Bukefalos 28 år!

Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

20032003

Trådstartare
Skriver under anonymt nick nu.

För två veckor sedan gick jag (44 år) på min första mammografiundersökning. Igår kom en kallelse till att komma tillbaks om en vecka och ta kompletterande röntgenbilder samt ev. ultraljud. De poängterar på kallelsen att 1 av 20 kvinnor kallas tillbaka, och att det inte alls behöver betyda att de har hittat någon elakartad förändring utan att de behöver fler bilder för att kunna göra en säker bedömning. Men såklart är jag jätteorolig :(!

Är det någon mer här på buke som har gått igenom samma sak, och som INTE hade någon elakartad förändring?

Jag ska försöka ringa idag och skynda på min tid lite. Kanske har de fått något återbud. Det känns som lååååång tid att vänta till måndag för att få veta...
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag blev kallad tillbaks ganska omedelbart för att göra en biopsi som inte visade något elakartat. Tror att de tar det säkra före det osäkra.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Ett antal av mina vänner har råkat ut för det.

Oftast är bilderna oskarpa så de behöver ta om. Alternativt att de sett något, tar biopsi och konstaterar att det är helt ofarligt.

Skulle tro att absoluta majoriteten av dem som kallas en gång till inte har något farligt.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag har :crazy:
De 10 dagarna mellan kallelse och undersökning var hemska! Jag försökte verkligen koppla bort alla negativa tankar o bara fokusera på att det var rutin att ta om när bilderna är dåliga. Det var svårt!

Väl där så visade det sig att det inte var dåliga bilder tekniskt sett, men de hade lyckats klämma ihop mitt ena bröst ojämnt så den bilden hade en förtätning de inte kunde ignorera. Omtag av vanliga bilder och ultraljud visade att allt var helt normalt och jag kunde börja andas igen.

Förstår hur du känner dig nu, men det är sant det de säger, de allra flesta omtag är pga bildkvalité av olika anledningar.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag har studerat till röntgensjuksköterska och har så ledes haft praktikplacering på mammografin och hoppas att jag kan lugna dig lite! :)

Anledningarna kan vara många till att du kallas tillbaka, det kan vara att de sett en förändring de vill kika lite närmre på. (Obs! Förändringar betyder inte att de nödvändigtvis har hittat något elakartat utan det kan vara körtlar, fett, cystor m.m som syns på rtg - bilden men som kan se lite lustig ut pga vinkeln bilden är tagen i t.ex.) Ultraljud brukar fungera som ett komplement till rtg - bilderna för att få en säkrare helhetsbild av vad det är de ser.

Det kan även vara så enkelt att bilderna inte blev tillräckligt bra i någon vinkel så mammografiläkaren har ordinerat kompletteringsbilder för att de andra bilderna inte var tillräckligt bra för att utesluta ev. förändringar som inte ska vara där. (T.ex. cystor.)

Känns som om jag svamlar men jag skyller på att jag är nyvaken. Fråga gärna om du undrar något så ska jag försöka svara! :)
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Skriver under anonymt nick nu.

För två veckor sedan gick jag (44 år) på min första mammografiundersökning. Igår kom en kallelse till att komma tillbaks om en vecka och ta kompletterande röntgenbilder samt ev. ultraljud. De poängterar på kallelsen att 1 av 20 kvinnor kallas tillbaka, och att det inte alls behöver betyda att de har hittat någon elakartad förändring utan att de behöver fler bilder för att kunna göra en säker bedömning. Men såklart är jag jätteorolig :(!

Är det någon mer här på buke som har gått igenom samma sak, och som INTE hade någon elakartad förändring?
Jag ska försöka ringa idag och skynda på min tid lite. Kanske har de fått något återbud. Det känns som lååååång tid att vänta till måndag för att få veta...

Jag har, ett antal år sedan, blev kallad för komplettering, UL utfördes. Visade sig vara en cysta 1 cm diameter, innehållet sögs ut, analyserades, var helt OK, varit på många mammografier sedan dess, alla varit u.a. Urskicklig läkare, kände knappt när hon stack in den LÅNGA kanylen i bröstet.
Jag grät som en sill hela tiden övertygad om att min sista stund var kommen. Efteråt skämdes jag och skickade en bukett blommor till avdelningen nästa dag med tack för gott omhändertagande, de var så rara, sköterskan höll mig i handen hela tiden.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

KL

Tack ALLA för att ni har delat med er :)! Ni har helt klart lugnat mig lite. Jag ringde idag för att försöka få en tid denna veckan, men det var fullbokat tyvärr. Det känns som om det är en EVIGHET till måndag morgon...:(
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag tror att som någon redan skrivit, att det har blivit nåt vajsing med bilderna, bara.

Hade de sett något suspekt så hade de kallat tillbaks dig omgående.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag var på min första i höstas. På torsdagen fick jag svar om att jag skulle komma tillbaka på tisdagen veckan därpå för nya bilder. Det stod inget mer i kallelsen, och den helgen var verkligen fasansfull. Väl där var jag yngst i väntrummet och fick göra om bilderna TVÅ gånger och då trodde jag nog att min sista stund var kommen. Sen vid ultraljudet såg läkaren så glad ut och det visade sig bara vara dåliga bilder! Eftersom jag har så stora bröst var det svårt att se helt enkelt. Allt var helt normalt. Jag lider verkligen med dig, och hoppas du får bra besked snart!
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag fick också komma tillbaka efter första ordinarie mammografin, jag hade en stor fettknöl i ena bröstet som jag visste om sen tidigare och kollat då.

Nu hade den blivit större och kunde eventuellt dölja annat så den opererades bort (den var 5x2 cm så den kändes tydligt). Punktion har jag gjort 2 ggr i knölen och jag tror inte man är så känslig inne i brösten som man är "på ytan" för det kändes inte någon av gångerna.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag har inte fått bakläxa på mammografin men däremot varit inne för en knöl två gånger. Fick ta bya bilder och ultraljud som visade att det fanns vätskefyllda cystor som sedan punkterades och visade sig inte vara något farligt.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

fick komma på återbesök första gången jag var där
Var inte roligt alls, alla andra hade i princip sagt att de röntgar och så får man papper hem att allt är OK
Men det gällde inte mig, de tog om bilderna flera gånger så det slutade med att de stack in långa nålar i bröstet och drog ut vätska, gjorde ont så den stackars sköterskan fick en sönderkramad hand.
Tillbaka igen på eftermiddagen och fick reda på att det var ofarligt det de hade hittat.
Men jag går på kontroll var 18:e månad istället för vart tredje år
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag fick göra ett UL omgående. Anledning var mycket körtelvävnad, så svårt att se på rtg. Ua, tack och lov.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Kl
Kan olika storlek på brösten göra att de vill kolla lite extra? Jag har - och har alltid haft - bröst som skiljer sig markant både i form och storlek. Jag har också en tatuering uppe i kanten på ena bröstet. Kan det ge något knasigt resultat?
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Jag har fått göra det två ggr, och har inte varit något.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Usch, ja, den här helgen är verkligen förfärlig:(. Under veckan har det gått rätt bra. Jag har ju jobbat och haft fullt upp som vanligt, även om jag onekligen har varit ovanligt tankspridd... Jag inbillar mig också att det gör ont överallt, och att jag har alla möjliga fel just nu. Fast sanningen är väl att brösten, och allt annat, känns precis som vanligt på mig. Jag brukar få lite diffust ont, samt svullna bröst, strax efter ÄL och framåt, och det är verkligen inget nytt, men just nu känner jag efter som bara den.

Det står nya röntgenbilder + ev. ultraljud på min kallelse och att besöket kommer att ta ca 1 h. Är det "normalt"? Var det ungefär så lång tid det tog för er andra som varit inne och kompletterat också? Vad ska jag förvänta mig när jag kommer dit? Jag har ju inte varit på samma ställe när jag tog de första bilderna, så jag vet inte hur det kommer att bli här. När man tar de vanliga mammografibilderna är man på någon liten "filial" i en annan stad som ser ut ungefär som en lägenhet med, vad jag antar, bara en sjuksköterska (alltså ej läkare) som tar bilderna. Nu ska jag alltså till sjukhuset för uppföljning.

Orolig, orolig, orolig...:(
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Ja det är som tur är normal tid nu för tiden, när jag var inne första gången stod det 3 h på lappen. Vilket det också tog. Jag tror att det beror på att det var så många år sen att utvärderingsmetoderna förfinats eller att de effektiviserat sina rutiner över lag.

Jag förstår att det är nervöst men visst är det bra att de kollar en extra gång för att vara säkra.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Det står nya röntgenbilder + ev. ultraljud på min kallelse och att besöket kommer att ta ca 1 h. Är det "normalt"? Var det ungefär så lång tid det tog för er andra som varit inne och kompletterat också? Vad ska jag förvänta mig när jag kommer dit? Jag har ju inte varit på samma ställe när jag tog de första bilderna, så jag vet inte hur det kommer att bli här. När man tar de vanliga mammografibilderna är man på någon liten "filial" i en annan stad som ser ut ungefär som en lägenhet med, vad jag antar, bara en sjuksköterska (alltså ej läkare) som tar bilderna. Nu ska jag alltså till sjukhuset för uppföljning.

Orolig, orolig, orolig...:(

Andas.

Att de flyttar undersökningen till sjukhuset är väl bra!? Istället för ytterligare en omgång oskarpa bilder undersöks du med bästa möjliga utrustning.
Att det tar en timme beror väl på att de inte bara ska ta bilderna. Någon/några ska titta ordentligt på dem också.

Finns det något som ser diffust ut är ultraljudet en kompletterande bra undersökning. (de flesta hästägare har väl sett ultraljudsbilder på senor eller livmödrar...)

Och för att bita huvudet av skam... Om, om, OM det skulle finnas något där så är det inte eller någon total katastrof. Du opereras, behandlas och sedan får du uppföljande undersökning varje år istället för som tidigare.

Sjukdomen med stort C är numera mindre dramatisk än förr. Forskningen har gått framåt.

Jag har funderat en hel del om detta. Jag har ju gått igenom hela långa vägen med operation, cellgift, strålning och medicinering i fem år. Många i min omgivning var väldigt omskakade. Samtidigt hade andra personer nära mig fått flera små hjärtinfarkter. Omsorgen om mig var betydligt större än för de där personerna. Även om de objektivt sett var i större livsfara än jag var. Min cancer togs bort. Läkarna sa till mig att när jag vaknade efter operationen var jag frisk. Man kan inte operera bort ett krassligt hjärta.
Det är märkligt - fast mänskligt - hur man resonerar.

Du är upprörd och orolig. Jag menar inte att förminska dina känslor. Inte alls.
Samtidigt vill jag att du ska se lite mer sansat på det du ska gå igenom. Tar man fram troll i ljuset spricker de.

Önskar dig lycka till med undersökningarna och hoppas att det bara är suddiga bilder.

Håll oss uppdaterade.

tanten
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Så var det för mig också: första gången på mammografi och så får man ett telefonsamtal om att de vill göra en kompletterande undersökning. :nailbiting:

Och på tal om mänskliga reaktioner: De erbjöd mig en återbudstid två dagar senare och eftersom det var mitt på dagen när jag har lektioner, så tackade jag nej - det är ju så svårt att hitta vikarier och jag ville inte lämpa över jobb på mina kollegor. Då fick jag en tid 1,5 vecka senare istället.

Det var inte förrän jag kom hem som det slog mig att det faktiskt kunde handla om cancer och att jag nu självmant väntar i över en vecka på att få reda på det... Första natten var jag ganska orolig, men sen släppte jag det faktiskt (vilket är ovanligt för mig).

Undersökningen gick utan anmärkning och anledningen till att de bokar upp en lite längre tid för den kompletterande undersökningen är att de vill kolla upp på alla tillgängliga vis på en och samma gång istället för att kalla in en flera gånger. Först röntgade de, sedan körde de ett ultraljud och redan där var de ganska säkra på att det var en ofarlig cysta. Till slut sög de ur vätskan ur cystan (jag tyckte inte det kändes alls, trots nålen) och konstaterade att det inte var någon farlig knöl alls, utan en ofarlig cysta.

Så ta det lugnt. Man kan visserligen aldrig vara säker på något alls, men om det skulle vara något så kan man nog vara glad över att det upptäcktes där och då hellre än att man går lång tid och det hinner bli riktigt allvarligt.
 
Sv: Kompletterande röntgenbilder - mammografi??!!

Tack litenvit (och alla andra)! Det är SÅ skönt att läsa om fall där det faktiskt har gått bra!

Något jag tänkt på under trådens gång är att det är flera stycken som sagt att de blivit kallade tillbaks efter sin första mammografi. Nu funderar jag på om det kan vara så att många har gått runt med diverse ofarliga förändringar i brösten länge, och som sedan blir föremål för närmare granskning vid första mammografin eftersom ingen vet hur brösten "normalt" ska se ut så att säga. Eller greppar jag efter halmstrån när jag tänker så? Jag försöker ju trots allt lugna mig själv... Det är rätt jobbigt idag nämligen...:(

Jag tänker alldeles för långt i förväg också. Till exempel var jag hos mina föräldrar igår. Det är bara för min man, min chef och ett par kollegor som jag har berättat att jag ska iväg på undersökningen. Mina föräldrar vet ingenting för jag vill inte oroa dem i onödan. Mamma pladdrade på så glatt igår om hotellen de bokat inför sin bilsemester om några veckor, och jag kunde bara känna mig ledsen. För hur gör jag OM det skulle visa sig att jag har något elakartat? Berättar jag så förstör jag deras semester, men inte kan man väl hålla det hemligt heller? Vi bor inte särskilt långt ifrån varandra och träffas i alla fall en gång/vecka. Fåniga tankar, va....?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 445
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 127
Senast: Exile
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 711
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 399
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp