserad. Hon ser så ledsen ut, och jag mår dåligt över detta. Jag har pratad med grannarna för o se om hon kanske kan få börja gå i hagen med deras unghäst, de har bättre uderlag i deras hagar så där vågar jag släppa henne. I vilket fall, magen bullrade rejält så jag tillomed hörde det när hon sprang. Är detta normalt? Hon tittade sig två ggr på magen samt att hon inte tycker om när jag klämmer på den så helt okej är hon ju inte, även om hon inte haft några mer koliksymtom. Jag har ringt till kliniken idag men väntar på att min veterinär ska ringa tillbaka mig under dagen. Undersökning behöver iallafall göras känner jag, men jag vet inte om hon har tillräckliga resurser på sin klinik då den är väldigt liten, så jag vill prata med henne för o se var det är lämpligast att göra det.
 
Sv: Kolik ikväll..

Lucernet är rejält nerblött så det är en enda sörja utav det, hon tycker om det o på så sätt får hon i sig mer vätska. Ang hur mkt hon dricker kan jag inte svara på då hon inte vill dricka ur hink. Hon har både hink och kopp i boxen, men dricker bara max en liter ur hinken om jag har tur. Hon dricker dock helt bekymmerslöst ur koppen men vi har köpt en ny kopp nu som vi ska sätta upp som det kommer mer vatten ur. Hon har hink i hagen med, men likadant där så dricker hon bara nån skvätt. Hon är helt enkelt tvärt emot alla andra hästar och tycker att hink är tråkigt och föredrar kopp!
 
Sv: Kolik ikväll..

Nu är tid bokat på Strömsholm för utredning. Hon åker dit onsdag och stannar några dagar. Jag hoppas att det inte är något allvarligt och att det går att åtgärda lätt. Usch vad jag blir nervös...:cry:
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag tror att det är mycket bra att du tar tag i detta.
Magsår verkar ju vara vanligare än man tidigare trott, och framförallt på unga hästar.

Jag hade en ide om att min unghäst var magsårs benägen. Hon var ofta irriterad och fullständig upptagen att få mat och åt allt. Blev arg om hon var hungrig. Men jag har aldrig kollat henne, bara haft det som en hypotes och tänkt på det vad gäller foder/fodringar och vatten.
 
Sv: Kolik ikväll..

Inte en sak till:crazy: ni har väl verkligen haft er beskärda del av bekymmer, men det verkar vara en "tiger" ni har som kämpar vidare hela tiden:)

Hoppas det är Ok att jag slänger in en fråga angående magkatarr på häst?
NGN som vet om det finns ngt medel som man kan ge till digivande ston?

För min del så är det varken valacken eller stoet som är kolikbenägen, utan min Tinker.
Tur att det inte är samma häst som har allt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 214
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 691
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp