Konsten att somna

Men hur är det oempatiskt och otrevligt? Hon frågade hur HAN gjorde för att somna så snabbt. Hon frågade inte om hans tips för att hon skulle kunna somna lika snabbt. Ja, det är oftast något man får klura ut själv då det är så personligt vad som får en att somna snabbt. För mig funkar både TV och ljudbok alldeles utmärkt medan en riktig fysisk bok inte funkar alls (för att jag fastnar i den och blir alldeles för engagerad). För någon annan är det tvärtom.
Nåt man borde lärt sig när man växte upp O_o
 
Jag har i perioder haft svårt att somna. Har då fått äta medicin men har på senare år, trots utmattning, inte haft så jättestora problem med att somna.
För mig ska det vara så mörkt som möjligt, svalt i sovrummet och sen tittar vi alltid på IPAD när vi somnar. SVT Play, något naturprogram. Gärna med Henrik Ekman som pratar :p, härligt sövande. Kan titta på samma naturprogram om och om igen för vi hinner inte komma så långt förrän vi slocknar, (maken och jag). De gånger som jag inte lyckas somna så fortsätter jag att titta på paddan, sen tillslut så kan det kännas okej att vända sig om och ofta somnar jag då. Sen finns det gånger då det tar lång tid, timmar innan jag somnar och blir såklart stressad av det, men en eller två nätter går bra. Blir det fler så skulle jag i allafall vända mig till vården för att få hjälp och stöd.
 
Nåt man borde lärt sig när man växte upp O_o

Ja, det är något man borde lärt sig när man växte upp. Något ens föräldrar borde hjälpt en med. Sen kan man ha sovit hur gott som helst som liten och upp i ung vuxen ålder och sen kan saker hända som stör sömnen. Barn, sjukdom, stress m.m.

Jag ser dock flera andra problem i TS beskrivning: för liten och för obekväm säng, en madrass som är större än sängen, ingen möjlighet att vädra, för ljust i rummet osv. Sen är min personliga erfarenhet att hur mysigt det än är att somna och vakna tillsammans så stör partnern ibland ens sömn. En del mer och andra mindre. Snarkar partnern så kan det störa ens sömn rejält! Eller om hen rör sig mycket på natten, snor täcket, lägger sig nära så det blir för varmt eller vad som. Bara för att man är kompatibla när man är vakna betyder det inte att man är det när man sover.

Mina tips till @TheRedLightning skulle vara att ordna så att hon för det första sover i en bekväm säng även om det innebär att de inte delar säng. Det är inte värt att dela säng med sin partner om priset man får betala för det är dålig sömn. Om det är ett ställe de ofta sover på så kanske det kan vara värt att investera i en säng som är bekväm för de båda två. Jag sover aldrig mer än en natt på ett ställe som jag vet kommer ha en obekväm säng om jag överhuvudtaget väljer att sova där. Min sömn är oerhört viktig och utan den fungerar jag mycket sämre och blir inte rolig att umgås med varken för mig själv eller andra.
 
Jag har alltid haft väldigt lätt att somna, tar sällan mer än fem minuter 😅 tror egentligen mest det har att göra med att jag är väldigt trött när jag lägger mig. Har alltid varit rätt aktiv och både tränat mycket och sysselsatt mig mentalt när jag är vaken så då tycker jag att det är lätt att bara bestämma sig för ”att nu går jag och lägger mig och sover” utan att hjärnan hittar på annat.

Om jag inte är jättetrött eller det låter mycket så brukar jag lyssna på ljudböcker men egentligen tar det nog lite längre tid att somna för mig då då.
 
Bor ni tillsammans?
Annars hade jag sovit hemma.
Jag har inga problem att sova hemma hos killen, sover bättre där än va jag gör här i stugan. Antagligen pga sängen i stugan.
Annars sover ja likadant hemma som hos killen, så ingen egentligen skillnad på hur jag somnar (dvs kan ta upp till 1 timme innan jag somnar och somna fortare om jag har tur).
 
En kapsel melatonin, en kapsel magnesium, öronproppar, kudde över huvudet. Då kan jag somna på en halvtimme :).

Min hjärna går på fullt fräs typ jämnt, har alltid varit så. Men melatonin är receptfritt numera och gör en inte bakis. Jag använder det 2-3ggr i veckan.
 
Så om man som vuxen har svårt att somna så är det föräldrarnas fel? Hahahaha åh herregud jag lämnar tråden.

Om det var det du tolkade det som så är det nog bäst att du gör det. Men jo, det är en av sakerna som föräldrarna ska lägga en bra grund för. Precis som de ska lägga en bra grund för en massa andra saker som en person behöver kunna i livet.
 
Det finns olika typer av öronproppar som dämpar olika mycket. Silikonproppar dämpar t ex väldigt mycket. Finns av vadd, men de har jag inte testat själv så vet inte hur mycket de dämpar.

Jag använder skumproppar. Har en sort som är "hel" propp, det vill säga inget hål på utsidan. Funkar bara med visst material för mig, vissa expanderar för mycket och då vaknar jag av ont i öronen (har trånga öron som är känsliga).
 
En kapsel melatonin, en kapsel magnesium, öronproppar, kudde över huvudet. Då kan jag somna på en halvtimme :).

Min hjärna går på fullt fräs typ jämnt, har alltid varit så. Men melatonin är receptfritt numera och gör en inte bakis. Jag använder det 2-3ggr i veckan.
Hur funkar sömnpiller (får man kalla det så?), det jag funderar på är hur lätt/tungt man sover på morgonen.
 
Går inte. Det är bara en säng i stugan och sen går det inte att sova i lillstugan nu, grabbarna sov i tält då det är för varmt i lillstugan.

Jag hade nog inte följt med till den stugan fler gånger om jag sov dåligt där. Min sömn är grunden för hur jag mår på dagarna och jag har inte råd med flera dåliga nätter på raken. Men det är ju ditt beslut.
 
Hur funkar sömnpiller (får man kalla det så?), det jag funderar på är hur lätt/tungt man sover på morgonen.
Magnesium hjälper musklerna att slappna av och melatonin är sömnhormonet. Jag upplever att jag sover betydligt tyngre när jag tar den kombon, och jag tar den inte varje dag i veckan eftersom jag bara vill sova, helst till kl 13, när jag tagit den 😂.

Jag har inte provat receptbelagda sömnmedel och är inte sugen på det heller. Blir nog zombie på sånt.
 
Ja, det är något man borde lärt sig när man växte upp. Något ens föräldrar borde hjälpt en med. Sen kan man ha sovit hur gott som helst som liten och upp i ung vuxen ålder och sen kan saker hända som stör sömnen. Barn, sjukdom, stress m.m.

Jag ser dock flera andra problem i TS beskrivning: för liten och för obekväm säng, en madrass som är större än sängen, ingen möjlighet att vädra, för ljust i rummet osv. Sen är min personliga erfarenhet att hur mysigt det än är att somna och vakna tillsammans så stör partnern ibland ens sömn. En del mer och andra mindre. Snarkar partnern så kan det störa ens sömn rejält! Eller om hen rör sig mycket på natten, snor täcket, lägger sig nära så det blir för varmt eller vad som. Bara för att man är kompatibla när man är vakna betyder det inte att man är det när man sover.

Mina tips till @TheRedLightning skulle vara att ordna så att hon för det första sover i en bekväm säng även om det innebär att de inte delar säng. Det är inte värt att dela säng med sin partner om priset man får betala för det är dålig sömn. Om det är ett ställe de ofta sover på så kanske det kan vara värt att investera i en säng som är bekväm för de båda två. Jag sover aldrig mer än en natt på ett ställe som jag vet kommer ha en obekväm säng om jag överhuvudtaget väljer att sova där. Min sömn är oerhört viktig och utan den fungerar jag mycket sämre och blir inte rolig att umgås med varken för mig själv eller andra.
Öh så jag ska skylla på mina föräldrar att jag lider av generell ångest och har assvårt att sova?
Knappast.
Sonen har också svåra sömnproblem och det är då inte jag skyldig till.
Jag tar melatonin
Det är det som har funkat bäst under alla år faktiskt.
Har lyssnat på ljudbok ibland och sömnpodd.
 
Hur funkar sömnpiller (får man kalla det så?), det jag funderar på är hur lätt/tungt man sover på morgonen.
Är man inte van kan man bli seg på morgonen. Sedan jämnar det ut sig. Jag tar melatonin och atarax dagligen och vaknar av mig själv (pigg) mellan 6-7 nu när jag är ledig. Då tar jag mina tabletter mellan 19-20 på kvällen vanligtvis och brukar försöka sova mellan 22-23. Jag behöver vara lite trött på kvällen så att jag ger mig själv chansen att ta det lugnare, det är därför jag tar det en stund innan jag ska sova. :angel:

Jag har då recept på både melatonin och atarax får sägas. Innan har jag behövt käka Propavan också, men nu mår jag bättre så nu har jag kunnat plocka bort den :) Men det finns melatonin receptfritt så det är ju lätt att pröva, du kan ju ta en halv tablett initialt om du är rädd för att bli trött i efterhand.
 
Hur funkar sömnpiller (får man kalla det så?), det jag funderar på är hur lätt/tungt man sover på morgonen.

Det finns två olika typer av melatonintabletter. Depottabletter som utsöndras successivt och vanliga som kroppen tar upp direkt. Vilket man tar beror på vilket problem man har om jag förstått det rätt. Insomningsproblem eller problem att förbli sovande.
 
Det finns olika typer av öronproppar som dämpar olika mycket. Silikonproppar dämpar t ex väldigt mycket. Finns av vadd, men de har jag inte testat själv så vet inte hur mycket de dämpar.

Jag använder skumproppar. Har en sort som är "hel" propp, det vill säga inget hål på utsidan. Funkar bara med visst material för mig, vissa expanderar för mycket och då vaknar jag av ont i öronen (har trånga öron som är känsliga).
Jag har själv inte testat öronproppar att sova i än. Jag vet att dom som är gula å i nått skumgummi aktigt som man trycker ihop Inte funkar. Får den typen att inte sitta bra, men förstått att det finns fler olika typer av öronproppar som jag inte testat än.

Ska erkänna att jag vart skeptisk till öronproppar då jag är rädd att inte höra alarm osv när jag måste gå upp en viss tid.
 
Är man inte van kan man bli seg på morgonen. Sedan jämnar det ut sig. Jag tar melatonin och atarax dagligen och vaknar av mig själv (pigg) mellan 6-7 nu när jag är ledig. Då tar jag mina tabletter mellan 7-8 på kvällen vanligtvis.

Jag har då recept på både melatonin och atarax får sägas. Innan har jag behövt käka Propavan också, men nu mår jag bättre så nu har jag kunnat plocka bort den :) Men det finns melatonin receptfritt så det är ju lätt att pröva, du kan ju ta en halv tablett initialt om du är rädd för att bli trött i efterhand.

Melatonin finns receptfritt och man kan vara trött på morgonen första dagarna, sen släpper det.
Jag vaknar lätt på melatonin på morgonen
Är det beroendeframkallande också eller hur funkar det?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag avskyr att inte kunna somna trots att jag känner mig avslappnad och är trött. Alltid varit avundsjuk på dom som kan somna på två...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 466
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår kväll packade jag in tältet och lite annat bra-att-ha i bilen och drog iväg. Tanken var att övernatta på ett ställe som var ungefär...
Svar
0
· Visningar
426
Senast: Magiana
·
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 636
Senast: Io
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp