Bukefalos 28 år!

Konisering

Ingenting, var hemma den dagen, jobbade som vanligt dagen efter :) Tog inte lång tid, även om det var lite obehagligt. Blödde några dagar efter, allt helt normalt på efterkollen.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Samma för mig som för @YorkWann . Gjorde på em så var bara ledig för själva ingreppet.

Man brukar få ett informationsblad om vad man har att förvänta sig och vad man ev ska undvika (bilkörning beroende på metod, tunga lyft tätt inpå etc).
 
Det enda jag fått höra var att det kunde blöda till en vecka efter ingreppet och att man inte skulle köra bil samma dag, om man fått lugnande.

Funderade på om de missat något.
Hur ger dom lokalbedövningen?
 
Jag gjorde en konisering på 80-talet och det sades då att man skulle ta det lugnt (och vara sjukskriven) iaf 2 veckor och definitivt inget sex på minst tre veckor och vara observant på om det förekom blödningar efter en vecka - nu var ju min konisering så mycket tidigare än vad som flera andra kommit med input om så det kan mycket möjligt vara så att "min info" är out of date - sort of
 
De sa även det där med att man inte ska ha sex (ingen risk för mig, har inget sällskap) och att man skulle undvika att bada under en tid.

Det jag känner mig mest orolig för är om jag kommer missa jobbet, dagen när jag gör det kommer inte vara några problem. Sedan vet jag inte om jag kan se till å få snälla körningar där jag inte behöver lyfta eller dra tungt för att underlätta, om det nu kommer krävas förstås.
 
@RedHyuuga - lokalbedövning sker ju, som namnet säger, lokalt. I det här fallet är det att likställa med den spruta man får hos tandläkaren tex, de injicerar besövningen på x-antal platser kring området som ska tas bort. Det sticker till och sedan väntar man en stund tills det börjat verka.

Du behöver troligen inte bekymra dig över dina arbetsuppgifter, du och din kropp är van vid belastningen så räkna med att kunna jobba precis som vanligt :up:

Du hittar flera bukefalisters erfarenheter här:
http://www.bukefalos.com/threads/efter-konisering.1408090/#post-17594776
 
Senast ändrad:
@RedHyuuga - lokalbedövning sker ju, som namnet säger, lokalt. I det här fallet är det att likställa med den spruta man får hos tandläkaren tex, de injicerar besövningen på x-antal platser kring området som ska tas bort. Det sticker till och sedan väntar man en stund tills det börjat verka.
Med andra ord kommer det sticka med nålar..... ååå jippie.... sticker de inne första eller utanför först och sen innanför eller hur bedövar de egentligen livmodertappen.
Börjar väl kännas som lugnande inte är helt fel... :nailbiting:
 
Är det någon här som varit med om en konisering av livmodertappen?

Vad hände efteråt, sjukskriven, annat?
Har koniseras två ggr under 2016. Har gjort det under narkos eftersom man tydligen söver på det sjukhuset jag gjort det på. Fick gå hem samma dag någon timme efter uppvaket. Har blött mycket sparsamt under några dagar efteråt, sen blir det ganska rikliga flytningar med ibland inslag av blod. Efter 7-14 dagar släpper sårskorpan som bildats och då kan det komma en rikligare blödning igen under någon dag. Efter ca 2 veckor har jag varit blödningsfri. Inget sex på 4 veckor, inget bad på 4 veckor. Jag har även börjat träna hårt igen när blödningen varit över. Fick bara använda bindor under 4 veckor.
Jag har upplevt båda koniseringarna som mycket bekymmersfria och okomplicerade.
 
Med andra ord kommer det sticka med nålar..... ååå jippie.... sticker de inne första eller utanför först och sen innanför eller hur bedövar de egentligen livmodertappen.
Börjar väl kännas som lugnande inte är helt fel... :nailbiting:

Ja alltså... du har ju redan ett helt naturligt ingångshål du vet, behöver inte göra nya ;)

Allt sker samma väg, dvs via slidan.

Det kommer gå fint! Ring och säg att du är orolig annars, så kan ni gemensamt ta ställning till om lugnande före är en bra idé, eller kanske tom göra ingreppet under narkos om du är mycket orolig för sprutor etc.
 
Ja alltså... du har ju redan ett helt naturligt ingångshål du vet, behöver inte göra nya ;)

Allt sker samma väg, dvs via slidan.

Det kommer gå fint! Ring och säg att du är orolig annars, så kan ni gemensamt ta ställning till om lugnande före är en bra idé, eller kanske tom göra ingreppet under narkos om du är mycket orolig för sprutor etc.
Det är inte nya hål som avskräcker mig utan själva sticket. Har tagit bort en cysta på blygdläppen och det gjorde svinont första sticket (så ont att jag ville kräla ur stolen), sen känner man ju ingenting.

Mamma kommer följa med, då jag inte kommer få köra bil hem efteråt, hon är utbildad sjuksköterska, så hon kommer garanterat att tala vett med mig. :p
 
Har koniseras två ggr under 2016. Har gjort det under narkos eftersom man tydligen söver på det sjukhuset jag gjort det på. Fick gå hem samma dag någon timme efter uppvaket. Har blött mycket sparsamt under några dagar efteråt, sen blir det ganska rikliga flytningar med ibland inslag av blod. Efter 7-14 dagar släpper sårskorpan som bildats och då kan det komma en rikligare blödning igen under någon dag. Efter ca 2 veckor har jag varit blödningsfri. Inget sex på 4 veckor, inget bad på 4 veckor. Jag har även börjat träna hårt igen när blödningen varit över. Fick bara använda bindor under 4 veckor.
Jag har upplevt båda koniseringarna som mycket bekymmersfria och okomplicerade.
Får man fråga varför det blev två koniseringar?
 
Har gjort, sövd, jobbade inte just den dagen. tror jag opererades en torsdag så var hemma även dagen efter för min egen skull (opererades inte på hemorten). Inte sjukskriven i övrigt, blödde väldigt lite men fick en typ alien i trosorna ett litet tag efter, vet inte om det var några dagar eller ett par veckor, är några år sedan (grå slemklump typ :nailbiting: såg extremt underligt ut men antar det var det de penslar på efter för att det inte ska blöda..?), inga problem med att blöda mer efter ett tag. Hade låg feber ett tag som inte ville ge sig så fick knapra en antibiotikakur för säkerhets skull. Tog det lugnt med hårdare träning för ville inte dra igång nån blödning- min syrra har gjort samma operation och blödde ner hela bilen på vägen hem efter och jag hade inte alls nån lust med det.

Där jag opererades gör de både vaket och i narkos, jag krävde narkos och fick det beviljat direkt. Jag är a) stickrädd b) en mardrömspatient i gynsituationer c) en sån som inte tål att bli fastbunden och jag visste att de binder fast benen på en. Tycker inte det är så kul med narkos heller men för mig var det rätt beslut. Hade jag inte varit lite knäpp som jag är så hade jag hellre gjort vaket givetvis, så slipper man svälta innan o ligga på uppvak osv.
 
Får man fråga varför det blev två koniseringar?
Absolut!
Jag hade grava förändringar innan första koniseringen, och vid en uppföljning så kunde läkaren inte utesluta att det fanns förändringar kvar men han tyckte ändå man kunde avvakta. Jag däremot stod på mig (eftersom jag inte upplevde det som speciellt jobbigt att koniseras) och ville göra en gång till för att vara säker på att allt var borta. Svaret på andra koniseringen visade att det var ett bra beslut att göra det en gång till då set fanns förändringar kvar i kanterna. Nu ser det ut som allt är borta men får gå på täta kontroller ett tag.
 
Absolut!
Jag hade grava förändringar innan första koniseringen, och vid en uppföljning så kunde läkaren inte utesluta att det fanns förändringar kvar men han tyckte ändå man kunde avvakta. Jag däremot stod på mig (eftersom jag inte upplevde det som speciellt jobbigt att koniseras) och ville göra en gång till för att vara säker på att allt var borta. Svaret på andra koniseringen visade att det var ett bra beslut att göra det en gång till då set fanns förändringar kvar i kanterna. Nu ser det ut som allt är borta men får gå på täta kontroller ett tag.
Aha, då är jag med. Själv har jag lätta förändringar, på gränsen till att inte behöva göra något, men lika bra att göra något ändå.
 
Har gjort, sövd, jobbade inte just den dagen. tror jag opererades en torsdag så var hemma även dagen efter för min egen skull (opererades inte på hemorten). Inte sjukskriven i övrigt, blödde väldigt lite men fick en typ alien i trosorna ett litet tag efter, vet inte om det var några dagar eller ett par veckor, är några år sedan (grå slemklump typ :nailbiting: såg extremt underligt ut men antar det var det de penslar på efter för att det inte ska blöda..?), inga problem med att blöda mer efter ett tag. Hade låg feber ett tag som inte ville ge sig så fick knapra en antibiotikakur för säkerhets skull. Tog det lugnt med hårdare träning för ville inte dra igång nån blödning- min syrra har gjort samma operation och blödde ner hela bilen på vägen hem efter och jag hade inte alls nån lust med det.

Där jag opererades gör de både vaket och i narkos, jag krävde narkos och fick det beviljat direkt. Jag är a) stickrädd b) en mardrömspatient i gynsituationer c) en sån som inte tål att bli fastbunden och jag visste att de binder fast benen på en. Tycker inte det är så kul med narkos heller men för mig var det rätt beslut. Hade jag inte varit lite knäpp som jag är så hade jag hellre gjort vaket givetvis, så slipper man svälta innan o ligga på uppvak osv.
En alien i trosorna? O_o
Binder de fast benen på en? :eek: :eek: :eek: Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast :nailbiting: :nailbiting:
 
En alien i trosorna? O_o
Binder de fast benen på en? :eek: :eek: :eek: Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast :nailbiting: :nailbiting:
Jag kan inte minnas att jag blev fastbunden? Mitt värsta minne är ljudet från kniven och lukten från när de bränner efteråt. Och att något blodkärl var paj så jag inte slutade blöda och tvingades kliva upp i stolen efteråt igen. Inte nice.
 
Jag gjorde för sex år sedan, vad jag minns mycket, är lukten efteråt, som höll några dagar :yuck:
 
En alien i trosorna? O_o
Binder de fast benen på en? :eek: :eek: :eek: Ok, jag kommer BEHÖVA lugnande ser jag, avskyr att sitta fast :nailbiting: :nailbiting:

Jag gjorde en konisering i Ljungby för tre år sen. De band fast benen för att komma åt ordentligt, detta gjorde de innan jag blev sövd. Blödde lite efteråt och var naturligt ledig i fyra dagar efteråt. Inget sex eller bad på fyra veckor.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 108
Skola & Jobb Allvetande bukefalos Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%? har man då bara 75% av antalet dagar? eller...
2
Svar
24
· Visningar
698
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar 25%, är arbetslös på 50% och långtidssjukskriven på 25%. Nu har jag haft en hel sjukdag på 100% och anmält detta till FK. Men...
Svar
5
· Visningar
457
Senast: Gnist
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
536
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp