Avlivning?

❤ Jag tycker du gör rätt, tre stora operationer på så kort tid är inte lätt. När hon dessutom har problem i vardagen. Om det dessutom redan har spridit sig känns det inte längre som en bra idé att operera. Ibland känns det som om veterinärer tycker att 6 mån är lång tid att överleva efter en operation. Jag hamnade i ett läge för flera år sedan där jag bad veterinären avliva om de hittade saker på undersökning som inte skulle kunna åtgärdas. Men istället fick hunden vakna och veterinären säger att han borde få ett par fina månader till. Fast jag hade förklarat att jag hellre ville avliva medans han mådde bra än att han skulle få svårt att andas och lida. Jag åkte till en liten klinik veckan efter och fick ett fint avsked. ❤
 
@Kaffekoppen Usch vilken tråkig och jobbig situation. Du gör förstås vad som är nödvändigt och bäst för hunden och dig och du har min sympati.

En tanke bara. Känner du dig helt trygg med din veterinär? Det är extra viktigt tycker jag i dessa situationer, att man har förtroende för veterinären och kommunicerar bra. När jag har vacklat och känt mig vilsen har jag bokat tid hos någon annan och då fått en helt annan känsla och trygghet i vad vi kommit fram till. Även om det kanske inte förändrat något alls.
 
Tycker du gör rätt val. Nej det behöver ju inte vara nåt elakt i mjälten, men är det det så är prognosen dålig även om mjälten tas bort.
Operationstiden lär bli lång (det är pilligt att ta bort en mjälte) och så bägge juverrader på det inom ett par månader. Det är många och stora operationer på kort tid.
Beklagar, hoppas du och hunden får några fina sista dagar tillsammans :heart.
 
Jag skulle absolut opererat en 9 åring. 9 år är ingen ålder alls. Jag opererade bort hela tuttraden på mina förra hund när hon var 11 ,hon levde 4 år till och var pigg in i det sista.
Du kan söka fonder tex bosses hundhjälp.
Det gäller ju dock inte bara ena juverraden här, utan bägge. Och innan det en stor bukoperation där utgången är oviss (beroende på vad som sitter i mjälten).
 
Är tacksam för alla svar och förstår att alla vill väl. Men jag har bestämt mig för och fått tid för avlivning imorgon och det går knappt för min hjärna att acceptera o ta in det. Så allt blir bara jobbigare om jag börjar tänka på fonder, lån och alla hundar som blivit pigga efter operationer. Min hund hade problem med läkningen förra gången hon opererade bort en juvertumör och sydde 4 stygn. Jag vill inte tänka på vad som händer om det skulle blivit problem efter alla operationerna vet rekommenderade. Jag vill bara få pepp just nu att det är ett bra beslut. Allt annat får det bara att bli jobbigare. :cry:
 
Veterinären har gjort sitt medicinska utlåtande men din etiska bedömning avgör. Bara du känner din hund och vet hur hon skulle klara så omfattande operationer med rehabilitering. Jag tycker inte det är fel att operera i ett fall som din hund men det vore fel att inte överväga att låta den slippa gå igenom det. Ett värdigt avslut är det minsta man kan ge sin hund efter nio år tillsammans!
 
Är tacksam för alla svar och förstår att alla vill väl. Men jag har bestämt mig för och fått tid för avlivning imorgon och det går knappt för min hjärna att acceptera o ta in det. Så allt blir bara jobbigare om jag börjar tänka på fonder, lån och alla hundar som blivit pigga efter operationer. Min hund hade problem med läkningen förra gången hon opererade bort en juvertumör och sydde 4 stygn. Jag vill inte tänka på vad som händer om det skulle blivit problem efter alla operationerna vet rekommenderade. Jag vill bara få pepp just nu att det är ett bra beslut. Allt annat får det bara att bli jobbigare. :cry:
Jag tycker du tar helt rätt beslut!
Det är ett flertal stora operationer på kort tid, och dessutom kommer ju läkningstid och rehab på det. Då är det bättre att få ett bra avslut.
Beklagar verkligen!
 
Du gör rätt.:heart

(Fler juvertumörer i kombination med påverkan på mjälten, fynd på ultraljud och dåligt läkkött låter - i min erfarenhet - som det kan vara en cancer som spridit sig. Så det minsta som skulle krävas är en second opinion för att utesluta att problemen har en gemensam orsak - för handlar det om metastaser hjälper det inte att lösa de enskilda problemen)
 
Så tråkigt 😢 Beklagar din situation men tror du gör rätt. :heart Min pappa fick ta samma beslut då hans tik fick en smygande livmoderinflammation samtidigt som hon utreddes för tumörer. När livmoderinflammationen upptäcktes var den så långt gången att det var akut op som gällde så då valde han att hon fick somna direkt iom att han visste om tumörerna.
 
En kompis 11-12 åriga hund av liten ras lät operera för juvertumörer ena raden. Ont som fan en tid. Hann knappt läka förrän hon fick livmoderinflammation under ett löp. Blev opererad och hämtade sig rätt snabbt. Fick dock bara ett år innan cancern gått vidare till lungorna och fick tas bort.
Bara du kan ta beslutet, men jag skulle personligen inte ha dåligt samvete över att låta hunden somna in 💕
 
Jag opererade ju som sagt min tös vid 11 år, men det rörde sig om En knöl som jag visste var benign. Hade det varit cancer och med ytterligare komplikationer hade det slutat annorlunda.
Jag hoppas att ni lyckats ta tillvara på den sista dagen. :heart
 
Är tacksam för alla svar och förstår att alla vill väl. Men jag har bestämt mig för och fått tid för avlivning imorgon och det går knappt för min hjärna att acceptera o ta in det. Så allt blir bara jobbigare om jag börjar tänka på fonder, lån och alla hundar som blivit pigga efter operationer. Min hund hade problem med läkningen förra gången hon opererade bort en juvertumör och sydde 4 stygn. Jag vill inte tänka på vad som händer om det skulle blivit problem efter alla operationerna vet rekommenderade. Jag vill bara få pepp just nu att det är ett bra beslut. Allt annat får det bara att bli jobbigare. :cry:
Pepp! ❤️
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 187
Senast: Sel
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 181
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
990
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glass
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp