Konstig fråga kanske, blir du glad över en blombukett?

Jag blir glad över tanken men tycker ärligt talat att det ofta ( inte alltid!) är onödigt. Dottern ger mig blommor då och då och självklart blir jag glad! Men tycker att det är slöseri. Hon har det tufft ekonomiskt och behöver pengarna själv.

Så vad säjer Bukefolket? Är jag en otacksam typ?
Jag blir jätteglad för blommor. Skulle inte säga du är otacksam men kanske respektera att dottern vill lägga sina pengar på att köpa en bukett då och då till dig🙂
 
Jag blir jätteglad tills att katterna som alltid välter vasen. De ska lukta och inspektera och visa att de också gillar blommor genom att stånga blommorna. Vips en vält vas och vatten överallt.
 
Jag ÄLSKAR att få snittblommor! Eller älskade, jag har blivit så allergisk att minsta blommande ting ger mig huvudvärk, svullna slemhinnor och illamående. Ack och ve.

Men nu blir jag istället lika glad för en grönbladig krukväxt. Tycker det är en fin och trevlig gest. Däremot skulle jag aldrig ge någon blommor som jag vet inte vill ha dem.
 
Nej jag vill inte ha blommor öht, tycker det är alldeles alldeles för mkt negativ miljöpåverkan både vad gäller energi, gifter ( ja det är giftiga blommor, fulla med bekämpningsmedel som i många länder läcker ut i omgivningen) och oftast mkt stora transportkostnader. Borde odla mat istället. Det är vi med god ekonomi som stöttar detta ovan så det blir mer lönsamt med blomodling än med matodling.
 
Självklart blir jag glad om någon har tagit sig tiden att köpa en bukett blommor åt mig :) ! Än så länge har jag varit snål (och sparsam) mot mig själv, men snart tror jag att det blir en bukett tulpaner!
 
Jag vill mycket hellre ha något jag kan äta… värst är när jag får en krukväxt, liksom, måste jag ta hand om den här nu?
 
Ja, men det är inget jag köper själv även om jag tycker det ser fint ut. Får nån gång (sällan) av maken och blir såklart glad eftersom det är tanken som räknas. Men jag blir gladare för en krukväxt/något till trädgården. Eller något ätbart. Eller en flaska vin. :p
 
Jag blir glad över tanken men tycker ärligt talat att det ofta ( inte alltid!) är onödigt. Dottern ger mig blommor då och då och självklart blir jag glad! Men tycker att det är slöseri. Hon har det tufft ekonomiskt och behöver pengarna själv.

Så vad säjer Bukefolket? Är jag en otacksam typ?
Otacksam vet jag inte om du är, men du värderar inte blommor lika högt som jag gör. Blommor är aldrig onödigt, enligt mig. Jag har så gott som alltid blommor i vas hemma och om hag har en fattig månad köper jag ändå blommor.
Jag blir jätteglad om jag får blommor någon gång.
 
För mig beror det på. Om jag har en jobbig period så jag prioriterar att äta, sova och gå till jobbet medans mitt hem förfaller i kaos så uppskattar jag inte en bukett blommor. Det blir då bara ännu mer uppenbart hur illa det är hemma. Har jag rent och fint omkring mig så uppskattar jag den definitivt.
Givetvis är det onödigt, det är ju inget som är viktigt för vår överlevnad, men att ha något vackert att titta på kan förbättra ens mående. Det här med att se det som onödigt kan inte det handla om hur man ser på sitt egenvärde?
Vill protestera lite mot påståendet att blommor inte är viktiga för vår överlevnad 😉
För mig kan blommor ge en liten känsla av lycka - ack så viktigt för mitt välmående och överlevnad.
...men jag förstår hur du menar 👍
 
Jag gillar inte snittblommor såvida det inte är en bukett plockad i trädgården
Odlingen av snittblommor är inte så vacker alla gånger och de flygs många gånger hit för att vara färska
 
Jag blir glad, men ännu gladare över en krukväxt!
Glad över snittblommor (och köper gärna ibland) men inte alls ”glad” över krukväxter, även om man såklart uppskattar omtanken ändå.

Krukväxten förpliktigar till något slags omhändertagande som inte är av intresse. För att inte tala om hur ensam den kommer känna sig i ett hem helt utan kompisar.

Och lite tokigt när samma person en månad senare antingen får se ett lik av en forna tiders fin växt - eller inte alls för den redan ramlat ut på jordkomposten.
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 786
Senast: ako
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 591
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 208
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp