Konstiga saker man för sig när man är gravid

Jag blev tossig i glögg :D Drack det till frukost nästan varje dag. Och doften av regnblöt asfalt! Fast den gillade jag innan också, men det blev som förstärkt under graviditeten.
 
Lukten av spån och kall källare får jag nästan rysningar av, tycker att det luktar gott :D
Cravings som pulvermos, choklad, CLEMENTINER och majonnäs på kokt ägg.
 
Jag fixade inte kantareller. Vidrigt att rida i en höstblöt skog med massa kantareller och doften (ehrm.. Odören) spred sig överallt. Hua!
 
Var i Kina precis i början av graviditeten och förknippar numer illamående med Kinamat.. Tråkigt då jag tyckte det var gott innan :) Kanske går det över? Är nu över ett år sedan jag åt det. Sedan åt jag väldigt mycket kiwi under hela graviditeten. Har fått för mig att det är bra för magen, men det beror kanske på hur många man äter ;)
 
Jag har fått tokdille på min favvomat från gymnasiet (då skulle den gärna ätas runt 3 på natten också..):

Snabbmakaroner, riven ost, svartpeppar, pizzakrydda och rikligt
med Heinz ketchup. :d

Mår mer illa denna gången, så det funkar bara med vissa rätter, jag får liksom proväta det i huvudet först för att se om det funkar...
 
Första graviditeten åt jag mängder med marabouchoklad. Jag hann knappt avsluta den första chokladkakan innan jag öppnade nästa. Jag hade nog blivit rejält fet om inte den graviditeten hade slutat i missfall.

När jag väntade sonen åt jag extrema mängder apelsiner. Vi köpte ett nät, dvs. 3 kg apelsiner varje dag. Dåvarande sambon fick en eller kanske två apelsiner och resten åt jag upp själv.

Med dottern mådde jag illa till någon gång i sjunde månaden. Jag rasade i vikt och klarade absolut ingen fet mat. Kände jag doften av pommes frites så spydde jag ofelbart så att äta det var inte att tänka på. Jag gick omvägar förbi pizzerior och gatukök och det var en pina att bo i lägenhet där matoset spred sig i trappuppgången. All choklad smakade dessutom rök av någon märklig anledning. Jag trodde första gången att det var något fel på snickersglassen jag hade köpt men insåg senare att all choklad smakade rök. Riktigt vidrigt var det. När jag väl hade slutat må illa så åt jag vaniljwaffers i parti och minut. Jag åt minst en påse om dagen och åt dem direkt ur påsen som man äter chips ungefär.
 
Jag har fått en knasig åkomma nu när jag blivit gravid. Fick även vid förra graviditeten. Det är en åkomma som heter Geografisk tunga .

För den som tycker att tungor är lite generellt otrevliga är det ingen bra ide att öppna länken
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Geografisk_tunga

Tungan gör periodvis ganska ont. Speciellt i kanterna av "länderna". Mycket märklig åkomma faktiskt!

Mvh Miks
 
Förra graviditeten så var jag livrädd för att tappa mina tänder... :crazy: Varför?? Ingen aning men jag drömde om det nästan varje natt att jag tappade dom! Mycket märkligt ska man vara med om!! ;) Så levde jag på fiskbullar då, kunde sätta mig och bara äta fiskbullar... Mumma! :wtf:

Denna graviditeten har jag inte fått några märkliga tankar, inte än i alla fall!! :up: Tycker bara att allt luktar konstigt (illa), vilket kan vara jobbigt i just mitt jobb som undersköterska! Men nu skulle jag kunna leva på spenatsoppa och frukt! Spenatsoppa minst några dagar i veckan, skulle gärna gjort det oftare men min sambo stoppar mig eftersom han inte äter spenat!! :P Haha!
 
Förra graviditeten så var jag livrädd för att tappa mina tänder... :crazy: Varför?? Ingen aning men jag drömde om det nästan varje natt att jag tappade dom!
Jag drömmer rätt ofta att jag tappar tänderna/att de grusas sönder. (Är inte gravid och har aldrig varit det). Har läst att det betyder att man är rädd för en förändring.

Här finns ett drömlexikon, vet inte hur seriös den är: http://www.dromcentrum.se/dromlexikon.htm
 
Jag drömmer rätt ofta att jag tappar tänderna/att de grusas sönder. (Är inte gravid och har aldrig varit det). Har läst att det betyder att man är rädd för en förändring.

Här finns ett drömlexikon, vet inte hur seriös den är: http://www.dromcentrum.se/dromlexikon.htm

Jag får tand-drömmen när jag står inför riktigt stora förändringar, i mitt fall har det alltid varit inför stora flyttar (byte av stad/långa resor). Men har inte drömt tanddrömmen inför bebis, har kanske inte fattat riktigt än :P.
 
@SandraM spenat innehåller väl mycket järn? Jag hade nog tolkat det som att kroppen behöver mer järn :)

Kom på en sak jag varit galet sugen på hela graviditeten... Vetegroddar :D helst med honungsyoghurt!
 
Jag blev lite ledsen en dag när jag satt i hallen ngn gång i september förra året.. Min sambo undrade varför och jag (som absolut inte är speciellt känslig och framförallt aldrig gråter i vanliga fall) började gråta och sa att jag var ledsen för att det var så långt till jul och jag längtade så efter att få äta adventsfrukost och julpynta O_o. När första advent äntligen kom efter drygt 3 mån.... Vaknade jag kl 04.30 och grät en skvätt för att det ÄNTLIGEN var dags att äta adventsfrukost. Den serverades kl 06 när jag inte kunde hålla mig längre (min sambo var lite extra glad att han fick gå upp 06 en söndag bara för för att äta frukost, men snäll som han är så gjorde han det och låtsades vara nöjd)
 
Jag drömmer rätt ofta att jag tappar tänderna/att de grusas sönder. (Är inte gravid och har aldrig varit det). Har läst att det betyder att man är rädd för en förändring.

Här finns ett drömlexikon, vet inte hur seriös den är: http://www.dromcentrum.se/dromlexikon.htm

Ah, hade jag ingen aning om, har aldrig hört det förut. Men visst kan det stämma, det är ju en rätt stor förändring att få barn. Skönt att jag slipper den känslan just nu i alla fall :)
 
@SandraM spenat innehåller väl mycket järn? Jag hade nog tolkat det som att kroppen behöver mer järn :)

Kom på en sak jag varit galet sugen på hela graviditeten... Vetegroddar :D helst med honungsyoghurt!

Kan säkert vara så att kroppen behöver mer järn. Det är ju tur att man blir sugen på nyttiga saker i alla fall :)
 
Jag har fått en knasig åkomma nu när jag blivit gravid. Fick även vid förra graviditeten. Det är en åkomma som heter Geografisk tunga .

För den som tycker att tungor är lite generellt otrevliga är det ingen bra ide att öppna länken
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Geografisk_tunga

Tungan gör periodvis ganska ont. Speciellt i kanterna av "länderna". Mycket märklig åkomma faktiskt!

Mvh Miks

Jag och min syster har haft geografisk tunga utlöst av olika matvaror hela vårt liv.
Det som hjälper när det svider och bränner är oftast Renie och Link som är mot halsbränna.
 
Jag och min syster har haft geografisk tunga utlöst av olika matvaror hela vårt liv.
Det som hjälper när det svider och bränner är oftast Renie och Link som är mot halsbränna.
Åh spännande att höra om någon annan som har det!

Rennie käkar jag som godis just nu mot halsbränna och det tycker jag inte hjälper. Link ska jag läsa på om jag får äta nu som gravid.

Mysko att det kan komma av olika matvaror! Är det samma mat eller olika hela tiden? Jag tänker så att ni kan undvika eller ta kalkylerade risker. Eller blossar det bara upp hux flux?

Mvh Miks
 
Åh spännande att höra om någon annan som har det!

Rennie käkar jag som godis just nu mot halsbränna och det tycker jag inte hjälper. Link ska jag läsa på om jag får äta nu som gravid.

Mysko att det kan komma av olika matvaror! Är det samma mat eller olika hela tiden? Jag tänker så att ni kan undvika eller ta kalkylerade risker. Eller blossar det bara upp hux flux?

Mvh Miks

Dom matvaror jag har/haft störst problem med är tomater i färskt tillstånd.
Jag hade även svårt för stark mat tidigare då det fick det att blossa upp.
 
Med första barnet klarade jag verkligen inte av lukten av grillat. Sambon hade grillförbud hela sommaren :p Tyvärr grillade grannarna ibland så lukten kom in och då fick jag kväljningar direkt

Jag också! Jag är fullkomligt galen i grillat och grilldoft i vanliga fall, men under graviditeten kräktes jag så fort grillandet satte igång hos alla grannar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 056
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 130
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag vet att jag inte kan få säkra svar här, men kanske någon hint iaf. Fick en smäll mot huvudet i måndags (häst som stegrade och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 037
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp