Korkade misstag vi alla gjort

Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kl*
hahha fantastisk tråd! har mycket att dela med mig av :p

I somras var jag med ett gäng tjejer för att övervaka/hjälpa till när de hoppade terräng. En tjej red på världens lataste B-ponny som inte har någon större lust att hoppa, eller springa för den delen ;), han travar mot hindrena och gör en fin avsaktning till skritt ca 5 meter ifrån och sedan en halt en meter ifrån! Tjejen undrar om jag inte kan hoppa några hinder.. Visst, tänker jag, den behöver bara lite pisk :grin: Till saken hör att jag är ALLDELES för lång för B-ponny och att min ridoutfit består av gympaskor, shorts och linne (hade hjälm iallafall :p) Hoppar upp på ponnyn, tänker "nu :devil:" och smäller till ponnyn på rumpan, varav lilla ponny sätter av i VÄRLDENS bockserie och jag flyger som en vante :rofl: Slutade med skrapsår på benen och en väldigt ond svanskota som jag fortfarande tar värktabletter för :grin: Tjejerna såg typ ut såhär :eek::eek: Kan säga att jag aldrig har förutfattade meningar om hästar jag sitter upp på nu :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Haha jaa Om man ska räkna ut alla tokigheter som hänt under ens hästliv så kan man nog skriva en bok:p

När jag var 8-9 år ngt så ville jag självklart ha en egen ponny vilket jag inte fick men jag löste det själv, genom att "rida in" mammas ena får en tacka som växte upp som flasklamm och var mycket tam. Genom att knyta ärmarna på jackan under magen och ha fötterna i fickorna som stigbyglar så kunde jag lätt rida runt i hagen. om jag ledde bort fåret från flocken och sen hoppa upp så fick jag fåret både att springa och "hoppa" över små pinnhinder på väg tillbaka till flocken. haha skitkul :D tills mamma kom på mig:crazy: stackars får...

Jag skulle kaxigt träna galloppfattning på mammas travare BARBACKA på en lång vall slutade under magen på hästen som gjorde allt den kunde för att inte trampa på mig men lyckades inte tog två veckor innan jag tog mig upp på ngn hästrygg igen:angel:

Körde en "gammal" häst som skulle vara mycket körd konstigt nog for den iväg i gallopp varje gång jag försökte stanna, Prooo och så iväg, (hästen hade aldrig haft baksele :o) tog två timmar innan hästen stannade och stod still så vi kunde spänna ifrån, stackaren...

Har fått gå hem ett par gånger, ridit ner mig i ett surhål, ridit vilse, tappat hingst för att jag ledde den i enbart grimman, vi skulle ju "bara" till hagen:crazy:

Ramlat i ett skogsdike och kört över mig själv med massaved.

Det tenderar att bli några missöden genom åren om man håller på mycket:p dock har aldrig jag eller ngn annan inkl häst skadat sig nämnvärt på tabbarna, lite blåmärken och skrapsår dock:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*blev lite långt*

Har nog gjort en hel del men något som jag kommer ihåg så här på rak arm är det som hände för ca en vecka sen.

Jag har varit ute och kört min häst och allt har gått toppen. Jag kommer fram till ridhuset där jag brukar ha min vagn parkerad i hallen innan man kommer in i själva manegen. Det är en lite backe upp till ridhusporten så när det inte är någon där brukar jag köra in hästen i hallen så hela vagnen kommit in, Fabian står då med huvudet precis vid dörren in till själva manegen.
Idag var det släckt och ingen var där, bra tänkte jag och gjorde som jag brukar, kör in hästen, stannar, hoppar av och börjar lossa selen på ena sidan. Jag kommer över på andra sidan och börjar bakifrån, då dyker det upp två hästar bakom oss och Fabian reagerar med att ta nått steg framåt, jag fick inte tag i tömmarna och ser framför mej hur detta kommer att sluta.

Ridhus dörren in till manegen är delad i två så en traktor ska komma in, vi kommer in med vagnen med bara ena dörren öppen, precis som den var den dagen, men då är det precis så man kommer igenom om man är noggrann.

Eftersom att Fabian inte tänker på noggrannheten så kommer han så klart inte igenom utan går lugnt in i ridhuset, det tar emot när vagnen fastnar i andra dörren som är stängd och han är ju van vid att ta i när det tar emot, så han drar. Och PANG säger det och den dörren flyger av och hästen flyger iväg och slänger iväg sina bakben för säkerhets skull. Men då fastnar han ju med draglinan mellan benen och fortsätter yttligare att komma bort från det obehagliga, men det resulterar i att han slår över ena bak över skackeln oxå:eek:

Han galopperar runt i ridhuset halv sparkandes men inte i någon jätte panik, han lyssnar inte på mej som försöker lugna honom med rösten och till sist ser jag hur han börjar satsa mot utgången, jag försöker vifta men inser ganska snart att han inte kommer att stanna, dörren låg ju i mitten av ridhuset och jag vågade inte stänga bara ena så han fick med sej en till utan det var bara att stå på marken och skåda ekipaget försvinna ut i mörkret och ut på vägen bort mot stallet och PARKERINGSPLATSEN:crazy:.
Jag bara ser alla pengar jag kommer att få betala för alla trasiga bilar.
Men som tur är svänger han av mot sitt gamla stall och stannar där.

Grejen är att jag vet att jag borde öppna bägge dörrarna, att jag ska ta av varje seldel på varje sida innan jag börjar med nått annat på andra sidan och jag borde ha lagt tömmarna annorlunda så jag hade lättare för att ta dom.

Vi har stått på samma ställe i tre år och tagit av vagnen utan problem men med detta i bakhuvudet att det kunde hända.

Som tur var så kom ingen annan till skada, inga saker som selen eller vagnen (förutom dörren då) gick sönder. Fabian fick ett brännsår och några broddsparkar på det bakbenet som fastnat, det har läkt fint och han har inte haltat nått. Så tur i oturen kan man lugnt säga. Men jag är så arg på mej själv eftersom att jag visste om risken jag tog.

Nu ska vi följa alla konstens regler, om det går att sätta honom i vagn igen. Men vi har ställt honom mellan skacklarna utan problem, visat honom vagnen o rörelse och slagit i den och i ridhusdörren utan reaktion.
Hade jag hållt i tömmen så hade han nog stannat för han har hamnat på fel sida av draglinan förut när vi har galopperat och han har brallat till, men då har han stannat när jag sagt åt honom och fått gå ur och rätta till benet och linan.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En grej till.

Jag hade varit ute på en ridtur i skogen och var på väg hemåt på lång tygel utan sadel. Jag höll inte i tyglarna utan satt i min egna lilla värld och filosoferade.
Och vipps så hoppar Fabian fram, jag ramlar baklänges och gör som en volt ner över hans rumpa, landar på fötterna med en sten precis emellan fötterna. Hinner se rådjuret som skuttar vidare upp i bergen. Och ser Fabian trava iväg några meter för att sen stanna och kolla förvånat på mej. Fick ta honom och gå hem sista biten.

Varför sitter man utan att hålla i tyglarna först och främst, men på en stenig stig dessutom.

Jag tror man blir lite för nonschalant *stavas?* när man haft samma häst i massa år som oftast är snäll. Det är lite farligt.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

jag var 6 år (tror jag). jag hade en liten shettis som inte gärna ville komma när hon skulle hämtas i hagen. Jag jagade och jagade ponnyn. Tillslut smög jag upp snett bakom henne, får tag i manen och tänker HAH nu har jag dig. Så vänder hon baken mot mig och spänner bakut så ja flyger bakåt. Jag blev så rädd minns jag. Tappade andan men ingen skada vad ja minns. Finns säkert mkt mer men detta kommer jag ihåg som om det vore igår :confused:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

den fånga-shettis-tekniken fungerar utmärkt på vår lilla shettis ^_^ dock så är det svansen man siktar in sig på, hästen stannar direkt! försöker man sig på att fånga in henne i grimman så kastar hon sig undan. (mysig shettis som är en utmärkt rymmare och som snabbt lär sig hur man undviker att bli fångad).

för övrigt så råkade jag ut för detta igen för nån dag sen :angel:http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=14582440&postcount=912
att man aldrig lär sig :grin:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hihi :D .
Än idag gör man ju misstag. Jag gör väl något varje dag fast mer små grejer. Ex att jag inte aktar mina fingrar vid betslig :O Igår åkte fingrarna med in i 4 ¨ringens mun, fråga mig inte hur för det vet jag inte :P Dock stängde hon bara munnen och inte bet hårt som tur var :grin:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Kl

Min man och jag går ut för att titta till hästarna på sommarbetet. Detta var ett par år sedan och kompisens häst var en sån där plockig häst. Så hon står och snosar runt på min man som har sina arbetsbyxor på sig, på sidan hänger en morakniv som hästen lyckas få upp och står nu med i munen.
Hon börjar vifta upp och ner med huvudet fortfarande med kniven i mulen och jag ser framför mig hur jag ska kunna förklara att hennes häst är knivhuggen i bogen upprepade gånger... Det var inte bara att ta tag i kniven för att ta bort den eftersom risken fanns att hon skulle lyckas hugga i handen då. Men på något sätt lyckas min man få tag på kniven innan någon skada var skedd.

Efter detta brukar han sätta kniven i trädet utanför hagen innan han går in till hästarna!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Har man en fjorda som behöver luftas rejält, ett par miniskidor men varken tolksele eller nån som kan rida fjordan så öppnar man grinden, tar ett stadigt tag i svansen och sen bär det av över dom snötäckta fälten i månskenet så det visslar om det. Stannar fjordan tvärt så landar man iallafall mjukt. Bredarslade tanter ni vet. :p

Hände ofta på förra stället där vi snabbt satte skräck i bygden med våra irrfärder. :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Måste bara berätta tabben min vän gjorde..
Kan tillägga att det är en killkompis som har noll koll på hästar, men han försöker och vill faktiskt lära sig lite..

Han skulle ta in min dam som är 170cm en kväll och öppnar till hagen och kliver in några steg och ropar på hästen som står längst ner i hagen..
I vanliga fall kommer pållen i lugn takt, men den kvällen så kom hon i världens galopp, förbi kompisen och ut genom grinden...

Han fick ju panik och sprang efter, men väl innan stallet stannade hon och gick lungt in till sin box och började äta.. :)

Summa? Man ska aldrig gå in i en hage och glömma stänga grinden.. :D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Rolig läsning! Listan på "lära sig av sina misstag" kan göras lång även för min del.

14år: hade gått skit dåligt när jag red min ponny, hormonerna rusade och tårarna rann när jag skrittade av henne i skogen. Tyckte synd om min ponny som hade mig som ryttare. Så jag klev av och släppte henne, tänkte väl att hon skulle visa sin kärlek och stanna hos mig trots att jag var en dålig ryttare. Självklart vände hon och sprang hem. Det blev en Walk of shame genom skogen för min del.

Skulle släppa ut hästarna en morgon. Tänkte spara tid och ta ledarhästen i grimmskaft och att hagkompisen skulle gå efter lös. Slutade med fina djupa hovavtryck över hela gräsmattan och ett långt jagande efter hästen.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Underbar tråd!!
Ja misstag har man gjort många... Ung och dum heter det väl? (fortfarande ung, men kanske en aning smartare än innan!... eller?)

* Mamma hade köpt lösgodis i massor och då fick jag för mig (~10 år gammal) att hästen också ville ha, tog hela påsen med godis och la ut godis i bokstavligt talat HELA hagen, en godis här och där. Hästen ville inte ha och mamma blev en aning arg på mig :$
* Jag och min systerdotter fick för oss att rida barbacka båda två på min häst, ställde hästen vid en gigantisk sten och jag hoppade upp, sen skulle min systerdotter hoppa upp men hamna för långt bak, hästen fick panik och börja stegra och bocka, vi flög och 2 olika håll.. hamnade med ansiktet i varsin hästbajs! Mysigt!
* Skulle rida barbacka på samma häst med systerdotter och allt gick bra tills vi, smarta som vi är, får för oss att vi ska hoppa, 30 cm gick bra, 40 med. Sen höjde vi upp till 70 cm och hästen hoppade av fel, båda flög av och hästen skenade iväg :D
* Byggde terrängbana i skogen med diverse livsfarliga hinder, satte upp ett hinder i en sväng på 90 cm varpå hästen inte såg hindret, kraschade rakt in i ett träd och mitt knä gick åt helv*te..
* Var ute och red på min häst i skogen och det var grenigt, hade regnat och var lerigt överallt, och min häst ville gå en annan väg än vad jag ville, men jag lät inte, vi gick ner oss i lera upp till magen, fastnade i ett dike och min häst ramlade och slog upp knäna.. Ingen skada mer än skrapsår men var rätt otäckt.
* Hade med hunden i stallet (i somras faktiskt) och han ville följa med ut i hagen, så jag lät honom, varpå 3 rasande islänningar och min arab jagade honom genom hela hagen... Fick ren panik. Lyckligtvis lyckades jag på något sätt tackla en liten isis så hon tappa balansen och avbröt "attacken" så hunden kom helskinnad ut från hagen.
* När jag fick min första storhäst (8 år gammal :angel: ) Så fick jag för mig att jag SKA rida första dagen hon kom till oss, mamma följde med och gick jämte. Slutade med att hästen såg en annan häst och blev livrädd, stegrade så jag flög av bakåt, hästen stack in i trädgården hos grannen och hälsade på sin nya vän. Jag vägrade att rida, ville sälja hästen direkt. Men 10 min senare var jag uppe och red ändå :angel:
Finns så oerhört mycket misstag och dumheter man gjort! Får se om jag kommer på mer senare ;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

En sommargranne gjorde misstaget att ha sin stora hund (som inte var speciellt väluppfostrad) lös på promenaden. När dom kom till min hage smet hunden in och hälsade på min häst, tog en pinne och la sig framför benen på hästen och började tugga på pinnen. När matte kom i närheten så strök hästen öronen och måttade ett hugg åt hundens matte precis som "rör inte min kompis kärring!" :devil:
Tanten fick snällt leta reda på mig så hon fick med jycken hem för den tänkte definitivt inte följa med frivilligt. :rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

KL

Haha underbart rolig tråd!

Jag har gjort fruktansvärt många dumma saker men drar en mycket ogenomtänkt och pinsam grej.

Var många år sedan när jag jobbade på Åby Travet. Jag hade mitt egna 2 åriga ungsto i träning i stallet där jag jobbade. Det var en lördag, ev V75 dag, och stallbacken började fyllas upp med folk. Min pålla var nere i hagen som ligger en bra bit bort från stallet och jag hade bråttom för jag hade häst till start så jag tänkte vara smart och ta cykeln för att hämta henne. En gammal skruttig cykel med en broms som knappt fungerade men jag tänkte skitsamma, har ju cyklat med henne innan.. Hämtar flickan i hagen och börjar cykla upp. Vi kommer knappt upp bland stallen innan hon kommer på att fy fan va kul med tävlingsdag!! Hon drar iväg i 190 med svansen på ryggen och jag efter, lyckas få tag i manen på henne och hänger efter som en vante med cykeln som låter som den ska falla ihop vilken sekund som helst. Lyckas genom ett mirakel ta mig igenom stallbacken utan att meja ner någon. (Hann se ett par blickar som inte var nådiga dock) En bit från vårt stall har hon fått nog av mig och brallar iväg, hon svänger av mot stallet medans jag fortsätter rakt fram utan att se var jag är på väg (kollar förtvivlat efter min galna häst) och åker rätt in i ett av dom andra stallen, in på stallgången och ramlar rakt ner framför ett 10-tal hästägare, tränare mm som står och pratar i stallet. Dom hjälper mig upp med min cykel och jag ber om ursäkt för det oväntade besöket och springer upp till mitt stall. PINSAMT!! Där står min häst redan i sin box och chef och arbetskollegor ser ut typ så här :eek: när jag kommer släpandes på min trasiga cykel.. Kan säga att det var ganska många som såg mig farandes över stallplanen (förbi restaurangen dessutom där alla satt och åt lunch..) och mobbades för detta ett bra tag därefter..
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tyckte jag att B-ponnyn gjorde rätt i. Det känns inte som världens smartaste grej att sitta upp på en främmande ponny och det första man gör är att lappa till den.

Sorry för OT men hade svårt att lämna det okommenterat.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ja som sagt hur tänker man... Skaffade en travare och en sele som jag sedan skulle binda fast en trä pall efter
så hästen skulle dra den i rid huset så underlagen blev plant...Men de första stegen blev full gallopp och hästen och pallen flög runt på en stor volt i de lilla ridhuset med som en hellikopter!! Jag låg mitt i volten ihop krupen och trodde jag skulle dö... vips så flög pallen in i ridhus väggen och hästen stannade.... Inga skador på hästen men pallen gick i tusen bitar...
Fick ett år senare reda på att hästen med föredetta kör tränare hadde råkat ut för en olycka med sulkyn,,, det var därför man tydligen inte kunde köra hästen och bara rida, hon var ju livrädd för allt som kom bakom.....
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Vilken rolig tråd! :D

En varm sommardag är vi på uteritt och ska rida upp för en liten kulle i skogen. I det sista på kullen är det lite brantare och hästarna brukar ta ett litet skutt. När vi närmar oss det sista av kullen reser jag mig upp ur sadeln för att hjälpa hästen över, han tar skuttet och PANG! Jag ligger fastlåst frammåt! Jag hade lyckats fastna med sportbehån (genom tröjan alltså!) i hornet på sadeln. Hästen hoppar runt som en dåre och jag kan inte ens minnas hur jag kom loss, men jag lyckades iaf hålla mig kvar! :P

Haha, har gjort nästan exakt samma sak! Var nästan hemma efter en uteritt och skulle hoppa av för att leda hästen de sista 100 metrarna upp till stallet. Sagt och gjort låter jag hästen skritta på, lutar mig fram för att hoppa av, svingar benet över sadeln och blir hängande på sidan med bhn fast i sadelhornet, och inte nog med det, alla kläder på överkroppen - inklusive bhn - uppe vid halsen med brösten fritt flygande i sommarvädret :D
Hästen reagerar inte nämnvärt men jag kommer verkligen ingenstans, bara hänger där halvvägs nere och sprattlar. Efter någon minuts strypning och panik lyckas jag få in foten i stigbygeln och lyckas dra mig upp igen (och på köpet dra sönder bhn), dölja brösten igen och därefter skräckslaget kika mig om så ingen sett mig. Men det var lugnt :D

En annan fin historia jag minns är när jag som 12-åring var medryttare på en jävligt envis fjording, som enligt ägaren var sååå snäll och alltid stod lös i boxen under ryktning. Tyvärr blev fjordingen lite lockad av friheten utanför stallet och utan en förvarning tar hon ett skutt ut ur både box och stall och sätter full fräs upp för grusvägen. Bara det att jag sprang efter med ett järngrepp i svansen, precis när ägaren kommer ut ur boningshuset och vrålar efter mig. Vilken syn... slutade väl till slut...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

:rofl:Haha, det där med järngrepp i svansen har jag också testat, gick dock inte så bra.

Jag var väl ca 11 år och var hemma hos en kompis. Vi skulle flytta hennes två shettisar från en hage till en annan (det var en bra bit emellan). Pållarna hade inga grimmor på sig, så kompisen sa att vi skulle leda dem i pannluggen bara, för de var så snälla ändå.

Och så gick vi då, men det vara bara det att shettisen jag höll i pannluggen var inte alls så snäll utan började studsa runt och till sist slet den sig, och jag ville ju inte låta hästen springa vind för våg så jag fick väl fatt i svansen på ponnyjäveln. Men ponnyn sprang och jag snubblade, dock hade jag inte vett till att släppa svansen utan jag blev dragen efter ponnyn på en grusväg ett bra tag innnan jag äntligen släppte. Resulterade i stora skrapsår på hela magen och ryggen. Det sved ordentligt ett par dagar kommer jag ihåg:p
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Grymt rolig tråd :D

Kommer ihåg när jag var på meeting med min ponny i Mariestad, jag tänkte då ta ut och beta honom lite medans mamma mockade! Ställde mig vid en liten gräsplätt bredvid stallet och han betar lugnt! Sen ser jag ett långt snöre ligga där i gräset så tar ju tag i de och drar till, och självklart får ju hästen de runt ett ben och kastar sig bakåt! Jag tappar honom och han springer iväg, får ropat på mamma och vi börjar leta efter honom, vi hittar honom några gårdar längre bort betandes i en trädgård :eek: Var lagom pinsamt att försöka prata bort de för dom som bodde där men som tur var va dom så trevliga och frågade bara om allt var bra med ponnyn! Tur att de finns snälla människor här i världen ;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag vet inte hur många missar jag gjort, men här är några av dem. Och fler lär komma.

- 13,14 år och vi hyr två sommarhästar jag och min lillasyster som är två år yngre, men aldrig ridit förr. Så jag som hade ridit två år på ridskola tyckte att jag skulle lära henne. Jag själv red alltid barbacka och i fullfart. Så jag slängde upp henne på andra hästen och daskade på rumpan, och iväg for dom full fart. Hon höll sig kvar förvånansvärt bra på den galopperande islänningen så jag hänger på. En bit längs vägen tvär nitar min systers häst och duckar. Min syster flyger över halsen och in i ett träd. (blev lite hjärnskakning bara.)

- Nästa sommar har vi samma hästar igen, men jag har en kompis denna sommar som också skulle hänga med. Så hon fick helt enkelt sitta bakom mig på min häst. Självklart skulle vi galoppera på den stora ängen och kompisen som aldrig ridit förr glider ned på ena sidan och jag kränger mig åt andra för att hålla henne kvar, självklart flyger jag av då och slutade med några skrapsår och ont här och var.

- sist men inte minst. Samma sommar. Jag och min syster red alltid från stugan och upp till byn där farmor och farfar bodde. Det fanns ingen hage där. Vi tog med oss grimmor och band ihop grimskafften på hästarna och lät dom beta på farmor och farfars gård medans vi gick in och åt saft och bullar. Det är ju självklart att dom stannar där och betar det goda gräset istället för att springa genom byn och sen skogen 5km hem till hagen. När vi sen går ut är såklart hästarna borta... Farfar hoppar in i bilen och kör oss i fullfart längs den enda väg som finns, ute på vägen står bybor och viftar och pekar mot vägen som går till stugan. Mycket riktigt, när vi kommer till stugan står hästarna i lugn och ro i sin hage och betar.

Dessa underbara sommarhästar. :) Att dom överlevde en 14åring som kan allt med sin yngre lillasyster.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 197
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 200
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 756
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp