Konstiga saker man för sig när man är gravid

WBanna

Trådstartare
Jag vill höra lite om vad ni hade för konstigheter för er när ni var/är gravida. Jag hade inga cravings, men fick en fobi mot onepiece:ar. Jag mådde illa direkt jag såg en onepiece. Iofs så är dom skitfula, men i vanliga fall brukar jag inte få ont i huvudet och bli illamående när jag ser dem. :D Och så tyckte jag att mina händer luktade såååå äckligt när jag hade varit i stallet. Det hjälpte inte ens när jag tvättade med tvål, jag tyckte att jag kände doften ändå.
 
Min konstigaste grej hittills under graviditeten är att jag bara kan äta gula saker om/när jag mår illa. Allt annat spyr jag av, men om det är gult kan jag äta det.
 
Jag har snarare blivit friskare mentalt under min graviditet. Positivare, har blivit av med min ridrädsla, har inte längre navelfobi. Känslig för lukter har jag alltid varit, så ingen skillnad där.

Men det finns en sak som inte längre smakar som den ska:
Aloe Vera Gojibär-juice. Smakar plötsligt lök. Trist.
 
Jag vill höra lite om vad ni hade för konstigheter för er när ni var/är gravida. Jag hade inga cravings, men fick en fobi mot onepiece:ar. Jag mådde illa direkt jag såg en onepiece. Iofs så är dom skitfula, men i vanliga fall brukar jag inte få ont i huvudet och bli illamående när jag ser dem. :D Och så tyckte jag att mina händer luktade såååå äckligt när jag hade varit i stallet. Det hjälpte inte ens när jag tvättade med tvål, jag tyckte att jag kände doften ändå.
Första graviditeten hade jag cravings på jordgubbssnören. Har inte ätit det varken innan eller efter.

Har haft oerhört svårt för lukten av chilinötter och vitlökssalami båda gångerna.
 
De enda "fobier" jag hade handlade om lukter och smaker; ungefär från 2 månaden och upp till 6:e var det som värst. Min respektive fick inte steka pyttipanna; överhuvudtaget luktade stekos ENORMT illa (jag fick spykänslor).
Dessutom drack jag i princip ingen läsk alls under graviditeterna; den smakade äckligt. Jag som annars är cola-holic.
 
Jag har alltid varit galen i saltlakrits och nu klarar jag inte av det alls kan knappt tänka på mina favoritgodisar utan att må illa, och jag deppar över detta det är ju så gott så varför ska jag känna så här, hade dessutom laddat upp med massor när jag var i Sverige som ovetande nygravid, det fick sambon äta upp medans jag satt och va sur sen :p

Sen har jag alltid varit macdonalds motståndare, har inte klarat äta deras hamburgare men nu så går dom ner och jag kan gå och vara sugen på en cheeseburgare?
 
Jag fulgrinar, alltså hulkar och snorar, till tv-program. Här om dagen såg vi någon snubbe som åkte Vasaloppet och inte hann innan snöret drogs. Han skulle fria till sin tjej i nästa by och han blev besviken på sig själv för att han inte fixade loppet. Då fulgrinade jag i en kvart.

Jag skyller bara på gravidhormoner :angel:

Mvh Miks
 
Jag tyckte kylskåp luktade otroligt illa. Höll andan varje gång jag öppnade ett och det spelade ingen roll vems, alla luktade lika illa. Sen tyckte jag min sambo luktade för mycket man så jag mådde illa. Tack och lov försvann det i tredje månaden men kylskåpen luktade illa hela graviditeten. Mådde illa vecka 9 - 14 och spydde ofta och då åt jag mycket gurka och tomater. Var tvungen att börja lunchen med en halv gurka för att kunna äta öht. Det försvann med illamåendet sen. Mot slutet, de sista två månaderna ungefär, var jag tokig i Coca Cola och jag dricker normalt Coca väldigt väldigt sällan men då kunde jag sluka ett par liter i veckan :o
 
Jag sniffar helt plötsligt rengöringsmedel :o

Det vattnas i munnen bara jag tänker på lukten av ajax, och huset har aldrig varit så rent. Toan skuras helt plötsligt flera gånger i veckan, handfatet och duschen likaså och köket är även det utsatt för sprejflaskan. Har insett att tvålen på universitetet luktar lite rengöringsmedel, så jag tvättar händerna flera gånger när jag är på toa, bara för att känna lukten av tvålen... Och helt plötsligt så blir jag noga med att det ska vara sköljmedel i tvätten, bara för luktens skull, någonting som jag annars undviken av miljöskäl. Och ajax brukar annars aldrig finnas hemma, jag rengör bara med såpa i vanliga fall.

Och bara att skriva om det får det att vattnas i munnen på mig, jag är uppenbarligen ett psykfall. Det var såhär med dottern också, men inte alls i samma omfattning som denna gången.
 
Min mamma käkade rostat bröd med smälta gelébjörnar på. Det tycker jag är väldigt udda. Iofs knaprade hon på skolkritor ibland också, antar det var någon mineralbrist
 
Jag fick direkt ont i magen av kolsyra så hängde jag med på after work fick jag glatt dricka juice. Sen fick jag såna apelsinjuicecrawings så min mage blev helt sur och jag fick tvinga mig att skära ned på det. Blev paniksugen på smörgåstårta med rostbiff och åkte runt halva stan för att hitta, kinamat ville jag käka ofta och pulvermos.
 
Jag är i vecka 10 och har inte så himla mycket konstigheter för mig riktigt än. Men jag gråter mycket! Började storgrina när jag och sambon facetimade med sambons brorsson som är 6 månader, bara för att han var så söt. Gråter alltid till atg reklamen med shettisen också, när han står i regnet :(

Tål inte heller lukten av min sambo som någon annan skrev. Brukar älska hans lukt och kunde lukta på honom i timmar förut...
 
Jag var besatt utav djungelvrål. Sambon fick köpa med sig det hem varje dag.
Mådde illa utav i stort sett ALLA lukter, särskilt citron som jag än idag inte klarar av att lukta på.
Drömde och pratade i sömnen varje natt. Sambon filmade mig en natt och då pratade jag högt och tydligt i säkert en kvart. :crazy:
 
Med första barnet klarade jag verkligen inte av lukten av grillat. Sambon hade grillförbud hela sommaren :p Tyvärr grillade grannarna ibland så lukten kom in och då fick jag kväljningar direkt
 
Jag kan äta mc donalds varje dag :o
Lukten av ajax allrengöring gör mig typ tokig! Och inte att glömma är lakrits fiskar!
Annars är jag mer sån att jag måste va sugen på nått för att kunna äta det, lite besvärligt att inte kunna planera mat för så många dagar åt gången :mad:
 
Jag älskade apelsinfestis. Så till den milda grad att jag var tvungen att ge mig själv en övre gräns för hur mycket festis som är rimligt att dricka på en dag. Festis var perfekt för att det gick att dricka trots att jag mådde illa och hade halsbränna typ jämt.

Bortsett från det åt jag en hel del lättsaltade chips. Och pannkakor. Vilket jag visserligen äter i vanliga fall också, men när jag var gravid var det för att det var några av de saker som jag kunde äta som jag inte kräktes av.
 
Jag kunde inte borsta håret, då kräktes jag. Med båda barnen! Rätt jobbigt med hår som går till midjan...

Första barnet så levde jag i princip på clementiner. Andra gången åt jag mängder av katrinplommon :-o
 
Under första graviditeten kunde jag inte äta samma mat två dagar i rad. Blev det rester över kunde jag alltså inte äta dem till lunch dagen efter utan det blev till att frysa in matlådor och äta dem senare (oftast maken som tog med sig till jobbet).

Under andra graviditeten hade jag inget sådant. Jag mådde å andra sidan riktigt kasst både fysiskt och psykiskt så eventuella "quirks" låg nog bara som bakgrundsbrus.
 
Pulvermos!!! Hade verkligen dille på det. Helst med köttbullar och lingonsylt.

Och salt och smörgåsgurka,har värker gillat det före eller efter,men åt säkert 5-6 burkar under graviditeten.

Wienernougat åt jag i början några kartonger av,men sista 20 veckorna vårt jag riktigt äcklad av choklad,och godis öht.

Det pinsammaste är nog att jag gick och sniffade i sköljmedelsflaskan hela tiden! :o Jag tvättade mer än gärna,och smög in flera ggr om dagen för att få lukta i flaskan. Den bästa var nån med aloevera. Hela kroppen fylldes av välbehag efter några rejäla sniff i flaskan! :p
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 101
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 976
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp