Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha, har gjort nästan exakt samma sak! Var nästan hemma efter en uteritt och skulle hoppa av för att leda hästen de sista 100 metrarna upp till stallet. Sagt och gjort låter jag hästen skritta på, lutar mig fram för att hoppa av, svingar benet över sadeln och blir hängande på sidan med bhn fast i sadelhornet, och inte nog med det, alla kläder på överkroppen - inklusive bhn - uppe vid halsen med brösten fritt flygande i sommarvädret :D
Hästen reagerar inte nämnvärt men jag kommer verkligen ingenstans, bara hänger där halvvägs nere och sprattlar. Efter någon minuts strypning och panik lyckas jag få in foten i stigbygeln och lyckas dra mig upp igen (och på köpet dra sönder bhn), dölja brösten igen och därefter skräckslaget kika mig om så ingen sett mig. Men det var lugnt :D

En annan fin historia jag minns är när jag som 12-åring var medryttare på en jävligt envis fjording, som enligt ägaren var sååå snäll och alltid stod lös i boxen under ryktning. Tyvärr blev fjordingen lite lockad av friheten utanför stallet och utan en förvarning tar hon ett skutt ut ur både box och stall och sätter full fräs upp för grusvägen. Bara det att jag sprang efter med ett järngrepp i svansen, precis när ägaren kommer ut ur boningshuset och vrålar efter mig. Vilken syn... slutade väl till slut...


Haha hornen är hopplösa, har själv fastnat ett antal gånger. Har en film när min syster fastnar förra vintern , inte lika extremt, bara jackan som hakade fast. :) (min polla står sen och retar min syster vilket jag inte ser för så får man inte göra :) ) Jag märker nu efter tidigare historier och detta hur utsatt min syster blivit av mig och hästarna, inte konstigt att hon inte kommer med till stallet längre :angel: http://www.youtube.com/watch?v=5AEF8BI-VEA&feature=player_embedded
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Blev idag påmind av en vän om en tabbe vi båda gjort. För många herrans år sen hade vi sköthästar i ett stort travstall. Stallet hade jättebreda stallgångar med högt till taket. Så vid dåligt väder eller vid lathet :o så hoppade vi upp inne i stallgången. Många som red där gjorde så. MEN...på ett ställe gick det en sån där bärande järnbalk rakt över stallgången strax ovanför boxhöjd. Jag tänkte mig inte för, hoppade upp som vanligt, fixade stiglädrena och skulle sen "testa om längden var bra", så jag reste mig upp i sadeln. TJOOOIIINNNGGGG...slog knoppen på ridhjälmen skithårt, rakt upp i den där järnbalken. Det kändes som en elektrisk stöt genom hela kroppen och jag bet mig så hårt i tungan att jag bet hål!! Knoppen på hjälmen gick sönder. Som tur var hade jag en kanonlugn häst som inte blev rädd!! Men jag kan än idag känna blodsmaken i munnen efter den händelsen!! Huuahhh...det hade kunnat gå illa!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag har gjort mkt knäppa grejer men det dummaste av allt (som barnen lär sig på ridskola) var att när du står bredvid hästen, ha armen genom tygeln så att hästen inte kan springa iväg. Sen så är man 12år, och vart ute på en häst på ca 1,60 m. Står bredvid efter svsittning och fixar stiglädren. Hästen blir rädd för en traktor och sticker. Inte stannar den för att en liten tjej hänger i tygeln. Jag drogs med kanske 100 meter innan jag lossnade. Då sparkad i ansiktet och armen alldeles blå. På sjukhuset missade dom min rygg som ådrog sig skador som nu är permanenta. Så som sculios, sneda höftben och en axel som sitter några cm högre än den andra. Så lär era barn och andrA att INTE ha armen genom tygeln. Vill hästen springa när den blir rädd låt den göra det och fånga den sen igen utan att du riskerar att fastna i den. Tips från då en väldigt mörbultad liten tjej:)
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 200
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 756
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp