Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Bevisligen kan det fungera alldeles utmärkt att rida samlat och med största kontroll även utan att konstant dra hästen i munnen. Som Cha9 nämnde ovan; hela westernvärlden rider mestadels så.

Bilderna på TS ser trevliga ut. TS kan rida. Bra form och bärighet hos hästen.
Mycket snyggt.

Det syns på bilderna att TS inte har ambitionen att åka häst i skogen och på vägen. TS hör till min andra kategori; de som kan rida tillräckligt bra för att få resultat.

Vem har pratat om att konstant dra hästen i munnen? I alla fall inte jag.

Hela westernvärlden rider mestadels så....
ja, när man har utbildat sin häst så långt.
Det som mestadels görs inom den del av westernvärlden som jag träffat på under mina 7 år för professionella westerntränare, är att träna hästarna genom stöd framifrån och ridning med sitsen, träna och träna tills hästarna blir så bäriga.

Dessutom använder man ganska tunga tyglar på stångbetten vilket gör att en lätt ändring av handens position faktiskt ger utslag i bettet genom tygelns tyngd.

Hela westernvärlden är inte så kunniga att man kan rida sin häst bakifrån och fram på lösa tyglar.

Jag räknar mig till en högst medioker westernryttare som eftersträvar att bli duktigare. Jag har debuterat på B-nivå i reining och WR med 5 resp 6 placering. Högst mediokert och mina hästar är inte färdiga för den tygelkontakt jag önskar. Men vi ska ta oss dit så småningom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Att rida på lång tygel utan drivning på en häst man inte har en relation till eller som bara går och såsar köper jag inte alls dock

Åhnej, för mig tog det tid innan min var stark nog!

Länkar här nedan ett klipp som lite beskriver hur jag tänker.
Notera att han säger att det tar ett år att arbeta upp en överlinje på hästen som är tillräckligt stark för att man ska kunna börja samla hästen och ytterligare två år för att få en samlad häst. Detta oavsett hästens ålder.

http://www.youtube.com/watch?v=I8cOq7YWXys

Det jag märkte var att när min häst väl blivit stark i den låga formen (filmen), märkte jag att han helt plötsligt självmant började lyfta upp "framvagnen". Den känslan kommer jag minnas länge, helt grym!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Vem har pratat om att konstant dra hästen i munnen? I alla fall inte jag.
Det var möjligen orättvist att citera just dig, jag reagerade på din synbarligen tydliga uppfattning av TS ambitioner utifrån hennes trådstart. Jag tror inte att din uppfattning skiljer sig från min. Med konstant drag syftar jag på alla varianter av kontinuerligt stöd i tygeln, och menar att det inte är något som obönhörligen krävs vid normal ridning. Bara så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Det var möjligen orättvist att citera just dig, jag reagerade på din synbarligen tydliga uppfattning av TS ambitioner utifrån hennes trådstart. Jag tror inte att din uppfattning skiljer sig från min. Med konstant drag syftar jag på alla varianter av kontinuerligt stöd i tygeln, och menar att det inte är något som obönhörligen krävs vid normal ridning. Bara så.

OK.
Jag har bestämt för mig att jag beskrev två scenarier: det ena var låg ambitionsnivå, den andra av mig föreslagna ambitionsnivån är hög. Och det ser på fotona ut som om TS ligger på den höga ambitionsnivån.

Trist att du tog för givet att jag var seriös med ena förslaget men inte med det andra förslaget...

Nej, jag tror inte att man behöver ha konstant stöd i tygeln.
Min ridning riktar sig mot självbärig häst utan tygelstöd. Men det är väldigt mycket jobb att komma dit och jag är inte i närheten av det TS visar på sina bilder.
Jag har deltagit i enstaka dressyrtävling och fick kritik gällande för lösa tyglar. Medan jag själv tyckte att jag hade lite för mycket häst i handen...

Som sagt, TS bilder har visat vilket av mina förslag som ligger närmst...
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

det som är så skönt med westernridning, vi strävar efter att hästen ska gå själv i form utan att man måste hålla den i munnen. Dock är det ju en lång väg dit, men målet känns mer rättvist än engelskridning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

fick kritik gällande för lösa tyglar. Medan jag själv tyckte att jag hade lite för mycket häst i handen...
det låter som glappiga tyglar.

det som är så skönt med westernridning, vi strävar efter att hästen ska gå själv i form utan att man måste hålla den i munnen. Dock är det ju en lång väg dit, men målet känns mer rättvist än engelskridning.
Hur menar du då?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider utan stöd i tyglarna (dvs med lösa -inte glappande- tyglar, som bara inverkar vid behov) och driver väldigt sällan på min häst (får han för sig att stanna mitt på vägen t.ex, då kan jag driva fram honom med säte/skänkel, men aldrig vid arbete). Rider gör jag ändå hela tiden när hästen ska arbetas, ser ingen vits med att inverka tills man är nöjd och sen bara sitta och hänga med när hästen jobbar, utan när den gör rätt så berömmer jag den hellre och tar en paus för att sedan fortsätta med något nytt.

Jag tycker inte det är "fel" att hålla en konstant kontakt med hästens mun och sas driva den fram till handen (det funkar ju uppenbarligen bra för många), jag trivs bara inte med det ridsättet. Blev ursprungligen lärd att rida på det viset, men lärde om mig när jag insåg att det fanns andra, för mig bättre, sätt att nå dit jag vill med min ridning.

Tycker för övrigt att dina ridbilder ser trevliga och samspelta ut, speciellt galoppbilden. Du tycks ju ha hittat/utvecklat ett ridsätt som passar både dig och hästen, och det är ju jättebra. Fortsätt så! Jag tror knappast hästen saknar ditt stöd eller vad nu en del personer tycks tro :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hej!

Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över huvudtaget "ha kontakt" med munnen. Även innebörden av att"rida aktivt" har börjat förbrylla mig, att driva hästen in i handen som det ibland kallas.


Själv har jag hittat tjusningen med att inte korta upp tyglarna efter att jag skrittat fram, rida så lite som möjligt, utan understödjande drivning eller aktivering av bettet. Jag tar i hästen EN gång för att be den söka sig neråt, sedan släpper jag. Vill jag ha en hög form för jag försiktigt upp huvudet EN gång, sedan släpper jag. Det samma gäller med tempot. Med andra ord "placerar" jag hästen där jag vill att den ska gå, sedan låter jag den vara.

Detta uppfattas ofta som oerhört störande för många.

Jag läste exempelvis ett "Expertsvar" från Hippson där det stod följande gällande en ryttare vars häst ogillade kontakten med tygeln; "Jag brukar nästan rida lite över tygeln, hålla kvar kontakten och driva med skänkeln. Efter en stund tycker hästen att det bli jobbigt och väljer ofta själv att ta en ärlig kontakt lite längre ner. Du får aldrig rida runt utan stöd"

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD


Vad jag lite undrar över är hur du gör när du "skrittar fram" och hur hästen kunnat bli såpass stark och självbärig under utbildningen. En välutbildad häst med bra fysik kan man placera som du beskriver - och det är ju själva målet med dressyren (oavsett diciplin).

Att INTE göra något är för mig = eftergift.

Om du inte rider (kommunicerar) med/via sätet - hur gör du då? Hur "placerar" du resten av hästen?

Jag kan rida vår ponny jättesnyggt via att "åka" - men det är för att han redan "kan" och förekommer mig. Om jag vill "dressyra" - d v s träna honom/"gymma" - så måste jag vara med honom. Visst kan det bli - ex vis - en "snygg sluta" - men själva syftet med slutan är ju att hästen ska tränas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tycker dina ridbilder ser väldigt trevliga ut, och undrar om du kan förklara lite mer konkret hur du har tränat för att komma dit?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

kl

Jag tycker TS ridbilder ser riktigt trevliga ut. Men att TS bara skulle åka med tror jag inte på :)

För att få hästen att gå sådär på hängande tygel måste man ha en bra sits. Som gör rätt saker. Välkoordinerat. Starkt men smidigt på samma gång. Och när man har det - då känns det som att inte göra någonting! Jag kan bara gratulera.

När det gäller ursprungsfrågan stöd vs inte stöd. Så är det ju uppenbart att det går att rida hästar i en trevlig form utan något stöd. Det finns det många exempel på, inte bara inom western.

Om man lyckas bli tillräckligt duktig och har en välriden häst så är dock stödet inte något negativt. Den korrekta kontakten med hästens mun gör att man kan kommunicera med hästen genom hela dess ryggrad och till exempel påverka den att slappna av, länga mm. Det ger en mjuk, elastisk känsla i tyglen och i hela hästen. Ryttaren och hästen blir liksom en mekanisk helhet.

Men tyvärr misstolkas ju ofta stöd/kontakt och att "rida fram till bettet" som att man ska bromsa fram och sparka på bak. Hästen kröker på nacken, men hästen är stel och går på bogarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Kl

Jag tänkte direkt på någons beskrivning av Patrik Kittels clinic, att han hinner göra så mycket bara på 2 steg. Det är något som typ behövs på alla hästar varje steg. Skillnaden är att proffsen korrigerar så minimalt lite eftersom de känner vart hästen är påväg långt långt innan vi dödliga gör och de har sådan korrekt effekt av hjälper att de bara behöver göra det där pyttelilla för att få hästen på rätt spår igen. Och de har dessutom stenkoll på sin sits - vilken vi vanliga dödliga också måste korrigera i varje steg.

Att åka runt på långa tyglar är så långt i från ridning man kan komma. Men sjukt bra träning för både häst och ryttare att hitta ett finare samspel att använda när man väl vill rida!

Anser du att Patrik gör osynliga korrigeringar med att stanna hästen och stoppa in den blåa tungan? Detta gör mig så upprörd att se, fy fasiken, djurmisshandel är vad det är. Ser du inte hur hästen lider av att gå så med nacke-hals. Är det ridning? Titta på TS bilder och se hur det ska se ut, det ÄR ridning på hög nivå. Gratulerar!

Tack och lov att det börjar uppmärksammas med allt "skräp" som placeras i hästens mun, samt rollkur! Vilket tyvärr också förekommer i westernridning!
http://www.youtube.com/watch?v=i8D7q4UWNIU
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har handikapp som gör att jag inte kan rida min häst på det sättet att jag har något kilo i vardera tygeln som ofta förespråkas utan jag ber min häst bära sig själv och då gör hon det.

Var eller vilka förespråkar det?, och ofta?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

det som är så skönt med westernridning, vi strävar efter att hästen ska gå själv i form utan att man måste hålla den i munnen. Dock är det ju en lång väg dit, men målet känns mer rättvist än engelskridning.


Fast man rider ju hästen annorlunda i western, man har den öppen i formen, och kommer aldrig till högre samling (tänker då piaff o passage), eftersom det är mer inriktat på praktiskt arbete.

Dessutom har du i de högre klasserna blank stång, och (som någon skrev) ibland även de tunga tyglarna som gör att tygeltagen känns tydligare.

Jag har tränat engelsk dressyr för en westerntränare och tyckte det gav mig mycket. Men även westernryttarna håller i sina unghästar, och "westerndressyren" som är på frammarsch rids på kortare tygel just för att ryttaren inte ska behöva göra så yviga rörelser.

Sitter jag med tre dm slack i tygeln måste jag röra handen mer, än om jag har direktkontakt. Man missar spelet med fingrarna.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Var eller vilka förespråkar det?, och ofta?

Jag har tränat för flera tränare som förespråkar det och jag har läst det på nätet rent allmänt men också här på buke så det tycker jag nog kan räknas som ganska vanligt. Hur så?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Anser du att Patrik gör osynliga korrigeringar med att stanna hästen och stoppa in den blåa tungan? Detta gör mig så upprörd att se, fy fasiken, djurmisshandel är vad det är. Ser du inte hur hästen lider av att gå så med nacke-hals. Är det ridning? Titta på TS bilder och se hur det ska se ut, det ÄR ridning på hög nivå. Gratulerar!

Tack och lov att det börjar uppmärksammas med allt "skräp" som placeras i hästens mun, samt rollkur! Vilket tyvärr också förekommer i westernridning!
http://www.youtube.com/watch?v=i8D7q4UWNIU

Jag förtydligar, skit i vilket namn som står först i inlägget och fortsätt läs:

Kl

Jag tänkte direkt på någons beskrivning av Patrik Kittels clinic, att han hinner göra så mycket bara på 2 steg. Det är något som typ behövs på alla hästar varje steg. Skillnaden är att proffsen korrigerar så minimalt lite eftersom de känner vart hästen är påväg långt långt innan vi dödliga gör och de har sådan korrekt effekt av hjälper att de bara behöver göra det där pyttelilla för att få hästen på rätt spår igen. Och de har dessutom stenkoll på sin sits - vilken vi vanliga dödliga också måste korrigera i varje steg.
Att åka runt på långa tyglar är så långt i från ridning man kan komma. Men sjukt bra träning för både häst och ryttare att hitta ett finare samspel att använda när man väl vill rida!

Nej, så fort han gör rätt "åker jag bara med".

Då undrar jag hur du öht kommer vidare? Jag åker oxå med ganska mycket, häststackarn måste ju få ledigt från blurret och otajmingen någon gång men då är jag oxå nöjd när jag åker med och vi är båda mitt i vår komfortzon. För att utvecklas måste jag rida, både öva på att rida och försöka ta hästen vidare - tänja våra gränser. Då behövs ju stöd och tajming för att tillsammans hitta rätt i en ny övning/form/tempo osv? Eller hur gör du då liksom? Jag har svårt att fatta :p

Ett tillägg från min sida också;

Var den inte Kittel som gjorde det utsökta rollkürframträdandet?
http://www.youtube.com/watch?v=8hIXGiV4N4k

Ja, det är ju helt tvärtemot min åkn.. ehm, ridning :p

Sluta tjata om rollkur och håll dig till ditt ämne, det är ju skitintressant!! Läs förtydligandet till Noak :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hela westernvärlden rider på inga sätt samlat- bara sakta o markbundet i framvikt- stor skillnad.

en samlad häst är komprimerad o lätt fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag har tränat för flera tränare som förespråkar det och jag har läst det på nätet rent allmänt men också här på buke så det tycker jag nog kan räknas som ganska vanligt. Hur så?



Var på buke?

Jag håller ju till om jag håller till någonstans på dressyr och jag har aldrig sett att någon som kan, förespråka något kilo i vardera tygeln.

Och tränare, vad för tränare:confused:, jag rider dressyr och har aldrig hört någon duktig tränare förespråka något kilo i vardera tygeln heller.

KL

Annars tycker jag faktiskt hästen ser ut att ha en form ditlagd av en skarp stång, hur gör man med ställningen?, men det kanske är ridning där man bortser från den?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag hade velat testa att rida med någon form av mätare, hur mycket är eg ett stöd JAG upplever som för mycket/för lite/bra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 265
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
2 966
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp