Korkade misstag vi alla gjort

R

rosita

Det finns så många trådar om hur man tror att man förstört sin häst,eller där man inser att man själv skapat problem, varit orsak till olyckor och annat.

Kära hästvänner.Anklaga inte er själv så mycket och tro för all del inte att ni är ensamma.Alla har vi gjort mer eller mindre korkade misstag, men det är ju så vi lär oss att bli bättre hästmänniskor.

Här är några bidrag ur min lååånga lista på korkade misstag.

Har löshoppat på alldeles för halt gräs. hästen gick omkull såklart, men det slutade lyckligt.

Har tagit ut massör till en häst jag trodde hade spänningar. Hästen hade en muskelinflammation! Tog 6 månader att rehabilitera. Ett tps:
Ta inte ut massör om ni inte är säkra på att hästen är frisk.

Tänkte att hästarna skulle springa av sig, sprang runt och tjoade med en plastpåse i handen! Ena hästen hoppade ut ur hagen och drog med sig halva stängslet.

Har satt på täcket fel så att hästen trasslat in sig själv fullständigt!

Har longerat unghäst med sadel som glidit runt och hästen skenar ut ur hagen!

Som sagt ,listan kan göras lång, men tänk på att hästar är oerhört förlåtande även om det kan ta lång tid.

Som tur är har jag ännu inte lyckats ta livet av nån häst:eek:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

:rofl::rofl::rofl:

Vill bara tacka för hög igenkänningsfaktor!:bow:

Speciellt det där med att "showa" upp hästarna med nedrivna staket och en sådan här min :eek: när de höga svanslyften blir små rump-prickar i fjärran som följd...
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Skulle en gång i tonåren, när man kan aaallt, longera en ungponny i ett alldeles för litet utrymme, hästen skenade runt, jag fastnade i linan och släpade med, allt gick väl!

Var ute och gick med en annan ungponny, som vuxen då:o, den kastade sig åt sida, knuffade till mig och höll på att trampa över mig innan den for iväg. Hade jag hjälm? Neeej...Vad gör man - reser sig så snabbt man kan och hoppas att ingen har sett det:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Skulle longera en unghäst i en paddock, som var stängslad med plank och el. När jag skulle genom grinden (slanor och el-handtag) så sprattlade hästen, jag snodde in mej i handtag, lina och pisk, och lyckades med att sätta handtaget mot utrustningen, så bettet fick ström. Det tog länge innan den stackars pållen accepterade att jag rörde tyglarna. men lustigt nog hade hon fullt förtroende för allt annat jag gjorde med den, bara jag inte rörde bettet. Jag skäms fortfarande, och det är måååånga år sedan nu.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jätte rolig tråd:bow::bow:
Jag lyckades en gång när jag vart nykär stå och drömma om min nya kärlek när jag sadlade min häst och var så rusig av lycka att jag som alltid bara spände ett fåtal hål på jorden men glömde sedan efter spänna innan jag satt upp och givetvis susade sadlen runt och under magen på hästen när jag vart på väg upp i sadlen varpå jag for i marken med ett brak:angel::D pinsamt men jag slog mig inte men blicken jag fick från hästen sa det mesta "människor":cool::D
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Oj oj...ja det finns väl ett o annat man helst vill glömma:angel:
I somras skulle jag vara snäll o ge hästarna morötter när de gick på bete, hade gett dem varsin (två hästar) och höll på att kolla igenom min häst när jag hör ett konstigt "tuggande" ser då kompisens häst stå med hela morotspåsen (som jag lagt på backen) i munnen och försöker tugga ner den:crazy: det kanske var två små morötter kvar.
Försöker få tag på honom och lyckas till slut, sticker in hela armen upp till armbågen i munnen och drar ut påsen!!
Som tur var blev den endast perforerad men jag såg framför mig hur jag skulle förklara för min kompis att jag hade tagit död på hennes häst och själv endast hade en arm kvar..(eller om jag inte skulle säga nåt om han dog:angel:) Nej då, ärlighet varar längst så jag berättade vad som hänt och hästen mår utmärkt:smirk: och min arm klarade sig helskinnad.
Så håll hårt i morotspåsarna folk!;)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ja, här finns det en del som kan grävas fram ur skamhålan...

* 14 år gammal: skulle ta ett coolt kort på fullblodet, satte farsan bakom kameran och mig själv på pållen. Bygger stoooor oxer på en liten grusväg som är ca 5 meter lång och tar sats..... behöver det tilläggas att häststackarn inte hade en chans att ta hindret på ett vettigt sätt. Det flög bommar överallt...

* 15 år gammal: rider barbacka med syster och kompis. Inget fel med det, förutom att vi gjorde det mitt i natten, i hagen, utan några som helst grejor på hästarna och med resterande hästflock springande med oss! Alla överlevde och jag tror faktiskt att hästarna inte var helt sönderstressade heller....

*16 år gammal: Går emellan en nykastrerad hingst och ett sto som han försökte våldta, följd? En nästan helt avbiten tunga och midsommarfirande med sugrör! Jättekul - INTE! Han ställde sig upp och sparkade mig under hakan, och naturligtvis hade min tunga på nåt vis hamnat mellan tänderna som slog ihop....

* 16 år gammal: Försöker köra fjordingen själv, han hade haft vagn ett fåtal gånger bara.... det slutade med en totalförstörd vagn mellan två träd, en kusk på marken svärandes långa ramsor, och en häst som studsar hem och ställer sig i hagen och äter.... Han fick bara några veckor senare fullt godkänt vid sitt körprov.

* 18 år gammal: satte pulka på knappt inkörda unghingsten, mitt i natten och höggravid (födde sonen knappt ett dygn efter detta), full galopp i månskenet - jättemysigt tills TRÄDET dök upp! Det trädet som alla de andra hoppade över, inklusive min pålle..... Jag däremot hamnade med häcken rakt i trädet..... och hästen fortsatte sin galopp mot fjärran!

Ja, herregud, skulle man kunna förstöra en häst så lätt som man ibland tror, skulle alla mina misstag varit förödande. Men faktiskt var alla mina hästar väldigt tillitsfulla, eller så var det dumma i huvudet, för vi hade inga problem med någon utom dumhingsten som attackerade syrran med senare....
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Hm, ja. Dumma saker har man ju gjort. :o Får tänka att man lär sig något av alla misstag.. :angel:

Hoppade en shettis rätt högt för den lille stackaren när jag var aaalldeles för lång. Inte för tung, men benen var nästan i marken och rev de små pinnarna vi hade som bommar med benen.. :rofl:

Fick för mig att rida serpentiner och träna galoppombyten på en stubbåker när det var snö... med is under som ju inte syntes förrän man ska svänga och dunsar i backen med hästen över benet. Var som tur var jag som gjorde mig illa och inte hästen...

Red ovan nämnda ponnyn på pessoabett för att det var "coolt" och "snyggt".

Kommer säkert på fler puckosaker snart.. haha. :devil:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

jag kan inte komma på nåt dumt jag gjort just nu, men min kompis:p

vi hade vart ute och kört med min 4 åriga shettishingst och när vi kom tillbaka så bara vägrade hästskrället gå tillbaka in i hagen så min kompis tog honom och jag gick bakom för att putta på, min kompis tar av nån anledning tar i grimman med samma hand som hon håller grindhandtaget så det fastnar i grimman på honom. I full fart skenar han iväg med stängslet efter sig de va väl ca 10 stolpar som rycktes upp och sen lossnade handtaget från grimman:crazy:

Han va ju inte lite rädd för grindar efter det:cool: men det gick över som tur var:)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Oj oj...ja det finns väl ett o annat man helst vill glömma:angel:
I somras skulle jag vara snäll o ge hästarna morötter när de gick på bete, hade gett dem varsin (två hästar) och höll på att kolla igenom min häst när jag hör ett konstigt "tuggande" ser då kompisens häst stå med hela morotspåsen (som jag lagt på backen) i munnen och försöker tugga ner den:crazy: det kanske var två små morötter kvar.
Försöker få tag på honom och lyckas till slut, sticker in hela armen upp till armbågen i munnen och drar ut påsen!!
Som tur var blev den endast perforerad men jag såg framför mig hur jag skulle förklara för min kompis att jag hade tagit död på hennes häst och själv endast hade en arm kvar..(eller om jag inte skulle säga nåt om han dog:angel:) Nej då, ärlighet varar längst så jag berättade vad som hänt och hästen mår utmärkt:smirk: och min arm klarade sig helskinnad.
Så håll hårt i morotspåsarna folk!;)

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Ett höjdarbidrag till tråden :D
Skulle visa min nye fine unghäst i paddocken för en kompis (släppte honom lös, staketet var ju högt). OCH han visade upp sig SÅÅ otroligt så att han klippte staketet och galopperade iväg i bäcksvarta mörkret och vi kunde inte hitta honom :eek:

Jag hade ägt honom i en vecka och sprang som en tok och letade efter honom. Min kompis ringde till polisen och det var full cirkus kan jag lova (anläggningen låg inte långt från en trafikerad väg).

Till sist (efter en dryg timma) hittade vi honom lugnt betandes i grannhusets trädgård! Hästen helt obekymrad om allt ståhej men mitt hjärta bankade hela kvällen efter denna episod.
 
Senast ändrad:
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Joo, nog har man gjort dumma saker allt....kan man skylla på ungdomligt oförstånd ;)

När jag var 12-13 år hade jag hand om min systers halvblod, hade fixat till ett täcke åt henne men det fanns inga benremmar eller svansrem på det, så då tog jag och satte dit balsnören, sådana man hade på 70-talet, det var liksom gjutesnören, knöt fast dessa ganska högt upp under svansen som en svansrem, täcket gled på sniskan varje dag, och jag begrep inte varför stoet var så sur när man lyfte av täcket och svanssnöret liksom "klibbade fast".... Lyfte på svansen och såg :eek: snöret hade skurit/skavt sig in snett under svansroten, så det var flera centimeterdjupt långt snitt, kändes som att halva svansen skurits av...:cry: Men trots allt läkte såret jättefint så fort hon slapp mitt hemmagjorda svanssnöre, det blev bara ett ljusrosa streck kvar som minne av min dumhet! :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Tja jag gjorde en "höjdare" häromveckan...

Hade min häst lös på stallgången, han fick lite hö att knapra på eftersom de andra hästarna just fått hö ute och vi skulle ut och köra en sväng. Dock hade jag ju inte kontrollerat omgivningarna riktigt så noga innan jag släppte lös honom...

Rätt vad det är gör han en 180 graders sväng och störtar mot foderkammaren där dörren står på glänt. Trots en skrikande matte lyckas han ta sig upp för trappsteget och in i vår pyttelilla foderkammare (den är kanske 150 x120 cm) där han knölar in sig hel och hållen. Ingen hade väl trott att det ens var möjligt att ställa en shire i en så liten kammare. Jag fick baxa in rumpan på honom i selkammaren för att överhuvudtaget få ut honom :eek:

På vägen tillbaks lyckas han dessutom få fatt i gängtappen som lämpligt nog är - orange och alltså ser ut som en morot. Räddningsaktion nr två blir alltså att köra in fingrarna bakom tänderna och lirka ut gängtappen ur munnen på honom.

Sedan dess är jag VÄLDIGT noga med att se till att foderkammardörren är stängd om det är någon häst inne...:angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Vilken härlig tråd! Sånt här behöver man höra ibland!

Hmmm... vad har jag gjkort för dumt?

Jag band i somras fast ena nordisen i staketet till hagen medan jag skulle hämta den andre (orkade ju inte leda hästarna en och en utan var ju tvungen att ta dem samtidigt :angel:)
När jag kommer ut med stoet börjar valacken (som är fastbunden) att röra sig i sedled av otålighet. När han gör detta glider grimskaftet längs brädan han är fastbunden i och ner på eltråden :eek:
Skoja om han kastade sig när han fick el i sig. Slet sönder lite av staketet och trampade i vattentunnan.

Jag har som tur inte märkt nåt på hästen efter detta men jag fick laga staketet (då var vi inhyrda i ett stall så det var inte mitt staket :o)

Min sambo har klumpat sig med ena nordisen om är lite busig. Vid anspänning krånglade han till det med tömmar och en grimma runt halsen :confused:
Killen som skulle hålla hästen har ingen hästvana och runtomkring pågick ombyggnad av stallet. Helt plötsligt bestämmer sig hästen för att sticka, men rockarden fastsatt på ena sidan. Min sambo får bara tag i grimman runt halsen men lyckas inte hålla hästen, såklart :smirk:
När han väl får tag i hästen kör han en lång runda med tömmarna fästa så att de inte ger mkt verkan, manar på hästen mkt i traven hemåt, får galopp vilket övergår i halvt sken och måste styra in hästen mot en trave stockar längs vägen för att få stopp på den.
Snacka om att jag var arg när han berättar detta! :mad:

Men hästen skadade sig inte, min sambo fick lite skrapsår (släpades efter hästen när han vägrade släppa)

Hästen var liiiiite spänd de första gångerna vi körde honom efter detta :angel:. Men sen har det gått bra. Dock är vi lite mer nervösa när vi kör han nu och mer på spänn, kanske har han fått smak på att sticka?
Men som sagt, ett stoooort misstag som ändå inte resulterade i en förstörd häst. Vi försöker se det som så här: Vi har bara haft hästen ett år och har nu lärt oss att man måste vara strikt, noga och säkerhetsmedveten när det gäller honom och inte låta ovana människor hantera honom.
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Underbar tråd :) Kan behövas påminnelser om att man inte är ensam och att dabba sig/råka ut för trista omständigheter.

Några tokigheter som jag och min häst har lyckats med under våra dryga två månader tillsammans:

* Frågar en stallkompis om vi ska rida ut tillsammans. Hade inte en sadel vid tillfället, så vi bestämmer oss för att rida barbacka. Hade inte en tanke på om min häst ens blivit riden barbacka, vilket han inte hade... Han skickade av mig (två gånger) med ett grymt sårigt ben och en nacke som fortfarande gör lite ont ibland som följd.

* Har utsläpp av hästarna. Min häst är rätt lydig, men denna dag tänkte han inte vänta längre an vad han ansåg nödvändigt. Jag står i boxen, med boxdörren något öppen och har täcket i båda händerna. När jag ska lägga på det smiter han helt sonika ut, hoppar ut på ett fält i närheten och drar en ordentlig repa. Efter ett tag lugnar han ner sig, och jag tror att jag ska få fånga honom. Han drar dock iväg igen och galopperar mot vägen, viker av, hoppar in på stallplanen igen och får unghästarna som redan är ute att bli helt tokiga. Efter det var han nöjd, då fick jag fånga honom.

* Tömkör pålle i ridhuset. Styr honom mot några bommar som han går över. Han snubblar dock på en bom, får panik och sliter tömmarna ur händerna på mig. Självklart hade jag inga handskar...

* Nytt försök med tömkörning av pålle i ridhuset. Av någon anledning blir han rädd för en hästkompis, backar, snurrar tömmarna runt halsen och drar iväg. Jag släpper (vill inte ha sår i händerna en gång till), och går omkull i ett hörn. Han blev dock inte skadad, och tur är väl det!
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag skulle i somras (kan inte skylla på nåt ungdomligt oförstånd tyvärr, detta är ren och skär klantighet :o ) ta in en av ridskolans hästar från hagen. När jag var halvvägs igenom grinden med hästen ropar min kompis till mig och frågar om det är ström i trådarna. Jag vänder mig om för att höra vad hon säger och eftersom jag har "grinden" i handen sveper trådarna med och touchar rumpan på hästen jag leder. Jo, det var ström i tråden... :angel: Hästen lägger av en jättebrakare, ett litet gristjut och tar ett jätteskutt framåt. Sen stannar han artigt och blänger surt på mig. Jag var jätteorolig att jag skulle traumatiserat honom för tid och evighet och att han skulle avsky mig, bli omöjlig att hämta i hagen och med in- och utsläpp. Jag kan avslöja att hästen är (till synes ;) ) helt opåverkad av den hemska misshandel jag utsatte honom för :rofl:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

*kl*

Kommer på några käcka idiotsaker jag har lyckats med...

Det ena var för ngt år sedan, hade en träningshäst som hade rykte om sig som "galen". Haha, skrattade jag åt det.... Tog ut hästen i beteshagen och klev på, lugnt och fint men utan betänkligheter. TJOFF så låg jag på marken och hästen skenade runt hela hagen.

Ett par månader senare skulle vi vara med på en lite nträningstävling. Idiot som jag är försökte jag sitta upp utan inhägnad, för jag tyckte att "Hon har ju blivit så mycket bättre...". Två bocksprång senare låg jag på marken, hästen slet sig och sprang. Och sprang. Och sprang. 5 km senare fick jag tag i henne efter en språngmarsch över ett jättefält och en biljakt med en inte ont anande, okänd, tant som förare....
Det såg nog lite spännande ut. Tävlingsklädd häst travar taktfast mot friheten med svettig, flåsande, livrädd och arg tävlingsklädd ryttare efter....


I våras skulle sambon rida lite, och jag var inte på humör för att göra något vettigt, så jag red barbacka först en sväng och sen skulle han ta över. "Ingen fara, det går nog bra ska du se!" Sade jag glatt.
Tänkte inte på att han är ungefär dubbelt så stor som mig och lika vig som ett kylskåp. Han hamnar på korset och blir rejält avbockad och skrapar armen.
Tilläggas ska väl att han hade ridit en handfull gånger innan det här, men att han inte fick några bestående men (sambon alltså...)


Min gamla arbetsgivare hade hästen lös på gången för att "han ju alltid står så snällt!". Hejdå, sade hästen och sprang ut på vägen i mörkret. Lyckligtvis blev han infångad ganska snart....


Ibland är hjärnan helt enkelt inte med.... :angel:
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

kan bara hålla med om att det är en suverän tråd! :) Man blir faktist lite peppad då man känner att man enbart gjort massa misstag och tror sig vara världens sämsta hästägare :)
 
Sv: Korkade misstag vi alla gjort

Jag har en bra också...när jag var typ 11 så kom jag på den LJUSA idéen att knyta fast en vanlig pulka bakom min ponnytravare - ni vet, så att man kunde sitta bakom och åka i den härliga snön:idea:

Ponnyn var säkert 10 år gammal och körd o tävlad i vagn i flera år men när han hörde första "fraset" av pulkan i snön så bar det av! Jag åkte av i ett stort snömoln, hästen försvann i sken med en dinglande pulka efter sig, ut på stora vägen i ishalkan, fortsatte ner mot byn och riksvägen som går igenom där, jag sprang efter och fick skjuts av en huligan från orten som kom i sin gamla Volvo Amason!
Han körde som en vettvilling ner till riksvägen där vi hann ikapp ponnyn, killen VEVAR ner bilfönstret och nappar tag i tömmarna:eek:
Ponnyn är helslut och stannar äntligen - precis innan byns centrum.

Jag var helt livrädd för huliganen i Amasonen och för vad jag hade ställt till med men EVIGT tacksam i dag för hans hjälpande hand:D

Ponnyn var helt oskadd som tur var och han fungerade i många år till som tävlingshäst framför vagn så han fick inga psykiska men heller.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 198
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Jag har två valacker som tidigare gått tillsammans med min stallägares ponny. Nu har den ponnyn varit skadad i snart ett år, det verkar...
Svar
5
· Visningar
1 200
Senast: Mistimed
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 756
Senast: Karoliten
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp