Bukefalos 28 år!

Kolik ikväll..

Sv: Kolik ikväll..

Jag har gett både i hackform och i pelletsform. Samma grej med båda två. Eftersom det hänt så många gånger nu börjar jag få svårt att tro att det är en tillfällighet.
 
Sv: Kolik ikväll..

Håller helt med dig, tycker det är märkligt att man inte diskuterar detta mer för inte kan vi vara de enda som råkat ut för det här?
 
Sv: Kolik ikväll..

Vet faktiskt inte. Tidigare har jag nog varit ensam på forumet. I början var det bara den gamle och när jag skrev om det fick jag till svar bl a att "en häst är ingen häst". Dock hände det honom många gånger. När nu den andre fick samma magonda vete fan. Visserligen har hans diarré inte stoppat men magvärk har han inte haft sedan jag slutade med lucernet. Jag tror att man återigen får konstatera att även hästar är individer. En del tål något som en annan absolut inte klarar. Men vore intressant att höra om någon mer än vi har haft denna erfarenhet.
 
Sv: Kolik ikväll..

*kl*

De gånger jag råkat utför kolik (många år sedan peppar peppar)
Har samtliga hästar gått på pelletsfoder förutom en som åt jästa äppel. När jag slutade med det så försvann koliken.

Finns säkert jättemånga som klara pelletsfoder men jag tror att det kan finnas samband med det och kolik.
 
Sv: Kolik ikväll..

Prövar nu att ta bort lucernet o ser vad som händer. HAr istället börjat ge henne betfor att blanda ner parafin o loppfrön med. Värt en chans, och det borde ju märkas skillnad inom några dagar om det är lucernet. Tycker jag att hon blir bättre så kanske man ska pröva o ge lucern igen för o se om hon då blir sämre, så det inte bara är en tillfällighet:confused: Får se hur jag gör, tilloch börja med så får jag se om jag märker nån skillnad.

Idag har hon iallafall mått bättre, jag släppte henne i ridhuset och hon var mkt gladare än honvarit senaste veckan. Dessutom så har hon idag ätit allt hö vilket är ett gott tecken, när hon har ont så sprider hon runt höt ganska mkt i boxen. Men det är fortfarande överaktivt i magen, låter somandra världskriget där:mad:
 
Sv: Kolik ikväll..

Håller alla tummar att det går bra för er! Vill bara fråga, du ger väl inte loppfrön och paraffin olja i samma mål? det sägs att då tar oljan ut effekten av loppfröna, dvs om hästen har lite sand i magen så kan slemmet som loppfröna bildar inte fungera optimalt ihop med oljan. Jag ger paraffin och betfor i ett mål och loppfrön och betfor ett par timmar senare i ett annat mål, på rek av vet så klart. Lycka till!
 
Sv: Kolik ikväll..

Ge henne INTE betfor om du misstänker magsår, magsårshästar skall inte äta betfor det förvärrar. Vetekli däremot är mkt snällt mot magen och är lösande och motverkar gasbildning också. Min fd magsårshäst funkar kanon på vetekli (det är i stort sett det ända "kraftfoder" hon tål utan att få kolik). Äpple är 110% tabu om du inte viste det även morötter retar men inte lika mkt, knäckebröd är det bästa om man vill ha något "godis" att ge dem.
Jag tycker kokta linfrö funkar mer lenande på magsårshäst än loppfrö.
 
Sv: Kolik ikväll..

Jag hade hållt lucernfritt i minst 14 dagar för att du ska kunna få en rättvisande bild. Nu får jag ju stora skälvan bara av att höra orden "pröva igen" när det gäller lucern men kan förstå att du vill veta säkert.
 
Sv: Kolik ikväll..

KL

jag har tyvärr också samma erfarenhet av lucernet, efter att min ponny började få det fick hon kolik nästan direkt. Jag satte då av lucernet, och efter det fick hon aldrig mer något kolikanfall!

Så mitt tips till dig är, som några andra också skrivit, att skippa lucernet under en tid.




Diana
 
Sv: Kolik ikväll..

Ge henne INTE betfor om du misstänker magsår, magsårshästar skall inte äta betfor det förvärrar. Vetekli däremot är mkt snällt mot magen och är lösande och motverkar gasbildning också. Min fd magsårshäst funkar kanon på vetekli (det är i stort sett det ända "kraftfoder" hon tål utan att få kolik). Äpple är 110% tabu om du inte viste det även morötter retar men inte lika mkt, knäckebröd är det bästa om man vill ha något "godis" att ge dem.
Jag tycker kokta linfrö funkar mer lenande på magsårshäst än loppfrö.

Har du nån källa till dina påståenden, eller är det bara vad DIN häst har gjort.
 
Sv: Kolik ikväll..

Har du nån källa till dina påståenden, eller är det bara vad DIN häst har gjort.

Det är vad flera veterinärer har sagt + egen erfarenhet också (om du menar det med betfor), vetekli är standard diet som veterinärer rekommenderar till magsårshästar samt hästar som lätt drabbas av gaskolik.
Äpple är magens värsta fiende om du syftar på det, gäller såväl djur som människor med magproblem, äpplesyra är inte snällt utan starkt retande.
Morötter har en förmåga att trigga igång krubbitare att bita mer, veterinär jag diskuterat det med menar att alla saftfoder (dit både betfor och morötter hör) är starkt retande på magen därav att de ofta används så att säga för att sätta sprutt på magen. I lägen när man har en magsårshäst så är magslemhinnan sårig och tål ingen ytterligare retning utan att det skall sluta i smärtor.

Om du menar linfrö kontra loppfrö så är det egen erfarenhet från fd magsårshäst som drabbas av gaskolik väldigt lätt, loppfrö funkar inte till hundra men kokta linfrö är det som gett absolut störst effekt.
 
Sv: Kolik ikväll..

Tror på det du skriver. Sedan min gamling började äta dels bakjäst dels krafft groov som innehåller mycket kli har hans mage fungerat alldeles utmärkt. Tål själv heller inte äpplen utan att magen reagerar. Äpplen är dessutom inte alls bra för gallan (i motsats till päron). Morötters påverkan har jag hört olika om. Min maghäst tål det i alla fall inte alls.
 
Sv: Kolik ikväll..

Se där! Där var en till. Finns det flera?
 
Sv: Kolik ikväll..

Håller alla tummar att det går bra för er! Vill bara fråga, du ger väl inte loppfrön och paraffin olja i samma mål? det sägs att då tar oljan ut effekten av loppfröna, dvs om hästen har lite sand i magen så kan slemmet som loppfröna bildar inte fungera optimalt ihop med oljan. Jag ger paraffin och betfor i ett mål och loppfrön och betfor ett par timmar senare i ett annat mål, på rek av vet så klart. Lycka till!

Jo det gör jag:crazy: Hade ingen aning om det, jag har gett parafin vid kvällsmålet och loppfrön morgon o kväll, men jag kan ju ta o ge parafin vid insläppsmålet istället! Tack för infon!
 
Sv: Kolik ikväll..

Jasså ingen betfor, då får jag stryka det från matlistan med! Men vetekli, jag har ignen erfarenhet av det, var köper man och blötläggs det? Hon måste ju ha nån blöt mat att planda det andra med. Hur mkt kan man börja med och hur mkt ska jag ge när jag ökat upp till full dos?
 
Sv: Kolik ikväll..

Något som skrämmer mig är att så många veterinärer jag har varit i kontakt med så har INGEN nämt något av ovanstående ang vad som är bra, samt inte bra för magen på kolikhäst (vet ju inte om det är magsår, katarr, gaskolik eller vad ännu). Alla har frågat vad jag ger och alla har sagt att "då kan det ju inte vara fodret" dock har de rekomenderat loppfrö o parafin. Jag vill själv utesluta att det kan vara foderrelaterat och är därför tacksam av era erfarenheter baserade på trovärdiga källor, så prövar vi oss fram efter det.

Mvh Maria
 
Sv: Kolik ikväll..

Då ska jag förvirra dig lite extra med att säga att ingen av mina har reagerat då jag gett lusern.
Inte SWB stoet som jag tror varit magsårsbenägen, och inte tinkern med kolikanfallen. Har gett lusern vintertid om jag haft dålig kvot på höet, annars inte.

Min SWB valack som nu stått konvalecent fick ju kolik en gång pga att han var i tävlingskondition när han skadade sig och gick till absolut boxvila. Där gav jag linfrö och kli + grovfoder och sedan får ju mina halm att äta av om de vill.

Ang betfor så ger jag ju Quickbeet, eller Speedybeet som den heter, och det är betfor som är ångkokt utan melasstillsatser. Iom att sockret är mindre än i vanlig betfor så ska det tydligen vara bättre, ex för fånghästar.

Det ÄR svårt att veta hur man ska göra när veterinärerna som man litar på inte säger något, men folks erfarenhet säger något annat.

Jag undrar VAD i lusernet som skulle vara kolik framkallande.

Jag ger ju mina hästar Dynavena och konvalecenten (valacken) får Dynavenas rehabfoder som bla ska vara bra för magen och matsmältningen på stillastående hästar. Det fodret innehåller lusernhack.
 
Sv: Kolik ikväll..

Ja, jag skulle också gärna vilja veta VAD i lucernet det är som framkallar koliken, så att man inte av misstag ger ngt helfoder som innehåller samma skadliga ämne:(
 
Sv: Kolik ikväll..

Ja, jag blir också lite undrande...Min magsårshäst stod på HBG djursjukhus flera dagar för utredning, men jag blev endast rek att ta bort Hösilaget, trots bra värden och 70%ts och ge fri tillgång av ett bra hö, i övrigt fick hästen vetekli, betfor, loppfrön, lucernpellets , krafft Groov 125, Pro Equo mm. Har aldrig fått info om att betfor skulle vara skadligt? Det innehåller ju mkt fibrer och brukar ju rek att ge 0.3 kg per dag för att gynna mikroorganismerna i Grovtarmen.
Vetekli köper du på Granngården, jag ger ett krafftmått torrt som jag blöter precis innan fodring, ca 0.3-0.4 kg per dag, innehåller mkt B-vit, samt är fosforrikt så håll koll på Ca/P kvoten.
 
Sv: Kolik ikväll..

Vi får kanske skilja lite på rek gällande magsår och gällande kolik.

På Hbg rek de varmt att vi skulle ge betfor till min kolikdrabbade häst, inte så att han skulle ha det på en gång naturligtvis men i samband med att vi påbörjade kraftfoder giva igen. Betfor verkar lösande då det är fiberrikt samt innehåller socker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 330
Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 231
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp