Kombinera småbarn med häst eller ta paus?

Hej! Är ny här så har jag lagt tråden fel så flytta den gärna :)
Det är så att jag och min man väntar tvillingar nu den närmsta tiden och jag funderar lite på hur jag ska göra med min häst.
Känner ingen som har flera småbarn och samtidigt häst så har ingen riktigt att prata med det om. Det är våra första barn och blir ju lite mera jobb med två barn än ett. Någon som har tvillingar eller många småbarn och lyckas kombinera det med häst?
Jag har också funderat lite av o till i drygt ett år om jag ska fortsätta med hästar eller inte. Jag har en egen häst ca 5 min hemifrån. Jag har inte kunnat rida ordentligt sedan Januari och sen drygt en månad inte kunnat skogsrida heller. Har saknat det vissa dagar men inte haft abstinens eller så.
På sätt o vis tror jag att jag hade velat ha en liten paus från hästeriet, har 1 medryttare idag men fungerar inte optimalt vilket gör att jag funderar på o försöka lämna ut henne på foder? Eller kanske rent av sälja henne? Jag har pratat om det med min man och han tycker absolut inte att jag ska sälja henne eftersom jag inte mådde så bra när jag var hästlös två månader för 5 år sedan men då bodde vi i lägenhet och nu bor vi i hus så är en viss skillnad.
Vet inte riktigt vad jag vill med tråden. Kanske lite tankar och ideer, någon att bolla det med?

Jag tycker först och främst att du ska avvakta med beslut i frågan. Att bli föräldrar är något man inte kan tänka sig in i innan man är där. Men min erfarenhet säger att små barn, hem, arbete,häst och sist men inte minst en man (hustru) är en kombination som totalt tröttar ut en. Visst behöver man sk egentid, men mellan "gångerna" måste man kunna släppa det och med en levande varelse som en häst kan man inte det. Det måste också finnas utrymme för partnern, både för gemensam tid och för dennes egentid annars är risken stor att det leder till slitningar i förhållandet och allt blir pannkaka. Hur mycket man än älskar sin häst och hur starkt intresset än är, så får man andra prioriteringar när man blir förälder, inget konstigt med det och det känns ofta ganska naturligt. Men som flera har konstaterat här så går det alldeles utmärkt att ta upp hästeriet igen senare i livet. Man behöver ju inte vänta 35 år som jag har gjort. Men det beror på att barnen blev intresserade :angel: av hästar och vi skaffade ponnyer och hästar till dem så min egen ridning blev lagd på hyllan väldig länge. Det har jag rått bot på nu och köpt mig en häst.:banana:
 
Jag är en sån inbiten hästnörd så ett liv utan hästar är inte ett alternativ :angel:

Mina barn är 4 och 1 år. När vi skulle ha första barnet så tänkte jag att jag inte ska bli en sån där mamma med ständigt dåligt samvete för antingen familjen eller hästarna så jag la mig på en ambitionsnivå där jag bestämde mig för att det här är okej, eller riktigt bra, för både mig, hästen och familjen. För min del innebar det att hästen skulle gå 4 dagar i veckan, ibland kunde det bli 3 ibland 5, men 4 i snitt och detta har jag inte haft några problem alls att hålla sen äldsta dottern föddes för 4 år sen. Jag och hästen utvecklas och tävlar ett par ggr per år. Rider för tränare när jag känner för det.

Har en 4 årig unghäst under inridning också. När yngsta dottern föddes började jag med honom lite försiktigt med markarbete. Sen i höstas är han lite riden och rids nu 1-2 dagar i veckan och markarbetas 1 dag. Äldsta dottern rider på honom nästan varje vecka och tycker det är kul att vara med och jag hoppas sååååå att intressen håller i sig :love:

Vi har hästarna hemma på egen gård och min man tycker också om att ha egentid med barnen precis som jag gör så att jag ska hinna rida och han hinna greja med sitt har liksom aldrig varit något problem för oss. Vi har pratat på en tredje häst till och med :angel:

Så det är klart det går! Men man kanske inte ska lägga sig på en för hög ambitionsnivå de första åren :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 828
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 106
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 522
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 484
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp