Bukefalos 28 år!

Kolik ikväll..

Sv: Kolik ikväll..

Det är ju jättebra att hon äter det som en gröt! Då kan ju knappast det vara problemet...
 
Sv: Kolik ikväll..

Lucernet hade jag plockat bort på studs! Det är mitt hatobjekt nr 1 sedan det högst troligt orsakat min unghästs svåra kolikanfall förra året:(
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag kan ju ta och uppdatera läget:

Ikväll hade hon kolik, igen:( Dock inte lika allvarligt denna gång, såfort jag såg symtomen så ringde jag veterinären. Hon stod och hyperventilerade och bukandades och hade slutat äta. Allmänt trött i blicken och blanka ögon. Tarmljud till en början men slutade sen. Medan jag väntade på veterinären så gick jag med henne samt släppte henne lös och jagade på. Oroväckande var att slemhinnorna blev gråblå idag igen. Dock så försökte hon inte lägga sig och hon var överlag i bättre skick än i förrgår. Veterinären hann ju komma snabbare denna gång så det kan ju varit därför som hon inte hann bli lika dålig. Men när veterinären kom så hade magen kommit igång ordentligt och slemhinnorna börjat få tillbaka färgen så det verkar som hon fick krampanfall. Hon låg lite högt i puls och hade när veterinären lyssnade på henen överaktiva tarmar vilket jag även märkte av tidigare idag som jag skrev då. Fick kramplösande samt b-vitamin och har efter det verkat må ganska bra. Nu när jag varit ute hos henne o gick och så så verkade hon ganska glad, tittade visserligen på magen ett par ggr så det spänner nog lite men allmäntillståndet var ok.

Jag blir helnervös av detta, snart får veterinären skriva ut en kur med magsårsmedicin till mig med:crazy:
 
Sv: Kolik ikväll..

Avmaskade med Ivomec. Tog ju även träckprov innan och det visade måttligt med spolmaskägg och lindrigt med blodmaskägg och det var enl. veterinären inte mkt på en åring.
 
Sv: Kolik ikväll..

Men, enligt alla tre veterinärer jag pratat med så bör inte luccernet alls vara nått problem? De har frågat vad hon äter och när jag sagt detta så har de sagt att då kan det ju inte vara fodret. Jag frågade om luccernet men ingen av dem trodde det kunde vara orsaken. aja, ingen kan väl vara säker men vad i luccernet skulle hon bli dålig av då menar du?
 
Sv: Kolik ikväll..

Avmaskade med Ivomec. Tog ju även träckprov innan och det visade måttligt med spolmaskägg och lindrigt med blodmaskägg och det var enl. veterinären inte mkt på en åring.

Om koliken är maskrelaterad är det ofta bandmask. Jag skulle ta en avmaskning med ett prazikvantel-medel.
 
Sv: Kolik ikväll..

Men fy vad jobbigt!
Jag förstår att det är mycket oroligt för dig.

Vet inte vad jag ska säga mer än att jag tänker på er och hoppas på att det vänder.

Men visst låter det som hon har krampanfall som du beskriver det.
 
Sv: Kolik ikväll..

Men stackars dig. Kan du inte försöka få komma in tidigare till Strömsholm på utredning så hon inte plötsligt blir jättedålig. Om du ringer och förklarar läget borde du kunna få en akuttid. Det verkar ju inte alls bra med dessa täta kolikanfall.

MVH QUINN
 
Sv: Kolik ikväll..

Mitt råd är att du tar bort allt kraftfoder och ge henne bara hö fram tills ni ska på undersökningen.

Allt foder som man måste blötlägga är förädiskt tycker jag. Just nu behöver hon inte något kraftfoder alls, tarmarna behöver vila sig.
 
Sv: Kolik ikväll..

Kan hon inte få gå i ridhuset över natten med en hästkompis med fri tillgång på hö och vatten eftersom det är svårt med underlaget nu?

Och jag förstår att det inte är så poppis att uppta ridhuset under dagen

Sedan om hon dags över kan gå med grannens unghäst vore ju jättebra...
 
Sv: Kolik ikväll..

Det finns ett dietfoder som heter Pronutrin, framtaget för magsårshästar bla. Man kan ge det till föl, till dräktiga står det däremot inget om men det borde det ju gå att ringa om. Mitt sto fick upprepade kolikanfall för några år sedan, och vet. misstänkte magsår. Hon fick 2 omgångar pronutrin, men hennes koliker visade sig sen bero på bandmask.
Tillskottet kan man köpa på kliniker, hos distriktsveterinärerna, eller beställa. Kostar runt 700:-, en burk räcker ca en månad om jag inte minns fel.

Info:

http://www.ringvet.se/pronutrin.htm

http://bivet-ca.nu/se/dyreejere/produkter/fodertilskud/pronutrin

tack för svaret!:bow: Ska ta upp det med min veterinär vid nästa kontakt :
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag har ingen aning vad i lucernet det skulle kunna vara, det enda jag vet säkert är att min häst var så otroligt nära att dö i kolik och den enda förändringen i hans närmiljö var att lucern hade lagts till hans foderstat. Jag skulle aldrig våga ge honom detta foder igen, oavsett om det går att bevisa att det är orsaken till kolikanfallet eller ej.

Han har inte haft fler kolikanfall sedan jag tog bort lucernet.

Ang maskning så sa de inne i Helsingborg att det är bandmasken som brukar vara kolikutlösande om någon parasit så jag hade avmaskat mot bandmask. Fast med tanke på hur dålig din häst har varit så hade jag bett en veterinär om råd och hjälp med avmaskningen. Har för mig att Hbg höll min under noggrann observation efter avmaskning för att det kunde utlösa ännu ett kolikanfall om han hade haft stora mängder bandmask. Nu var jag i chocktillstånd den där natten efter allt som hänt så jag kan ha uppfattat det fel - kanske ngn annan här kan bekräfta?

Håller tummarna för er
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag kan bara bekräft att även jag försökt ge mina gamla gubbar lucern ett tiotal gånger i deras liv. Alla tre gångerna har slutat med våldsam kolik. Jag vet att lucernn förespråkas ivrigt men även jag har tyvärr mycket dåliga erfarenheter. Första gångerna min äldste drabbades trodde jag att det var för att stallskötaren inte blötte lucernpelletsen. Men numera efter att han drabbades gång efter annan vete fan.

Den andre trodde jag tålde det bra men när han sedan fick en magstörning har lucern alla de gånger jag försökt igen tillsammans med bl a bakjäst slutat med magvärk. Jag ger nu upp! Tror att det är jättebra pga protein mm men mina tål det tyvärr inte heller. När jag pratade med Probimin-försäljaren sa han just att sätt ut lucernet. Mycket troligt att det är det han inte tål. Numera är det liten mängd havre som gäller (som krubbskrammel) för fånghästen. Den andre klarar Krafft Groov och lite annat.
 
Sv: Kolik ikväll..

De tre gångerna i rad två¨skulle varit tio. Slant i huvudet och på tangenterna.
 
Sv: Kolik ikväll..

Då är det i a f någon mer än jag som råkat ut för det här, det är annars ingen som riktigt vill tro på en:(

Jag gav dessutom lucern i hackform så det har inget med blötläggning av pellets att göra utan måste vara någonting i lucernet som orsakar problemen. Nu ger jag Krafft Grund torrt + väl uppblött betfor och en ordentlig högiva och han mår prima på det. Ger fortfarande linfrökaka (också torrt som det är ), 2 dl/dag till honom för att hålla magen igång ännu lite mer.

Till TS; prova att sätta ut lucern och andra ev proteintillskott några veckor är mitt råd. Det är ju i a f inget som kan skada din åring - skulle det vara lösningen så är det en relativt billig och enkel åtgärd.
 
Sv: Kolik ikväll..

Mitt råd är att du tar bort allt kraftfoder och ge henne bara hö fram tills ni ska på undersökningen.

Allt foder som man måste blötlägga är förädiskt tycker jag. Just nu behöver hon inte något kraftfoder alls, tarmarna behöver vila sig.


Hon få inte kraftfoder då lusern är ett grovfoder. Men jag ska någ ge bara hö nu, problemet är att jag blandar parafinoljan och loppfröna md lusernet så då kan hon inte få det heller.
 
Sv: Kolik ikväll..

Kan hon inte få gå i ridhuset över natten med en hästkompis med fri tillgång på hö och vatten eftersom det är svårt med underlaget nu?

Och jag förstår att det inte är så poppis att uppta ridhuset under dagen

Sedan om hon dags över kan gå med grannens unghäst vore ju jättebra...

Hej! Ridhuset nattetid har jag faktiskt inte funderat på.. Blir i sånna fall att kolla upp om nån är villig att ha sin häst där ihop med min för jag vågar inte ha henne där själv, men det är ett bra förslag. JAg släpper henne i ridhuset flera ggr om dagen nu och ser till att hon springer eftersom hon mest står stilla i sin lilla hage. Samt att jag går promenader med henne också.
 
Sv: Kolik ikväll..

Svarar er med dålig lucernerfarenhet:

Ja allt är värt ett försök och trots att alla de veterinärer jag varit i kontakt med säger att det inte är farligt så skadar det ju inte att testa. Är det så att det skulle vara problmet så får jag helt enklet hitta nån ersättare alt. leta efter bättre hö då jag inte tycker att vår höanalys värden räcker. Jag har ju inte viljat ge kraftfoder nu över vintern heller dels för att hon haft vila, samt att hon inte fått växa för fort pga senkontrakturen.

Jag har själv bara haft goda erfarenheter av lucern men o andra sidan så om det är orsaken så vore det ju himla bra!

Maria
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 287
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp