Bukefalos 28 år!

Komplicerat värre

TheRedLightning

Trådstartare
Jag känner att jag måste få skriva av mig lite och kanske eventuellt få lite tips och idéer på vad man kan göra.

För att göra en lång historia kort så har det tagit slut mellan mig och min sambo (förvisso hade det egentligen redan tagit slut för flera år sedan..) och jag väntar i nuläget på en lägenhet så jag kan flytta.

Jag hade tänkt vara singel ett tag, men en annan kille har klivit in i bilden och det är här det komplicerade kommer. I början vara vi bara vänner, väldigt bra vänner, sen hände det något när jag gav honom en kram. Han blev kär i mig. Det rullade på i början kände jag ingenting, men jag har inte fått den här nykära känslan snarare att jag blivit lycklig när jag tänkt på honom.
Vi pratar nästan dagligen i telefon via samtal eller sms.

Jag vet inte varför jag jämför den här killen med min sambo, är det vanligt att man jämför?
Jag känner mig även rädd och osäker, den nya killen har väldigt starka åsikter och jag vet inte om jag borde inleda ett seriöst förhållande med honom. Osäkerheten kommer av att han ena dan sagt att vi kan göra ditten och datten för att senare ha glömt bort och jag känner mig besviken, speciellt när det är något jag sett fram emot. Jag frågade rakt ut om det bara var lek för honom eftersom det kändes som han lekte med mina känslor.
Han vill tydligen vara seriös med mig, men vill inte när jag är så negativ, som han säger.

Negativiteten kommer delvis från honom också, t ex det där jag hade sett fram emot och sen säger han att han inte lovat något. Då blev jag besviken och irriterad på mig själv att jag gått händelserna i förväg. Det känns lite som jag har begått samma misstag igen.
Han vill inte att jag ska vara negativ när jag är med honom och tycker att jag säger förlåt för mycket när jag ursäktar mig för att jag är så osäker och inte vill skapa en konflikt.

Finns mer till historien också, men mycket som jag helst inte vill ta upp just nu. Är det något specifikt ni behöver veta för att kunna hjälpa så fråga, så ska jag se om jag kan svara. Vet inte om jag skrivit lite rörigt just nu, kanske beror på att det är rörigt i mitt huvud nu också.

Jag vill vara lycklig, men det känns inte som jag någonsin kommer bli det och det känns som om allt är mitt fel när det strular och då ber jag om ursäkt, blir dumförklarad också och då ber jag om ursäkt för att jag inte vet bättre och redan försökt det bästa ur mitt perspektiv.
 
Om snubben får dig att känna såhär, förstår jag inte varför du ens har honom i vänkretsen?

Det är ingen vän, det är inget boyfriend-material, det är bara en helt vanlig idiot som lever på att se till att andra mår dåligt.

Lägg tid på att lära känna dig själv, skapa självkänsla och öva på självförtroende. Istället för att värdera och omvärdera resten av världen, det kommer inte att ta dig framåt. Det ger ingenting.

När du är färdig med din självinventering kommer rätt man att stå vid din sida, men innan dess kommer du bara att dra till dig fel killar. De som vill trycka ner och ser sin chans i din dåliga självkänsla.
 
Om snubben får dig att känna såhär, förstår jag inte varför du ens har honom i vänkretsen?

Det är ingen vän, det är inget boyfriend-material, det är bara en helt vanlig idiot som lever på att se till att andra mår dåligt.
Jag har inte skrivit ut allt, men den nya killen är den bästa vännen jag haft på länge. Han kan få mig att skratta, må bra, känna mig lycklig, vilja leva, vi delar ungefär samma humor, det enda är att han inte tycker jag ska va negativ för han vill inte hamna i den sitsen igen. Han vill inte lösa andras problem för han har sina egna att ta hand om och det har han sagt till mig.
Vi kanske bara skulle ha varit vänner, men nu är det redan så här. Kommer va svårt å gå tillbaka till att vara vänner om det ens går.
 
Jag tycker tvärtom att det känns ganska okomplicerat. Varför vara med någon som får dig att känna dig osäker och dum? Det finns så många fina människor, så nöj dig inte med ett pucko (även om han säkert har många bra sidor också). Var singel och lär känna dig själv istället, det kommer du tjäna på i längden :)
 
@RedHyuuga: Men det kvittar ju om han är din vän eller något mer. Oavsett om någon är en vän eller föremål för kärlek ska den ju bygga upp (ömsesidigt givetvis) en, inte få en att bli osäker och må dåligt. Att säga åt någon att inte vara negativ eller att inte hålla det man lovar är inte ok. Dessutom, att säga att man blir besviken är inte att vara negativ.

Jag har gått duster med både min särbo och min bästa väninna men jag tvekar aldrig en sekund på att de stöttar mig och vill mig väl. Det går givetvis åt båda hållen, det finns inget jag inte skulle göra för de två.
 
Om du känner redan nu att det strular vad säger att det kommer bli bättre sen? Du skriver själv att du inte har nykärskänslan och sanningen är den: pirrar det inte i magen så är det inte rätt.
Sen är det inte så konstigt att du söker dig till någon, du är van vid samboliv och letar därför efter det som känns normalt. Så lär dig att vara singel!

Dessutom är det olagligt att som nybliven singel låsa upp sig med en tveksam karl så här innan sommaren. Det står i o-sambolagen, kolla så får du se;)

Nä, raka benen och ut och ragga lite. Njut av sommaren och det faktum att du får göra precis vad som faller dig in!
 
Förvisso känns det lite skrämmande att flytta till egen lägenhet och stå på egna ben, känns som jag kommer gå från ett bra liv till ett fattigt typ (måste köpa både bil och hästtransport).
Sambon och jag hade aldrig något riktigt bra förhållande, mamma blev sur för att det var så mycket ditt och mitt. Jag fick t ex inte låna hans bil utan att det blev gnäll även om jag frågade snällt och skulle vi någonstans så skulle han köra.

Jag vet inte om jag är rädd att ett nytt förhållande skulle gå samma öde tillmötes.

Sen är den nya killen inte intresserad av ett förhållande i nuläget ändå, så vi står båda på samma ställning där. Jag har sagt att jag vill vara singel ett tag, sen får man se vart det tar vägen.
När jag är med honom vill jag göra saker men är osäker och söker hela tiden bekräftelse så jag inte gör något galet, t ex smeka hans ben med mina varma händer, men blev osäker när han sa att han inte tyckte om varma händer just då och jag säger att jag kan sluta och då säger han "det har jag inte sagt" och jag blir både förvirrad och osäker. Jag blir väldigt lätt osäker.
 
Ärligt talat, vad är det för kräk till bekantskapskrets du har om någon som inte håller vad han lovar, och dessutom dumpar dig som negativ framstår som en av de bästa vänner du haft?!

Avsluta den komplicerade delen (sex/kärleksdelen), omvärdera om han verkligen är en så bra kompis som du tror (det tror inte jag, verkar vara typexempel för manipulativ som ömsom hissar ömsom dissar dig för att hela tiden spela på hur du mår). Och satsa på dig själv, du verkar inte vara i form för att hålla sunda relationer.

Bygg upp dig själv först innan du tar in någon annan i ditt liv. Du låter andra påverka hur du mår.
 
Förvisso känns det lite skrämmande att flytta till egen lägenhet och stå på egna ben, känns som jag kommer gå från ett bra liv till ett fattigt typ (måste köpa både bil och hästtransport).

Jag håller helt med övriga om att du måste ta vara på dig själv och hitta dig själv. Satsa definitivt inte på den nya killen och fundera också på hur er vänskap är egentligen. Jag har till exempel inga vänner som får mig att känna mig osäker. Tvärtom, är jag osäker är det till dem jag vänder mig för att bli säkrare i just den situationen och starkare generellt. Så är bra vänskap! Anser jag i alla fall.

Att leva fattig klarar vem som helst. Bil kan jag förstå att du behöver en, men hästtransport kan man faktiskt hyra i början. Tänker man bara ett extra varv över sina utgifter löser det sig. Som jag förstått det av andra trådar har du väl ett heltidsjobb? Jag har alltid levt på mina egna inkomster och levt på CSN + extrajobb i många år med bostad + bil + häst. Det går finfint även om man kanske inte käkar så mycket hummer direkt.
 
Ärligt talat, vad är det för kräk till bekantskapskrets du har om någon som inte håller vad han lovar, och dessutom dumpar dig som negativ framstår som en av de bästa vänner du haft?!

Avsluta den komplicerade delen (sex/kärleksdelen), omvärdera om han verkligen är en så bra kompis som du tror (det tror inte jag, verkar vara typexempel för manipulativ som ömsom hissar ömsom dissar dig för att hela tiden spela på hur du mår). Och satsa på dig själv, du verkar inte vara i form för att hålla sunda relationer.

Bygg upp dig själv först innan du tar in någon annan i ditt liv. Du låter andra påverka hur du mår.
Varför fokuserar du så starkt på det negativa, det enda negativa med killen är en sak och alla hans goda sidor väger lätt upp det där negativa, eller menar du bara för att något är t ex 10% dåligt så ska man skita i dom andra 90%?
Vi ska dessutom inte ha en relation än ändå eftersom ingen av oss är redo för det än.
 
Jag håller helt med övriga om att du måste ta vara på dig själv och hitta dig själv. Satsa definitivt inte på den nya killen och fundera också på hur er vänskap är egentligen. Jag har till exempel inga vänner som får mig att känna mig osäker. Tvärtom, är jag osäker är det till dem jag vänder mig för att bli säkrare i just den situationen och starkare generellt. Så är bra vänskap! Anser jag i alla fall.

Att leva fattig klarar vem som helst. Bil kan jag förstå att du behöver en, men hästtransport kan man faktiskt hyra i början. Tänker man bara ett extra varv över sina utgifter löser det sig. Som jag förstått det av andra trådar har du väl ett heltidsjobb? Jag har alltid levt på mina egna inkomster och levt på CSN + extrajobb i många år med bostad + bil + häst. Det går finfint även om man kanske inte käkar så mycket hummer direkt.
Ska man vara sån, så har jag inga riktiga vänner över huvudtaget, han är den enda riktiga vän jag har som jag pratat med som man gör med riktiga vänner. Har andra vänner, men pratar knappt med dom så det känns knappt som vänner utan snarare som nån bekant bara.

Blir dyrt att hyra släp så jag behöver ett eget eftersom vi måste lastträna och vill inte hyra ett varje gång jag ska göra det, kostar för mycket och då är det billigare att köpa ett bättre begagnat som funkar tills man fått ordning på ekonomin.
 
Varför fokuserar du så starkt på det negativa, det enda negativa med killen är en sak och alla hans goda sidor väger lätt upp det där negativa, eller menar du bara för att något är t ex 10% dåligt så ska man skita i dom andra 90%?
Vi ska dessutom inte ha en relation än ändå eftersom ingen av oss är redo för det än.
90% bra och 10% dåligt, det låter för mig som allt annat än komplicerat. Bara att njuta och köra på :)
 
Varför fokuserar du så starkt på det negativa, det enda negativa med killen är en sak och alla hans goda sidor väger lätt upp det där negativa, eller menar du bara för att något är t ex 10% dåligt så ska man skita i dom andra 90%?
Vi ska dessutom inte ha en relation än ändå eftersom ingen av oss är redo för det än.

Fast om du läser din egen ts (trådstart) så får man inga positiva vibbar av den killen överhuvudtaget. Det är du som fokuserar på det negativa.
 
Det är du som beskriver relationen som ett problem, att det är komplicerat värre. Och allt eftersom du skriver mer och mer, framstår det mer och mer som rätt mycket negativt. Att du sedan tycker att det positiva överväger, ja det får ju stå för dig.

För mig framstår killen som en typisk manipulatör. Älskar och slår ihjäl till han har format dig till den han tycker du ska vara. Du ska inte göra si, du ska inte göra så. Du ska finnas tillhands när han har tid och lust, men skiter bara i att hålla löften när det passar honom bättre att göra annat. Rolig och charmig när han vill, för han vet att annars försvinner omgivningen.

Det går inte att manipulera utan att vara trevlig och charmerande mellan varven, är man inte det försvinner objekten i rasande fart. Man måste locka med något för att hålla kvar och kunna utöva makt.

Det är många som kan skriva under på detta, då vi varit med om det. Vi känner lukten av de här typerna på 100 meters avstånd.

Han har ju dessutom redan deklarerat att han inte vill att ni ska ha något bestående, så det kan ju egentligen inte bli okomplicerat eftersom ingen av er har några djupare känslor. Enligt trådstarten.

Eftersom du inte heller är intresserad av honom inledningsvis (han blev kär i dig efter en kram?!) är nog mitt råd: spring inte på alla bollar.
 
Du lämnar tryggheten med sambolivet. Du törstar efter en bra relation då din med sambon varit slut sen länge. Jag tror helt enkelt du är tacksam för allt du får. Hade det varit senare i singelkarriären där du står stabilt på egna ben och trivs med dig själv tror jag att du varit mer kräsen och ställt högre krav på den du släpper in i ditt liv. Jag gjorde samma sak direkt efter separation, det blev ju inte bra alls.

Mitt råd är enkelt: släng bort tankar på ny karl. Ordna upp din tillvaro och lev som singel ett tag. lär känna dig själv, våga ha egna åsikter och vara bestämd i din tillvaro. Inte vara så osäker och be om lov gällande allt. Sen är du redo att ta tag i relationsdelen, då när du höjt ditt värde inför dig själv och kan välja någon som stärker dig.
 
Det är du som beskriver relationen som ett problem, att det är komplicerat värre. Och allt eftersom du skriver mer och mer, framstår det mer och mer som rätt mycket negativt. Att du sedan tycker att det positiva överväger, ja det får ju stå för dig.

För mig framstår killen som en typisk manipulatör. Älskar och slår ihjäl till han har format dig till den han tycker du ska vara. Du ska inte göra si, du ska inte göra så. Du ska finnas tillhands när han har tid och lust, men skiter bara i att hålla löften när det passar honom bättre att göra annat. Rolig och charmig när han vill, för han vet att annars försvinner omgivningen.

Det går inte att manipulera utan att vara trevlig och charmerande mellan varven, är man inte det försvinner objekten i rasande fart. Man måste locka med något för att hålla kvar och kunna utöva makt.

Det är många som kan skriva under på detta, då vi varit med om det. Vi känner lukten av de här typerna på 100 meters avstånd.

Han har ju dessutom redan deklarerat att han inte vill att ni ska ha något bestående, så det kan ju egentligen inte bli okomplicerat eftersom ingen av er har några djupare känslor. Enligt trådstarten.

Eftersom du inte heller är intresserad av honom inledningsvis (han blev kär i dig efter en kram?!) är nog mitt råd: spring inte på alla bollar.
Va? Nu fattar jag verkligen ingenting, springa på bollar? Vadå jag är inte intresserad av honom? Det har jag inte skrivit, det enda jag skrivit är att jag inte hade den där nykära känslan, men när jag har tänkt på honom har jag känt mig glad.

Jag är redan manipulerad i mitt nuvarande förhållande och den nya killen känns inte som han är likadan som min sambo. Sambon har dumförklarat mig ett x antal gånger för att jag inte kan läsa tankar t ex..

Jag tror jag är så osäker och ber om ursäkt på grund av att mitt nuvarande förhållande (som förvisso är slut) har gjort mig sådan, mamma har påpekat detta också.. :/
 
Du lämnar tryggheten med sambolivet. Du törstar efter en bra relation då din med sambon varit slut sen länge. Jag tror helt enkelt du är tacksam för allt du får. Hade det varit senare i singelkarriären där du står stabilt på egna ben och trivs med dig själv tror jag att du varit mer kräsen och ställt högre krav på den du släpper in i ditt liv. Jag gjorde samma sak direkt efter separation, det blev ju inte bra alls.

Mitt råd är enkelt: släng bort tankar på ny karl. Ordna upp din tillvaro och lev som singel ett tag. lär känna dig själv, våga ha egna åsikter och vara bestämd i din tillvaro. Inte vara så osäker och be om lov gällande allt. Sen är du redo att ta tag i relationsdelen, då när du höjt ditt värde inför dig själv och kan välja någon som stärker dig.
Jag hade tänkt leva som singel ett tag, kanske bara borde låta allt ske naturligt och göra det som känns rätt?
 
Att du ens överväger ett icke-förhållande med den här människan, är ju för att han visat intresse för dig. Han är ju uppenbarligen inte rätt för dig eftersom du tycker det känns komplicerat. Och anledningen till att det känns så är att han mest troligt manipulerar dig. Oaktat vilket, är han definitivt inte en bra vän. Är du ute efter ett komplicerat knull, verkar han däremot vara rätt person att hålla fast vid. Är det vad du söker?

Om du söker ömhet, trygghet och närhet - börja hos dig själv. Kan du ge dig själv dessa tre? Svarar du ja på frågan, är du redo för en relation.
 
[...]Jag vill vara lycklig, men det känns inte som jag någonsin kommer bli det och det känns som om allt är mitt fel när det strular och då ber jag om ursäkt, blir dumförklarad också och då ber jag om ursäkt för att jag inte vet bättre och redan försökt det bästa ur mitt perspektiv.

Jag kan bara skriva utifrån vad du har skrivit här, men det och framför allt det jag citerat tyder i mina ögon på att du förmodligen skulle må bra av att vara själv ett tag och känna efter vad du verkligen tycker och vad som får dig att må bra. Visst kan andra människor bidra till ens mående, men jag tror att grunden måste man lägga själv. Finns inte den spelar det ingen roll hur fantastiska människor man omger sig med. Man måste lära sig se sina egna behov, vad man behöver och vad man kan ge.

Från mitt perspektiv reagerar jag oerhört starkt på att du skriver att du blir dumförklarad för att du är osäker. För mig är det aldrig, aldrig, aldrig ok att vara taskiga mot varandra om man är vänner eller partners. Aldrig! Man kan tycka olika, man kan bråka, man kan vara jäkligt osams, man kan använda lite väl hårda ord - och en del annat. Men man är inte taskig på det sättet.

Precis som flera andra får jag ingen positiv bild över huvud taget av den kille du nu träffar. Han vill vara med dig - men inte om du är si eller så? Är det glad, kåt och tacksam som gäller tänker jag genast.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 270
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 003
Senast: Whoever
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
19 275
Senast: Stefffie
·
Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 903
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp