Bukefalos 28 år!

Korrekt selad travare

charmant

Trådstartare
Finsn det någon som kan visa en bild på en korrekt selad travare med långbrösta och remmar man lindar runt skaklarna?
Alltså inga snabbfästen.
har fått en rockard och sele men det är många många år sen jag selade för och jag är osäker på om jag gör rätt.

vad ska jag tänka på?
 
Sv: Korrekt selad travare

Ngn bild har jag inte men följande remmar skall fästas; skalmöglörna ( trär jag igenom metallöglan på rockarden om det finns en sådan, så har du vagnen helt säkrad ), skalmremmarna är de tunnare lite kortare remmarna och de börjar jag med att surraett par varv bakom öglan för att sen gå över till att surra framför, gå tillbaka och surra ett varv bakom, sen innanför och till spännet ( så har du låst remmen ).

Sen finns det säkerhetsrem men den använder jag faktiskt inte, den går annars över däckeln, träs på ringarna, surras runt askalmarna ett par var och knäpps sedan under magen, inte alltför tajt.

Långbröstan surrar jag glesa varv runt hela skalmen och fäster i metallknapp som vi själva har svetsat på rockarden. Alla rockarder har inte denna typ av fästen och där vet jag faktiskt inte hur de sätter fast den. Lite modernare är bredbrösta plus trissor, har själv ingen erfarenhet av dessa.

Så selar jag, kan inte utlova att detta är 100% korrekt för denna selning lärde jag mig på Hedenhösarnas tid, när jag själv tävlade i ponnytrav:laugh: Det kan ju ha moderniserats. Selarna ser dock i stort sett likadana ut.
 
Sv: Korrekt selad travare

Tack för ditt svar..ska se om jag fattar och får till det i praktiken.

jag selade senast 96... jisses massa år sen...
 
Sv: Korrekt selad travare

Hittade en bild där det syns hyfsat hur det är remmat, tyvörr lite suddig bild. Har gjort precis som föregående beskrev,
skalmrem: ett varv bakom skalmöglan, därefter några varv framför innan den tas tillbaka och låses bakom igen.
säkerhetsremmen: snurrad framför skalmöglan och därefter låst bakom.

sele.jpg
 
Sv: Korrekt selad travare

Åh tackar...ska försöka fatta när jag inte är lika trött.
Jag känner inte riktigt igen det där sen jag körde lite för typ 12 år sen.

-Om man har en metallögla där man kan fästa skalmöglan så behöver man inte ha säkerhetsremmen?


Tack för att ni tar er tid att svara på mina frågor.
Jag vill inte göra fel på våra hästar eller göra nåt så att det kan bli en säkerhets risk.
 
Sv: Korrekt selad travare

Beskrivningarna du fått är de som jag också lärt mig och använder mig av. Men jag tycker att skalmöglan på bilden ser ut att ha hamnat i bakåtvinkel. Säkerhetsremmen brukar ha en vinkel framåt. Och hur jag än tittar ser jag ingen skalmrem som kommer från bukgjorden. Men det går ju ner två remmar i a f så den måste ju finnas där. Jag använder en sådan sele till min tryckvagn och där är ju långbröstan ersatt av draglina istället men principen är densamma. Använd säkerhetsremmen om du har en. Varför ska den hänga där annars? Den finns ju av en anledning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 850
Senast: Jeps
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 307
Senast: animalasia
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 294
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp