Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har precis kommit hem från stallet och en körtur (trots regn och blåst). Kan konstatera att ungefär vid fyra grader, regn och blåst går Ls gräns för när det blir kallt. När jag tog in honom var han först spänd och skakade lite lätt i musklerna på rumpan, men så fort jag började gnugga honom med en handduk släppte det. När han sedan var selad och klar att spänna för och vi gick ut försökte han kura ihop hela sig. När han kommit igång och blivit lite varm inifrån var det inga konstigheter. Så när vi kom hem fick han torka upp och fick sedan på sig sitt regntäcke. Efter lite reflektion tycker jag ändå att han klarat sig länge innan han blivit kall, han är ju ändå halvklippt. Det är rätt fantastiskt vad de klarar av.

Körningen gick bra och det var härligt trots att det blev lite kallt på kuskbocken. Jag har ännu inte hittat ett riktigt bra sätt att hålla värmen. Ändå tog jag på mig underställ under kläderna och raggsockar, fleecetröja med hög krage och utanpå det ett regnställ. Dessutom tog jag regnrocken på utanpå för det kändes lite tunt upptill med bara den tunna regnjackan. Just nu är det väl främst händerna som fryser (och då tog jag ändå de tjocka vantarna på mig) och det påverkar ju ändå känslan av att man fryser rätt mycket. Om L inte fryser i första taget, så kan jag ju konstatera att jag är en riktig fryslort. Hur ska det gå med mig den här vintern?! :nailbiting::p:D

Ja, fy för att sitta och frysa! Jag har planen att hålla Gizmo i träning till januari, då ska han få vila i minst en månad. Det är min plan för att slippa frysa ;)

Jag kör i vanliga jeans, men har en dunkjol från mountain horse som är toppen. Sen höga stövlar med fordring upp till knäna. Här i Skåne är det oftast vinden som kyler värst, så det behövs inte så tjocka kläder men de måste vara vindstoppande. Mitt bekymmer nu är att hitta handskar som står emot väta och vind, men som inte blir så klumpiga. Har någon tips?
 
Ja, fy för att sitta och frysa! Jag har planen att hålla Gizmo i träning till januari, då ska han få vila i minst en månad. Det är min plan för att slippa frysa ;)

Jag kör i vanliga jeans, men har en dunkjol från mountain horse som är toppen. Sen höga stövlar med fordring upp till knäna. Här i Skåne är det oftast vinden som kyler värst, så det behövs inte så tjocka kläder men de måste vara vindstoppande. Mitt bekymmer nu är att hitta handskar som står emot väta och vind, men som inte blir så klumpiga. Har någon tips?

Hehe, ja att ställa av är väl ett alternativ. Jag kanske känner att jag i så fall går över till ridning om det blir så kallt. Då håller man ju sig i alla fall i rörelse och håller värmen på så sätt. Jag funderar också mycket på det där med händerna just nu, för det är de som fryser. Fick förslaget om sådan där värmepåsar som man knäcker ett litet clips i så de blir varma och sedan kokar man dem för att få tillbaka den värmande förmågan igen. Så det ska jag väl testa. Någon annan tipsade om liniment, kirurghandskar och sedan vanliga handskar utanpå det. Men, jag vet inte jag. Det känns lite lurigt. Annars vet jag faktiskt inte hur man ska hålla värmen i händerna.
 
Hehe, ja att ställa av är väl ett alternativ. Jag kanske känner att jag i så fall går över till ridning om det blir så kallt. Då håller man ju sig i alla fall i rörelse och håller värmen på så sätt. Jag funderar också mycket på det där med händerna just nu, för det är de som fryser. Fick förslaget om sådan där värmepåsar som man knäcker ett litet clips i så de blir varma och sedan kokar man dem för att få tillbaka den värmande förmågan igen. Så det ska jag väl testa. Någon annan tipsade om liniment, kirurghandskar och sedan vanliga handskar utanpå det. Men, jag vet inte jag. Det känns lite lurigt. Annars vet jag faktiskt inte hur man ska hålla värmen i händerna.
Jag funderar på att skaffa ett par back on track underställs handskar (eller vad man nu ska kalla dem) dvs sånna man har under vanliga handskar :). Och sen ett par rejäla tumvantar eller trefingerhandskar över.
Blir första vintern med vagn för mig förhoppningsvis, har inte ens fått hem inkörnings objektet :rofl:, men taggat igång för detta för fullt :p
 
Idag var vi ute igen. Det blev samma runda som igår, men med en ordentlig skillnad. Idag när jag tagit på mig thermobyxor och tjockjacka var det ganska varmt ute :meh: Jag slapp i alla fall frysa :up:
 
14925743_10154609881462380_4611338415119206234_n.jpg


Idag tog vi en lång runda längs den trafikerade vägen. Så härligt att höra skodda ponnyhovar i trav :) Han sköter sig exemplariskt i trafik. Dock var han lite trött idag, tror han är lite mör efter att ha tränat en hel del senaste månaden. Han är ju faktiskt bara fem år, och har dessutom bara varit körd sen i augusti. Nu får han vila till onsdag, då vi har sista planerade träningspasset. Då ska vi mest göra skrittövningar och träna flytta undan för pisk. Sen får han nog en eller två veckors totalvila. Usch vad det ska bli tråkigt!
 
14925743_10154609881462380_4611338415119206234_n.jpg


Idag tog vi en lång runda längs den trafikerade vägen. Så härligt att höra skodda ponnyhovar i trav :) Han sköter sig exemplariskt i trafik. Dock var han lite trött idag, tror han är lite mör efter att ha tränat en hel del senaste månaden. Han är ju faktiskt bara fem år, och har dessutom bara varit körd sen i augusti. Nu får han vila till onsdag, då vi har sista planerade träningspasset. Då ska vi mest göra skrittövningar och träna flytta undan för pisk. Sen får han nog en eller två veckors totalvila. Usch vad det ska bli tråkigt!
Vilket fint ekipage ni är!
 
Mitt inkörnings projekt är äntligen här ^_^. En väldigt cool liten fjord kille :), så ska bli en hel del tömkörande framöver blandat med konditions träning för att bli av med fläsket :rofl:.

Det intresserar ju mig väldigt mycket. Vad är det för liten fjordkille? Namn? Stam?

Vad roligt med nytt projekt.:)
 
Det intresserar ju mig väldigt mycket. Vad är det för liten fjordkille? Namn? Stam?

Vad roligt med nytt projekt.:)
Passet blev kvar vid sommarbetet så får det först på torsdag. Så har inte stammen än (inte för att den kommer säga mig så mycket :angel: )
Men han är söt i alla fall :rofl:

 
Passet blev kvar vid sommarbetet så får det först på torsdag. Så har inte stammen än (inte för att den kommer säga mig så mycket :angel: )
Men han är söt i alla fall :rofl:

Sikken sötnos :love:!
Tänk bara på att om polisen ber om passet måste du kunna visa upp det inom 4 h- kan vara bra att tänka på tills nästa gång :p Lycka till med honom !
 
Sikken sötnos :love:!
Tänk bara på att om polisen ber om passet måste du kunna visa upp det inom 4 h- kan vara bra att tänka på tills nästa gång :p Lycka till med honom !
Har passet nu ^_^. Han stod en halvtimme bort innan så vid panik kunde jag ha ordnat fram det snabbare :).

Men har också fått hem lite seldelar så knåpade ihop till hel en loksele :), fick med en fast brösta, en parbrösta och en däckel utan bukgjord också vilket inte känns fullt så bra att köra in med. Är ju iofs bara att klippa av ett par spännen från parbröstan för att den ska bli lös men lite :/ när det inte är mina saker.. funderar också hur man bäst kan fästa en extra bukgjord. Sett ngn variant där de haft en lång rem med som gick runt alltihopa med två hål för ringarna bara. Men känns inte helt säkert och är inte direkt snygg :o. (Ingen bild på fin hästen i selen heller men det kommer ^_^
 
Vad kan man köra med som funkar något mer off-road eller på knöliga stigar? Tänker typ 4-hjulsvagn för timmerkörning men med flak/någon slags stol. Bygga själv?
 
Vad kan man köra med som funkar något mer off-road eller på knöliga stigar? Tänker typ 4-hjulsvagn för timmerkörning men med flak/någon slags stol. Bygga själv?

Den enda vagn jag kör i terräng, och då menar jag verkligen terräng, jag tar mig över precis vad som helst, är vår rockard.
Det är en rejält bastant variant med mycket låg tyngdpunkt, tung och jag tror den faktiskt är omöjlig att välta med en vanlig häst.

Tvåhjulig är alltid bättre i terräng då hjulparen inte är beroende av något annat hjulpar. Skillnaden mellan två hjulpar kan vara en orsak till just vältning.

Men, som sagt, den är ett hemmabygge och jag har inte sett något liknande på köpmarknaden. När denna dör (det har den gjort några gånger genom de 30 åren jag haft den) så lagas den från grunden eller så tillverkas en exakt kopia.

Timmervagnar av det slaget du menar kan jag inget alls om, tyvärr.
 
Den enda vagn jag kör i terräng, och då menar jag verkligen terräng, jag tar mig över precis vad som helst, är vår rockard.
Det är en rejält bastant variant med mycket låg tyngdpunkt, tung och jag tror den faktiskt är omöjlig att välta med en vanlig häst.

Tvåhjulig är alltid bättre i terräng då hjulparen inte är beroende av något annat hjulpar. Skillnaden mellan två hjulpar kan vara en orsak till just vältning.

Men, som sagt, den är ett hemmabygge och jag har inte sett något liknande på köpmarknaden. När denna dör (det har den gjort några gånger genom de 30 åren jag haft den) så lagas den från grunden eller så tillverkas en exakt kopia.

Timmervagnar av det slaget du menar kan jag inget alls om, tyvärr.
Ja timmervagnarna tar ju sig ändå fram nästan överallt men om hästen går bara lite för fort blir det väldigt hoppigt för kusken. Men då sitter man ju på lasset, om man har en stol kanske det är annorlunda. Jag har ingen erfarenhet själv av sådana vagnar heller. Rockard tänkte jag inte alls på men som du säger, det borde bli rätt stabilt med rätt rockard. Timmerkälke med traktorstol har jag sett någon har, det kanske funkar kortare sträckor om man hoppar av när det behövs. Välta lär den ju inte göra i första taget dock.

Satt nämligen och funderade på körvägar hemmavid och det finns en trevlig lång runda, men med vissa partier stig med rötter, någon smal bro och några partier som kan vara rätt leriga. Så jag började fundera på om det är möjligt att köra på sådana vägar - med en snäll häst - eller inte. Att ta sig över en bro känns ganska avancerat (kort med rejält flöde/vattenfall under). Annars är det långa sträckor på trafikerade vägar om man vill ut på en längre runda.
 
@Chili en åtthjuling med bra boggiefunktion går över mycket. Jag har kört över mindre stockar med åtthjulingen utan problem, där jag med rockarden fick jag kliva ur och gå bredvid. Är det inte mer än stigar med rötter och lera kommer man ju långt med alla rockarder och vagnar som är fjädrade (fjädringen ska då sitta på hjul/axel inte på sätet, det blir bekvämare för både häst och människa).
Broar ser jag inte som någon problem, träna hästen så den inte är rädd, och så vill man ju ha lite marginal på bredden.
 
Satt nämligen och funderade på körvägar hemmavid och det finns en trevlig lång runda, men med vissa partier stig med rötter, någon smal bro och några partier som kan vara rätt leriga.

Jag kör i ordentlig terräng så bara lite rötter och sådant ska inte vara några problem med en vanlig vagn. Sådant tar man sig över med vanlig maratonvagn och groom som kan burka. Men jag tar helt rockarden som sagt. Men jag har tagit mig genom skog utan stig med maratonvagn också, lite jobbigare och man måste vara försiktigare.

Lera och sådant kan du ta vilken vagn som helst. Men det kan bli olika tungt.

Bro vill man ju helst veta att hästen tycker är ok innan man tar sig över en smal variant, så rida några gånger över i skritt och trav kan vara bra.
 
Den enda vagn jag kör i terräng, och då menar jag verkligen terräng, jag tar mig över precis vad som helst, är vår rockard.
Det är en rejält bastant variant med mycket låg tyngdpunkt, tung och jag tror den faktiskt är omöjlig att välta med en vanlig häst.

Tvåhjulig är alltid bättre i terräng då hjulparen inte är beroende av något annat hjulpar. Skillnaden mellan två hjulpar kan vara en orsak till just vältning.

Men, som sagt, den är ett hemmabygge och jag har inte sett något liknande på köpmarknaden. När denna dör (det har den gjort några gånger genom de 30 åren jag haft den) så lagas den från grunden eller så tillverkas en exakt kopia.

Timmervagnar av det slaget du menar kan jag inget alls om, tyvärr.

Har du bild på rockarden? Verkligen nyfiken på hur den ser ut :)
 
Nu har Gizmo börjat att sättas igång lite igen. Vi satsar nu närmsta tiden på finlir och galopp. Finlir: Tömköra, och köra, med sidförande piskhjälp. Skritta mellan linorna på böjt spår. Jag har fått träna på att hålla mycket mer i handen än innan, ge honom mer stöd. Han är så superkänslig i munnen och otroligt lätt i hand, därför tar det lite emot att hålla i mer. Men det märks att han behöver mer stöd, han blir mycket stadigare och lägger sig mycket bättre i drag också. Sen kombinerar vi detta finlir med lite galoppövningar. Första gången idag vi galopperar i paddocken, han har svårt att balansera upp sig på kortsidorna så vi tar fattningar vid långsidor. Han tar rätt galopp på kommando, mycket duktig liten ponny. Och jag får nog erkänna att jag tycker det är lite kul med lite fartvind, taggade faktiskt till lite själv!
Nu kör vi fram till första helgen i januari då jag planerar vår första P&D. Sen blir det återigen vila när den tråkiga och mörka tiden kommer.. Och just ja, den blivande parponnyn kommer snart hem hit. Sju månader är han nu. En kopia av sin storebror :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
1 972
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 686
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp