Bukefalos 28 år!

"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ot, jag vet men jag måste. Den blå tungan.... seriöst. Scandic fick tungan över bettet när denna sitiation uppstod. Det kan hända vem som helst. Han sitter ju för 17 inte och rider så dagligdags. Ett tillfälle som filmats ska för katten inte lägga en skugga över hans ridning. Han rider så otroligt mjukt och balanserat. Han och hästen smälter ihop och det ser ut som om han kommunicerar med tanken. Underbart. Jag är så trött på att just han sågas gång på gång. Det finns flera ryttare i yppersta eliten som rider med bryska hjälper och med ett hjärngrepp om tyglarna (spec stången). Liknar mera en brottningsmatch än ridning. Varför få inte de mera kritik?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ot, jag vet men jag måste. Den blå tungan.... seriöst. Scandic fick tungan över bettet när denna sitiation uppstod. Det kan hända vem som helst. Han sitter ju för 17 inte och rider så dagligdags. Ett tillfälle som filmats ska för katten inte lägga en skugga över hans ridning. Han rider så otroligt mjukt och balanserat. Han och hästen smälter ihop och det ser ut som om han kommunicerar med tanken. Underbart. Jag är så trött på att just han sågas gång på gång. Det finns flera ryttare i yppersta eliten som rider med bryska hjälper och med ett hjärngrepp om tyglarna (spec stången). Liknar mera en brottningsmatch än ridning. Varför få inte de mera kritik?

Kort spin på det.

Jag avskyr rollkur. Men det är INTE likställt med att ryttaren rider dåligt i "vanlig" ridning (även om det såklart finns bryska ryttare som utövar rollkur oxå!). Man kan ha en jäkla känsla, bra sits och god ridning ändå. Det är DET jag ville tillföra denna tråden, Patriks ridning helt enkelt! Inte rollkuren för det var ju inte alls vad tråden handlade om utan kontakt vs långa tyglar.

Rollkur och ridning går att skilja åt. Träningsmetod och rollkur går inte att skilja åt. Nu diskuterar vi ridningen och inte träningsmetoden. Typ som att säga att en rökare är en kass människa och därför är dum mot sitt husdjur. Det går ju liksom inte att likställa!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ot, jag vet men jag måste. Den blå tungan.... seriöst. Scandic fick tungan över bettet när denna sitiation uppstod. Det kan hända vem som helst. Han sitter ju för 17 inte och rider så dagligdags. Ett tillfälle som filmats ska för katten inte lägga en skugga över hans ridning. Han rider så otroligt mjukt och balanserat. Han och hästen smälter ihop och det ser ut som om han kommunicerar med tanken. Underbart. Jag är så trött på att just han sågas gång på gång. Det finns flera ryttare i yppersta eliten som rider med bryska hjälper och med ett hjärngrepp om tyglarna (spec stången). Liknar mera en brottningsmatch än ridning. Varför få inte de mera kritik?

Ja men eller hur?? Det mest idiotiska är oxå att dom tror att tungan är blå för att formen är djup.. okunskapen är skrämmande låg.

*kl*

Jag kommer aldrig tycka ridning på långa tyglar är riktig ridning.. nej jag tycker inte TS uppvisar riktig ridning bara för att korten är fina.. släng in en film och det avslöjas fort..Det beror ju på vad man har för kriterier och mål och krav på kvalité naturligtvis.. Nej jag tycker inte heller westernhästar samlar sig som en dressyrhäst på sina långa tyglar och den diskussionen finns det redan 100 trådar om..

Sen kan man faktiskt rida med sträckt tygel OCH ha hästen lätt i handen.. en konst som är svår och som faktiskt kräver riktigt stor kunskap som dom flesta tyvärr inte har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Om du inte ska tävla så kan du ju rida hur du vill ? Ska man tävla dressyr får man ju rida enligt TR...
Jag undrar om man kanske behöver kontakten mer när man rider ökningar och vill ha mjuka tempoväxlingar?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Många som inte sett mig rida hävdar även upprört att jag "överger min häst" och att jag "inte finns där för honom" i ridningen när jag rider så "lite".

Vad tycker ni om detta? Precis alla åsikter är supervälkomna! xD

Men jag tycker din rubrik är missvisande. Långa tyglar är för mig långa tyglar, du har inte långa tyglar utan mer tyglar med rejält glapp men ändå snara till att kortas.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag kommer aldrig tycka ridning på långa tyglar är riktig ridning.. nej jag tycker inte TS uppvisar riktig ridning bara för att korten är fina.. släng in en film och det avslöjas fort..Det beror ju på vad man har för kriterier och mål och krav på kvalité naturligtvis.. Nej jag tycker inte heller westernhästar samlar sig som en dressyrhäst på sina långa tyglar och den diskussionen finns det redan 100 trådar om..

Sen kan man faktiskt rida med sträckt tygel OCH ha hästen lätt i handen.. en konst som är svår och som faktiskt kräver riktigt stor kunskap som dom flesta tyvärr inte har.


Agreed.

Film visar (en del av) vad som händer. Fotografier är bara en ögonblicksbild, det visar varken själva hjälpgivningen eller responsen hos hästen.

Jag förstår inte att det skulle vara så upprörande att westernhästar inte tränas med samma mål som en dressyrhäst... Att man ställer olika krav och vill olika saker är ju liksom hela poängen med att det är en annan ridstil... Nej - en westernhäst samlar sig inte på samma sätt som en dressyrhäst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Var på buke?

Jag håller ju till om jag håller till någonstans på dressyr och jag har aldrig sett att någon som kan, förespråka något kilo i vardera tygeln.

Och tränare, vad för tränare:confused:, jag rider dressyr och har aldrig hört någon duktig tränare förespråka något kilo i vardera tygeln heller.

KL

Annars tycker jag faktiskt hästen ser ut att ha en form ditlagd av en skarp stång, hur gör man med ställningen?, men det kanske är ridning där man bortser från den?

Om du tror att jag tänker namnge tränare och leta upp inlägg på buke och vart jag läste det på nätet så tror du fel. Du får nöja dej med att det är så att tränare har sagt det och att jag har läst det. Allt behöver inte ha källhänvisning. Det är ingen uppsats jag skriver.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag rider ofta på "lösa tyglar". Tycker att det fungerar mycket bra, förutsatt att hästaen lyssnar väl på övriga hjälper och du enbart behöver använda tyglarna lätt. En fantastisk känsla när allt fungerar, brukar ofta inte ens behöva röra händerna vid e.x. halt /avsaktningar! Tack vare att jag rider på lösa tyglar så att han har lärt sig lyssna på säte, vikt överskänkar och röst. Underbart! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

det låter som glappiga tyglar.

Hur menar du då?

Kan så vara.
Men när skälet till att tyglarna "glappar" lite är att hästen bär sig själv och är riden loss från tyglarna så är det vad jag eftersträvar.

Jag eftersträvar en häst som är så välriden och vältränad att den inte behöver tyglarna för att tala om var den ska ha huvudet eller vad den ska göra med kroppen.

Den typen av ridning är väl inte riktigt vad typisk engelsk dressyr representerar.
Akademisk dressyr är väl mer åt det hållet: man tränar hästen tills den är självbärig och då kan man i stort sett släppa tyglarna.

Men som flera påpekat: det tar ganska lång tid att få hästen så tränad att det fungerar.
Längs vägen kan man behöva hålla eller stödja hästen en hel del fram samtidigt som man driver den ganska tydligt. För att visa vad den ska göra, för att motivera den att ta i precis så mycket som behövs, för att bli ännu starkare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Men vad jobbigt det blev när bara mina gamla bilder diskuteras och analyseras!

Hade det inte varit kul om fler ville lägga upp bilder/filmer och visa hur ni rider och förklara tanken bakom varför ni rider som ni gör. Det spelar ingen roll om det är western, akademisk, engelsk dressyr, långa tyglar, korta tyglar etc.. (:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:laugh: Det är modigt av dig att lägga ut bilder. Det får du en eloge för :bow:

Dock tycker jag fortfarande inte att foton säger så mycket om den praktiska ridträningen.

Du har inte hellång tygel som någon kommenterade, och ett problem är just att de tygeltag du faktiskt gör blir klumpiga. Har du kontakt så snackar vi ringfingervickning på tre millimeter, är tygeln lång måste du ta till dig hela handen och det blir ett plötsligt "tag" i hästen som den har svårt att förbereda sig för. Du kan heller aldrig ha hästen ihopkopplad och igenom - bakben,rygg,hand.

MEN - på de bilder du lagt upp är hästen rundad och fin. Aboslut.

Jag lägger inte ut bilder på internet, inte för att jag skäms, utan för att jag vill vara någorlunda anonym. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja men eller hur?? Det mest idiotiska är oxå att dom tror att tungan är blå för att formen är djup.. okunskapen är skrämmande låg.

*kl*
..............Sen kan man faktiskt rida med sträckt tygel OCH ha hästen lätt i handen.. en konst som är svår och som faktiskt kräver riktigt stor kunskap som dom flesta tyvärr inte har.

+1 (min fetning)
+1 på nästa stycke med, jag rider med sträckta tyglar och ett visst stöd men olika mycket anpassat efter vilken av mina hästar jag sitter på.
Den ena rids med ett lite större stöd än den andra, men jag brukar testa under passen att släppa ut tygeln så att den är helt lös bara för att se så att hästen inte faller på näsan utan bär sig själv. Den andra har en väldigt lätt kontakt, precis så att tyglarna är sträckta och rids på tygeltyngden. Den hästen har lätt för att krulla ihop sig och där vill jag få fram hästen bättre till bettet än vad vi är nu.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Agreed.

Film visar (en del av) vad som händer. Fotografier är bara en ögonblicksbild, det visar varken själva hjälpgivningen eller responsen hos hästen.

Jag förstår inte att det skulle vara så upprörande att westernhästar inte tränas med samma mål som en dressyrhäst... Att man ställer olika krav och vill olika saker är ju liksom hela poängen med att det är en annan ridstil... Nej - en westernhäst samlar sig inte på samma sätt som en dressyrhäst.

Nu har det tjatats om just det ämnet, men om man är petig så är det bättre om man betonar samma sätt, än "inte". Eftersom det ofta låter som den nedre undertecknade när man talar om just westernhästens form.
Kan också tycka det är kul om man tränar på ett alternativt sett eller söker sig efter nya vägar. Av någon anledning så verkar det vara mer vanligt och accepterat utomlands?
Jag instämmer förövrigt med dig!

Hela westernvärlden rider på inga sätt samlat- bara sakta o markbundet i framvikt- stor skillnad.

en samlad häst är komprimerad o lätt fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Man kan säkert formulera sig mer diplomatiskt.

Oavsett ser jag ingen vits i någon hierarkidiskussion om vilken ridstil som är bäst eller mest hästväning; man vill olika saker. Det är väl bra att hästvärlden är heterogen. :banana:

Jag har stor respekt för en del skickliga westernryttare, liksom jag brister i respekt för en del dressyrryttare som borde skaffa gunghäst istället...

Däremot blir det lite löjligt när man jämför en exempelvis tränad pleasurehäst med en dressyrdito och hävdar att båda går samlat i likvärdig form - eh, nä, det gör de inte. :cool:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Hade jag haft en westernhäst hade jag fasen inte velat att den skulle gå som en dressyrhäst iallafall...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Nä, vilket var orsaken till att du köpte just westernhästen från början...gissningsvis.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag instämmer som sagt och tycker det samma. Sedan beror det som sagt på vad man tänker på när man jämför ridstilar. Är din dressyrdito Patrik Kittel eller hobbyryttare? Det är ju otroligt många ryttare som aldrig når upp till hans nivå, han är snarare ett undantag som bekräftar att det går. :angel:
Men pleasure- eller GP-ryttare rider sina hästar i olika former för olika ändamål, så långt hoppas jag att alla håller med!

Även barrelrace, bronc ridning, gymkhana etc kräver sina skills som inte är att förringa! :laugh:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Ja annars hade jag ju köpt en dressyrhäst :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

Jag tänker på ekipage på ungefär motsvarande nivå inom sina respektive inriktningar. Inte hobby-western-hasa-i-skogen gentemot Valegro och Charlotte. :)

Samma kan sägas om distanshästarna, eller vilken inriktning man nu intresserar sig för. Man tränar för att uppnå ett specifikt mål, och målet varierar. Däremot inom dressyren är ju samling i sig målet så att säga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar?

:

Dock tycker jag fortfarande inte att foton säger så mycket om den praktiska ridträningen.

Du har inte hellång tygel som någon kommenterade, och ett problem är just att de tygeltag du faktiskt gör blir klumpiga. Har du kontakt så snackar vi ringfingervickning på tre millimeter, är tygeln lång måste du ta till dig hela handen och det blir ett plötsligt "tag" i hästen som den har svårt att förbereda sig för. Du kan heller aldrig ha hästen ihopkopplad och igenom - bakben,rygg,hand.

MEN - på de bilder du lagt upp är hästen rundad och fin. Aboslut.

Även om bilderna är gamla som jag var noga att understryka hade det inte spelat någon roll om jag släppt tyglarna helt.

I min värd ger "driva fram till handen" (spelar ingen roll om det bara är att driva med sätet) dubbla signaler. Du ber hästen öka och samtidigt inte öka. Många säger att de på så vis fångar upp framåtdrivningen i handen och då kommer hästen röra sig "uppåt" Men sen då? Vad händer när hästen gjort som du vill och jobbar "uppåt"? Då ska man bibehålla drivning med säte eller skänklar (även lätta sådana) och fortsätta fånga upp i handen för att UNDERSTÖDJA rörelsen. Skulle jag fortsätta driva-fånga upp min häst när han svarat första gången jag bad honom skulle han bli skitförvirrad och säga "men jag gör ju som du sa, varför fortsätter du be mig!?" (och ja, han kan prata, hahah)

Har förstått att många tycker att mina bilder inte egentligen visar någonting, men kan filma en snutt och lägga upp för alla experter att bedöma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 267
Senast: Badger
·
Träning Behåller ni kontakten eller ger ni hästen total eftergift på tygeln om den protesterar mot er inverkan genom att backa? Varför? Aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
3 004
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp